Jump to content

Kurs i (jakt) skyting?


msteiro

Recommended Posts

"Kurs i skyting med jaktrifle" kan legges opp på sikkert ti forskjellige nivåer. Minst. Og jeg vurderte å skrive litt om det meeen da jeg skrev litt om kurs som finnes, gratis, så kom det så mye flisespikkeri og kverulering fra enkeltetat jeg gjør bare en kortversjon her nå.

 

Trenger man stilling svtrekk og pusteteknikk, så gåes det gjennom på feks en skyteskole.

Trenger man innsikt i skyting på lengre hold, så gåes det gjennom på et feltkurs.

Trenger man tilgang på en skytebane, for å få trent, så løses det mange steder ved at du melder deg inn i et lag som eier banen. Mangevstedercfårcdu da tilgang på banen opptil 12 timer i døgnet, 350 dager i året.

trenger du instuksjon av en dreven instruktør, eller bare ønsker å skyte litt regelmessig hele året, så kan du enten bite idet for deg sure eplet og begynne å trene konkurranse skyting (feks uten å delta på stevner om du ikke vil konkurrere) og du vil nok få instruksjon.

Om du derimot vil at noen skal ofre fritida si og gjøre noen av disse tingene utenom de allerede organiserte formene jeg feks nevnte, så blir spørsmålet ofre hva timesprisen blir.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å ha nevnt det kan en fra 1.Januar skyte DFS felt med omtrent hva som helst så lengde det ikke er hel/halvauto eller over 8mm kaliber

 

 

Administrasjonen anbefaler Norges Skytterstyre å fatte følgende vedtak:

Følgende reglement i Skytterbokas kapittel 6, 7 og 11 gjelder spesielt for Jegerklassen fra og

med 1/1-2017. Nummerering av punktene vil bli gjort i forbindelse med Skytterboka

2017/2018:

Kapittel 6:

Godkjente sivile våpen tillatt brukt i DFS:

I Jegerklassen benyttes våpen med kaliber opp til og med 8 mm. Det tillates ikke bruk av

rekyldemper, hel- og halvautomatiske våpen.

Optiske siktemidler

Kikkertsikte og/eller rødpunktsikte er kun tillatt å benytte i Jegerklassen. Jegerklassen har

ingen begrensing i kikkertstørrelsen, men i feltskyting er det ikke tillatt med avstandsmåler.

Maksimal vekt

For Jegerklassen er det fri vekt på våpen.

Avtrekk

For våpen benyttet i Jegerklassen er godkjent avtrekksvekt minimum 1 kg.

Reim

Det er ikke krav til maksimal bredde på jegerstroppen.

Kapittel 7

Jegerklassen

Skyttere klasseført i klasse 1 kan velge å skyte i Jegerklassen fra stevne til stevne, men da

ikke i sin ordinære klasse på samme stevne. Konkurransetilbudet for denne klassen gis på 25

skudd baneskyting og i 30 skudd feltskyting på åpne stevner og på samlagsstevnene i

baneskyting og feltskyting. Skytestillinger rembruk og bekledning skal være som for de øvrige

DFS-klasser. For rembruk gjelder dog ikke begrensningen på bredde når jegerstropp

benyttes.

Reglementert sittende skytestilling kan benyttes uten legeattest. Medlemskap i skytterlag

tilsluttet DFS kreves for å kunne delta i konkurranser. Det gis ikke tilbud til Jegerklassen på

landsdelskrets- og Landsskytterstevnet.

Kapittel 11

Skyteprogrammer og skytetider

I baneskyting følger Jegerklassen program og skytetider som for klasse 1 på 200/300 meter

uten mesterskap.

I feltskyting foregår skytingen i størst mulig grad på samme opplegg som for klasse 1 uten

mesterskap.

Det oppfordres til å ha eget feltopplegg for Jegerklassen. Det skal fortrinnsvis benyttes

godkjente DFS figurer, ikke dyrefigurer. Jegerklassen kan alternativt skyte finfelt med samme

program som klasse junior. I feltskyting kan man lokalt bestemme om det skal tillates bruk

av tofot, sekk eller lignende støtte. Alle hold i feltskyting har utgangsstilling ferdigstilling.

På åpne stevner og interne stevner avgjør arrangøren om det skal være eget feltopplegg for

Jegerklassen. Hvis ikke følger klassen opplegget for kl 1-5 i grovfelt eller klasse junior i finfelt.

Dersom praktiske forhold tilsier det kan inntil ett hold sløyfes i grovfelten for

Jegerklassen. Stangskyting og felthurtigskyting gjennomføres ikke for Jegerklassen.

Vedtak:

Administrasjonens forslag enstemmig vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke enig i at skur og korn tar laaang tid å mestre.

