Jump to content

NSF terminliste 2017?


Bartemannen

Recommended Posts

Slik jeg oppfatter det så blander ATnT klasser som Menn, Kvinner, U16, junior, V50 osv med klasser av typen ABC og D, å det er ikke så rart ettersom begge deler kalles klasser = dårlig skrevet regelverk. Men min konklusjon er at du kan ikke velge klasser av typen ABC og D, de kvalifiserer du deg til (klasse A kan du få som "straff" for ikke å fremvise startkort. En unødvendig straff fordi FSU.no har sånnn nogenlunde oversikt og nå får NSF sitt datasystem). Det du kan velge er å skyte i V50 istede for Menn, men da må du forholde deg til deg hele året.

Om jeg ikke tar feil så er Menn, Kvinner, U16, junior, V50 osv mesterskapsklasser. I mesterskap bruker man disse klassene, men ikke ABCD. I vanlige approberte stevner bruker man ABCD, men ikke V50 etc.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det punktet som begynner med "I utgangspunktet" er noe som henger igjen fra "gamle dager". Da hadde vi veteranklasser, kvinneklasser og juniorklasser i vanlige åpne stevner. Da kunne en veteran/kvinne/junior velge å skyte i den klassen h*n var kvalifisert for, f,eks, klasse B. Men da måtte h*n gjøre dette hele kalenderåret.

 

Når deg gjelder en C-skytters adgang til å velge å skyte i klasse A eller B så er den ikke-eksisterende. Kanskje noen husker at vi har hatt denne diskusjonen tidligere? Da fikk jeg til svar fra lederen i lovkomiteen i Norges Skytterforbund at den korrekte fortolkingen er at kan skal skyte i den klassen man er kvalifisert for. Ikke høyere klasse, og iallfall ikke lavere. Og det er fortsatt ingen som har kunnet dokumentere at lovkomiteens leder tolker reglementet feil. Det var noen som skulle sende hele den daværende diskusjonen med noen som skulle på dommerkurs, men det ble aldri lagt ut noen tilbakemelding fra dette. Jeg gidder ikke spekulere i hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel det som Domino sier er mest nærliggende å tro er riktig. MEN! Hvorfor får en skytter som ikke viser startkortet lov å skyte i A da ? Dersom man bevisst glemmer startkortet (og nå glemmer vi at startkortet nå er elektronisk og mulig å spore opp) hele året.. så er man i praksis A-skytter. Og dermed bør regelverket tolkes til at dersom noen, som av en eller annen merkelig personlig grunn, har lyst til å skyte i høyere klasse får lov til å gjøre det. Igjen.. hvilken skade gjør det ?

 

Dette er en interessant problemstilling som jeg håper gir litt cred til dommere som må forholde seg til et gammelt og inkonsekvent (og ofte motstridende) regelverk. Dette blir en helt teoretisk diskusjon, noe som passer dårlig med det mangelfulle regelverket vi har. Men det viktigste jeg leser ut av regelboka er at regelverket er der for skytteren, ikke imot. Står det ikke at det ikke er lov og det ikke er til hinder/ulempe for andre (eller gir urettmessig fordel). Ja, da bør det være lov.

 

ATnT <- Nyutdannet regelrytter :D

Link to comment
Share on other sites

Spent på dette når det kun er 1 uke igjen til go-live.

 

Fortsatt veldig få stevner lagt ut. Fant bare:

- 0 i Aust-Agder

- 0 i Akershus

- 0 i Buskerud

- 0 i Finnmark

- 0 i Hedmark

- 0 på Jan Mayen

- 0 i Nordland

- 0 i Oppland

- 0 i Oslo

- 0 i Rogaland

- 0 på Svalbard

- 0 i Telemark

- 0 i Troms

- 3 i Vest-Agder

- 0 i Vestfold

- 0 i Østfold

 

Masse i Hordaland, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Sogn og Fjordane

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bare 1 stevne i Vest-Agder.

 

Jeg kan ikke planlegge noe som helst, som skytter, "the-go-to-guy" i klubben eller stevneleder, da jeg ikke har peiling på når vår klubb skal arrangere det ene eller det andre. Dette er sånt jeg ordner nå før jul og ikke uka før jul eller romjula. Ikke rart at det snart ikke finnes folk til å organisere stevner lenger...

