Jump to content

Kaliber til brunbjørn?


Vegha

Recommended Posts

Siden jeg var 11år har jeg alltid ønsket meg en jakttur til kodiak for å jakte brunbjørn, men er jo bare 16år så de planene er jo lenge til.

 

Men sitter nå å funderer på hvilket kaliber man burde brukt. Tenker ikke på pris på ammunisjon, så hva hadde DITT førstevalg vært? Gjerne en begrunnelse også.

 

Tenker selv det hadde vært jillt med en 375 ruger, men det er mest fordi jeg har hatt lyst på det kalibre en stund :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja 9,3x62 må jo holde masse? Er jo lov til å feller the big 5 i mange afrikanske land og kan du felle elefant bør det holde massevis på en bamse :wink:

 

Pluss rekylen er ikke værre enn at du orker å trene med børsa og i ei god boltrifle kommer skudd nr 2 og 3 raskt.

Link to comment
Share on other sites

Les her: http://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?ad ... g.firearms

 

Utdrag:

 

"If you presently own a rifle chambered for the .270 Winchester, 7mm-08, .308 Winchester or .30-06 and can place all of your shots in an 8-inch circle out to 200 yards from a sitting or kneeling position you can be a successful Alaska hunter."

 

"Big Magnums Not Needed

 

The rifle you bring hunting should be one with which you are comfortable. Because of the presence of brown and grizzly bears, many hunters have been convinced that a .300, .338, .375, or .416 magnum is needed for personal protection and to take large Alaska game. This is simply not true."

 

"The two most common complaints of professional Alaska guides are hunters who are not in good physical condition and hunters who cannot accurately shoot their rifles... If you are going to hunt brown bear on the Alaska Peninsula or Kodiak Island, a .30-06 loaded with 200- or 220-grain Nosler® or similar premium bullet will do the job with good shot placement."

 

Mine uthevinger

 

Som vanlig er altså skuddplassering og gode kuler viktigere enn kaliber. Vanlige rifler i "vanlige" storviltkalibere duger også til storviltjakt i Alaska. Jakt og skyt med det største lovlige kaliberet du mestrer. Legg også merke til at det er en fordel å være i god form, ref. uttalelser fra guidene.

 

EDIT: Dette var bare noen velmente råd, men jeg innså i etterkant at jeg ikke egentlig svarte på spørsmålet ditt; Jeg ville tatt med rifla i kaliber. 308 winchester og to kikkertsikter så jeg hadde et i back-up. Tror jaggu jeg hadde vurdert en patron ladet med homogen 150 eller 165 grains kule også.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke jakte Kodiak björn med noe så puslete som .308Win. og .30-06. Selvsagt har det blitt skutt mye björn med disse patronene, og det går fint under ideelle forhold.

 

Hva hvis björnen kommer bardus på deg på kort hold..? Kodiak björn regnes som kjent som farlig vilt..

 

Ta deg en tur på Skimuseet ved Holmenkollen og ta en titt på björnen som er utstilt der, da ser du hva du står over for..

 

Patroner som .338 og .375 er mer egnet spör du meg, .375 Ruger som trådstarter nevner er helt utmerket..

 

Noen av de proff-jegerne som guider på Kodiak bruker rifler i .458Win. Du kan jo spörre dem hvorfor..

Link to comment
Share on other sites

Hvis bjørnen kommer brått på deg og atpåtil på kort hold er det å løsne skudd på den noe av det absolutt dummeste du kan gjøre. Dette er skudd som fort kan ende med en skadeskyting og setter deg umiddelbart i en livsfarlig situasjon. Grunnen til at mange jaktguider bruker grove kalibere med mye "stopping power" er for om mulig å redde en situasjon som har eskalert. Men deres jobb er å guide klienten til jaktsituasjoner hvor det er helt trygt å skyte på en bjørn med et vanlig storviltkaliber, og ha tid til oppfølgingsskudd (ikke for å redde eget skinn) men for å sikre en rask og "human" avliving.

