Jump to content

Kaliber til brunbjørn?


Vegha

Recommended Posts

Ellers kan jeg nevne at elefant skytes normalt på avstander mellom 30 til 10 meter....og du aner ikke hvordan dyret vil reagere når du stiller innpå. Det er slett ikke uvanlig at Kodiak bjørn også skytes på svært korte hold..

 

Tar jeg feil når jeg hevder at jakt på elefant og brunbjørn i utgangspunktet er to forskjellige ting? Jeg forstår hvorfor jegere foretrekker grove kalibere ved jakt på elefant, og at det er et formelt minimumskrav. Det jeg sliter med å forstå er hvorfor elefant/safarikalibere skal være nødvendig ved jakt på bjørn, at folk foretrekker det har jeg selvølgelig absolutt ingen ting imot, hvorfor skulle jeg det?

 

Og se for all del bort fra alle de som som ligger spadd ned i Alaska og Canada og ikke minst i Afrika som insisterte på å bruke minst mulig kaliber på slikt vilt... :roll:

 

Forstår jeg deg rett at man kan nærmest forvente å bli drept dersom man forsøker å jakte brunbjørn i Alaska

med noe så puslete som .308Win. og .30-06.
?
Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom diskusjon og meningene om kalibervalg til storviltjakt (brunbjørn). innteresan lesing, mye meninger. Det er selfølgelig en nedre grense i kaliber som er mulig å skyte brunbjørn med, pga for lav kulevekt .6,5 er nok litt puslete. 7mm og oppover er vel greit å bruke. kulevekt og kuletype er nøkkelen.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg nevne at elefant skytes normalt på avstander mellom 30 til 10 meter....og du aner ikke hvordan dyret vil reagere når du stiller innpå. Det er slett ikke uvanlig at Kodiak bjørn også skytes på svært korte hold..

 

Tar jeg feil når jeg hevder at jakt på elefant og brunbjørn i utgangspunktet er to forskjellige ting? Jeg forstår hvorfor jegere foretrekker grove kalibere ved jakt på elefant, og at det er et formelt minimumskrav. Det jeg sliter med å forstå er hvorfor elefant/safarikalibere skal være nødvendig ved jakt på bjørn, at folk foretrekker det har jeg selvølgelig absolutt ingen ting imot, hvorfor skulle jeg det?

 

Og se for all del bort fra alle de som som ligger spadd ned i Alaska og Canada og ikke minst i Afrika som insisterte på å bruke minst mulig kaliber på slikt vilt... :roll:

 

Forstår jeg deg rett at man kan nærmest forvente å bli drept dersom man forsøker å jakte brunbjørn i Alaska

med noe så puslete som .308Win. og .30-06.
?

 

Senest i høst ble en svensk elgjeger overfalt og nesten drept av brunbjørn...så det er en høyst reel risiko..

 

Men siden du ikke har noen som helst praktisk erfaring og utelukkende synser på bakgrunn av hva andre har ment/uttalt så setter jeg strek her..

Link to comment
Share on other sites

Så du velger å avfeie den informasjonen og de rådene lokale myndigheter i Alaska har utgitt, kun fordi personen som tok det opp i diskusjonen ikke har praktisk erfaring med jakt på farlig vilt? Min påstand angående hvilke kalibre som er gode nok til jakt på brunbjørn i Alaska er ikke basert på synsing. Det er basert på informasjon og råd gitt av lokale myndigheter i Alaska. Disse rådene er igjen basert på uttalelser fra guider og andre med betydelig praktisk erfaring. Hvorfor skulle myndighetene i Alaska råde jegere til å jakte med våpen og kalibere som ikke duger?

Link to comment
Share on other sites

Denne her f.eks. skadeskudd med 6,5 eller 308/30 06? Da får en vel bare gratulere ... Da finnes slike saker og ting som dårlig dagsform, nervositet, dårlig skyteferdigheter generelt sett pluss, pluss!

 

Så om formen er slik du skriver i min utheving, så mener du fortsatt att en eller annen grovkalibra muskedunder er bedre? :roll:

Den ville blitt like mye skadeskutt med .375H&H som med 30-06 om formen er slik.

Da venter en heller til formen er bedre, en lar være å skyte om ferdighetene ikke er på topp osv osv

Jeg sier ikke at 6,5 og andre normalkaliber er tingen.