Link to comment
Share on other sites

Ja, på en side så skal man være litt tålmodig i forhold til at det sannsynligvis kommer noe som er bedre enn det vi har før.

Men, det må være lov å stille noe spørsmål her rundt gjennomføringen av dette prosjektet.

På samme måte som posten ovenfor så synes jeg det er ganske håpløst så nærme nyttår å ikke kunne planlegge noe som helst.

Ikke minst er det litt kjipt å miste stevnene jeg hadde i oktober og november ifm klasseføring med et pennestrøk uten å ha vist noe som helst om dette på forhånd.

 

Og i den ene klubben jeg er medlem er det fortsatt ikke kommet noe som helst informasjon om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjipt. Og dessuten har man ikke informert skytterne på forhånd. Det er nesten like ille. I tillegg til at det er i strid med reglementet... Jeg tenker å sammenfatte de viktigste poengene og sende en epost til FKP. Ikke at jeg tror det hjelper, men da kan jeg iallfall trøste meg med at jeg har forsøkt.

 

Det er etter min mening bare tull å argumentere med at det vil føre til mye ekstra arbeid for NSF. Klubbene er allerede i dag pålagt å føre klasseføringslister. Det er ikke verre enn at klubbene fører lister basert på de få stevnene som arrangeres mellom 1. oktober og 31.desember i år. Når så de digitale startkortene oppdateres etter 1. desember 2017 er det bare for medlemsansvarlig i klubben å gå inn og sjekke om noen har klart et klassekrav i den "manuelle" perioden som de ikke har klart å gjenta de første 11 månedene av 2017. Hvis så er tilfelle, korrigerer man bare startkortet i resultatadmin. No problemo.

Link to comment
Share on other sites

Tanken bak det hele er nok god (Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner og alt det der) men gjennomføringen er elendig og spesielt tidspunktet er horribelt.

 

At informasjonen har vært dårlig er det liten tvil om. Jeg er selv en av de mer oppdaterte i distriktet og selv jeg hadde ingen aning om denne galskapen før jeg ble fortalt dette av en kar i oktober/november en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en enten har vært på formannskonferansen i vår, på fagkommitekonferansen i november, eller lest på nettsidene til NSF, har en fått rikelig informasjon om dette. Hvis dette er ukjent stoff, er det nok krets og klubber som har forsømt seg. Det er ikke NSF sentralt sin skyld at noen kretser har terminlisten ute på MinIdrett mens andre ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en enten har vært på formannskonferansen i vår, på fagkommitekonferansen i november, eller lest på nettsidene til NSF, har en fått rikelig informasjon om dette. Hvis dette er ukjent stoff, er det nok krets og klubber som har forsømt seg. Det er ikke NSF sentralt sin skyld at noen kretser har terminlisten ute på MinIdrett mens andre ikke har det.

Jeg var å skjøt et stevne i går hos en annen klubb i kretsen. Utenom en person som faktisk deltar i utviklingsarbeidet til NSF, så var det INGEN der som hadde hørt om dette. Det var deltagere fra 4 forskjellige pistolklubber i kretsen, og flere av de tilstede sitter i styret i sine klubber. Det var en som kommenterte at folk måtte huske at startkortene kom på minidrett fra nyttår, og absolutt alle satt som spørsmålstegn. De fleste har aldri hørt om minidrett, og enda mindre aner hva det er.

Fremme med skivene på siste laget kom også kronspørsmålet: "er det noen som har sett noe til terminlistene for 2017?".... "Nei, merkelig...."

Da jeg kommenterte at disse også kommer på minidrett fra nyttår, kan jeg love det var noen som så ut som enda større spørsmålstegn. To av disse 6 skytterne som stod da ved skivene sitter i styret i arrangørklubben og burde vel da ha vist dette?

 

Man kan godt skylde på at klubbene ikke har informert som de skal, men det hjelper nødvendigvis ikke.

 

Har ikke NSF selv plikt/ansvar for å informere sine medlemmer om noe så "revolusjonerende" som dette faktisk er for pistolskyting?

Klubbene skulle jo registrere sine medlemmer med epost innen 26 oktober. Kunne ikke NSF enkelt sendt ut et informasjonsbrev da til alle pistolskyttere? Eller faktisk et brev om så når dette har slike konsekvenser for hva som skjer etter 1.1.2017?

