Jump to content

Selvanviser til 10 meters skyting


msteiro

Recommended Posts

Ser etter selvanviser til litt plinking i garasjen.

Tenker sette opp en plate på ene veggen og montere en selvanviser og en kulefanger over eller ved siden av hverandre - med mulighet for å ha litt forskjellig mål for variasjon.

 

Finnes det noen selvanvisere med virkelig små mål? Noen spesielle anbefalinger?

De jeg har sett i butikk er forholdsvis store for 10 m, og vanskelig å bedømme størrelse på andre ut fra bilder på nett.

 

Noen som har testet å lime litt tynn gummimatte bak i kulefangeren, for å dempe lyden?

Link to comment
Share on other sites

Måtte vært noe veldig mykt ja, men kanskje et gammelt teppe eller pledd er like greit, klippe et fleece pledd og lime rett på burde jo funke.

 

Jeg kjøpte en av "skiskyttertype" på XXL. Den fungerer fint. Drar opp/reset med en tråd.

 

Så litt på den, men syntes det ble litt vel stor blink, hadde vært praktisk med en skive med hull man kunne hengt over. Så xxl har en kulefunger med "klokke" som gir lyd ved sentertreff, kunne kanskje lagt til noe lignende med en plate og mindre hull.

 

Lyst på mål på ca 1x1 eller 1 cm diameter - tilsvarende 10 cm senter på 100 m.

Type 22lr hylseskyting :)

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke dum nei. Kanskje jeg skulle tatt med litt sånt neste gang jeg er der.

 

Kom på at jeg har en 60x60 benkeplate bit og litt hobbyplater til overs fra oppussing, kanskje de kan få nytt liv som XL kulefanger, vinkle som vanlig kulefanger og lime på et gammel teppe eller noe sånt inni. Lage et lite skytegalleri :)

Link to comment
Share on other sites

Grei selvanviser for 10m er disse: https://www.xxl.no/phoxx-spinning-target-22lr-dt/p/1101230_1_style

Bor et 10-12mm hull i den minste plata, så har du et greit mål å treffe på 10m. I hullet er bra, plata er miss, og utenfor er katastrofe.

Den store passer mer på 15-25m, men så har du til det også.

 

Jeg har hatt min ute, på plenen, og kulene blir liggende rett under, som små "mynter" nesten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bor et 10-12mm hull i den minste plata, så har du et greit mål å treffe på 10m. I hullet er bra, plata er miss, og utenfor er katastrofe.

 

Hvordan vet du om du treffer i hullet?

 

Liker egentlig de enkle spinnerne mer enn de "automatiske" anviserne, hadde noe lignende før som drev og hang seg opp ganske ofte. Blir veldig fort et irritasjonsmoment. Men frister litt å kjøpe litt forskjellige og tre de inn på et gjengestag på tvers av kulefangeren. Så kan man variere litt størrelser og fasonger.

 

Edit: dette er jo omtrent nøyaktig det jeg hadde tenkt, seek and you shall find :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra inspirasjon, blir fint garasjeprosjekt i drittværet - en uke med et ben som ikke kan brukes særlig sørget for ny arbeidsbenk, beddet salongrifle (forhåpentligvis ikke permanent) og smøre benk - og kanskje et lite skytegalleri :)

 

Luftgevær på vei i posten, men noen kuler som er bedre å bruke inne (på kort hold) enn andre?

Helt ny innen typer luftkuler, bare skutt det første og beste jeg kom over i oppveksten, og det blir et par år siden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Malerduk fungerte veldig bra som bakstopper på området rundt kulefangeren.

Veldig uvant med så lett avtrekk, så ble en bom, men stoppet i duken.

La den i 6-8 lag brettet sammen, og holdt på plass av hyllen mot veggen.

Kulen stoppet ca halvveis, og ikke noe lyd fra treffet. Er nok plastbelegget bakpå som har æren for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...