Men når profesjonelle guider "over there" anbefaler normalkaliber framfor muskedundere, da kan jeg ikke annet enn å flire av hylekoret her inne som på død og liv skal anbefale en 16-åring å gå for kraftige magumkalibere.

 

Men,men dere om det. :wink:

 

Edit: Så nå at han etterspør DITT førstevalg. :oops::oops:

 

Men ville fortsatt valgt børsa mi i 30-06. Mest fordet .375'en min blir for tung å drasse med på bevegelig jakt i fjellterreng.

Link to comment
Share on other sites

Men siden du ikke har noen som helst praktisk erfaring og utelukkende synser på bakgrunn av hva andre har ment/uttalt så setter jeg strek her..

 

forstår du har erfaring med jakt i afrika, men det du har skrevet om bjørnejakt bærer jo like mye preg av synsing som det vi andre skriver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fikk det for meg at en leveraction i .50S&W ville kunne gjøre jobben, hvordan ville den stille seg i forhold til disse afrikakalibrene folk lister opp her?

 

litt lite statistisk grunnlag, men denne ruggen er skutt med 500S&W og Cast performance blykule om jeg ikke husker feil satt kula i skinnet etter å ha penetrert nærmere en meter med bjørn

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 66136.html

Link to comment
Share on other sites

Så du velger å avfeie den informasjonen og de rådene lokale myndigheter i Alaska har utgitt, kun fordi personen som tok det opp i diskusjonen ikke har praktisk erfaring med jakt på farlig vilt? Min påstand angående hvilke kalibre som er gode nok til jakt på brunbjørn i Alaska er ikke basert på synsing. Det er basert på informasjon og råd gitt av lokale myndigheter i Alaska. Disse rådene er igjen basert på uttalelser fra guider og andre med betydelig praktisk erfaring. Hvorfor skulle myndighetene i Alaska råde jegere til å jakte med våpen og kalibere som ikke duger?

 

Guidene anbefaler standard kalibre på sine nettsider, fordi de ønsker å unngå farlige ettersøk etter skadeskutt vilt og gjennomsnittsjegeren som ikke behersker større kalibre....når du snakker med dem så anbefaler de .338Win. eller .375H&H....flere guider med .458Win..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg først og fremst ser for meg er hovedfordelen med grove kaliber er evnen til å nå inn til vitale organer ved ikke optimale skuddvinkler.

 

Enig, men dette argumentet kan brukes for all jakt, dermed kan man alltid hevde at grovest/størst mengde krutt er best. ...

 

Ja, og det vil jeg da også hevde. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men min påstand er at selv om grove kaliber har evnen til å nå inn til vitale organer ved ikke optimale skuddvinkler, betyr ikke det at vanlige storviltkalibere ikke er egnet eller brukbart til jakt på brunbjørn i Alaska.

 

Pondoro: Kan vi enes om at vanlige storviltkalibere er gode nok, selv om du vil foretrekke noe annet. Eller er du av den oppfattelsen av at slike kalibere ikke duger til jakt på nord-amerikansk brunbjørn?

Link to comment
Share on other sites

Herregud, hvordan er det mulig å lage så mye bruk ut av noe så enkelt?

 

Guidene anbefaler standard kalibre på sine nettsider, fordi de ønsker å unngå farlige ettersøk etter skadeskutt vilt og gjennomsnittsjegeren som ikke behersker større kalibre....når du snakker med dem så anbefaler de .338Win. eller .375H&H....flere guider med .458Win..

 

Det er ikke guidene som sier det, det er Alaska Fish and Game, altså tilsvarende vårt Miljøverndepartement. Vi kan derfor tolke dette som et forsvarlig minimum for normale jaktsituasjoner. Og deres anbefaling er veldig likt våre krav til storvilt, og det er vel rimelig å anta at grensen er satt for omtrent samme grunner som vi har? Det er ikke det samme som at grøvere ikke er bedre, men alt med måte. Vi snakker om organisert/guidet jakt her, ikke sant? De sender vel ikke folk inn kratt etter en balleskutt Grizzly, gjør de vel?

Slike råd er for de som de som er usikre, som kanskje ikke har 10 års erfaring eller trening med mer enn en 308. For de vil det være mye lurere å ta med det de kjenner enn å låne en kanon de knapt har skutt med før. Kanskje en må si fra seg en skuddsjanse eller to på grunn av det, men sånn er nå engang jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men min påstand er at selv om grove kaliber har evnen til å nå inn til vitale organer ved ikke optimale skuddvinkler, betyr ikke det at vanlige storviltkalibere ikke er egnet eller brukbart til jakt på brunbjørn i Alaska.

