iscariah Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jeg har prøvet noen forskjellige ladninger med N340 krutt til 357 og 44 mag. På 357 så bruker jeg en 158 FP CMJ Frontier kule. Der måtte jeg opp på 8,6 gr for å holde kravet. I Vihtavuori sin ladetabell der er max på 158 gr kule med 340 krutt 8 gr. Jeg synes ikke rekylen er spes kraftig og det er ingen indikasjon på hylser at det er overtrykk. Er det andre med erfaring fra 340 krutt som kan komme med innspill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Hverken rekyl eller hylser er pålitelige indikasjoner på trykk. En grov test i QL ga 8.4 som max, men uten mål på kule og faktisk hylsevolum er det ikke veldig presist. Fordelen med N110 er at du må ta i skikkelig for å få en farlig overladning. Hvis du ikke vil bruke N110 er N350/3N37 bedre valg, de er hakket tregere enn N340. 3N38 og N105 er enda et hakk tregere, men likevel raskere enn N110. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 må du over maks for å få ønsket fart så er jeg helt enig i at du må over på tregere krutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jeg lader n340 både i 357, 44mag og 10mm auto i 6" uten problemer, holder faktor i respektive grener. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iscariah Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Når jeg nå forsker litt på 340 krutt kontra 110 så er det for og prøve noe nytt. Har alltid brukt 110 krutt til mag ladninger. Det er mye uforbrent krutt og en "tregere" rekyl. Jeg opplever ladninger med 340 krutt som en raskere rekyl og full forbrenning. Jeg personlig mener at 310 kruttet som de aller fleste bruker på 38 ladninger er et mye farligere krutt, men der er det ikke så mye fokusert på overtrykk. Ser at ladeboken har ladninger helt ned på 320 krutt for magnumladninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Har lada N320 til magnum og... men det går IKKE i 6" løp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Du kan lade 357 magnum med N310 om du vil, men det har ikke så mye for seg. Om våpenet ditt gir gode hastigheter kan N340 funke, men om du må legge deg helt på max eller over bør du finne et litt tregere krutt. Renest og jevnest forbrenning får man med høyt trykk, men det er ingen grunn til å overdrive. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iscariah Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Nå vil jeg ikke påstå at jeg er noen ekspert på ladning selv om jeg har drevet med hjemmeladning i mange år. Men jeg har alltid vært av den oppfatning at en indikering på at en ladning var over rød streken er på blant annet at hylsen er vanskeligere og få ut av tønna, eller at den kan begynne og bule litt i bakkant. Dette har jeg aldri opplevd men så har jeg stort sett bare ladet med "trygge" krutt typer. Når jeg nå driver og forsker litt med N340 krutt på magnum ladninger så er jo ladeboka en nyttig ting å forholde seg til. Men også andre visuelle ting ved utprøving som eksempelvis kronografering. Når det da blir sagt at trykket kan være for høyt uten at man trenger å se det på hylsen eller at kule hastigheten er for høy da er det med andre ord lite man kan forholde seg til for utenom ladetabellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Lader man til feks en moderne rifle er det enkelt, der er hylsene desidert svakeste ledd. I en revolver vil jeg ikke gjøre den antagelsen, ikke før jeg har gjort noen målinger (jippi, nok et måleprosjekt). Treg ekstraksjon er alt for høyt for en vanlig revolver som feks en S&W. I praksis kan en komme utrolig langt med nok erfaring (med fabrikkammo altså, ammo du VET er OK) og litt synsing, men det er vanskelig for meg å vite hvor godt øye du har for slikt. Det påvirker svaret mitt. Bruker du korrekte ladedata (altså samme kule, hylse, krutt, hette og lengde) går det som regel bra, du har allerede gått over tabellen. Slikt fordrer trykkmåling, feks trykkring-metoden. Det er ikek veldig vanskelig, men det krever litt interesse for lading. Uten dette vil jeg råde deg til å holde deg innenfor tabellmax, og gjerne litt under. Det er ikke SÅ mye å vinne på å strekke strikken langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinJ Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Har brukt 340 til 44mag, i tillegg til N105 og H110(som skal være ganske likt N110) Synes 340 er et greit krutt til ladninger som ligger rett over faktorkravet, får jevne hastigheter og god presisjon uten å gå over max. H110 har jeg for det meste brukt til "ekte" magnumladninger, munningsflamme og morsom rekyl og langt over faktorkravet, men bare tull ifm konkuranse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iscariah Posted November 9, 2016 Author Share Posted November 9, 2016 Jeg har prøvet en ladning på 44 mag med 340 krutt som ser ut til å fungere fint. Gode samlinger og holder faktor krav. Dette er en ladning som ligger et godt stykke under max ladning ifølge ladetabell. Snakker her om 240 gr blykuler med et våpen med 8-3/8" løp. Det er på 357 mag jeg sliter. Der er det Frontier 158 gr FP som er kobberbelagte blykuler. Måtte 4/10 over max for å komme over faktor kravet med et våpen med 6" løp. Nå trur jeg ikke at 4/10 over max er noen fare for våpnet men likavel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 MartinJ: H110 er omtrent som WW296 (egentlig samme krutt, men du må forvente noe forskjell), og et lite hakk tregere enn N110. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.