 

Jeg kan med sikkerhet si et par ting:

1. 99% av pistolskyttere har aldri hørt om formannskonferansen. Jeg tror jeg søker informasjon mer enn den gjennomsnittlige pistolskytter. Har aldri hørt/lest det ordet før du skrev det.

2. 90% av pistolskyttere har aldri hørt om fagkommitekonferansen.

3. Minst 50% av pistolskyttere ser aldri på nettsidene til NSF. Hovedsakelig fordi de knapt vet de eksisterer.

4. Og Minst 50% (sannsynligvis mye høyere) har aldri hørt om startkort på minidrett eller enda mindre terminlister på minidrett. De som har kjennskap til minidrett har det i hovedsak gjennom bedriftsidrett eller andre idrettslag. Færrest i forbindelse med det som nå skjer innen pistolskyting.

 

20+ år med prosjektarbeid har lært meg en ting: man kan ikke skylde på brukere hvis det feiler (men jeg sier hvis). Da er det andre deler av prosjektet som har gjort feil. Et IT prosjekt er et samspill mellom mennesker, teknologi, organsisasjon og prosesser. Feiler man på et av områdene så feiler man.

 

La meg avslutte med å si at han som var der som faktisk også deltar i utviklingsarbeidet var meeeeget kritisk til utvikling, testing og fremdrift.

 

Igjen: jeg tror dette blir et bra system - 100%. Men .....

Link to comment
Share on other sites

Eg prøvde nettopp å finne terminliste for fylket for 2017. Eg finn rett nok nokre stemne under "Påmelding", men det er for dei første månadene i året. Kor ligg evt. heile terminlista? Eller er det slik at ingenting ligg der før 15.12? Eg må innrømme at eg finn opplegget rotete. Det er mange som ikkje kjem til å gå inn der. Det er faktisk mange som ikkje bruker pc...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av de over 1 mill spillere, trenere foreldre involvert i fotball tror du sjekker fotball.no jevnlig?

Under 1%

 

Jeg har vært lagleder i fotball i mange år. Da var det lagleder som sørget for info til spillere, foreldre og støtteapparat om alt som skulle foregå. Hver enkelt trenger ikke sjekke dette. Det samme har jeg prøvd å gjennomføre i Sportsskytterlaget med den følge at våre medlemmer er oppdaterte.

 

Om en prøver å være proaktiv og bidra positivt i stedet for å sette seg ned som en GGG, går alt meget bedre.

 

PS. Jeg regner med at dere har fått med dere at det nå skal være musikk på standplass på banestevnene :-)

Link to comment
Share on other sites

Jepp i finalene blir det musikk ser jeg :D Med kommentering

 

Det er ingen som prøver å være vanskelig. I fotball laget jeg selv har sittet i styret siden 1989, og vært trener for gjennom nesten samme periode, så er det noen nøkkelpersoner i styret som holder seg orientert, og deler informasjonen videre.

Men her har man hatt en fungerende fotball.no i over 10 år og innføringen var meget informativ ut til klubbene, styrene og trenerne.

 

Jeg sier bare at ikke alle pistolklubber er der enda. Skyld på hvem man vil. Selv om viljen er god så er det dessverre mange ser man som ikke har dette på plass.

Min påstand er NSF burde sendt ut noe om dette direkte til hver skytter selv uten å basere alt på klubbene. Som sagt så skal NSF ha epost til alle innmeldt i minidrett og da burde det være enkelt å forfatte en epost.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden fikk vi tredt Skytter nytt ned i postkassa. Et papir blad som kommer til sikkert over 90 % av NSF medlemmer.

I nr.5 2016. tror de er de siste som kom ut. på side 15 og 16 står de litt om dette. Men dette er for de meste imfo. til klubbene. NSF burde kommet med en mye betre informasjon til brukerne/medlemmene sine. Dei har alle muligheter til å nå ut til medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

Vedr informasjonsarbeid. Min anbefaling, ta i bruk Facebook. Mange klubber har "hemmelige" (gruppen kan ikke søkes opp på Facebook, for å bli medlem må du motta en link) eller "lukkede" (gruppen dukker opp om du søker og du kan søke om å bli medlem, medlemskap godkjennes av administrator, bare medlemmer i gruppen kan se innholdet) grupper. Det samme gjelder kretsen.