 

Pondoro: Kan vi enes om at vanlige storviltkalibere er gode nok, selv om du vil foretrekke noe annet. Eller er du av den oppfattelsen av at slike kalibere ikke duger til jakt på nord-amerikansk brunbjørn?

 

Jeg mener kalibre som 6,5x55, og .308Win. er helt på pottekanten selv om premiumkuler hjelper.

 

.30-06 med en tung premiumkule....litt bedre..

 

Som jeg sa...anbefalingen om standardkalibre gis for å begrense skadeskyting....det sier guidene rett ut. Det er grunnen til at viltmyndighetene gjør det samme..

 

Selv ville jeg valgt patroner som 9,3x62, 9,3x64, .338Win. Mag. eller .375H&H...ville aldri jakte farlig vilt med noe mindre..

 

Vi snakker ikke om elg folkens, dette er store rovdyr som kan drepe deg..som tidligere sagt, ta en tur på Skimuseet og se på den Kodiak bjørnen som er utstilt der..

Link to comment
Share on other sites

Tror du de hadde gitt disse anbefalingene om folk med 308 risikerte livet? Dette må en nesten bare akseptere, myndighetene der borte har mindre problemer med normalkaliber enn med magnumer. Det betyr at de får gjort jobben rimelig effektivt så lenge man ikke går helt Chuck Norris. Altså: Bruk huet = Død bjørn + levende jeger. Ikke akkurat rakettforskning.

 

Hva du aldri ville jaktet med betyr ikke så mye før du dokumenterer mer kunnskap enn de lokale viltmyndighetene. :wink:

Alt over er selvfølgelig et pluss, men bare om du kan håndtere det. Og tro kan man ha i kjerka, på jakt skal man vite.

Link to comment
Share on other sites

Jakt i Alaska på brunbjørn for TS foregår alltid med jaktguide.

 

TS sin jakt vil i hovedsak være å klatre, gå og slite seg gjennom "villniss" i time etter time for å løsne ett kontrolert skudd i ett stillestående dyr på 70-250 meter.

 

Av utstyr trenger TS gode støvler , fornuftige klær, en god kikkert, en rifle som er presis og godt innskutt på 200 meter, som tåler fuktighet i time etter time uten treffbunkt forandring osv.

 

Når da skuddsituasjonen kommer er det selvsagt opp til TS hva han har giddet å dra med seg av tung rifle og "kanonkaliber", men i praksis vil en 308w/30-06 fungere utmerket.

 

Mange gjestejegere bruker 338 mag, 300mag eller 375mag, ...uten at dette gir noen reelle fordeler for fellingen.

 

For 338 og 300 vil det vanligvis være mulig å få tak i ammunisjon lokalt...noe som ikke (ofte) er tilfelle med "eksotiske kalibere".

 

Mange jegere føler seg tryggere med en 338, 375...Dette er for "bløte" dyr som bjørn bare en følelse.

 

308/30-06 vil med akseptable treff (på lik linje som 338/375) drepe og stoppe en bjørn også når den angriper.

 

En guide eller jeger som "klarer i kampens hete" å stå rolig /"stay your ground" skyte ett(flere) godt skudd hvis bjørnen kommer...dette stopper utmerket bjørnen enten rifla er 308 eller 375.

 

TS bør bruke en rifle han er godt fortrolig med, ei rifle som takler norsk grisevær, nok skyteerfaring på jaktmål til 200meter. Klar fordel at det kan skaffes ammunisjon lokalt.

 

Nå er TS 16 år, uerfaren slik at beste råd er å skyte mye, få deg mye jakterfaring.

 

Mitt råd om rifle til ditt spørsmål er en "amerikansk" boltrifle, hengslet magasin (du slipper å miste, glemme magasinet), gode innskutte åpne sikter, normalt godt kikkertsikte med "tysk 4" eks Leupold,solid montasje, syntstokk pga været, kaliber 308/3006 eller 338mag hvis du ønsker mag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt ingen erfaring med jakt på farlig vilt. Så beklager at dette blir enda et "synse" innlegg.

 

Mitt råd til TS er at hvis vedkommende har mulighet til, er å prøveskyte grovere kalibere enn "de tre store".

