Jump to content

Hvordan bør en feltløype være?


Totenkopf

Recommended Posts

Gradvis vanskelighetsnivå med en del overraskelser underveis. I tillegg må det gå an å fylle den selv uten rørtang til 30K. Dessuten bør alt skytes samme dagen.

 

En stor bonus er å ha noe mekanisk noe. Den aller artigste greia var denne vaskemaskinen de hadde på Hå sitt feltstevne i vinter/vår.

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har laget løype, har jeg forsøkt å gjøre det etter denne filosofien:

 

Selv middelmådige skyttere skal kunne treffe på det meste, mens noen av de beste skal klare å fylle.

Minst en romslig figur pr. standplass i første halvdel av løypa.

Det er ingen problem å skille de beste med å spisse det til mot slutten av løypa, gjerne med flere og mindre blinker på litt lengre avstand og med kortere skytetid.

De første standplassene har gjerne 12 sekunders skytetid, men det mot slutten gjerne er 6-8 sekunder, avhengig av våpengruppe, antall blinker, skytestilling osv.

Max 2 standplasser med enhånds på f/g og 1 på m/r.

Jeg forsøker bevisst å unngå at det blir så vanskelig at det blir "bingo".

Det er bare demotiverende og urettferdig.

Jeg har opplevd at løypa er satt så vanskelig at beste skytter ikke engang har oppnådd de 85% som kreves for at stevnet skal være grunnlag for klasseføring....

 

Jeg opplever ofte at de vanskeligste løypene blir satt av uerfarne folk, mens de som skyter mye felt selv setter løyper det er fullt mulig å fylle og der også nybegynnere kan få seg et motiverende resultat.

Det er en balansegang, men med endel erfaring pleier det å gå bra.

Et viktig poeng må være at løypa har progresjon, dvs. at neste standplass er vanskeligere enn foregående slik at løypa begynner forholdsvis enkelt for å spisse seg til mot slutten.

Ikke bare er det viktig for motivasjonen, men også for å sikre en rettferdig rangering dersom det fortsatt er likhet på innertreff (misliker i grunnen innertreffrangeringen...).

Det er nettopp denne progresjonen rangeringsregelen 10-9-8....osv... baserer seg på.

Er det en topp i vanskelighetsgraden mellom to standplasser, er rangeringsregelen bortkastet og urettferdig.

Dette er verdt å ha i tankene ved setting av løypa.

 

Etter min mening er en perfekt satt løype slik at halvparten bør klare C-kravet mens ca. 5-10% bør klare A-kravet.

Noen bør klare å fylle løypa.

Det er bedre at flere klarer å fylle enn at ingen klarer det.

Man klarer alltid å skille skytterne vha. rangering.

Glem heller ikke at løypa ikke bare er matematikk.

Den skal også være underholdende og utfordrende.

Om jeg opplever at arrangøren har lagt sjela si (og anstrengelse) i løypa, teller det nokså mye selv om de bommer litt på vanskelighetsgraden.

Jeg tror de fleste setter pris på fallfigurer, tippere, vugger o.l.

Husk at skyting skal være gøy, ikke bare matematikk.

Har man dette i bakhodet, er mye av jobben gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett enig med Gringoen. Etter min mening er vanskelighetsgraden perfekt dersom vinneren får fullt hus.

 

Her i nord er det tradisjon at vi skyter fin- og grovfelt på lørdag og militær- og revolverfelt søndag. Da kan man tilpasse løypene bedre. Hos oss har vi akkurat de samme skytetidene på søndag som dagen før. men vi har kortere avstander og bytter ut endel av blinkene. Det er etter min mening bare tull å skulle stå og finsikte i 14 sekunder på noen feltfigurer når man kan ha det moro og skyte fort.*

 

Rausheim: Nå blir jeg nysgjerrig, hvilken "rørtang" (regner med at du mener matchpistol??) er det som koster 30K? Jeg ser jo at det finnes "jernklumper" som koster opp i 40K, men det er kanskje ikke noe tema?

 

Kan man kalle matchvåpen for rørtenger regner jeg med at det er innafor å kalle militærfeltvåpen av metall for jernklumper? 8)

 

 

 

*Ja, jeg snakker kun om "vanlig felt". jeg skyter ikke spesialfelt og uttaler meg derfor ikke om det.

Link to comment
Share on other sites

Avstand, skytetid og størrelse på målene er midlene som i hovedsak regulerer vanskelighetsgraden. I tillegg så krydres det med skytestilling og fallmål, pendel etc.

Enkelt vanskeligere vanskeligst, men med minst et mål de fleste treffer. Viktig at ikke løypa blir for enkel så alle fyller frem til 9 og 10 stpl. Klasse C skyttere må tape poeng før midten, ikke mye. Jevn økning i vanskegrad gir en bedre opplevelse enn hvis løypa svinger. En pendel vil være vanskelig for en som aldri har skutt på pendel før, her kan man ha fallmål før pendel og et stort mål og et mindre. Viktig at løypa skal være morsom, med variert skytetid og avstand. 10-12 sekunder på 15-20 meter er greit, men ikke GREAT!

