Jump to content

Håndlaget brukskniv?


Apelars!

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har begynt å se meg om etter en håndlaget brukskniv jeg skal gi bort i julegave :)

I de sene kveldstimer så surfer jeg rundt på nettet til øyet blir stort og vått, og det er mye flott og se!

Men det er og litt av problemet: jeg ser ikke etter en staskniv, jeg ser etter en kniv som er ment for å brukes, men som samtidig har den iboende håndverksmessige kvaliteten til en staskniv :)

Jeg vil helst ha:

Råsmidd blad i vanlig karbonstål (vanlig hardhet), vanlig tollekniv form og lengde (sånn ca)

Relativt lite skaft, helst med markert stopp før bladet. Ingen spesielle matrialpreferanser, men jeg vil ha natrumatriale.

Solid slire som sitter godt opp på skaftet eller med knappelås el slik at den ikke hopper ut.

 

Og sist men ikke minst: ikke for dyr, dvs så veldig mye mer enn 2000 kr kommer jeg nok ikke til å bruke, det finnes mye fint å kjøpe til den prisen, men jeg vil jo som sagt ha håndlaget :)

 

Er det noen som kan tipse meg om hvem jeg burde henvende meg til?

Link to comment
Share on other sites

Men det er og litt av problemet: jeg ser ikke etter en staskniv, jeg ser etter en kniv som er ment for å brukes.
Hvem har bestemt at Staskniver ikke kan brukes? Jeg ser mange flotte håndlagde kniver på Finn.no, som er lagd av brukere her inne, i den prisklassen du forespeiler. Selv om de ser ut som smykker, er de jo lagd av kvalitetsmaterialer som er solide til bruk. Hvis jeg hadde eid en av disse, hadde jeg brukt den, selv om noen mener at de er for fine til bruk.
Link to comment
Share on other sites

Hvem har bestemt at Staskniver ikke kan brukes?

Vel, i dette tilfellet er det jeg :lol:

Det er jo et spørsmål om smak, og jeg liker generelt ikke bling, men mer lavmælte utsmykninger, eller ofte ingen.

Dessuten vet jeg hvordan bruksgjenstander blir seende ut etter 20-30 + års bruk, og det er ofte blinget som forsvinner først, eller mister sin glans om du vil, men de iboende bruksegenskapene vil bestå så lenge det er god kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare ett eksempel (jeg kjenner ikke knivmakeren). Men dette ser ut til å være en kniv som er solid, god i bruk og pen å se på (jeg tenker på den til 2000):

 

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84000385&fks=84000385

 

Den vil selvfølgelig bli ripete og mindre pen etter mange års bruk. Men det vil jo alle kniver. Det er jo en del av sjarmen. Og det er ingen grunn til å tro at kvaliteten er dårligere enn hos en "mindre pyntet" kniv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg stor sans for knivene til Andrius Tricius (http://www.trcknives.com). Lamnia fører dem.

 

Har 3 stykker av ymse versjoner fra ham.

 

Fantastisk håndtverk og kvalitet. Er vel stort sett M390, Elmax og Böhler N690 stål han bruker. Gitt perfeksjonismen og kvaliteten på disse er ikke prisen ille.

 

Facebook:

https://www.facebook.com/trc.knives/?fref=ts

Link to comment
Share on other sites

Er visst ingen som produserer "brukskniver" her, samme med de fleste som vises på messer. Mange flotte knver å se på - utseendemessig, men hvorfor betale for denne utsmykningen. Jeg betaler for form, kvalitet og stålet, ikke for utseendet.

 

Jeg setter sammen en del kniver selv og greit det skal være harmonisk og brukbart til formålet, men her er det for mye fokus på utseende. Og det må en betale for. Personlig så har jeg ikke behov for "penisforleger", så utsmykkning er uvesentlig. At andre ønsker penisforlengere, er greit for meg.

Link to comment
Share on other sites

. http://xxxknives.blogspot.no/?m=1

Her betaler du for kvalitet samt dyktig utført arbeid .

 

Eneste fordel med å få solgt staskniver er at noen få kjøpere våger ikke bruke kniven og ender opp med å kjøpe enda en til brukskniv . Ellers så blir de fleste staskniver brukt . Kniv i samling er bortkatede penger . Kniv er for å brukes .

Link to comment
Share on other sites

Er visst ingen som produserer "brukskniver" her, samme med de fleste som vises på messer. Mange flotte knver å se på - utseendemessig, men hvorfor betale for denne utsmykningen. Jeg betaler for form, kvalitet og stålet, ikke for utseendet.

 

Jeg setter sammen en del kniver selv og greit det skal være harmonisk og brukbart til formålet, men her er det for mye fokus på utseende. Og det må en betale for. Personlig så har jeg ikke behov for "penisforleger", så utsmykkning er uvesentlig. At andre ønsker penisforlengere, er greit for meg.

 

Ja, er enig der. Savner fler knivmaker som lager røffe brukskniver uten pynt.

Og de jeg lager er litt utenfor kravene her.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg vil våge å påstå at flere av forumets knivmakere lager mange ganske røffe kniver. Men er enig at det blir mest fokus på de mere avanserte knivene. Dette er nokk fordi det etterhvert blir ganske så kjedelig å lage den samme "bruks" kniven om og om igjen, og de fleste knivmakere, megselv inkludert ønsker å utfordre seg selv i hvert nye prosjekt.

 

er disse foreksempel for utsmykkede? de er hvertfall ment som rene brukskniver.

qxorb7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På 11.11.2016 den 11.32, Metallurgen skrev:

 

Savner fler knivmaker som lager røffe brukskniver uten pynt.

 

Det samme tenker jeg hver gang "Knivbladet" (medlemsbladet til knivforeningen) dumper ned i postkassen og jeg får bladd litt i det.

Tanken dukker derfor også opp når kontingentkravet kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...