Jump to content

Erfaring med 76 cm løp på støkk jakt


Blaser6,5x55

Recommended Posts

Vet ikke hvordan det blir på fjellrype, men har brukt automat med 76cm pipe på støkkjakt av mye annet og syns det fort blir litt langt. Har nå en sideligger med 71cm piper og føler det passer mye bedre.

 

Men dette er ofte en smaksans og slik. Vansklig å svare for andre liksom :roll:

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ville jeg tenkt på vekten. En sporting hagle med 76 løp er fort opp mot 3,8 kg. Jeg misunner kona hennes cal 20 med 66 løp og 2,7 kg på slutten av en lang dag på fjellet. Sportingen er flott på bane med god balanse og rolig sving, liker den og en lang halvauto på gåsejakt og annen jakt uten mye gåing og åpne skuddfelt. I skogen og på lange fjellturer foretrekker jeg o/u cal 12'en med 68 løp. Synes den er mye raskere i trange situasjoner og vekten på 3,1 er bedre å bære på (bruker aldri reim).

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med en Brno 304 med 76 cm løp, den var veldig bra på lengre hold, men krevende på korte. Med løse choker så løser du det problemet. Min var ganske tungt, 3,7 kg hvis jeg ikke husker feil. Det finnes langløpa hagler som veier langt mindre, Fabarm har flere modeller.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

Har selv jaktet myyyye med 76 cm løp.og andre utgaver.Mener spørsmålet har feil utgangspunkt.

Løpslengden er en smak sak,har ingen betydning på resultatet.Det har derimot trangborings graden,og haggelstørrelsen,og ikke minst skytteren.

Litt lange løp gir kansje en jevnere ...sving....

Er selv ikke komfortabel med en lettvektsutgave og kort løp.

Disse er lettere å bære,men treffprosenten betyr mer for meg.tross allt er vektforsjellen på en ..tung.. hagle og en lett ca en rype.

Svaret på spørsmålet ditt er....hva treffer du med hva liker du...hva prioriterer du.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Treffprosent er viktigst ja. Jeg ser absolutt ingen problem med lange løp. Jeg bruker selv 76cm OU på fjellrype. Helt nydelig det? om det blir slitsomt tar jeg meg en 5 min. Mange snakker om vekt og løpslengde, men glemmer å tenke på hvordan balansen til børsa påvirker opplevd vekt. Jeg gikk for noen år siden med ei pumpehagle på 2.9 kg etter rypa. DET var tunge 2.9 kg! Til sammenligning er min B25 3.7 kg og oppleves som en fjær i forhold...jeg sparer heller vekt på ammunisjonen. Og annet dilldall.

28 gram bly norsk 5er dvs hull imperial game 12/65. Nyyydelige små poffer det der. Rypene klapper sammen i nytelse?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støkkjakt på rype så hadde jeg helt klart gått for en lettere hagle...blir fort kilometer på støkkjakt etter rypa,og er nok takknemlig for ei litt lettere børse etter 6-7 timer gange... løpslengde har selvfølgelig litt å si på vekta... det har også en del å si om du er 1,60 eller 2,10m 

jeg er 1,76 og har "normal" lengde på armer... jakter skogsfugl og skyter skeet/sporting med 66cm piper med en vekt rett over 3kg...treffer ikke noe dårligere med den en det jeg gjorde med min gamle med 76cm pipe...viktigere er det å faktisk dra på banen å skyte med den børsa du har! I tillegg er det mange børser på banene rundt omkring...du får som regel lov til å klå litt på døm! 

( for alle har den beste børsa):P

Link to comment
Share on other sites

Hagleskyting.no de selger Hull. Der jeg kjøper de. Har god erfaring med Hull generelt. På tiur bruker jeg hull xtreme 5 32 grams. Behagelige patroner og fine jevne skuddbilder. Ser at intersport gmax skal ta inn gamebore 12/65 regal fra gamebore, den ser jeg frem til å teste  de kommer også til å ta inn std gamebore black gold i edruelige haglevekter. Rundt 32 gram

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2017 den 9.39, hovdeknuten skrev:

Jeg ville sett på Browning 725 sporting med 76 løp. Fin på alt den. Da har du ei skikkelig allround hagle. Og på sikt utvidet med ei tilsvarende i kaliber 20??? 

 

skal ikke motsi deg på B725. er det jeg har med 66cm piper...Hunter modellen...

funker for meg!

Vurderte å kjøpe sporting modellen med 71cm,men angrer ikke i dag! Fin balanse i alle tre løpslengder.... men for meg blei 76cm for langt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...