 

Liker godt forslaget til "E.J", 9,3x62, 35 Whelen eller 338 Win. mag.

Dette fordi jeg har inntrykk på at dette er kalibere ikke alle, men de fleste skyter bra med.

Har sjølv skutt en del med førstnevnte.

 

Helt enig med de som sier at et bedre å skyte godt med et noe mindre kaliber enn dårlig med et større.

Da gjelder det å finne ut hva man liker, og takler av rekyl.

Rekyl er jo som kjent vanvittig subjektivt.

 

Hvorfor ikke velge en av "E.J" sine forslag fremfor "de tre store", hvis TS skyter like bra med de?

TS spør om pris, og f.eks. 9.3x62 koster cirkus det dobbelte som en av "de tre store" for treningsammunisjon.

Dette er ikke en utgift å tenke på i forhold til hva en slik tur koster totalt.

 

Uansett så er det jo så jæv.. gøy å prøve forskjellige kalibere.

Irriterende at det finnes så mange, har lyst på et av hver. :D

Link to comment
Share on other sites

noen her som har prøvd å skyte denne?

 

Alternativ 2 - Bjørneprøven:

Bjørneprøven er godkjent som storviltprøve, og rovviltjegere oppfordres

spesielt til å velge denne skyteprøven. Skytingen mot bjørnefigur godkjent

av Miljødirektoratet, skal foregå etter følgende program:

TYPEGODKJENT FOR BJØRNEPRØVEN

MD-2013

Øvelse 1: Sidefigur av bjørn med avstand 100 m.

En serie på fire skudd innen 40 sek. Krav:

fire treff innen treffområdet (hjerte/lunge).

Øvelse 2: Sidefigur av bjørn med avstand ca. 40 m.

En serie på fire skudd innen 40 sek. Krav:

fire treff innen treffområdet (hjerte/lunge).

Øvelse 3: Frontfigur av bjørn med avstand ca. 20m.

to skudd, det andre skuddet må skytes innen fire sek. etter første

skudd. Krav: Ingen krav om treff innen oppmerket treffområde.

Link to comment
Share on other sites

@ Vegha, hvis du kikker innom tråden om hva folk bruker av elgammunisjon, vil du se at det er overraskende mange som jakter elg med grøvre enn .30 kaliber.

Det viser bare at det bør gå bra å lære seg å beherske både 338 Winmag, 340 Whby, 35 Whelen, 9,3x62, 9,3x74, 375 H&H, 375 Ruger pluss mer til.

Du har god tid, se om du kan få prøveskyte diverse kaliber før du bestemmer deg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter aktivt, så det blir fort mellom 5000-10000 skudd i året. Det jeg mangler mest er jakt erfaring.

 

Dette er jo helt suverent, du skyter i hvert fall laaaangt flere skudd enn det veldig mange jegere gjør i landet.

 

Støtter det "Seawolf" skriver.

 

Du nevner jo 375 Ruger i første innlegget. Pokker heller, gi gass!

Har du virkelig lyst på ei rifle i dette kalibereret, så er det store sjanser for at du kan skaffe deg det, og lære deg å beherske det.

Kjenner ikke kaliberet sjølv, men har forstått at det sparker noe friskere enn 375 H&H.

Med den mengden du skyter, så er det gode muligheter for å få nok trening i det.

 

Start en ny tråd, spør om råd om kaliberet. Gode rifler som er kamra for 375 Ruger, ladekomponenter osv. osv.

Om mulig, prøv ei rifle eller to i kaliberet.

 

Om kaliberet er bra nok på brunbjørn, vet du svaret på allerede.

 

Og glem ikke mengdetrening med 22 LR. :)

Link to comment
Share on other sites

thumb_Bamse~0.JPG

Jeg har ingen erfaring med brunbjørn, men støtter de som skriver om mengdetrening:

En jeg kjenner fortalte meg om en ny på elgjaktlaget (lenge siden nå) som troppet opp med en .458 Win.Mag. Han skjøt på en elg med dårlig første skudd, deretter peiset han på videre med stygge skudd. Hundeførerne som fikk jobben var mindre imponert. Jeg for min egen del har en Marlin Guide Gun i 45/70 Govt. Den er en lettvekter og sender avgårde 405 grains kuler i ca.550 - 560 m/s. Den er frisk i rekylen for de som vil prøve den, jeg (72 kg på sokkelessen) har vendt meg til den ved mengdetrening. Da jeg stilte opp på elgjakten med denne børsa for første gang hadde jeg ca.750 skudd bak meg med trening. Den treningen var ikke på en ensformig trening på banens 100 meter (jegertrening). Jeg skjøt mye sittende og stående i felt, kupert terreng med ulike avstander. Hurtig skyting med skiftende mål og avstand. Å slenge seg på litt jaktfelt er sikker ikke dumt.

