Jump to content

Lee alox lubing...kan det brukes på det meste av kuler ?


Scoopy

Recommended Posts

Jeg er i start fasen med og støpe egne blykuler og lure på dette med smøring. Jeg skal i hovedsak støpe 32, 38/357 og 9mm.

 

Kan man stort sett bruke alle typer kuler med lee sin alox lube om man smører de først etter støping...sizer de og smører en gang til, eller må man ha en smørepresse av typer rcbs/lyman eller enda dyrere utstyr ? Jeg har alerede 2 tenger i fra lee sin TL serie...men det er jo så mange andre tenger jeg har lyst på med vanlige smørespor.

 

Jeg vet at kulene i fra TL serien egentlig ikke trengs og sizes, men vil gjøre det alikevel bare for og ha alt riktig om noen blir feilstøpte på diameteren. Da vil jeg kunne se om de er noe og lade eller ikke.

 

Kjempeflott med innspill og råd om dette. Jeg er ikke den som skyter flere tusen skudd i måneden, men vil lære meg støpeprosessen og vite at dette gjør jeg riktig.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar. Hva er det som er krevende med 9mm blykuler ? Og vanlig smørefett på lee sine mikroriller er det vel vanskelig og få til. TL serien står vel for tumblelubing trodde jeg ?

 

Men jeg har masse igjen og lære, og synes dette med støping er minst like spennede som og skyte. Det er vel som en sa til meg...i dette faget blir man aldri utlært.

 

Det er supert at jeg ivertfall kan bruke lee alox på 38spl som jeg kommer til å skyte aller mest av i tilegg til 22lr.

9mm støpinga er rett og slett bare for at jeg fikk med en tang i det kaliberet, men kommer ikke til og skyte det selv før jeg får meg våpen i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Så da er viktigheten av at kulene blir harde nok og riktig dimensjon både diameter og vekt det man bør tenke mest på. Dette er vel like viktig som andre støpte kuler også, men er 9mm mer "kresne" på dette ? Og er det noen som støper selv som kan gi meg noen tips og råd angående 9mm støping ? For om jeg får til gode 9mm kuler, så burde jeg få til de andre dimensjonene også :)

Link to comment
Share on other sites

Det er få absolutte sannheter når det gjelder kulestøping, du må bare prøve deg frem. Når det gjelder flytende alox så funker det faktisk helt OK til det meste, selv med vanlige kuler. Kombinasjonen av vanlig fett og alox er suveren, et kjekt triks for kjøpekuler som har litt ujevn smøring.

 

9mm kan være litt fiklete med blykuler, men det funker fint om du gjør det riktig. Det aller viktigste er korrekt diameter, en del pistoler har litt romslige løp så mål dette.

Link to comment
Share on other sites

357mag og 9mm krever vanlig fett i rilla.

 

Eg har skutt litt 357 med Lee 158grs TL-kuler, og Alox fungerer heilt fint med harde (hjulvektbly) kuler. Med mjuke kuler blir det blying. I 38 spec og 44 magnum fungerer Alox fint sjølv med kuler støypt av kulefangerbly frå miniatyrbana.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
357mag og 9mm krever vanlig fett i rilla.

 

Eg har skutt litt 357 med Lee 158grs TL-kuler, og Alox fungerer heilt fint med harde (hjulvektbly) kuler. Med mjuke kuler blir det blying. I 38 spec og 44 magnum fungerer Alox fint sjølv med kuler støypt av kulefangerbly frå miniatyrbana.

 

 

Hvis min selvlagde brinelltester er riktig kalibrert så ligger kulene mine på runt 15-16 brinell. Jeg har calibrert den ut i fra clarry haglund sine 24 brinells kuler og justert målingene ut i fra det. Går de innunder bløte kuler eller er det en god hardhet og bruke til de fleste ladninger ? Dette er målt dagen etter at de er støpt og de er herdet i vann. Blyet er såkaldt "rangescrap" som er iblandet ca 2% tinn.

 

Men kjempeflott om jeg kan bruke alox til de fleste kuler. Og whitesprit skal vist være flott til og gjøre rent spissen etter lading så de ser litt penere ut.

Link to comment
Share on other sites

Alox funker fint. Eneste ulempen jeg opplever er at når jeg skyter innendørs, så synes jeg at røyken som kommer ved avfyring irriterer øyne og luftveier mer enn alternativene. Utendørs er det ikke noe problem. I enkelte gamle artikler fra Våpenjournalen bruker enkelte både alox og tradisjonelt fett. "Alox" er et varemerke, og inngår i en rekke produkter. Blant annet Tectyl. Har forsøkt tektyl også, og merket ingen forskjell. Men røyken er plagsom inne.

 

Man får kjøpt bunnkopper av aluminium. Disse er laget for "Plain Base" bullets. Dvs du trenger ikke en spesiell kuletang for å bruke dem. Jeg brukte en LEE sizer, la bunnkoppen på basen, og kjørte dem gjennom med basen først (opp).

 

For meg virker det som en god ide å sende kula baklengs gjennom size-dien til LEE uansett om man bruker bunnkopp eller ikke. En uniform base er det viktigste på håndvåpenkuler, ihvertfall mht presisjon, og dersom kulene er litt store, får de fort litt "skjegg" når de tvinges gjennom den trange passasjen. Tror presisjonen blir bedre hvis "skjegget" sitter foran, og ikke bak. Tar bort skjegget med egnet redskap (neglen...), men det blir ikke så uniformt som jeg kunne ønske. Greit å slippe å etterbehandle basen.

 

Coil and Foil sender til norge, og har greie priser både på vare og frakt:

http://www.coilandfoil.com/

 

Lykkes ikke alltid med å sette bunnkoppen rett, så man bør sortere i etterkant.

 

Dette er en kilde til inspirasjon om ikke annet. Man får lyst til å pulverlakke, presse egne mantler, swage. Farlig gøy, og blir fort dyrt om man ikke besinner seg :) Finnes en del med religiøst og politisk tankegods der inne, men det som har med bly å gjøre er ihvertfall god underholdning:

http://castboolits.gunloads.com/

Link to comment
Share on other sites

Kort innpå..... Clarry lager alltid kuler av topp kvalitet, men har målt de kulene han oppgir til 24 BHN til 16 BHN. Dette var 38 kuler, så det er mer enn hardt nok, men om du har kalibrert måleren din ut fra de, så er det ikke sikkert den er riktig.

 

Har du riktig kalibrering så trenger du ikke mer enn rundt 16 til magnum

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...