Min erfaring er fra pistol, og selv etter over 20 år synes jeg det er krevende. På runde skiver er diopter mye bedre, men det er forbudt på håndvåpen.

 

Hvis en erfaren skytter (med kikkert) kan treffe tieren første kveld så duger det for trening. Faktisk kan det være fordeler med litt grovere siktemidler, det filtrerer ut en del vingling som lett forstyrrer avtrekk. Dette er kjent med håndvåpen, lang siktelinje kan virke mot sin hensikt.

 

Høggern: Jeg tror ikke du finner så mange slike baner der folk flest bor. For min del må jeg kjøre opp mot en time for å finne en åpen riflebane.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg bryr meg så mye om å konkurrere, men den jeger-felt-kikkert klassen er et supert tiltak fra DFS. Det gjør det enda mere legitimt for oss som vil stille på trening med "jaktrifle" :wink:

Da slipper man både diopter, 6 kg rifle og den stive flådde kua som går utenpå og rundt pondusen, pluss grytevotten og jekkestroppa :mrgreen: Det blir litt mere freestyle over vingling med 3,5 kg uergonomisk rifle hengt opp i en tynn strikk/stase på overarmen :moresarcasm::lol: For meg blir det noen ørsmå hakk mere tilfredsstillende å skyte bra med noe slikt. Og ikke minst slipper jeg å sammenligne meg med rekruttene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da slipper man både diopter, 6 kg rifle og den stive flådde kua som går utenpå og rundt pondusen, pluss grytevotten og jekkestroppa :mrgreen: Det blir litt mere freestyle over vingling med 3,5 kg uergonomisk rifle hengt opp i en tynn strikk/stase på overarmen. For meg blir det noen ørsmå hakk mere tilfredsstillende å skyte bra med noe slikt.

Det er jo artig å se hvordan dette vil utvikle seg. Foreløpig ser det ut til at de som kommer til å flyte inn i dennne klassen nettopp vil gjøre det med tunge math/tactical-rifler, prøve å forbedre jekkestroppa (de har jo allerede mast seg til fritak fra reglene som begrenser reima i bredde), , goretex skytterjakker (istf kua som trekker vann), stjernekikkerter med retikler så en kan måle avstanden på meteren (istf diopter der en kan glane til en kreperer uten å finne ut hvor langt det er), og generelt utstyr som er langt mer egnet til feltskyting enn dioptersikte og std. skytterdress. For å si det sånn, jeg forventer at jegerklasen blir avgjort på innertreff.

Jeg tror vel kanskje klassen også vil være med å åpne for mer moderne utstyr (ikke utstyrsjag, for det har vi allerede) heller enn å fremme 3.5kg jaktrifler.

 

Hele utsagnet ditt er foresten litt lite troverdig :wink: siden jegerklassen har omfattet akkurat det du sier i minst 20 år. Og forandringene nettopp er for å slippe inn de som vil skyte med mer "skytter"/ enn "jakt" våpen.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Høggern: Jeg tror ikke du finner så mange slike baner der folk flest bor. For min del må jeg kjøre opp mot en time for å finne en åpen riflebane.

Å kjøre minmum en halv time er vel regelen over hele landet om du ikke tilfeldigvis bor akkurat der banen er?

Men slike baner du kan bruke om du er medlem er faktisk ganske utbredt. Alikevel dukker det opp gjøkunger der og.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal se på matten da, så hvis vi sier vi 5 som er interessert gjennom tråden her.

 

5 deltagere.

2 instruktører.

Baneleie.

Blinker og forbruksmateriell.

Baneleie.

 

Ved en pris på 3000 er det da 15 000 for en helg.

Veldig enkelt fordelt, 5 til leie/materiell/klubben og 5 til hver av instruktørene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo artig å se hvordan dette vil utvikle seg. Foreløpig ser det ut til at de som kommer til å flyte inn i dennne klassen nettopp vil gjøre det med tunge math/tactical-rifler, prøve å forbedre jekkestroppa (de har jo allerede mast seg til fritak fra reglene som begrenser reima i bredde), , goretex skytterjakker (istf kua som trekker vann), stjernekikkerter med retikler så en kan måle avstanden på meteren (istf diopter der en kan glane til en kreperer uten å finne ut hvor langt det er), og generelt utstyr som er langt mer egnet til feltskyting enn dioptersikte og std. skytterdress. For å si det sånn, jeg forventer at jegerklasen blir avgjort på innertreff.

Jeg tror vel kanskje klassen også vil være med å åpne for mer moderne utstyr (ikke utstyrsjag, for det har vi allerede) heller enn å fremme 3.5kg jaktrifler.

