Jump to content

Kaliber til brunbjørn?


Vegha

Recommended Posts

Jeg har ikke noe som helst peiling på bjørnejakt. Men jeg har sittet i et tre og sett på bjørn... Jeg hadde ikke giddet hverken å skaffe meg, eller slepe med meg ei grovkalibret rifle til det der. Jeg ville tatt den avsagde Saueren, i 308. Med 40cm pipe er den fin å klatre i trær med, og fin å ha i diverse stands. Den går i en kort koffert, og den går greit i bil/kjøretøy (jeg har nemlig vært i USA ;) )

Så ville jeg skutt ei Barnes 168gr TTSX. På kloss hold ekspanderer den nok, og den går laaaangt i dyr. Trolig gjennom ca enhver bjørn. På langs. Men det er fordi guidene sier 30 kal er nok, og fordi jeg vet at jeg kan treffe der jeg skal med den rifla. Fort, om det skal være det det står på. Det har ramla rådyr lenger vekk enn jeg tør si her for den, så en bjørn skal jeg nok treffe - særlig om den er svær...

Jeg har skutt 20 000 skudd + med den kassa/sluttstykket, og selv om Jegermeisterens mauser er mye mer driftssikker, så har jeg ennå ikke opplevd funksjoneringsfeil :wink:

 

Forøvrig så har jeg sett en (1) død bjørn. Den var skutt med pil og bue. 50# recurvebue. Pila fant ingen igjen. Det var høl midt gjennom bjørnen ca rett bak frambeina, og det tålte den ikke. Og jeg tror ikke et øyeblikk at den bryr seg om hva som lager hølet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi får nok sende inn søknad til Pod og just, vi må ha 50BMG til den fæle bjørnen, den nekter og dø!! :D:D:lol: I Sverige blir 60-70% av 100 000 Elg skutt hvert år med 6,5 den er ikke mer hardskutt en brunbjørn. Skal vedde på minst 60-70% av Bjørner i Alaska blir skutt med 30-06!! Dette er ikke Cape Buffalo! :idea:

 

Det har ingenting med at bjørn er mer hardskutt enn elg.

Utfordringen er at bjørn i motsetning til elg kan være livsfarlig på kloss hold i tett kratt.

For ikke å nevne om den har fått et skudd eller to i skrotten som ikke har satt den ut av spill umiddelbart.

Poenget er at her snakker vi helt konkret om egnet patron til brunbjørn på Kodiak Island, svevende sammenligninger blir bare tull.

Mesteparten av bjørn som skytes i USA (og Canada for den del) er svartbjørn, og å sammenligne det med brunbjørn er også tull.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilken heldig børsemaker det er som skal kamre om alle riflene til Sysselmannskontoret, NP, UNIS, og en hel haug kommersielle aktører på Svalbard? De må jo bli livredde når de leser her at Ruger M77/Mauser K98kF1 i .308/.30-06 er søppel. Hva tror dere, .458 Lott eller .465 H&H??

 

Sirius kjører vel .30-06 i gamle danske US Enfield og 10mm i Glåkk..

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilken heldig børsemaker det er som skal kamre om alle riflene til Sysselmannskontoret, NP, UNIS, og en hel haug kommersielle aktører på Svalbard? De må jo bli livredde når de leser her at Ruger M77/Mauser K98kF1 i .308/.30-06 er søppel. Hva tror dere, .458 Lott eller .465 H&H??

 

Sirius kjører vel .30-06 i gamle danske US Enfield og 10mm i Glåkk..

 

Den norske stat har tatt i bruk de billigste riflene de fikk fatt i til bruk på Svalbard (K98F1 fra overskuddslagre..).

 

Er det ikke mil. helmantlet ammo Staten deler ut på Svalbard....til bruk mot isbjørn... :roll::roll:

 

Danskene plukket rifler fra depotene av samme grunn, Glock i 10mm auto er vel mer for psykisk velvære hos soldatene..

 

Polarinstituttet kjøpte Ruger i .308Win., tipper pris også her var et avgjørende argument..

 

Konklusjonen blir vel at pris og ikke egnethet bestemte valg av våpen i disse 3 eksemplene..