 

Fordelen er at Facebook er noe mange brukere er inne daglig . Informasjon stopper ikke opp fordi en i styret har en travel uke/ferie. Og informasjonen er mer relevant i tid fordi det går raskere og enn kan ta diskusjon på sparket.

 

Så lenge bildet er til intern bruk har ikke folk noe mot å stille på lagbilde, forenklet ressultat kommer samme kveld, dette gjør gruppen mer relevant.

 

Å relatert til denne tråden så er det gitt informasjon om dataløsning og hva hver enkelt må gjøre; opprette profil i Min Idrett, sjekke startkort osv. Da dukker det opp sprørsmål som løses der og da via komunikasjon i Facebook.

Link to comment
Share on other sites

No sit eg å skal planlegge kva eg skal delta på i januar, møre og romsdal. Straks ser eg store forbedringspotensial!

 

-lag utskriftsvenlig liste!

-legg til start-tidspunkt(klokkeslett) for konkuransa!!

-ha med ukedag(i kombinasjon med datoen)

 

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden nå, og her er det tydeligvis et eller annet sted infoen stopper opp?

 

I min klubb (Aron SK) så ble vi medlemmer første gang informert om dette 4.mars 2016, og vi har blitt informert flere ganger gjennom 2016 om å oppdatere personlig info på minidrett. Så hvorfor enkelte "aldri" har hørt om dette gir grunn til undring.

 

Det å skylde på at det er så "mange" som ikke bruker pc idag er jo bare tull. Hvordan betaler de regninger? Over disk i banken til 70,- pr.stk??

Verden beveger seg fremover, lik det eller ikke men slik er og blir det.

Link to comment
Share on other sites

I min klubb (Aron SK) så ble vi medlemmer første gang informert om dette 4.mars 2016, og vi har blitt informert flere ganger gjennom 2016 om å oppdatere personlig info på minidrett. Så hvorfor enkelte "aldri" har hørt om dette gir grunn til undring.

Så bra for dere. Dessverre er ikke alle pistolklubber like veldrevet som deres tydeligvis.

I den ene klubben jeg er medlem i med 300+ medlemmer har det vært bort i mot null informasjon om endringene som kommer fra nyttår. Dessverre ser det ut som leder i bane/felt gruppa slutter, og han gir tilsynelatende faen i hva som skjer med klubb og medlemmer.

Rå-tipper ca 20-30 vet dette med startkort nå. Tipper under 5 vet om terminliste 2017

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig Prøvd. Som sagt: ikke alle klubber er ikke like veldrevne.

Klubber er drevet på frivillighet og av og til fungerer ting ikke perfekt.

 

Men dette begynner å bli mer og mer off-topic i for til tema som var terminliste.

 

Ikke bare denne klubben hvor skyttere mangler denne basis informasjonen.

 

Jeg mener uansett hva klubber burde gjort at det er NSF som har øverste ansvar. De må følge opp kretsene og klubbene. Disse drives på frivillighet, mens NSF har lønnede ansatte.

Et enkelt brev eller e-post hadde ikke vært for mye å forlange da vi snakker om store endringer.

Link to comment
Share on other sites

Og NSF har informert via web side og blad, hva mer kan enn forlange. Personlig brev er foreslått, men ser de ikke skytternytt så ser de ikke brev heller, de ville vel brukt samme adresseregister.

 

Forøvrig er enkelte påtvungen kodebrikke av banken, men betaler regningene med brevgiro fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Denne infoen hjelper lite, da svært mange pistolskyttere gir blaffen... og har gjordt seg opp en mening at "dette er ikke noe som vedkommer DEM..." Når de samme, ikke heller ser "nytten av" å oppdatere sine medlemsopplysninger eller "vitsen med" å melde inn en mailadresse kan man nesten heller ikke forvente av dem at de bryr seg med å registrere seg på Min idrett, som pålagt... -samme hvor mange ganger klubben forteller dem at dette MÅ og skal gjøres etter krav fra forbundet... -og at dette MÅ gjøres av den enkelte som skal bekrefte sitt medlemskap.