 

Har man lyst på noe grovt og spesielt, tut og kjør på:

Det som er viktig er å trene mye, hjemmelading blir en nødvendighet. Uansett så koster det mer enn ordinære patroner og kalibere ellers gjør.

En god forutsetning er at man har øvrig rifleerfaring fra før. Førstevalg i våpengarderoben bør slikt ikke være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

To veier å gå?

Scenario 1)

Satse på at skuddsjansen som oppstår blir 100 meter +/- 5 meter med bredsiden til. Detter er verken for kort (i tilfelle angrep), eller for langt ("penetrasjonsformåga" og mindre treffområde). Med bredsiden til er videre alt vell, rolig beitende på gress og god tid til å komme i stilling. Jeger og guide skyter så i kort rekkefølge på bjørnen med hvert sitt skudd, og bjørnen stormer inn i nærmeste villniss... videre tiltak --> vente litt og alt går vell.

 

Tilstrekkelig caliber? 30-06 + Premium kule burde vell holde lange baner her?

 

Scenario 2)

Etter 9 jaktdager har enda ingenting skjedd, og man er langt ut på ettermiddagen på den siste jaktdagen, på en jakt som koster + 150 000 kr. Plutselig ser man en stor bjørn på 130 m som går i rolig gange skrått i fra deg og guiden. Kort tid til å komme i stilling og avstanden til bjørnen er økende. Guiden sier lavt "shoot if you think you can take the shot". Du kommer selv raskt i god stilling, men guiden rekker ikke å komme i god stilling før sjansen utløper. I skumringen skyter du skuddet mot bjørnen, inn på skrått bakfra, på 180 m, og guiden når også å skyte med treff ett eller annet sted i kroppen, hvor bjørnen så løper inn i et eller annet villniss med 2 meters sikt. det var jo så klart også noen småkvister og buskas foran bjørnen når kula skulle finne veien helt frem.

 

Da kan man snakke om å behøve mentaleferdigheter og skyteferdigheter til å mestre en jaktsituasjon samt å ha marginer i form av "Bore Diameter".

 

Et for meg vell så sannsynlig scenario, på Kodiak- eller mountain grizzly som drømmesituasjonen overfor.

 

Men hva skulle tilstrekkelig caliber vært for å løse en slik sannsynlig men langt fra optimal jaktsituasjon? Tror jeg hadde gått for 338 eller 375 caliber i standard låskasselengde... dvs. 375 ruger, 338 win, 338 norma magnum.

 

Men poenget er at de optimale skuddsjansene med 100 meters hold, bredside til og helt ro, ikke trenger å være det du selv får presentert når man drar. Ser det som et sjansespill hvor valg av caliber kan bedre oddsen for å lykkes litte grann ved at flere halvsjanser kan tas i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Use enhough gun er nå mitt råd..vel og merke hvis en ikke skal dilte lydig i hælene på guiden.