 

Men du står selvfølgelig fritt til å jakte med hva du vil.

 

Jeg sa også

Jakt og skyt med det største lovlige kaliberet du mestrer.

 

Gitt lik plassering av kula er vel en 375 H/H bedre egnet enn en 308 winchester til jakt på brunbjørn. Men 308'en er god nok, se bare på det forvaltningen fra Alaska skriver. Jeg regner med at de har relativt god kontroll. Og at dette er forankret i praktisk erfaring med jakt på vilt i Alaska og ellers mye erfarings- og forskningsbasert kunnskap om hva viltet i Alaska skytes med, både av fastboende og tilreisende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva hvis björnen kommer bardus på deg på kort hold..? Kodiak björn regnes som kjent som farlig vilt...

 

Bjørn det være seg hvit eller brunbjørn er ikke hardskutt.

 

Kaliber som 308w(30-06) er mer enn nok også på angripende skadeskutt bjørn.

 

Skuddplassering er langt viktigere enn kaliber.

 

En jeger som er trygg på seg selv, har ett funksjonsikkert våpen, mye skytetrening på dyr i bevegelse feller effektivt en bjørn i angrep med alle vanlige norske "elg kaliber".

 

TS er en ung mann og TS bør heller få seg skytetrening enn å tenke på kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 375H&H.

Til bruk på Kodiak er det en stor fordel med glassfiberstokk og rustfritt stål.

Helt optimalt en Brno 602 med harforkrommet mekanisme, rustfri pipe ig McMillan stokk.

Bygg rifla såpass tung at den er OK å skyte med, og tren MYE før turen.

Kulevalg: Nosler Partition 300gr.

Link to comment
Share on other sites

Alle skudd innenfor en sirkel på 20cm på 200yards, sittende eller på kne.

 

Ikke noe for den gjennomsnittlige norske elgjegeren med andre ord :lol:

 

Edit: er dette et absolutt krav?

Kom bare til å tenke på alle de tullingene på discovery som jakter i Alaska. Virker som om mange av de ville hatt problemer med det kravet på 50yards..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen planer (eller ønske) om jakt på bjørn, men Kodiakbjørner er store (og har store klør :D ) og ved ev jakt på disse (eller Grizzly) ville jeg følt meg ukomfortabel med noe mindre enn en god rifle i .375 H&H.

Rifla helst en Win.70,- kule 300 grain Woodleigh.

 

Om ikke lange hold (innenfor 150m) var aktuelle, kunne en likadan rifle men i .458 Win.Mag også være en meget god kandidat.- Forutsatt mye trening med, og at man er komfortabel med dette respektingivende kaliber.

 

Selvsagt kan man drepe med et mindre kaliber enn disse om forholdene er optimale, men en skadeskyting og ev ettersøk i tett vegetasjon er nok ingen spøk og hær mener jeg at Enough Gun med tunge/gode kuler kommer inn i bildet, og som gir jegeren den "tryggheten" i en slik situasjon som han helt sikkert har behov for.

 

Begge disse, med sine tunge kuler er kaliber som "taler" med Auktoritet.

 

"mindre enn .375 H&H"... vil korrigere meg litt på "mindre" og da glemte jeg gode .340 Weatherby Mag.- En meget potent patron som selvfølgelig også skulle være en aktuell kandidat!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde vært mer enn godt nok skodd med min 30-06 ladd med 240 grs Woodleigh eller 200 grs NP. Mulig større kaliber gir fortere død, men dette er så marginalt og uforutsigbart at krav til kule og plassering er det som betyr noe. Har erfart såpass mye med vanlig storvilt at jeg nå har gitt opp å forsøke å finne ut hva som funker best. Det jeg imidlertid har erfart er at en god kule plassert der den skal i dyret medfører forholdsvis rask død, uansett vilt og kaliber lovlig brukt. Hadde vært komfortabel med 308/ 30-06 selv!