 

Derfor hadde det nok vært svært nyttig at klubbene hadde hatt et slikt offisielt personlig brev til alle NSF-pistolskyttere å vise til og til å slå i bordet med, -slik at man "kan bevise at dette ikke bare er noe man har funnet på selv"... - Det å vise gang på gang til Hjemmesider, Lovtekster og instrukser gitt på møter i organisasjonen (NSF) biter ikke på sånne...- da de som regel "ikke ser det som sin oppgave å holde seg oppdatert"...-og om de skulle tilslutt innse at "her hjelper det ikke å kverrulere"... -så er det alltid enkelte som uansett, forventer at dette får klubbens styre ta seg av... NB! Skriver selvfølgelig dette på helt generellt grunnlag... ettersom undertegnede har forstått , er dette et problem mange NSF-klubber sliter med...

Link to comment
Share on other sites

Et helt enkelt oppslag på standplass som forklarer og oppklarer hadde kanskje vært nok.

 

Jeg er flittig bruker av internett og har tilogmed skummet gjennom de skytternytt jeg har fått, men informasjonen her kom litt som julekvelden på kjerringa selv for meg. Ser at ene klubben jeg er medlem av i februar kom med en anbefaling om at man sjekker og oppdaterer info om seg selv der. Ingen info utover dette har nådd meg. Dette er en av norges aller største klubber...

 

Andre klubben har ikke kommet med info og ikke registrert medlemmene på minidrett.

 

Tenker at NSF kanskje kunne informert annerledes når det tydeligvis er så mange digitale analfabeter som driver med pistolskyting, men at det er for sent nå. De som ikke har fått med seg dette får seg muligens en bratt læringskurve, men det ser jo for meg ut som at det vil bli mindre papirarbeid både for skyttere og styremedlemmer i fremtiden. Det gir jo mer tid til skyting!

 

Jeg ønsker ihvertfall den nye digitale hverdagen velkommen! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da er de enten så lite interesserte at de like godt kan forbli hjemme, eller så er de ekte sportsskyttere som sørger for å finne terminlistene :-)

 

Tror du må fortelle oss hva en ekte sportskytter er. Terminlistene som er lagt ut mangler som nevnt tidligere klokkeslett for start. mangler også om de er el.skiver om de er a,b eller c stevne, kontaktperson. og eventuelt merknader.

Terminlistene som er lagt ut går bare 3-4 mnd ut i nyåret. Mener du at dette er bra ? Hadde de ikke vært betre om du kom med imformasjon ,istedenfor å sparke ballen over på medlemmer og div.styrer.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg jobber ikke i NSF. Jeg er bare en vanlig tillitsvalgt på klubb- og kretsnivå. Jeg følger med på det som skjer, og vet at det er tre karer sentralt som jobber nesten dag og natt for å få dette på plass før nyttår. Her har de gjort en enorm innsats.

Vi kan få dette i mål på en av to måter: 1. Vi kan øke kontingenten vesentlig slik at NSF kan ansette flere personer til å gjennomføre dette av lønnede ansatte, eller 2. kretser og klubber tar ansvar for å gjøre sin del av oppgaven. Dette går både på å informere medlemmene, men også på å sørge for registrering og klasseføring felt i MinIdrett. I tillegg må de sende inn komplette terminlister med de opplysninger som er etterspurt. Sentrale personer kan ikke legge ut på nett annet enn det de får fra kretsene. De har ingen forutsetning for å vite hvem som arrangerer KM silhuett for S&F eller DM finfelt for Midt-Norge.

I tillegg kan jo hver enkelt medlem ta ansvar for å oppdatere sin profil i MI.

Les ellers innlegget fra rhb.

 

Konstruktive forbedringsforslag vil bli mottatt med takk av de tre personer som er nevnt nederst på den siden jeg linker til.

 

http://www.skyting.no/om-nsf/nsfs-datalosninger/

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter gjerne kl A i alt, om jeg kan forhåndspåmelde meg og få faste tider, kontra stå der som en dust og vente i mange timer.

 

Det er nettopp dette det blir mulighet for med det nye systemet :-) (og om klubben din har gjort jobben, får du skyte i riktig klasse også)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi leser litt i det som NSF har lagt ut, så sier de at dataløsningen skal legges ut den 15. desember. Vi kan jo la de få arbeidsro et par dager til før man klager.

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

De er vel fint at medlemmene får komme med kommentarer underveis og diskutere de her på forumet.

Nå er de hele systemet nytt for alle. og vi kan lære eller få tips av hverandre.

Tror ikke vi forstyrrer arbeidsroen i NSF av den grunn

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi leser litt i det som NSF har lagt ut, så sier de at dataløsningen skal legges ut den 15. desember. Vi kan jo la de få arbeidsro et par dager til før man klager.

