Jump to content

Garand-gjengen - Vis frem din Garand


Rausheim

Recommended Posts

Nå har det jo gått ei stund siden Garand endelig ble lovlig for ervervelse og selv om markedet har vært, la oss si, litt spesielt med liten tilgang og skyhøye priser, så er det vel noen i likhet med meg som har fått labbene sine på ei slik børse. Det finnes allerede en tråd med litt show and tell, men denne gikk i utgangspunktet ut på godkjenningen av Garand, så tenkte vi har bruk for en egen tråd for å vise frem disse smykkene.

 

Så, vis frem din Garand!

 

Min Garand er produsert av Harrington and Richardson i 1953 og om ikke jeg tar feil så er dette ei M1D da den har klossen på løpet som man kan skru nedi montasjen. Alt er nummerlikt bortsett fra bolten og stokken, men sånt må man jo forvente av et gammelt krigsvåpen. Mangler dog stacking swivel, men den skal på plass.

 

Dette er nok den børsa som ville blitt med meg i grava, for ingenting av det jeg har fra før av, har fått lurt meg ut av hus så ofte (selv i disse minusgradene) for å måtte brenne av et klips eller to. Har hatt den med meg på elg og hjortejakt. Prøven ble tatt på første forsøk. Utrolig å presis denne børsa er mtp at dette var laget for røft bruk. Avtrekket er konsist og om jeg virkelig går inn for det, så får jeg til hull-i-hull samlinger på 75-100m. Dette selv om jeg har elendig syn på høyre øye.

 

2hmlmv5.jpg

 

eijgn8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre :thumbup:

Når du lader selv er det ingen problem.

Jeg bruker Garanden lite og bruker Norma Golden Target.

Testet først med standard plugg og fikk langt utkast av hylsene.

 

Så satte jeg inn den justerbare pluggen. Åpnet trykket ca 3 omdreininger inn. Mye bedre følt rekyl og hylsene kom skrått frem ett par meter i forhold til 4-5 meter med org plugg.

Herlig rifle :P

Link to comment
Share on other sites

Flotte våpen! Men hvor kjøper dere disse, import? Eller har de vært i det norske forsvaret på noe tidspunkt?

 

Min tilhørte en veteran som gikk i land (eller landet via fallskjerm) under D-dagen i Normandie (Ikke med mi rifle da) og fikk pga veteranstatusen tak i ei Garand og "pick of the litter", om det var fra det norske eller amerikanske kan jeg ikke huske. Tror det var US Army siden han i likhet med meg var amerikaner. Garanden jeg har var elgbørsa hans i mange år etter hva jeg ble fortalt :) Nå er jeg nok litt sær, men at man har historien bak børsa og han som har hatt den betyr noe for meg.

 

Når det gjelder å skaffe seg en egen Garand, så har alle som har hatt en grei pris gått med en eneste gang. Den siste som gikk på finn, gikk for 13K tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der - gamle ting får mer sjel om man kjenner historien :D

Ble litt nysjerrig og googlet litt rundt. Ser dog ut til at de er vanskelig å få tak i her i Norge, men om det dukker opp en, så er det jo absolutt noe man burde hatt i skapet. Og et kjapt søk på finn viser at jeg ikke er alene om å tenke det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

normal_GA.JPG

normal_GB.JPG

normal_GC.JPG

normal_GD.JPG

normal_GE.JPG

Jeg fant dette hefte i mine kaotiske bokhyller:

Dette UD-hefte er på 111 sider, rikt illustrert og alt på norsk. De som har Garand her på kammeret klarer seg sikkert uten dette UD5-6 hefte fra 1951, men det har en viss historisk verdi. Jeg vurderer å skanne dette over til 55 vedlegg som eventuelt kan sendes til privat mail.adr. til den som måtte finne det interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Artig lesing :)
Litt rart å tenke på at dette var bevæpningen vår på rekruttskole og førstegangstjeneste i 1964-65.
Tung, men presis rifle som krevde sitt med tanke på puss og vedlikehold, men vi fikk et godt forhold til Garanden
Spesielt var skyting med Energa granat spennende med kolben i bakken og avtrekk med tommelen på grunn av heftig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...