Link to comment
Share on other sites

Nå går det masse forskjellige tv programmer av folk som lever of grid ( lever i ødemarka i USA) har til gode og se noe av dem gidde og bruke annet en 30/06, sett store Brunbjørner dette sammen på stedet, store Elger også! Blir bare mer skade skyting med grove kaliber, hjelper ikke og bruke 50BMG når du treffer i ræva eller kne! Har sett nok rekyl redde folk når storvilt prøva skal tas!! Grov kaliber krever mye mer trening!!

Link to comment
Share on other sites

De som lever "off the grid" i Alaska knepper seg gjerne en elg eller caribou til mat. De jakter ikke bjönn for trofe...

 

I tillegg så lever de som regel helt på kniveggen ökonomisk og vil alltid kjöpe billige rifler i standard kalibre.

 

At det skal kreve så enormt mye trening for å beherske kalibre som .338 og .375 er jeg helt uenig i..

 

Problemet er at altfor mange rifler i disse kaliberne bygges for lett. Ei rifle i .375H&H bör veie ca. 4,2 - 4,5 kg og ha en rett stokk.

 

Hvis dette er oppfylt så er det ikke ikke verre og skyte .375H&H enn .30-06..

Link to comment
Share on other sites

Nå går det masse forskjellige tv programmer av folk som lever of grid ( lever i ødemarka i USA) har til gode og se noe av dem gidde og bruke annet en 30/06, sett store Brunbjørner dette sammen på stedet, store Elger også! Blir bare mer skade skyting med grove kaliber, hjelper ikke og bruke 50BMG når du treffer i ræva eller kne! Har sett nok rekyl redde folk når storvilt prøva skal tas!! Grov kaliber krever mye mer trening!!

Nå har jeg sett ganske mange av seriene som går på tv!

Ser ikke ut som at flesteparten av de behøver hjelp til å skyte dårlig!

Det klarer de helt alene selv med 30-06 og mindre kaliber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En gang så jeg en film om en som ramla i gryta med styrkedråper når han var liten. Han brukte bare nevene til å jakte bjørn..

 

Skulle jeg gått for en ny rifle, hadde det nok blitt en Winchester M70 i 375 H&H, rustfri/syntetstokk og belagt med cerakote eller en annen lignende finish. Sannsynligvis ladd med 300gr Nosler Partition.

Alternativt kunne jeg brukt M70n jeg har i 9,3x64 Brenneke. Denne yter jo akkurat det samme, men er kanskje ikke så motstandsdyktig mot klimaet i regnskogen på kysten av Alaska.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke heller ikke jeg jaktet brunbjørn (i likhet med de fleste som har svart her :D ).

 

Men jeg har bodd og jobbet to år i British Columbia, og har snakket en god del med jegere og folk som har bodd tett på både svart, brun og grizzlybjørn (uten at det på noen måte gjør meg til en forståsegpåer).

Det som gikk igjen i samtalene var at det vi omtaler som "standardkaliber" stort sett fungerer ok med gode kuler og kontrollerte skudd, rett plassert.

Med andre ord, i en ideell jaktsituasjon.

Men når en har en skadeskutt bjørn, eller en som selv med godt treff har rast inn i alderkrattet og som skal hentes ut, da er det greit med et kaliber og en kule som når vitale områder selv ved ugunstige vinkler om bamsen går til angrep.

 

Guiden skal naturligvis også ta seg av slikt, men tanken på å stå ansikt til ansikt med en skadeskutt, grinete brunbjørn på fem meters hold i tett kratt ville nok gjort at rifla mi var kamret for annet enn 308 Win eller 7-08 Rem eller 270 Win.

Til slik jakt (som koster flesk) og som en kanskje gjør en gang i livet ville i hvert fall jeg valgt 338 Winmag som minimum og heller trent og trent og trent inntil rifla var som en del av meg selv.