For en del år tilbake hekta jeg rifla over skulderen mens guiden balet med kanoen. Vi hadde nettopp padlet inn til bredden for en liten rast, og jeg tenkte at jeg skulle gå inn i skogbeltet som omga elven bare for å ta en liten titt. Et stykke inn i skogen blir jeg var en stor bjørn i høy fart med pararell retning som meg hvorpå jeg river av unødvendig utstyr og spurter på avskjæringskurs i tilfelle bjørnen skulle stanse eller skifte retning. Bjørner kan være uforutsigbare og har som topp-predator ikke den naturlige årvåkenheten til feks hjortedyr. Etter noen hundre meter åpnet landskapet seg noe og jeg stanser for om mulig få øye på den igjen og joda.... bjørnen hadde gjort 90 grader og kom i høy fart rett mot meg, avtand ca 50 meter. Skudd var umulig pga vegetasjon og den løp sikk sakk mellom små trær og busker. Første skudd sjansen min ville bli på ca 10-15 meters avstand. Jeg hadde noen sekunders tenketid og jeg har vært på noen bjørnefall tidligere og visste at denne måtte stoppes ellers ville jeg få den i bena. Jeg besluttet da kjapt å sette skuddet på innsiden av høyre skulder så snart den rundet det siste treet hvilket jeg også da gjorde. Bjørnen gikk rett ned i skuddet og rullet nesten opp på skotuppen min hvorpå den døde relativt kjapt. Jeg var glad jeg for anledningen hadde rifla til guiden, en gammel oppboret (fra 8x60 til 338 Win Mag) Sako med M98 mekanisme. 250 grain Nosleren hadde gjort jobben og hadde nærmest eksplodert i anslaget og laget et digert krater og splinter hadde perforert både hjerte og lunger. Bakdelen av kula lå forøvrig base forward under mageskinnet. Jeg tviler på at våre normale elgveltere hadde gjort den jobben så bra og sørget for en særdeles glad, skjelvende, adrenalinfylt men fortsatt like hel jeger :D

Link to comment
Share on other sites

Fin jaktopplevelse, jeg er litt misunlig da jeg kun har skutt svartbjørn.

Jeg synes også det var et interessant våpen, jeg har en slik sako på m-98 mekanisme selv - i 8x60. Jeg kan godt forstå hvorfor han har boret den opp, Jaktkuler i 318 er ikke daglig kost i nordamerika. Valg av kaliber hadde jeg også sansen for.

Min Sako mauser har en meget fin og glatt mekanisme, hvordan var den du brukte?

I en annen tråd diskuteres om mauser M-98 er brukbar som jaktrifle og det er tankevekkende at en profesjonell guide velger en slik når han kan velge fritt av alt som finnes på markedet.

Les litt i tråden "er mauser m-98 brukbar som jaktrifle" og reflekter over argumentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Pass på den Sako`en Per-S. I mitt lille hode den beste rifla Sako noen gang har laget.

Rifla til guiden var noe for seg selv. Patina i bøttevis. Godt vedlikeholdt men, så og si totalt blankslitt løp og nedslitt nettskjæring og maaaange hakk og riper etter mange ti års hard bruk. Hadde jeg ikke visst at det var nytteløst ville jeg forsøkt å kjøpe den.

Repeteringen var selvfølgelig supersmooth og sikkert som grunnfjellet.

Jeg har lest litt i tråden du sikter til og hadde tenkt å skrive noen ord da jeg startet min jegerkarriere med en M98 (Jugoslavisk M24) med modifisert mil stokk og hadde mange fine stunder med den men blir så irritert av de mange inkompetente innleggene at jeg lot det være. Jeg må også si at det er en del kloke ord/innlegg der så føler at det meste egentlig er sagt.

For å si det sånn, om litt over 2 måneder er jeg på elefantjakt. På sånn jakt vil jeg ha det beste verktøyet og førstevalgetmitt er en gammel Rigby i 416. I bunn og grunn en (lang) ordinær M98. Bak det valget er det ikke noe romantikk, religiøs overbevisning, menighets tilhørighet eller synsing etc etc. M98 har den beste og sikreste matingen, beste ekstraksjon, beste ejektor og den sikreste avfyrings mekanikk og en av de absolutt bedre sluttstykkestyrings systemene. Enkelt valg :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med elefanten, og du har valgt det perfekte rifle og kaliber for det.

Det vet jeg selvfølgelig alt om :winke1: da jeg har fått bygd en 416 rigby på en nyprodusert Vector M-98 double square bridge kasse. Lothar Walter åttekantet rustfri pipe med integrerte siktebaser. Utrolig god presisjon. Så langt bare brukt den på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden er hensikten med siste delen av den prøven? Det er jo fullstendig verdiløst å lade fort om man ikke er i stand til å sette skuddet i treffområdet...

 

En må starte i en ende... Både å treffe og å repetere raskt er teknikk, og å kombinere de to er hakket mer avansert teknikk. Skal man mestre det, må man i det minste ha prøvd. Tror nok at øvelsen i hovedsak er myntet på å korte ned tida på skudd nr 2, ikke å lære folk å "kaste" skudd nr 1 så raskt som mulig.

 

Men jeg sa på banen i høst når vi holdt på med den øvelsen - hadde det vært jakt ville jeg heller tatt meg mye bedre tid på skudd nr. 1...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...