Jump to content

8 x 57 IS


kronjokk81

Recommended Posts

Ikke kjempeutvalg,men godt nok. Har best erfaring med kuler uten bt mhp presisjon. De bruker mindre plass i hylsa også. Bruker Norma Oryx til jakt og Hornady Interlock SP til trening da disse går rimelig likt i mitt våpen. Fø får jeg også 160 gr TTSX til å gå godt ( til tross for bt) men må eksperimentere noe mer for å få opp hastigheten mot 850 m/s i halvmeterspipa.

Link to comment
Share on other sites

Du viser god smak, fordi 8x57IS er noe av de beste standard kaliberne en kan få. Patronen er veldig populært på kontinentet, men blir det også mer og mer i Norden generelt sett. Utvalget av kuler omfatter egentlig hele "bunchen" av prosjektiler med .323 eller 8 mm S kaliber. Etter min mening fortrinnsvis til maks. 200gr, etter det blir gode 8x57IS mer "potatiskastere". 8x64S og 8x68S er tiltenkt de mer tyngre.

Gå inn på nettsidene til ammo - produsentene for å finne ut hva som finnes. Laddata finnes i massevis. Kulevalget til hjort og elg er en personlige preferanse og en absolutt fasitt kan ikke trekkes.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen øvrige anbefalinger?

 

:?:

 

Anbefaler på det sterkeste at du vasker pipen med grønnsåpevann dersom du blir fristet til å skyte eldre militærammunisjon i kaliberet. Kjøpte i hine hårde dager et parti rimelige helmantelpatroner - skjøt og koste meg voldsomt. Pusset børsen etter hver økt og regnet med at alt var i skjønneste orden. Det var det altså ikke viste det seg. Det utviklet seg groper i løpet og etterhvert fant jeg ut at det skyldtes manglende grønnsåpevask. Løpet ble så kassert og da kunne børsemakeren fortelle at gropene kom av svovel som var benyttet i tennhettene på de gamle patronene. Nytt løp ble montert og resten av de gamle patronene har fått samlingsstatus :D

Link to comment
Share on other sites

Gammeldagse tennhetter inneholder klorater som oksidasjonsmiddel, ikke svovel. Restene etter disse er salter, som fremmer rust ganske så kraftig. De er vannløselige. Svovel og svovelforbindelser som f.eks. fra svartkrutt har samme effekt, og samme kur, da de også er vannløselige.

 

Jeg mener jeg har nokså god kontroll på dette, da jeg har hatt en M98 i 8x57 i flere år, og har skutt ca 5000 skudd med gammel Raufoss ammo fra slutten av 40-tallet med den.

Framgangsmåten min er at jeg har med meg en termos med varmest mulig vann, med noen dråper Zalo i. Etter skyting tømmer jeg hele termosen gjennom løpet, ser på mens den tørker (den blir jo varm) og skyver så gjennom en lapp eller to med motorolje på. Sluttstykket vasker jeg med varmt vann når jeg kommer hjem. Det har forresten bittelitt gravrust i støtbunnen siden jeg ikke begynte med å vaske sluttstykket før etter noen år... Løpet pusser jeg lett med olje, og går generelt litt over rifla, samme dag.

 

Løpet er fremdeles helt blankt og glatt innvendig- det har vært ei heldig pipe dette, for den mantler enda ikke nevneverdig, og børsa er igrunnen overraskende presis. Utvendig sliter blåneringen litt, men det skal den på ei sånn rifle som dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løpene kan også "pusses" ved å skyte 1-2 magasiner med modernepatroner. Dette blåser ut dritten som legges igjen av gammel ammo og gjør at du kan følge (hvertfall i løpet) normal pusseprosedyre. Ellers er varmt vann på ei fille lurt å bruke i låsekasse og på slyttstykke for å fjerne rester der. Og olje så eventuelle vannrester ikke lager rust.

 

Har gjordt dette i flere år og mine løp har ikke rustet.

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale kaliberet. Klassisk og velfungerende i en M98, som patronen er konstruert for. Mine elger har falt for standard Norma Alaska, ikke noe problem med den kula. Nå finnes det mer moderne saker som Oryx og annet, Partizan Nova Grom har fått gode kritikker, både billig og bra, i tillegg til ei Remington 185 grains kule som ble solgt billig i bulk for noen år siden.

 

Gammel Raufoss til trening er grei, unntatt 1948 lotten, som hadde for dype tennhettelommer og medførte en drøss med klikk. Et ny Tubbs tennål og fjær kurerte det, i tillegg ble anslaget synbart raskere. Om jeg skyter noe bedre enn før er vel tvilsomt.

 

Puss er viktig med ammo uten rustfrie hetter, som eks. mil. ammo. Varmt vann er ok, jeg bruker WD40 og min over 60 år gamle pipe er like fin.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...