Jump to content

Ferlach drilling type, hvilken type rifling brukes?


Tomas

Recommended Posts

Har vurdert å kjøpe en Ferlach drilling som nok har noen år på baken, sikringen sitter på toppen av kolbehalsen, mens løpsvelger sitter der hvor Greener sikringen sitter på mange andre våpen. Mulig at dette sier noe om alderen på våpenet. Kaliber 16 og 7x65R. Bommene i dette løpet så ut å være meget dype. Hvilken kuletype bør jeg benytte, og kan jeg med fordel benytte homogenkuler?

 

Jeg har tenkt å benytte dette våpenet primært til toppjakt, lette kuler kan da være å foretrekke ( selv skyter jeg i hvertfall mer presist med rekylsvake patroner, NB! jeg har tidligere benyttet 375 H&H M ). Har funnet 120 grain pressede homogenkuler, men tyngre finnes også. Har nå også blitt klar over at det kan være å foretrekke homogenkuler som er dreid/frest. Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk massive kobberkuler på en drilling med loddede løp. Løpene på de fleste Ferlach er veldig tynne og er ikke beregnet for massive kuler. Min drilling veier 2,48Kg uten kikkert- og den sparker litt selv i 7x57R. En 7x65R vil nok kjennes om det er en lettvektsdrilling. Jeg har selv sett litt etter lette helmantel til samme formål- men det er ikke lett å finne. Men det dukker jo opp noe etter hvert, jeg har noen Norma helmantel i .284 som sikkert er fin til fugl. Er det denne du tenker på? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63070034 I såfall et flott våpen.

Link to comment
Share on other sites

At løpene er tynne er meget sannsynlig, hadde med en elektronisk vekt, den endte på ca 2,5 kg. Helt utrolig at noen klarer gang etter gang og lage ei børse som er 1 - 1,2 kg lettere enn moderne drillinger. Tynne løp har nok sin del av forklaringen, men unngå å legge til gods der det ikke er nødvendig er vel kanskje resten av svaret. Hvorfor man ikke etterstrever dette nå, vi msk. ønsker mer og mer komfort. At noen tar til takke med drilling på 3,8 kg, er for meg en gåte. Selv har jeg ikke kropp nok lenger til å bære noe slikt i ferdigstilling over mange timer.

 

Ikke bruke homogenkuler i børser med loddede løp, ser ut bransjen selv har et annet syn på det, men de forholder seg ikke til hjemmeladd ammo.

 

Du nevner lett helmantel, tja, må det være helmantel? Det er slett ikke så sikkert, lav hastighet under 850 meter så kan det være muligheter for at " ekspanderende " kuler, ikke ekspanderer. Dette er min fortolkning av tidligere diskusjoner hvor noen referer til erfaring fra praktisk bruk. NB! jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg må ha mine forbehold.

 

Begynner å høres ut som at dette heller i retning Krieghoff Trumph i cal. 16, kanskje 6,5x57R. Da får vi ned vekt samtidig som vi bør ha tilgang til egnede kuler.

Link to comment
Share on other sites

En gammel Ferlach er et kunstverk og bør/skal behandles deretter. Å bruke TTSX el lignende går sikkert bra- men jeg kan garantere deg at ingen av ekspertene som anbefalte deg å bruke massive kobberkuler kommer til å ta regningen om loddingen mellom rifle og hagleløp sprekker opp etter en tids bruk. Da er børsa ødelagt. Disse rifleløpene er som regel veldig tynne, og er som regel ekstremt presise- nettopp pga at de er loddet fast i løpsbunten. Det finnes lette kuler beregnet for fugl, Sako lader sin 7X33 med en 78 grains kule, men det har ikke lyktes meg å få tak i denne kula så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...