Jump to content

Dimensjonering av ladebenk


evert

Recommended Posts

Skal bygge min første noenlunde stedfaste ladebenk, og funderer litt på dimensjoner, spesielt dybde på benkeplata og høyde over gulvet.

 

Har tidligere ladet sittende med benk på ca 90cm, og vært noenlunde fornøyd med det. Funderer på noen cm høyere, eventuelt en benk for stående lading? innspill fra folket? bør tas med at jeg måler ca 171 på sokkelesten.

 

Har etterhvert også konkludert med at jeg ikke vil for dyp benk, da samler jeg bare opp for mye skrot.. men hvor dyp er for dyp?

Link to comment
Share on other sites

Subber denne

 

Forøvrig 100% enig, for dyp, blir for mye drit. er litt der nå allerede, skal få målt pulten jeg har

 

også konkludert med at stå å låde utgår, og er teit, hender jeg tar noen min som avveksling, men 95% sittende.

 

jeg har sett på industripulter, med stålkonstruksjoner

Link to comment
Share on other sites

Subber denne....

 

jeg har sett på industripulter, med stålkonstruksjoner

 

Subbe? er det no sånn moderne internett-slæng?

 

Bygger selv, 2x2", benkeplate, lim etc. skru i veggen denne gangen, skal forhåpentligvis bli boende en stund..

 

Målte akkurat min nåværende mobile hybelbenk, den er 91cm høy, og 32cm dyp. kunne kanskje tenkt meg den 4-5cm dypere, men ihvertfall noen cm høyere.

 

Har noen en ide om hva man bør basere høydemålet på? ingen ergo-terapeuter eller noe slikt her på kammerset??

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg noen deler kjøkken innredning fra Ikea som ender som ladebenk nå (benkeplate med 2 stykk skap den hviler på). Det blir naturlig nok kjøkkenbenk høyde på den, men jeg akter å stå for det meste. Kan jo kjøpe seg en barkrakk eller noe om behovet er der for å sitte.

Link to comment
Share on other sites

Bygde selv nytt laderom sommereren 2015, ble faktisk svært anvenlig til slutt. Jeg hadde stående en eldre dreibenk fra krigens dager, så den fungerer som en svært robust benk. Har ikke målt høyden, men den er I høyeste laget til å sitte ved ved enkelte prosesser, men da spretter jeg opp innimellom. Til andre aktiviteter igjen er den helt ok å sitte ved. Bak den har jeg satt opp noen trehyller. Benklplata er vel ca 50cm dyp, det synes jeg fungerer bra. Da er det bra med plass til større produkter som elektronisk kruttmål etc på benken, de kan jo fort ta litt plass. Hyllene er lett tilgjengelig å gjør det lettere å arkivere produkter en bruker hyppig. Rommet er på ca 12m2 og det er nesten utrolig hvor raskt det ble fylt opp med våpenrelaterte ting..... :( Masse hyller har jeg satt opp også, men men, nå er det meste samlet på et sted, så det ble bra. Konklusjonen burde muligens være ikke favn så bredt......

Link to comment
Share on other sites

Bygde min med høyde som en standard kjøkkenbenk. Da ble det plass til en skuffeseksjon uten å måtte tilpasse og så satte jeg meg på en barstol og da passet det akkurat :smile:

Kjøkkenbenker er designet for at man skal ha en behagelig arbeidshøyde og da er det også helt kurrant å stå og lade også - og så kan man subbe ned på stolen hvis det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Det blir naturlig nok kjøkkenbenk høyde på den, men jeg akter å stå for det meste. Kan jo kjøpe seg en barkrakk eller noe om behovet er der for å sitte.

 

+1 på kjøkkenbenk.

 

Bygde min med høyde som en standard kjøkkenbenk.

 

...også måler jeg kjøkkenbenlen, og den måler 90cm... altså er jeg ikke helt på villspor mtp høyde.

 

Lader selv sittende på en høydejusterbar barkrakk, og det fungerer greit. Har sittet på vanlig kontorstol foran 90cm benk før, og det fungerer faktisk greit det og.

 

hmm. ser ut som om det blir 90cm høyde og 40 cm dybde, men har fortsatt litt lyst å prøve 95cm høyde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du måler fra gulv og opp til håndledd, har du tilnærmet perfekt arbeidshøyde hvis du har arbeidet på benken. Baking etc. Når du lader, blir arbeidshøyden alt fra hylseholderen til nederst på "ladearmen". Pressa kan selvsagt monteres på pidestal, men min mening er at den blir litt vinglete. Men så har jeg en 100mm tykk benk, forankret i betonggulvet...og enda ikke helt fornøyd[sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-mali ... nk-660010/

Skrudde på en IKEA benkeplate som ga meg litt overheng, og dobbel benkeplate på ene siden av arbeidsbenken slik at jeg kan skru pressene fast gjennom to benkeplater og deretter i sponplaten som ligger i metall-rammen.

 

På toppen av benken har jeg tomhylser og div som ikke veier så mye, verktøy hengt opp på bakplaten, dier og annet ladeustyr + verktøy i skuffen under.