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mil. helmantlet ammo Staten deler ut på Svalbard....til bruk mot isbjørn... :roll::roll:

 

Det vil være svært merkelig siden kravet til rifle og rifleammunisjon når det gjelder isbjørnbeskyttelse på Svalbard er som følger: "skal som et minimum være av kaliber .308W eller 30-06 (7,62 mm). For rifle skal det brukes ekspanderende kule med kulevekt minimum 11,5 g. Krav til anslagsenergi skal være 2700 J målt på 100 m avstand."

 

Polarinstituttet kjøpte Ruger i .308Win., tipper pris også her var et avgjørende argument..

 

Konklusjonen blir vel at pris og ikke egnethet bestemte valg av våpen i disse 3 eksemplene..

 

Det å konkludere med noe som helst basert på tipping tilfører ikke denne diskusjonen noen ting. Selv sliter jeg med å se relevansen i argumentene dine. Det eneste det er rimelig å konkludere med utfra våpnene og kaliberet som er i bruk på Svalbard er at de er gode nok til å forsvare seg med mot verdens største landlevende rovpattedyr. Og da snakker vi forsvar mot nærgående bjørn, ikke normal bjørnejakt med trygg avstand til bjørnen som skal skytes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

litt OT nå ift brunbjørn i Alaska men..

 

"staten" på Svalbard i form av etater og universitetet , bruker gjerne Ruger M77.

Eller er en std HV mauser til under tusenlappen,- er rimelig og driftssikkert alertativ for de om ikke vil ut med 8-12000,- for et nytt våpen

 

 

Er det ikke mil. helmantlet ammo Staten deler ut på Svalbard....til bruk mot isbjørn... :roll::roll:

 

øh..? hvor har du hørt dette?

 

Konklusjonen blir vel at pris og ikke egnethet bestemte valg av våpen i disse 3 eksemplene..

 

hva burde de heller ha kjøpt mener du?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammo deler de ut da..? Noen som vet..?? Mener å huske fra et TV-program at det var mil. helmantel..

Veldig spent på det faktisk...

De som får utdelt våpen til bruk i embedts medfør som Polarinstituttes folk osv. burde hatt ei rifle i 9,3x62 eller .338Win.

De som får utdelt våpen av Sysselmannen får ta til takke med det de får eller ha med noe bedre for egen regning.

Link to comment
Share on other sites

kan hende de skyter helmantel på skytebanen, men i felt så går det på ammo godkjent til storviljakt. Hva slags typer som brukes kan jeg ikke svare på.

 

Kalibervalget tror jeg disse folkene som faktisk har bjørnen innpå seg i felt er mer egnet å vurdere enn deg :)

Link to comment
Share on other sites

Rugern blir vel mest sannsynlig brukt fordi den er både pålitelig og lett betjent. I tillegg er den tvers gjennom "rustfri" rifle med indre deler av "rustfritt" stål, samt en ganske holdbar plastkolbe. Eller kanskje den var billigst, og det er grunnen til at de ikke fyker rundt med Mauser M03 Trail i 9,3x62 m Sako Hammerhead? Hva vet jeg.

 

 

Og på samme side:

Vær riktig bevæpnet. Rifle beregnet på storviltjakt(kaliber 7.62, 30.06 eller 308), og signalpistol i tillegg er riktige våpen til selvforsvar mot bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Gi meg tre, eller kanskje to, andre alternativer til Ruger M77 som fyller følgende krav, så skal du få en premie..

 

• "helt" rustfrie

• synstokk som tåler inn og ut av båt, harde minusgrader, dunk, og fall

• åpne, grove sikter

• fast magasin som er enkelt å mate og tømme

• fortrinnsvis kloutdrager

• kontrollert mating

• sikring som er enkel å lære å betjene

• lite leamikk

• rimelige/"billig søppelt" nok til at en kan kjøpe store kvanta og bruke som utlåns- og utleievåpen av flere institusjoner over mange år

 

Uansett er ikke isbjørn off-topic her da isbjørn er jevnstore med kodiak, men ofte regnes som den største bjørnearten. Kodiak er den største bjørnbrunarten men ikke den største av bjørneartene.

Link to comment
Share on other sites

På Hopen met.stasjon brukes rustfri ruger i 308 og med åpne sikter.Ammo i 2013 var litt ymse oryx,fusion etc.Faktisk var det den svakt ladda fusiontypen(fusion lite),så fikk bestilt opp vanlig 180grs fusion.

Tidligere var der mauser i 3006,hang en i helibua og en i reservestasjonen,sånn i tilfelleifallhvisomatte.