 

En tidligere arbeidskollega av meg har skutt brunbjørn på Kodiak Island, og han jaktet med en Sako i 375 H&H.

Etter første skuddet hivde bjørnen seg rundt og gikk til angrep.

Heldigvis var det på et åpent område ved en elvebredd slik at raske oppfølgingskudd var mulig.

I en slik situasjon tror jeg at en 375 H&H heller ikke virker som overkill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt med et moment til i min vurdering. Velg et kaliber som du forventer å finne i butikkhylla til ammopusheren i Anchorage eller evt. andre steder du regner med å ankomme. Det er faktisk ikke så reint sjelden at et eller annet kommer bort/blir jævla forsinket hos flyselskapene og det vil være for dumt å stå der med ei rifle i et eller annet super-duper kaliber og så er du uten ammo.

Jeg har selv litt ymse kalibre som slett ikke er standard, så min anbefaling er ikke tuftet på egne kaliberønsker.

Link to comment
Share on other sites

En tidligere arbeidskollega av meg har skutt brunbjørn på Kodiak Island, og han jaktet med en Sako i 375 H&H.

Etter første skuddet hivde bjørnen seg rundt og gikk til angrep.

Heldigvis var det på et åpent område ved en elvebredd slik at raske oppfølgingskudd var mulig.

I en slik situasjon tror jeg at en 375 H&H heller ikke virker som overkill.

Jeg er overhode ingen bjørnejeger, men raske oppfølgingsskudd er mye enklere å få til å sitte med et våpen som genererer lite rekyl kontra et som genererer mye rekyl. Det bør man også ta med i betraktningene.

Link to comment
Share on other sites

Virker som mye erfaring med stor brunbjørn i Alaska her :lol::lol: siden de fleste mer eller mindre disser det de profesjonelle guidene der borte anbefaler :mrgreen::roll:
Ja, vi tastatur-ekvilibrister kan alt, vet du!

 

Men spørsmålet var altså

- hva hadde DITT førstevalg vært?
Kalibre som 270 Win (eller - dette er å banne i kjerka - 6,5x55!) gjør sikkert god jobb. Særlig når oppgaven er å treffe bjørnen, og man har en guide med en 458 Win i bakhånd, i tilfelle den skulle ta det fornærmelig opp at man skyter på den.

 

MITT førstevalg ville vært min lett modifiserte Erma m/98, i kaliber 9,3x62, ladet med 250 grs A-Frame, og toppet med den lette Leupold-kikkerten, med tydelig trådkors. Lyddemperen får være igjen heime.

Gjerne en begrunnelse også.
Grunnen er at dette våpnet er lett (3,7 kg), velbalansert, og kjapt å få i stilling. Og ladegrepet er lett, og funksjoneringen 100 %. Og jeg trener en del med det, både "tørrtrening", og skyting med S&B 18,5-grams blykuler.
Link to comment
Share on other sites

Ja da ligger du i sjiktet mellom 338 Winmag og 375 H&H/Ruger, og det kan aldri bli feil når det gjelder grovt storvilt.

I boka Alaska Bear Tales av Larry Kaniut, refereres det til uttalelser fra mange guider når det gjelder valg av kaliber til brunbjørn.

Gjennomgangstonen er at de fleste starter på 30-06 med kule på minst 200 grs som minmum, helst 300 WM og aller helst 375H&H.

Veteran guide Earl Stevens: Were I a hunter bying a rifle solely for Brown bear (...) it would definitely be the .375.

It is dependabel and hard hitting, and as a brown bear rifle it is second to none.

Link to comment
Share on other sites

På bjørn det være seg hvit eller stor brun er det kun en myte at man trenger noe mere enn 308win/30-06.

 

Om man bruker 338, eller 375 gir dette ikke kortere "fluktstrekning " på bjørn enn 308win/30-06.