 

Hele utsagnet ditt er foresten litt lite troverdig :wink: siden jegerklassen har omfattet akkurat det du sier i minst 20 år. Og forandringene nettopp er for å slippe inn de som vil skyte med mer "skytter"/ enn "jakt" våpen.

 

K

Det er mulig du har rett, men jeg ser ikke denne trenden her jeg skyter. De som "litt alvorlig" har lyst å skyte med reim investerer i ei matchreim som ikke stopper blodsirkulasjonen like fort som riflestroppen. Ingen jeg kjenner bruker kujakka for å hente mere stabilitet, med unntak av en.

De fleste som skyter langhold er ikke veldig gode til å holde rifla selv, og rifla blir ofte for tung og ubalansert til formålet. Det er i hvertfall unnskyldningen som brukes. Jeg bruker den også :wink: Noen tenker mere i retning av PRS. Kanskje kan programmet passe for de? Jeg tror likevel programmet blir for kjedelig om man ønsker seg noe i PRS retning.

 

Personlig tror jeg det blir de samme som skyter jaktfelt i NJFF, som kommer til å skyte i DFS klassen. I hvertfall til å begynne med. Det eneste jeg synes er viktig med denne klassen, er at den blir mere inkluderende for de som ikke vil skyte med Sauer og diopter. Kanskje vokser det til og med frem et eget konkurransemiljø for jegere i DFS, og kanskje blir det fokus på å lære seg og skyte. Forhåpentligvis blir det et miljø hvor man også kan få lære å skyte med den rifla man har, uten at det er i regi av NJFF? Hvem vet :wink:

Problemet slik jeg ser det med NJFF, er at de ikke har noe reelt treningstilbud til de som ønsker å skyte mye gjennom hele året. Her jeg bor har gruppene blandet seg for å utnytte mulighetene til og skyte. Og det er ikke noe annet enn positivt på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Deal?

 

K

 

Deal :D

 

Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv da.

 

Hvis man skulle da betale 3000 for et kurs, hva ville folk forventet av fasiliteter og kvalifikasjoner.

Hvilke instruktør sertifiseringer har man i Norge?

Skal man ha banen for seg selv/eget område?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skulle da betale 3000 for et kurs, hva ville folk forventet av fasiliteter og kvalifikasjoner.

Hvilke instruktør sertifiseringer har man i Norge?

Skal man ha banen for seg selv/eget område?

 

Jeg ville forventet at instruktørene:

- er erfarne skyttere i de disipliner som undervises

- har instruktørutdannelse i skyting fra en av skytterorganisasjonene,

- omfattende erfaring med instruksjon

- har omfattende teorikunnskaper, dvs kunnskaper som går langt forbi det som undervises i kurset

- har iallefall noe konkurranseerfaring, og erfaring fra jakt dersom jakt-relatert skyting er på programmet

- at instruktørene kan dokumentere nevnte erfaring og kvalifikasjoner

 

Jeg kunne fire på instruktørutdannelsen dersom vedkommende har omfattende erfaring med instruksjon og/eller er/har vært på høyt/topp nivå i en av konkurransegrenene. Jeg maser ikke om Tor Harald Lund eller Harald Stenvåg har gått instruktørkurs liksom (det har de nok, men du ser poenget).

 

At man har banen/banene iallefall nesten for seg selv, iallefall er uforstyrret synes jeg er en selvfølge. At banen/banene fyller behovet likeså.

Jeg ville forventet et detaljert program, og at det ble fulgt.

 

Av instruktør"sertifiseringer" så har jeg bare detaljert kunnskap om DFS/HV sine, DFS har:

- Skyteinstruktørkurs 1 https://www.dfs.no/opplaring/arkiv/utdanningsinformasjon/sentrale-kurs/skyteinstrutorkurs/skyteinstruktorkurs-1/

- Feltinstruktørkurs https://www.dfs.no/opplaring/nyheter/2016/feltinstruktorkurs-2016/

- Skyteinstruktørkurs 2 https://www.dfs.no/opplaring/arkiv/utdanningsinformasjon/sentrale-kurs/skyteinstrutorkurs/skyteinstruktorkurs-2/

 

DSSN har en kursstige vet jeg, nivå 1 er for å holde godkjenningskurs, NSF vet jeg ikke - rifleinstruktører i NSF har en tendens til være utdannet i DFS.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne fire på instruktørutdannelsen dersom vedkommende har omfattende erfaring med instruksjon og/eller er/har vært på høyt/topp nivå i en av konkurransegrenene. Jeg maser ikke om Tor Harald Lund eller Harald Stenvåg har gått instruktørkurs liksom (det har de nok, men du ser poenget).