I tillegg var det rem700 i 308 til folket.Disse ble byttet med nevnte rugere i 2013.

Mest brukt mot bjørn (for å jage) er nok signalpenn/pistol med knallskudd,samt kokken med kasserollelokk og sleiv. :lol:

 

P.s Bjørn skutt på Hopen kan observeres på værvarslinga i Tromsø,står i inngangspartiet.Sånn på husken så var vel den 800kg+

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi skal huske på at slike våpen som kjøpes inn for fellesbruk, utlån, utleie osv. for det meste vil bi håndtert av folk som har lite våpenerfaring og liten mulighet, og kanskje interesse for å drive mengdetrening med våpenet. Slik sett så kan en kanskje anta at 7,62 regnes som det MINSTE som er egnet. Ikke nødvendigvis det optimale. Setter en kula fra 9,3'en like sikkert som kula fra .308'en så kan det ikke være noen tvil om at 9,3'en i snitt vil gi bedre marginer.

 

Kammeret har utviklet seg til å bli et forum for folk som på død og liv skal spekulere seg fram det absolutt minste som over hodet kan være i stand til å gjøre jobben :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg personlig ville tatt med ei børse i 350 rem mag , er at det er ei børse jeg skyter forbaska bra med på frihånd .Og får tømt ut de fire skuddene på forbausende kort tid om nødvendig . At den også gir brukbare hastigheter på ei 225grs tsx kule gir meg selvtillit nok til at jeg ikke ville vært redd for å bruke den på de største bjørnene på kloden . Har også ei børse i 375 Dakota men er ikke rask nok på et evt 2-3-fjerde skudd til at den blir med . Dette er pga rekylen gir for mye bevegelse i kroppen :D

Link to comment
Share on other sites

Bare for noen få år siden ble det populært med villsvin jakt i Sverige da ble det nærmest avgjort av eliten at det kun var 9,3/63 som kunne brukes, da ble det solgt i bøtter span siden, nå begynner det og bli mer populært med bjørnejakt , hva blir kaliber valget her ? .375 H&H ??

Kaliber som 30/06 ol har vært brukt i hundre år er plutselig ikke brukenes lengere!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen i denne tråden som har hevdet at 30-06 ikke er brukendes, men siden det var spørsmål om kaliber, nærmeste dedikert til brunbjørn, så er det en del som hevder at det finnes kalibre som gir bedre marginer dersom en behersker dem.

 

Jeg har en .308 og en .375H&H. Dersom jeg skulle jakte brunbjørn nå, så er det .308'en som hadde blitt med. Ikke fordi jeg mener at .308 er like bra bjørnemedisin som .375, men fordi jeg rett og slett håndterer rifla i .308 mye bedre og raskere enn .375'en. Jeg har et mye større treningsgrunnlag med 308'en.

Link to comment
Share on other sites

Nei. 6,5 er AKKURAT nok, ikke mer enn nok :wink:

 

Akkurat nok sier du, du har vel tall å legge frem da regner jeg med?

Gjerne en tabell der det vises at 6.5 ligger 1-2 joule over det absolutte minimum for at noe større enn et rådyr dør humant.

 

Og jeg ser heller ingen grunn til at hagle ikke skal fungere helt flott til bjørnejakt, om noen skulle ha lyst å bruke det. Slug/fyllingskule fungerer nok helt fint, et lite søk på google viser det.

Link to comment
Share on other sites

...du har vel tall å legge frem da regner jeg med?...

 

Trengs ikke :wink: I følge norsk lov er 6,5 minimum for storviltjakt. Altså er det akkurat nok.

 

Eller vent litt, 6,5 er jo et tall. Og siden det, som sagt er angitt som minimum, så har jeg jo lagt fram det nødvendige tallet :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...God jobbet

 

Takk :mrgreen:

 

Stemmer det, det er ikke angitt noen minste kulediameter lenger. Jeg surret med gammelt regelverk :oops: Men jeg må likevel få ønske lykke til med å få til noe vettug med kulediameter mindre enn 6,5 innenfor gjeldene regelverk :wink:

 

For alle praktiske formål så er fortsatt, i praksis, 6,5 det minste som har noen relevans. Og jeg har da ikke nevnt 6,5x55 med et ord.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg var 11år har jeg alltid ønsket meg en jakttur til kodiak for å jakte brunbjørn, men er jo bare 16år så de planene er jo lenge til.