 

"Afrika"kaliber er for tykkhudet hardskutt villt, noe bjørn ikke er.

 

Hvor skuddet treffer er det eneste som teller. Ett marginalt/dårlig skudd på bjørn er like dårlig med 375HH som med 308win.

 

Skal man ha noe som stopper bjørn på kort hold er faktisk hagle bedre egnet.

 

Under den store fangsten av isbjørn var bla 6.5x55 krag ansett som godt og sikkert .

 

Ett utall bjørner i Alaska og Kanada felles også med 30-30, 270w og også 223/222.

 

Søværnets hundesledepatrulje(Sirius) og Sysselmannen har gjort undersøkelser om dette og funnet 308win/30-06 er godt egnet.

 

Er man så redd for bjørn at man trenger "kanon" bør man jakte med kamera etter kaniner på kanariøyene.

 

TS bør bruke sin tid til å lære seg å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha noe som stopper bjørn på kort hold er faktisk hagle bedre egnet.

Tror du tar feil... farlig feil!

 

Er man så redd for bjørn at man trenger "kanon" bør man jakte med kamera etter kaniner på kanariøyene

Er nok bare "sundt" med respekt for Grizzly/Kodiak bjørner.

 

TS bør bruke sin tid til å lære seg å skyte.

:?: ...ingen er vel uenig!

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ser at @Jeger'n har et godt poeng? Klokt å undersøke litt rundt hva bjørnejegerne bruker der borte. Trur jeg ville valgt ut ifra de resultatene som undersøkelsene viste selv om jeg mest har lyst til å bruke en .9,3x74R dobbelrifle.

Link to comment
Share on other sites

Til å stoppe en angripende bjørn ( hund, ulv eller leopard) på kort hold (0-10 meter) er hagle med haglepatron ( us bb-4) kanskje det beste og ofte langt bedre enn slugs og rifle.

 

Til jakt med guide som det TS ønsker råd om de vanlige kalibre klart å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn er "bløte", DVs de har ikke hud som rustning, eller andre harde ting som beskytter. De er ikke som nesehorn i huden, og de har ikke bruskplater i skulderen som villsvin. Det er mer å treffe riktig som er tingen, har jeg hørt

Jeg har ikke erfaring fra Nord-Amerika, men på Svalbard er favoritt/anbefalt 308 Winchester til isbjørnbeskyttelse.

 

En 30-06 med ei god og tung kule vil helt sikkert gjøre susen.

En annen ting er at du kan få tak i extra patroner til en 30-06 "ower there". Det er ikke sikkert de har extra patroner til mer eksotiske nordiske kaliber som

ni-komma-noe-ganger-ett-eller annet.

 

"Stoppe en angripende bjørn på kloss hold" er noe annet. Her var det snakk om jakt, ikke ettersøksjakt, det gjelder å ikke blande sammen de to tingen. Jakta der borte er sannsynligvis på åte, fra tårn.

Om det blir snakk om et ettersøk, slipper ikke en gjestejeger fra Norge til. Da er det de profesjonelle som overtar.

Skuddet du skal avfyre er et normalt jaktskudd på en bjørn som ikke vet du er der.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er mest brukt på Svalbard har sikkert sammenheng med mange faktorer. For eksempel så er det sikkert et poeng at det skal være letthåndterlig og ukomplisert for flest mulig, også folk med lite erfaring med skytevåpen. Dersom en skyter godt nok med grove kaliber så er det liten tvil om at de gir bedre marginer enn mindre kaliber. Som med alt annet, som kan ha et visst farepotensiale, så er det sikkert lurt å velge det største en har tilgang på som en behersker godt nok. Hva som er godt nok får hver enkelt vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det jo ikke meningen å finne det minste kalibre som er mulig å bruke!

 

Ville bare se hva folk ville tatt med seg hvis de skulle på jakt i kodiak. Hvis kari nordmann ville tatt med en 308win, så kunne vell Ola Nordmann tatt med seg en 458win mag

Så lenge de behersker det de skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Under den store fangsten av isbjørn var bla 6.5x55 krag ansett som godt og sikkert .

