Jump to content

Skuddreaksjon hjort


Kulaogkrut

Recommended Posts

Hjerteskudd gir som regel en voldsom reaksjon så dette var merkelig, men ingen regel uten unntak. Kan du ha feiltolket 1. og 2.skudd? I mange tilfeller ser inngangen verre ut en utgangen i dyret- da kan en lett tro dyret sto andre veien. Med rent lungeskudd har jeg selv opplevd at dyret har beitet videre som ingenting hadde skjedd- for så å ramle om etter en 10-15 sek. De sekundene går seint..

Link to comment
Share on other sites

... herrene benytter 6.5x55 forstår jeg :wink::lol:

 

 

35 Whelen, 225grs Sierra Gameking og passelig hastighet.

 

Den første jeg opplevde dette med var spisshjort; gikk på marka sammen med en kompis, et par koller og kalver litt unna de og et større hanndyr i skogkanten.

Skuddet gikk; koller og klaver borte på null komm niks men spissbukkene sto der; den jeg ikke hadde skutt på gikk bort og sto på siden av den andre til den gikk i bakken, da gikk den rolig inn i skogen.

 

 

Om skuddreaksjoner; kan ikke påstå jeg ser så veldig forskjell på det om jeg skyter med 7mm remmag, 308win eller 35Whelen; av og til er det tydelige reaksjoner andre ganger lite og ingenting og ofte ser en ittenosomhelst.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med at skuddreaksjon på hjerteskudd kan variere fra at de faller på stedet, de står dønn i ro etter treffet for så å sjangle noen steg før de legger seg eller at de spretter opp og legger avgårde 70-80 meter før de faller. Noen forklaring på de ulike reaksjonsmønstrene finner jeg ikke. Det jeg imidlertid har lagt merke til er at smaken på kjøttet til de dyrene som går rett ned er mildere enn fra de dyrene som har satt avgårde før de legger seg ned. Antar at det er adrenalinet som forårsaker den noe skarpere smaken. De dyrene som legger seg rett ned er de som ikke har registrert jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi diskutert mange ganger før, jeg skrev for eksempel dette om det i en tråd om buejakt.

 

Treff utenom sentralnervesystemet og store bein gir ofte liten eller ingen skuddreaksjon, hvis dyret ikke er skremt eller stresset. Beitende dyr fortsetter ofte å beite, til blodtrykket blir så lavt at de mister bevisstheten. Det har også hendt, sjøl om hjertet er skadet. Stressede dyr reagerer som oftest på hjerteskudd med å løpe panisk noen sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes meg merke ganske stor forskjell da jeg byttet kule ifra forskjellige spiss-kuler og til tung 220grs Rundneset Woodleigh (.30-06) og som ofte resulterte i "knall fall".

Fikk stort fortroende til denne så husker jeg ble rimelig forbauset da en hjortkolle likevel sprang ca 80m med blodspruten fra munn og til tross for bra treff,- (men litt på skrå forfra),- med de andre i kraftig "motbakk".

Jeg fant den liggende over et trefall på toppen,- tømt for blod.

 

Et svensk ordtak sier at "inga träd växer upp till himmelen", så,.. hjorten er også individer som reagerer forskjellig,- selv om vi kanskje tror vi har funnet frem til det "ultimate" mht kuler eller kaliber.- Denne hörde lyd fra min jakt-radio som jeg (dumt nok) hadde lagt fra meg på en sten og fikk syn på meg ett sekund eller to før skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det forklarer nok reaksjonen, ja. Adrenalin eller ikke er oftest mer utslagsgivende enn all verdens variasjon i kalibre og kuler (til og med 6,5x55 på digre elgokser!).

 

Jeg skjøt en gang to rådyr, som beitet i en kålåker. Begge var fullstendig ustressede. Det første ble truffet, og la seg pent ned på siden. Det andre løftet på hodet, og så seg rundt, ble truffet i bakkant bogen, og la på sprang mot skogen, i motbakke. Jeg fant det i jordkanten, ca. 75 meter fra skuddstedet. Det hadde et knyttnevestort utgangshull, der fillene av lungene hang ut! Hjertet var også skutt i filler. Det var det forresten også på det rådyret som falt på stedet.