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

De er vel fint at medlemmene får komme med kommentarer underveis og diskutere de her på forumet.

Nå er de hele systemet nytt for alle. og vi kan lære eller få tips av hverandre.

Tror ikke vi forstyrrer arbeidsroen i NSF av den grunn

 

Jeg har en mistanke om at mange av dere tror at det jobber mange mennesker i NSF, men jeg kan bekrefte at tallet kun er 5 stk, og kun 1 av disse har vært engasjert (delvis) i dette prosjektet. Dette prosjektet er i stor grad gjennomført av tillitsvalgte på fritiden, alternativet hadde vært å kjøpe prosjektkompetanse eksternt til en diger slump penger. Det ryktes at DFS sin løsning kostet ca 20 mill, og vi er ikke i nærheten av tilsvarende summer.

Terminlisten for 2017 er i stadig utvikling. Ikke systemet rundt terminlisten, men informasjonen som skal inn i systemet må gjøres tilgjengelig fra FK og kretser før det kan punches. Det er pr nå 935 konkurranser i "systemet", og jeg legger inn en link til terminlisten for pistol her:

https://wp.nif.no/PageTerminAvansert.aspx?sfid=382&autoSearch=true&fromdate=01.01.2017&todate=31.12.2017&activityId=137&showFilters=true

 

Denne vil komme i finere og flottere utgave på skyting.no etterhvert, men det er jo greit at det faktisk inneholder noe informasjon før vi legger det ut. Systemet er "oppe og går", men det er ikke skreddersydd sammen med skyting.no som informasjonskanal enda, det blir gjort klart til 15.desember som annonsert "overalt".

 

Jeg vil gi honnør til de av dere som engasjerer dere med å gi informasjon om dette. NSF sin prosjektorganisasjon har informert jevnlig til hele organisasjonen, både gjennom nett, gjennom epost og gjennom skytternytt. Det har også blitt linket opp artikler fra skyting.no på NSF sin offisielle Facebook-side. Dersom utøvere på tross av denne informasjonsoverfloden ikke har fått dette med seg, så kan ikke prosjektet eller NSF klandres for dette. Vi må sammen ganske enkelt bare erkjenne at effektiv informasjon til alle er særdeles vanskelig, enten det skyldes metode, evne, vilje eller mangel på en eller flere av forannevnte. Kanskje noen har forslag til forbedringer for metoder for kommunikasjon, som vi ikke har tenkt på, gitt informasjonen i dette avsnittet? Jeg har åpenbart gått tom for idèer...

 

mvh

Kenneth Eikenes

En skarve tillitsvalgt og prosjektmedarbeider

Link to comment
Share on other sites

Nå startet denne tråden med etterlysing av terminlistene, siden de nye året snart nærmer seg. Ser de stor trafikk ut og inn i denne tråden, så de må være stor interesse for dette. Og for oss som vokste opp med hustelefon inne og en postkasse ute, er de ikke så godt å følge med alltid. Men når enkelte blander de sammen med svømmeklubber og at folk som ikke finner frem i terminlisten bør holde seg hjemme, blir de litt feil, synes nå jeg.

Håper de ordner seg til neste jul, så kan de komme folk fra badegruppa og se på sportskytterne som skyter finale med komentator og Gullguttene synger julen inn i bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Mye god og nyttig informasjon Kenneth. Allikevel et par kommentarer/spørsmål.

 

Jeg vil gi honnør til de av dere som engasjerer dere med å gi informasjon om dette. NSF sin prosjektorganisasjon har informert jevnlig til hele organisasjonen, både gjennom nett, gjennom epost og gjennom skytternytt.
Litt usikker på hva du mener med organisasjonen i denne sammenheng. Jeg som skytter er medlem av 2 sivile pistolklubber, 2 sivile rifleklubber, NJFF og NROF og har IKKE mottatt noen epost om dette. Men jeg er usikker på om du med organisasjonen mener noen andre? Mener du kontaktpersoner i klubber?

 

Dersom utøvere på tross av denne informasjonsoverfloden ikke har fått dette med seg, så kan ikke prosjektet eller NSF klandres for dette.
Sorry Mac, men dette utsagtnet er jeg ikke enig i. Det er ikke utøvernes skyld om de ikke har fått informasjon. Det er prosjektgruppas ansvar uansett. De har tydeligvis valgt seg et par kommunikasjonskanaler, men hvis de ikke når frem til de det gjelder så har de valgt feile kanaler.