 

Fordi det var stort sett det de hadde tilgang til.

Sitat Per Johnson (fangstmann de siste årene før isbjørnen ble freda) : "Hadde du først begynt å skyte på en bjørn som kom i mot deg så måtte du være forberedt på å ikke bare skyte et skudd til men både 2 og 3"

 

.. ellers mistenker jeg også at de store bamsene i alaska er mer hardskutt enn isbjørnen..

Link to comment
Share on other sites

- .. ellers mistenker jeg også at de store bamsene i alaska er mer hardskutt enn isbjørnen..
Når det gjelder størrelse, er det temmelig uavgjort mellom isbjørn og kodiakbjørn. De største eksemplarene av begge arter var ca. ett tonn, og ca. like lange. En 6,5x55 med 10 g Oryx dreper de største, med godt treff. Men jeg ville ikke hatt den i andre mekanismer enn i en god M/98, hvis jeg kunne komme i nærkontakt med sinte bamser.

 

Disse "artene" er såpass nær beslektet, at det er rettere å snakke om underarter, eller "rase", for de som liker det begrepet. Klimaendringene (som den nyvalgte mektigste mann i verden mener er kinesisk propaganda) gjør at isbjørn "strander" på fastlandet, og det er derfor observert mange hybrider de siste åra. Disse er sannsynligvis forplantningsdyktige.

Link to comment
Share on other sites

På bjørn er vitalt treffområde lenger bak, i forhold til framføttene, enn på hjortedyra. Derfor kan man lettere skyte dødelige sideskudd, uten å skyte gjennom bog, og hvertfall uten å risikere at kula treffer store bein. For åtejakt på bjørn fra trær eller tårn, der man er trygg for angrep, og kan vente til den snur "godsida" til, duger derfor kalbibre som 243 Win OK. Vår egen 6.5x55 er nærmest et ideell til slik jakt.

 

Men når noen av oss hører om bjørnejakt, tenker vi kanskje på jakt på bakkeplan, der skuddvinklene ikke alltid kan bli ideelle, og der en gretten bjørn kan gjøre betydelig ugagn. Da er noenlunde kraftig kaliber og gode kulekonstruksjoner viktig. Og det aller viktigste er at man har et våpen som gjør en 100 % i stand til å skyte kjappe oppfølgingsskudd. Et kaliber som er så kraftig at det slår skytteren overende, er ikke akkurat velegnet. Og det aller viktigste, som jeg allerede har nevnt etpar ganger før, er at man har en mekanisme som virker - hver eneste gang. Det er ikke uten grunn at profesjonelle jegere, både i Afrika og Nord-Amerika, foretrekker over 100 år gamle konstruksjoner som dobbelrifler og M/98. De fleste styrer fortsatt langt unna moderne "ingeniørbørser" og auto-våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Les det jeg har skrevert før i tråden. Jeg har for lengst skrevet hva jeg anbefaler for TS. Og, som andre har skrevet, jakta blir antakelig åtejakt, der bjørnen ikke har mulighet til å angripe. Og et eventuelt ettersøk eller jakt på en skadet bjørn blir utført av guiden, som altså bevæpner seg slik jeg skriver (gjerne med M/98-kloner som Winch 70, Brno eller Ruger).

 

Min M/98, kjøpt fra IR 13 i 1971 for kr. 125,-, har fått endret hevarmen og skiftet pipe til ei 60 cm Heym i 9,3x62 av børsemaker Hamnes, lærer på daværende børsemakerlinje på Støren. Kikkertmontasjen er skrudd på av Ole Bernt Vatland. Øvrig arbeid har jeg gjort sjøl. Og den funker alltid 100 %. Da er det relativt uinteressant om du betrakter den som et "customvåpen", eller som "garasjekonvertert" søppel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

. Og, som andre har skrevet, jakta blir antakelig åtejakt, der bjørnen ikke har mulighet til å angripe. .