Tror faktisk jeg skal tørre å være uenig her. Det kan være et godt sprang fra å selv få til noe på en god måte til å klare å forklare andre på en god måte hva man gjør. Jeg ville heller fått instruksjon fra en som er middels skytter, men god lærer, enn omvendt. Gitt at man har et visst minimumsnivå i faget skyting, såklart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller fått instruksjon fra en som er middels skytter, men god lærer, enn omvendt

Selvsagt. Men det er en ting som er veldig vanskelig å vite på forhånd - bortsett fra at man kan gjette at folk med mye erfaring fra instruksjon har opparbeidet seg en viss kompetanse, eller har fått erfaringen fordi de faktisk får det til.

Det er også sterkt nivåavhengig. skal en instruere erfarne skyttere, så krever det egentlig at en er endel bedre enn dem til å skyte. Jeg ville mye heller prøvd å ta til meg lærdom fra en mye bedre skytter, enn fra en halvmiddels skytter som kan all teorien.

Det må være en viss nivåforskjell. For å sette det på spissen, så kan sikkert begge ungene mine instruere nybegynnere i skyting, og det ville gå mye bedre enn om de skulle lære det selv - slik mange jegere jo gjør. Men en erfaren rifleeier, på Kammeret, med en viss erfaring ville kanskje ikke ha mye utbytte av det.

Andre veien kunne jeg jo raske sammen et knippe unger som er mye bedre enn de fleste jegere noengang blir, og det ville neppe være et veldig produktivt kurs... Forresten har de fleste gode skytter (som i virkelig gode) brukt så mye tid på å instruere seg selv, at de nok kan brukes som instruktører for andre også.

 

En annen ting er at en godt kan ha gått instruktørkurs både her og der, uten å hverken kunne skyte eller ha lært noe nevneverdig... Eller være flink til å lære fra seg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært 22 år igjen og fersk i gamet hadde jeg lett betalt 3000kr for et helgekurs med M67. Det hadde spart meg noen år med learning by burning.

 

M67 vil selvfølgelig være uenig at det vil være verdt det :wink:

 

I en annen idrett jeg holder på med har jeg reist verden rundt og trent under verdensmestre, europamestre, norgesmestre og WTF-mestre i både Europa, Skandinavia og USA. Den aller aller beste instruktøren (som jeg reiste til California for å lære av) har aldri vært noen særskilt god konkurranseutøver - men du store milde satan for en god lærer han er.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært 22 år igjen og fersk i gamet hadde jeg lett betalt 3000kr for et helgekurs med M67. Det hadde spart meg noen år med learning by burning.

 

M67 vil selvfølgelig være uenig at det vil være verdt det

Du ville ikke hørt på uansett ;) Ser for meg leksjonen om våpenpuss :lol:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i omtrent den situasjonen som Vetle beskriver (jeg er 27, men ellers fersk fusker), og kunne fint vurdert det om tilbudet var en-til-en eller en-til-to-tre for tre tusen over en helg. Det blir fryktelig frustrerende når man ikke vet hva man gjør feil, om man gjør feil, hva som er god skyting og hva som er dårlig skyting.

 

Ja, jeg vet at det er mange som ville være i stand til å veilede meg og kanskje til og med gratis, men det er ikke alle blant oss som er så fryktelig frimodige i nye situasjoner med fremmede mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Bra det ikke kun er meg som liker tanken med dette :)

 

Når på året synes folk det hadde vært best å holde det?

 

For min del tenker jeg rundt april, så har man sommeren til å trene på det man har lært.

Men dette vil jo selvfølgelig komme litt an på annet program på banene, er det perioder der det er uaktuelt? Feks ved høy DFS aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

"Vi", dvs. ca jeg og de jeg kunne tenke meg å ha med som instruktører kan året rundt, og disponerer (kan bruke, låne, leie) baner ute og inne fra 15 til 1500m året rundt. Men ikke til enhver tid.

Jeg tror det skulle kunne bli nokså bra, og kan skreddersys temmelig ubegrenset tror jeg, gitt det miljøet vi har rundt oss. Det er en interessant tanke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 18.11.2016 den 16.37, Chiefen.v-2 skrev:

 

 

Hvorfor i all verden skal DFS legge to pinner i kors for ikke-medlemer som driver med noe annet enn det DFS gjør? Legger din lokale fotballklubb til rette for basketball? Svømmeklubben for sprintløp? Pistolklubben for bueskyting?

http://www.bueskyting.no/index.php/41-hjem/2142-ny-klubb-kautokeino-pistolklubb-bueskyttergruppe

 

Det ble litt på siden av tema, men ting er ofte litt annerledes nordpå:D. Pistolklubben kan faktisk finne på å legge til rette for bueskyting. Klarte ikke å dy meg når jeg leste det xD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...