Kanskje man kunne hatt byggetips til feltmål? Hva var den vaskemaskin tingen?

Link to comment
Share on other sites

Vaskemaskin-tingen: Er vel det nærmeste du kommer lovlig Venn/Fiende-øvelse. Var en vaskemaskinmotor som roterte et stort stativ der det var 2 blinker fremme og bak. Blinkene stod rett over hverandre og man måtte passe på å ikke skyte sidemannens blinker (må jo ikke gi dem mer poeng enn de trenger :winke1: ). Man måtte faktisk bruke litt tid på å finne ut hvilken blink som var ens egen.

 

Seriøst noe av det artigste jeg har prøvd i ei feltløype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man bør ha minst et hold på 50m eller lengre. Gjerne med relativt store (les høye) skiver. Selvanvisere er definitivt et pluss. Nedre Eiker pistolklubb har en standplass hvor man må felle en selvanviser for å få tilgang på skivene, Farris Sportsskyttere har en vugge som er utfordrende.

 

Ellers er jeg stort sett fornøyd/imponert over at folk orker å arrangere.

Link to comment
Share on other sites

Selvanviser er ikke tillatt, men jeg regner med du mener tipper eller fallfigur.

 

Fra reglementet:

8.25.3.4.3 Selvanvisere tillates ikke.

Merknad:

Med selvanviser menes en innretning som midlertidig eller

permanent indikerer treff ved hjelp av en svingmekanisme eller

annen innretning.

8.25.3.4.4 Elektroniske mål kan benyttes.

8.25.3.4.5 "Tipper" og fallfigurer kan benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Beste sammenligning jeg kan komme på er ei gammel persisk vindmølle.

 

rPUMrYE-0Wt5_qWiKwBzp8SM-Zrf_UoIo7LmQNDXp99-irDEsKGyQkKu3BaUh0Qtjb2LY58Kw2pSulYG3X6BcOxcEtGQl90HJcv4XbL6mjcfLsgHc4s

 

Tenk deg kun to blad av denne med blinker. Denne snurret da og blinkene ble synlige på høyre side. Skytter 1 skjøt på øverste linje, skytter 2 andre linje osv. Blinkene stod tett i tett og man måtte bruke hode for å ikke gi motstanderen poeng (om man da skjøt samme kaliber riktignok, var jo mest spennende i første runde da "alle" skulle skyte fin).

 

Denne gikk rundt ganske kjapt og selv med 20 sekunders skytetid, så var en utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

Barbaren, ja disse brukes det en del av i Sverige. Disse gir mulighet å styre skytteren og gjøre løypa litt mer utfordrende og morsom. Du kan la dem svinge frem og tilbake i løpet av skytetiden, begynne med dem framme eller på slutten. Da får du en standplass som styres uten kommandoer, sleng så på noen faste skiver, eventuelt noen fallende stålplater så får vi en morsom og varierende runde.

 

Disse krever ikke mer funksjonærer på standplass enn ellers så dette er null stress. Överby PK har slike på hver standplass på Nolhotten som går i påsken hvert år. Nå følger svenskene "Skjuthandboken" dessverre da det setter litt begrensninger på hvordan jeg mener en løype skall være.

Men ærlig talt, Överby PK har mer varierte løyper på sine lørdagsfeltskytinger enn det jeg har sett på noe NM siden jeg startet med pistolskyting i 2010.

 

Få så tilbake svak hånd, større skiver, kortere tid. Se litt på PPC og IPSC, legg feks inn en stasjon der du må holde noe i ene hånden for å få skytterne ut av komfortsonen sin. I felt skall du helst ikke kunne ha den perfekte skytestillingen, her skall det være litt krangligere å stå/sitte/ligge på enn bra måte.

 

Dette er fra en enkel lørdagsskyting, vi går i patruljer om 4 mann, og ordner med lapping, osv selve.

 

Hvis dere svinger innom Nordby med familjen en lørdag, drop av kjærring og unger og ta en tur til Øverby, det er klubbkonkurranse, men ikke noe problem og noen pent ber om å få være med;)

Link to comment
Share on other sites

En ting er reglementet, som forsåvidt legger få begrensninger, en annen ting er praksis, som blir enklest mulig (gjerne for arrangør), en tredje ting er hvordan det kunne vært, egentlig full utnyttelse av reglementet. Så hvis man fikk laget en " hvordan bygge en feltløype" håndbok, med løsningsforslag til standplasser som pendel, "svensk", triggere, løpende osv så finnes det nok av folk som er i stand til å snekre ihop ting. Da ville vi fått utvidet feltuniverset vårt litt.

Link to comment
Share on other sites

En feltløype skal teste skyteferdighetene mine på ulike områder. Liggende, stående fri og stående enhånds. Korte avstander, middels og lange. Presisjon: Små skiver og lang tid, små skiver og kort tid og store skiver, skiveveksling og enda kortere tid. Jeg tenker at feltskyting har en militær bakgrunn, og løypa skal teste ut de ulike skytesituasjoner en kan møte i felt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...