 

Men sitter nå å funderer på hvilket kaliber man burde brukt. Tenker ikke på pris på ammunisjon, så hva hadde DITT førstevalg vært? Gjerne en begrunnelse også.

 

Tenker selv det hadde vært jillt med en 375 ruger, men det er mest fordi jeg har hatt lyst på det kalibre en stund :lol:

 

Tipper det ikke var nok en diskusjon om fortreffeligheten til 6.5/308/30-06 trådstarter så for seg da denne tråden ble starta, så får gjøre et forsøk på å få den inn mot det opprinnelige sporet igjen:

 

Husker selv jeg satt som 16 åring og drømte om ymse våpen.. Etter å ha lest diverse kulørte våpenblader så var det vel ikke 308/30-06 som var mest interessant - heller siste nytt i diverse magnumer..

.. og så ender man opp med snusfornuftige anbefalinger om nettopp 308/30-06 :mrgreen:

 

Men våpen handler jo mye om hva man har lyst på - og skal ikke alltid trenge å være så forbaska fornuftig. Så derfor ønsker jeg meg en sånn en:

http://www.thetruthaboutguns.com/2015/0 ... kan-rifle/

 

Hvorfor? Med tung nok blyklædd så trenger ikke hastigheten være astronomisk for å skyte gjennomtrekk i den stakkars bjørnen :P

Link to comment
Share on other sites

Kammeret har utviklet seg til å bli et forum for folk som på død og liv skal spekulere seg fram det absolutt minste som over hodet kan være i stand til å gjøre jobben :wink:

 

Man har to ytterpunkter, jeg ser begge her inne. Og ingen av de tar feil, det handler bare om rett valg for den enkelte. De med mye erfaring ser ikke på rekyl som et problem, men for de ferske (altså de som må spørre om råd) kan rekyl være et reellt hinder for god skyting. Og punkt nr 1 er og blir at man treffer der man skal. Et godt skudd med 6.5 er bedre enn et dårlig med 375HH.

 

Man har også de erfarne som liker en utfordring, som velger patroner med store begrensinger for å gjøre jakta litt mer utfordrende. Dette er like dumt for den uerfarne som et overdrevet kraftig kaliber. Men det er nå slik det er, de trygge, fornuftige valgene er ikke så spennende når en har vært med noen år. Slik sett er kanskje de ivrige, erfarne de verste å spørre om råd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle har vi vært nybegynnere en gang, og alle har måttet lære seg å skyte og takle rekyl.

Hva en ender opp med av våpen og kaliber beror mye på interesse, men også (i hvert fall for en del av oss) en overbevisning om hva som er best egnet til den spesifikke jakta vi ønsker å utøve.

 

For min egen del fikk jeg prøve 1 (ett) skudd med en ZKK 602 i 375 H&H hos Kjell Tonheim i Florø i 1986, og var solgt :D

Ei slik rifle måtte jeg ha, og siden er det blitt tre stykker i 375 H&H pluss en i 375 Ruger.

Selv en tass som meg på 175 / 78 kilo takler ei slik rifle uten problemer hvis en trener og har den rette innstillingen.

 

Å harselere med, og svartmale et litt over "standard" kaliber til jakt på en av de farligste bjørnene på kloden faller på sin egen urimelighet.

Å sammenligne med åtejakt på svartbjørn, skyting av isbjørn i selvforsvar, elg og annet storvilt blir feil.

Igjen; TS etterspør helt konkret egnet kaliber til helt spesifisert jakt og all fornuft tilsier at en bør lytte til de som har vært der og opplevd dette, ikke minst de som har guidet på Kodiak og på The Peninsula etter brunbjørn.

Kanskje får en kun en brukbar skuddsjanse på en jakt som koster + NOK 150.000 ?

Den sjansen ville jeg ha utnyttet maksimalt, og rifle / kaliber det skulle i hvert fall ikke være begrensningen for å lykkes.

 

Men at 6,5x55 og det norske kravet til storviltjakt dukker opp også i en slik setting, er jo til en viss grad underholdene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeffery: Det har vel vært et par slike nybegynner-tråder i det siste. Jeg er minimums-predikant, nettopp fordi jeg aldri har blitt god til å takle rekyl. Jeg er hverken spinkel eller spedbygd, men likevel sliter jeg. Noen jaktskudd eller en test på banen går greit (har skutt 500 A-Square uten traumer), men å trene med 30-06 og liknende synes jeg er et slit. Så jeg VET hvor vanskelig det kan være, og ønsker ikke at noen nybegynnere skal gå i den fellen.