I bunnen har jeg ammokassen som gir vekt og stabilitet. Har også skrudd benkeplaten fast i veggen med et vinkeljern slik at det blir minst mulig fleks når jeg bruker ladepressene.

Link to comment
Share on other sites

60 cm benkeplate får man vel som hyllevare til en billig penge også.

Laminat platene er fine og harde. Hvis man ønsker seksjoner med mindre dybde, kan man alltids sette opp en hylleseksjon på 20 cm i bakkant.

 

Skal man ha bombesikkert, prøv å finn et Ikea Broder hyllesystem. Fulgte med garasjen når vi kjøpte huset, tenkte det var ræl, men bygd som en 240. Litt tung laminat benkeplate oppå denne og det er umulig å rikke på. Har nå 6 meter benkeflate i boden/garasjen, luksusproblem, men mer plass gjør at man lettere roter mer.

Link to comment
Share on other sites

Bygget min av 6stk solide 2x4" i vinkel, 60cm dybde og knapt 90cm høy,.. fungert bra under alle år. - God plass til foruten det vanlige som presse, vekt, krutmål, hylsetrimmer etc også til Dier og forskjellig utstyr, ss en Lyman ultralydvasker og et lite skrusted som begge er plassert i "vinkelen" til høyre for meg i benken.

 

Sitter i en kontorstol med en god radio i en reol til venstre for meg,.. eneste "forstyrrelsen" jeg vil ha når jeg lader :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bygde nettopp ny ladebenk.

Brukte ei 18mm tjukk hobbyplate som var 300cm x 60cm.

Kappet den i to, limte og skrudde den sammen så det blei ei plate på 3,6cm, 150cm x 60cm.

Bygde ei liggendes ramme på sidene og bak, ståendes framme under den av 1 1/2" x 3" og bein av det samme.

Malte den med noken gamle malingsresta.

Skrudd fast i veggen med to små vinkler så den står fast.

 

Billig. Enkelt. Fort gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt benkeplate montert for sittende lading på en justerbar kontorstol. Å stå er helt utelukkende og det skjønner jeg ikke poenget med.

 

2"x4" er plassert under benken med jevne mellomrom og er strategisk plassert under pressene. Benkeplata er også forsnkret i veggen vis en liggende 2x4 som igjen er skrudd i reisverk. Beina er også skrudd i betonggulvet.

 

Dette har aldri rikket seg en mm hverken ved lading av ammo eller sizing av kuler. Den har også tålt vekta av ca 200 kg kuler. Akkurat hva jeg var ute etter. Funker greit.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden TS spør om høyde, vil jeg våge å påstå at det er bedre med en benk som er en liten slant for høy, enn en som er litt for lav. Du kan alltids legge en tykk matte under arbeidsplassen (går jo for å være sunt og greier) om det er for høyt, men det å stå lenge med en benk som er akkurat litt for lav er på ingen måte behagelig og antagelig heller ikke sunt. Mitt råd er å ignorere alle måleenheter, finn noe som virker som en grei arbeidshøyde når du står og skru det opp. Er du i tvil, hever du det en tomme.

Link to comment
Share on other sites

...vanlig benkeplate med 15-20 cm sortimentskap i bakkant

 

Tja. OlavM skisserer 8", det er ca 20cm. Med mine 40cm, minus 20cm til rot eller sortimenskap, havner jeg på 20cm..

 

Opplever som sagt litt over 30cm som en smule snaut. Jeg er et rotehue uten like, og da er det bedre med lite "tomplass".. for den forblir ikke tom....

Link to comment
Share on other sites

Ble bare nyskjerrig. Er det slik at dere står og lader ammo, dvs presser, trimmer, veier, fyller krutt og stter i kuler? Har aldri reflektert på å ikke sitte og holde på med dette. Fø. Har en benk med normal høyde for sittende arbeid (får ikke målt nå, men vil tro i området 80-90 cm) og en høyderegulerbar kontorstol. Har en separat hylle for kruttvekt/ dispenser på veggen over benken for å isolere vekk evt rystelser fra pressing.

Link to comment
Share on other sites

Tja. OlavM skisserer 8", det er ca 20cm. Med mine 40cm, minus 20cm til rot eller sortimenskap, havner jeg på 20cm..

 

Opplever som sagt litt over 30cm som en smule snaut. Jeg er et rotehue uten like, og da er det bedre med lite "tomplass".. for den forblir ikke tom....

 

Tenkte siden du sa at 32 var litt lite, vanlig benkeplate med skap i bakkant gir ca 40 dybde.

Synes skap og evt skuffer tvinger deg til litt mer orden enn åpen benkeplate.

Link to comment
Share on other sites

Burde presisert åpne skap ja, synes bare det hjelper med et "skille" mellom benk og hylle/skap.

Bruker man benk til oppbevaring blir det rot.

 

Holder på med akkurat samme hjemme, luksusproblem med 6m 60 cm plate, men blir fort litt oppbevaringsplass, vurderer å bokse inn ladeområdet og bygge en type "blomsterkasse" mot veggen for å hindre at ting flyter inn i arbeidsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...