Link to comment
Share on other sites

En liten anekdote vedr. dette med hjerteskudd. Fatter'n sliter med hjerteflimmer og i forbindelse med at han var på sykehus fikk han for stor dose av en eller annen medisin slik at hjertet stoppet. Fatter'n var bevisst hele tiden og observerte at personalet hentet frem hjertestarteren og fikk gang på pumpa igjen. Mens det hele pågikk tenkte han at det var litt rart å se at maskinen som overvåket hjertet flatet ut men at det nok kom til å gå bra ettersom han var på sykehus. Fatter'n mener nå å vite hvordan det kan ga seg at rådyrene ofte virker upåvirket etter et hjerteskudd.

Link to comment
Share on other sites

.....at rådyrene ofte virker upåvirket etter et hjerteskudd.
Jeg har faktisk aldri sett eller hørt om at rådyr ikke har vist tegn på treff ved hjerteskudd- nå har ikke jeg all verdens erfaring med hjerteskudd på rådyr, men det har jo ramlet noen opp igjenom årene. At rådyr ofte virker upåvirket ved treff i hjerte tror jeg er en stor overdrivelse. :wink: Men artig anektdote- og helt topp at det gikk bra med far din :wink:
Link to comment
Share on other sites

Første rådyret jeg skøyt var hjerteskudd på ca 25m hold. Så ikke dyret i smellen pga rekyl, men det sprang frem 5m på ei myr, stod 3-4sek, før det snudde og forsvant i fullt driv. Jeg fant det nesten 300m lenger inni skogen, toppen av hjertet var borte. Forstår enda ikke hvordan det kom seg så langt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forstår enda ikke hvordan det kom seg så langt

 

Selv om blodomløpet stopper har dyra en "oksygenreserve" i blodet som gjør at musklene fungerer i en del sekunder etter at blodomløpet stanser. Hvis et rådyr løper 30 km/t (DVs mer eller mindre full spiker) tilsvarer dette 250m på et halvminutt. Jeg har aldri fartsmålt et rådyr i full spiker, men regner med de klarer en fart godt i overkant av dette. Jeg kan i farta huske i allefall et titalls rådyr som har passert 150-200m med gode lunge/hjerteskudd. Det mest "ekstreme" hadde et utgangshull på str med et eple midt i bogen og løp 250-300m i full pinne. Hvorfor det blir sånn, og hvorfor det er så store forskjeller er ikke godt å si.

 

Det er verken uvanlig eller ubegripelig, men det er også bortimot maks for hvor langt de kommer...

Dyr som faller i smellen er heller ikke døde, men har blitt påført et "sjokk" som slår de bevisstløse. Den eneste forskjellen er at de ligger i ro mens de blør ut/oksygenet i blodet brukes opp.

Link to comment
Share on other sites

.....at rådyrene ofte virker upåvirket etter et hjerteskudd.
Jeg har faktisk aldri sett eller hørt om at rådyr ikke har vist tegn på treff ved hjerteskudd- nå har ikke jeg all verdens erfaring med hjerteskudd på rådyr, men det har jo ramlet noen opp igjenom årene. At rådyr ofte virker upåvirket ved treff i hjerte tror jeg er en stor overdrivelse. :wink: Men artig anektdote- og helt topp at det gikk bra med far din :wink:

 

Nåja..upåvirket, eller ei. De kan løpe som om de er skremt.

Jeg skøt for en del år siden det jeg trodde var kje, og geit.( I samme rekkefølge dersom tvil).

På vei ned til fallet, ble jeg oppmerksom på nok et dyr. Det viste seg å være tvillingkje. Det fikk et godt skudd på ca.80 mtr. Likevel tok det avgårde som skutt ut av en kanon.

Måtte hente Dachsen for å finne det (falt i et hull i myra).Hadde løpt 2-300 mtr. med nedre del av hjerte+ lunger skutt i filler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...