Jeg rå-tipper at ca halvparten av medlemmene i begge pistolklubbene jeg er medlem av ikke er på Facebook. La meg legge til at dette er to av Norges største pistolklubber i en av Norges største byer. Dette gjelder ikke bare "gamle gubber", men også folk i 30-årene som jeg vet bevist ikke ønsker Facebook. Jeg har selv en FB konto, men bruker den ekstremt lite da jeg ikke liker FB i det hele tatt.

Epost har kanskje 75% av medlemmene. En epost fra NSF hadde nok nådd ut til veldig mange om ikke alle.

 

Jeg har selv jobbet med prosjekt i over 20 år. Som jeg nevnte litt i en tråd ovenfor så består et slikt type prosjekt av en organisasjon, et IT-system, prosesser og brukere. Feiler man på et av disse områdene, da har man feilet. Så enkelt er det bare. Og det er prosjektgruppas ansvar. Om man nå ikke når ut til brukerne så er det faktisk et problem prosjektgruppa må ta inn over seg. Det er fortsatt ikke for sent. Det er mange uker til nyttår, og man skal via minidrett ha masse tilgjengelig eposter hvor man kan sende ut et kjapt nyhetsbrev.

 

Samtidig så har jeg all honør til de som nå sikkert jobber ræva av seg for å få dette på plass. Et slikt system som dette er etterlengtet, og jeg har full tro på at det blir et veldig bra system. Men jeg er også veldig, veldig sikker på at det "smeller" rundt forbi i mange pistolklubber i januar når folk skal ha ut startkort og forsøke å finne noen lokale stevner.

 

Alt ordner seg nok, men mye støy og problemer kunne vært unngått med mer systematisk informasjon direkte ut til skytterne i stedet for å basere seg på nettsider/fb som kanskje ikke alle har tilgang til eller kjenner til, eller at pistolklubber bestående av frivillige ikke nødvendigvis fungerer perfekt, og at ikke alle evner til å skjønne hvilken informasjon som er viktig og få dette formidlet videre til alle.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Mac, men dette utsagtnet er jeg ikke enig i. Det er ikke utøvernes skyld om de ikke har fått informasjon. Det er prosjektgruppas ansvar uansett. De har tydeligvis valgt seg et par kommunikasjonskanaler, men hvis de ikke når frem til de det gjelder så har de valgt feile kanaler.

 

Valgt seg et par informasjonskanaler? Leste du ikke det jeg skreiv? Prosjektgruppa har gjennom hele prosessen informert via følgende kanaler:

Rene informasjonskanaler:

* NSFs offisielle nettside (skyting.no)

* NSFs medlemsblad skytternytt

* Jevnlige eposter til krets og klubb

* Enkelte (unntaksvis) artikler på FB med link til skyting.no

* Enkelte epost til utøvere (som selvfølgelig må ha lagt inn eposten sin på minidrett.no)

 

Direkte informasjonskanaler:

* Styret i NSF

* Fagkomiteer

* Kretslederkonferanse

* Fagkonferanse rifle og pistol

 

Jeg oppfordret til å komme med tips om flere informasjonskanaler, ganske enkelt fordi jeg synes den listen jeg viser til er ganske formidabel. Det er derimot et par utfordringer, og det ligger lokalt. Jeg forklarer nærmere:

* Dersom utøveren ikke mottar skytternytt, så er han faktisk ikke registrert som medlem i NSF, av lokal klubb.

-> Etter et par av epost-aksjonene våre nå i høst så gikk vi fra overskud på Skytternytt, til manko..på et blunk Dette betyr at flere klubber den siste tiden har vært inne og oppdatert (eller faktisk etablert) medlemslistene sine, slik at antallet adresser ble økt

* Dersom utøveren er registrert i klubbadmin og mottar skytternytt, men ikke har vært inne i minidrett og registrert sin epost, så vil han ikke kunne motta eposter.

-> Dersom utøveren ganske enkelt ikke har epost, så bør klubben lokalt støtte på et eller annet vis.

 

Jeg drar inn en sambands-metafor. Kan senderen av budskapet klandres for at mottakeren lyttet på feil frekvens?

 

mvh

KE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...