Jump to content

Montasje Finn Classic 612


hjartland

Recommended Posts

Jeg hadde kombi Finn Classic 512 SC og nå har jeg 612 SC så jeg vet hva jeg snakker /skriver om. Skinner er ikke helt like selv om det på første øyekast ser sånn ut. De på J&F vet det etter at jeg påpekte til de men det finnes ikke noe som er helt optimalt uten tilpassing til denne kombien. Man kan bruke originalt Optilock men da blir kikkertsikte skjeivt, peker mot venstre.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten er å slippe litt venstre side fremste del av Optilock skinne slik at skinne blir helt parallelt med skinne på løpet. Litt vanskelig å forklare men ikke så vanskelig tilpasse, du må ha liten baufill og slippe og prøve ofte så du slipper ikke for mye. Jeg har kjøpt en sett med små baufiller på Class Ohlsen til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 11/29/2016 at 10:01 PM, LAD said:

Jeg hadde kombi Finn Classic 512 SC og nå har jeg 612 SC så jeg vet hva jeg snakker /skriver om. Skinner er ikke helt like selv om det på første øyekast ser sånn ut. De på J&F vet det etter at jeg påpekte til de men det finnes ikke noe som er helt optimalt uten tilpassing til denne kombien. Man kan bruke originalt Optilock men da blir kikkertsikte skjeivt, peker mot venstre.

 

Montasjen er rett den. Det du opplever her er det som kalles parallakse. Om du beverger hodet ser du at trådkorset er beveger seg både på høyre og venstre side av forsiktet. På 100 meter så gjør det ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Litt dårlige bilder, men her har du en modifisert og to umodifiserte montasjer. Om du ser på børsa så tar "skinna på montasjen" ned i sikteskinna på børsa om en har en lang montasje. Sikteskinna på børsa stiger en 2-3 mm for tidlig, slik at montasjen ikke kommer helt ned på børseløpet. I tillegg er ikke kikkertsporet frest ut på siden av sikteskinna, dette gjør at hele siktet blir skjev når skinnemontasjen treffer kanten på sikteskinna- i stedet for å treffe "svalehalesporet" for montasjen. "Svalehalesporet" mangler altså på sikteskinna. Fikses ved å frese ned litt i fremkant på montasjen, eventuelt file ørlite ned på montasjen i fremkant der montasjen treffer sikteskinna, samt ta av kanten som treffer sikteskinna sideveis . Lengden på montasjene kan variere, med min er korteste montasje er problemet mindre, men den må uansett modifiseres ca 3mm. Nok en "ingeniørtabbe" på 612ern...😒

IMG_20200909_152833.jpg

IMG_20200909_152845_1.jpg

 

 

 

IMG_20200909_163922.jpg

IMG_20200909_163856.jpg

IMG_20200909_163842.jpg

Edited by asterix
Oppdatert noen bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...