Link to comment
Share on other sites

.. all fornuft tilsier at en bør lytte til de som har vært der og opplevd dette, ikke minst de som har guidet på Kodiak og på The Peninsula etter brunbjørn.

 

Hva er det som gjør at du, og mange her i tråden, ikke stoler på uttalelsene fra Alaska Game and Fish? Disse uttalelsene baserer seg jo nettopp på erfaringer fra guider og andre. Rådene til Alaska Game and Fish er mest sannsynlig basert på en langt større mengde uttalelser og erfaringer enn noen enkeltjeger/guide er i besittelse av.

 

Det er lite hensiktsmessig å betvile hvorvidt normale storviltkalibere har evnen til å ta livet av en bjørn, samme hvilket kontinent bjørnen måtte befinne seg på. Dette er en form for jakt hvor det i all hovedsak skytes på fornuftige avstander på en uvitende bjørn, dette er blitt påpekt av flere.

 

Kaliberet får aldri kompensert for kuleplassering. Dette er noe mange jegere har erfart og som jeg er sikker på at alle her i tråden vet. Fluktstrekning er i liten grad kaliberavhengig, derimot er den svært avhengig av kuleplassering.

 

At mange her personlig ville ha benyttet seg av grove kalibere er selvfølgelig i orden, og hele poenget med tråden var jo å høre med folk hvilket kaliber de ville ha benyttet. Men den eneste grunnen for å bruke grove kalibere på bjørnejakt er fordi jegeren har lyst ( ;) ) ikke fordi bjørnen er så sabla mye dødere med et hull på 9,3 mm gjennom lungene enn den er av et hull med diameter 7,62 mm.

 

Fortsatt vil jeg råde trådstarter til å

Jakt og skyt med det største lovlige kaliberet du mestrer.
Link to comment
Share on other sites

Kaliberet får aldri kompensert for kuleplassering. Dette er noe mange jegere har erfart og som jeg er sikker på at alle her i tråden vet. Fluktstrekning er i liten grad kaliberavhengig, derimot er den svært avhengig av kuleplassering.

 

 

Du sier " kaliberet får aldri kompensert for kuleplassering "

 

Det er jo helt feil......alle skudd på vilt i en jaktsituasjon er ikke perfekte. Jakt på farlig vilt stresser de fleste jegere mer enn en mer ordinær jaktsituasjon (been there, done that)..

 

Et grovt kaliber kan jo nettopp berge situasjonen hvis ikke skuddet sitter perfekt.

 

Men at et det å bruke et grovt kaliber for å kompensere dårlig skyting blir helt feil, det er jeg selvsagt helt enig i..

Link to comment
Share on other sites

Edit: Som en generell påstand om jaktskudd så er jeg enig i at det ikke blir riktig. Men det er da revnende likegyldig hvilket kaliber du bruker dersom du ikke evner å sette skuddet i vitalt treffområde?

 

Hele premisset for påstanden er at normale storviltkalibere er gode nok til bruk på bjørn ved forsvarlig jaktutøvelse. Vi diskuterer ikke uforsvarlige skudd/skuddplasseringer hvor normale kalibere ikke evner å nå vitalt treffområde.

 

Forstår ikke hvordan et grovt kaliber kan berge situasjonen dersom skuddet i utgangspunktet ikke er drepende.

Link to comment
Share on other sites

Du prater bare teori...har du noen gang jaktet farlig vilt..?

 

En jaktsituasjon er ikke alltid ideel, dyra poserer ikke alltid på 50 til 100m, farlig vilt er uberegnelig..

 

I tillegg så er det feil å tro at en guide/proff.jeger alltid kan berge pelsen din hvis noe slår feil..

Link to comment
Share on other sites

14991916_639066769606784_7611448203847586057_n.jpg?oh=1da34b4cf44f9da79fe4c9b591a1e50e&oe=58CAA9A9

 

Denne her f.eks. skadeskudd med 6,5 eller 308/30 06? Da får en vel bare gratulere ... Da finnes slike saker og ting som dårlig dagsform, nervositet, dårlig skyteferdigheter generelt sett pluss, pluss! Noe menneskelig. Jakt på farlig vilt er ikke bra for nervekostumet tror jeg eller?! Ettersøk på (farlig) vilt uten tilstrekkelig sportegn (blod, hår, veve, etc.) er ikke humant og i dette tilfellet akutt livsfarlig. Kraftige kaliber i mm og ladning er en nødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet farlig vilt, men jeg har ikke blitt informert om at kravet for deltakelse i diskusjoner her inne var praktisk erfaring med det som diskuteres.

 

Jeg ser verdien i å lytte til mennesker med erfaring, men jeg har da heller ikke avfeid argumentene fra de her inne med praktisk erfaring? Faktisk var det første jeg gjorde å innhente informasjon fra det jeg anser som å være den mest troverdige kilden. Denne kilden baserer også sine uttalelser på et betydelig større kunnskapsgrunnlag enn de fleste andre.

 

Mitt syn på kaliber til bjørn i Alaska er nettopp basert på denne informasjonen.

 

Videre ønsker jeg å stille noen spørsmål.

 

Hvorfor skal du løsne skudd på vilt som er så nært at det kan drepe deg dersom det ikke faller dødt om umiddelbart?

 

Hvorfor skal du løsne skudd på vilt dersom du er så gira/stressa at skuddet du løsner kan føre til skadeskyting?

 

Jeg er fullstendig klar over at perfekte/ideelle situasjoner er en sjeldenhet, allikevel er det mange situasjoner som er gode nok, også for bruk av vanlige storviltkalibere på bjørn.

 

Det jeg tenker er feil er å tro er at grove kalibere alltid kan berge pelsen din hvis noe slår feil. Utgangspunktet må være å ikke havne i slike situasjoner i det hele tatt.

 

Er jakta så kostbar eller foregår i en så begrenset tidsperiode at man må skyte koste hva det koste vil så fort muligheten presenterer seg mener jeg at hele premisset for jakten er feil.

Link to comment
Share on other sites

...Det jeg tenker er feil er å tro er at grove kalibere alltid kan berge pelsen din hvis noe slår feil...

 

Er det noen som har hevdet at de alltid vil gjøre det da? Grove kalibre vil ofte kunne gi noe bedre odds for å berge pelsen, men noen garantier er det selvfølgelig ikke.

 

Det jeg først og fremst ser for meg er hovedfordelen med grove kaliber er evnen til å nå inn til vitale organer ved ikke optimale skuddvinkler. Og de vil komme, før eller senere. Samt evnen til å gjøre vei i vellinga ved treff i (grove) knokler.

Link to comment
Share on other sites

Jakt på farlig vilt er pr. definisjon en risikosport. I tillegg så får du ofte bare en (kort) skuddsjanse på det du jakter på og må ta vare på den...som andre har nevnt så koster jakt på Kodiak ( og stor elg for den saks skyld) rundt kr. 150.000,- , veldig kjipt og søle vekk muligheten din..

 

Ellers kan jeg nevne at elefant skytes normalt på avstander mellom 30 til 10 meter....og du aner ikke hvordan dyret vil reagere når du stiller innpå. Det er slett ikke uvanlig at Kodiak bjørn også skytes på svært korte hold..

 

Personlig synes jeg et element av fare tilfører jakta en ny dimensjon...just my 2 cents..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg først og fremst ser for meg er hovedfordelen med grove kaliber er evnen til å nå inn til vitale organer ved ikke optimale skuddvinkler.

 

Enig, men dette argumentet kan brukes for all jakt, dermed kan man alltid hevde at grovest/størst mengde krutt er best. Utgangspunktet for diskusjonen er ikke "hvilket kaliber er best ved ikke optimale skuddvinkler under jakt på brunbjørn i Alaska". Så vidt jeg oppfattet var utgansgspunktet for diskusjonen hvilke kalibere folk personlig ville benyttet. Noen av oss kunne tenke oss å bruke vanlige storviltkalibere, andre grove, mens andre igjen hevder at noe annet enn grove magnumpatroner ikke er brukbart, og det er akkurat dette jeg er uenig i. Og bare for å presisere, dette er ikke basert på praktisk erfaring (som kanskje for noen er ett enkelt skudd på en enkelt bjørn eller annet vilt) men uttalelser fra de lokale myndighetene i Alaska og deres råd angående kaliber og kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...