 

Så vidt jeg vet (basert på lesing og samtale med folk som har jaktet brunbjørn på Kodiak Island) er jaktformen i all hovedsak spot and stalk.

Åtejakt er vel mer vanlig når det gjelder svartbjørn.

Så her må nok trådstarter dra på seg vadestøvlene og belage seg på lange og våte dager med kikkert, for deretter å komme seg på skuddhold.

Og bjørnen har med all sannsynlighet både lyst og mulighet til å angripe (igjen ref bla samtale med folk som fysisk har vært der og jaktet brunbjørn).

Link to comment
Share on other sites

...men for all del, jakt endelig farlig vilt med 6,5x55 Krag. Den er nok best til alt siden den er norsk og har vært med siden 1894..

 

Og se for all del bort fra alle de som som ligger spadd ned i Alaska og Canada og ikke minst i Afrika som insisterte på å bruke minst mulig kaliber på slikt vilt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

....anbefaler du et customvåpen til en 16-åring? Eller en dobbelrifle? For jeg håper ikke at du referer til overfloden av garasjekonverterte HV-Mausere som forsøpler bruktmarkedet?.....

 

Synes du prater styggt om det jeg anser for å være noe av det norskeste norske når det gjelder jaktvåpen etter krigen.

Finnes kanskje mye som er "bedre" I dag, men mausern kan aldri avskrives, den fungerer jo, og er visstnok fortsatt utbredt som isbjørnforsvar på Svalbard.

Ville alltid valgt HV mauser til rundt tusenlappen isteden for de rimeligste plastbørsene som selges i dag.

 

Når det gjelder ts ville jeg kjøpt meg et gunstig standardkaliber som tillot billig mengdetrening, og skutt mye. 3006 blir kanskje det mest allsidige.

Link to comment
Share on other sites

"Stoppe en angripende bjørn på kloss hold" er noe annet. Her var det snakk om jakt, ikke ettersøksjakt, det gjelder å ikke blande sammen de to tingen. Jakta der borte er sannsynligvis på åte, fra tårn.

Om det blir snakk om et ettersøk, slipper ikke en gjestejeger fra Norge til. Da er det de profesjonelle som overtar.

Skuddet du skal avfyre er et normalt jaktskudd på en bjørn som ikke vet du er der.

 

 

Nå har det seg slik at noen ganger kommer den mot deg etter første skuddet, tror det er det folk tenker når de skriver stoppe en angripende bjørn!

For viss det skjer hjelper det ikke være gjestejeger fra Norge, da er det du og guiden din som har ansvaret!

Link to comment
Share on other sites

Vi får nok sende inn søknad til Pod og just, vi må ha 50BMG til den fæle bjørnen, den nekter og dø!! :D:D:lol: I Sverige blir 60-70% av 100 000 Elg skutt hvert år med 6,5 den er ikke mer hardskutt en brunbjørn. Skal vedde på minst 60-70% av Bjørner i Alaska blir skutt med 30-06!! Dette er ikke Cape Buffalo! :idea:

Link to comment
Share on other sites

....anbefaler du et customvåpen til en 16-åring? Eller en dobbelrifle? For jeg håper ikke at du referer til overfloden av garasjekonverterte HV-Mausere som forsøpler bruktmarkedet?.....

 

Synes du prater styggt om det jeg anser for å være noe av det norskeste norske når det gjelder jaktvåpen etter krigen.

Finnes kanskje mye som er "bedre" I dag, men mausern kan aldri avskrives, den fungerer jo, og er visstnok fortsatt utbredt som isbjørnforsvar på Svalbard.

Ville alltid valgt HV mauser til rundt tusenlappen isteden for de rimeligste plastbørsene som selges i dag.

 

Når det gjelder ts ville jeg kjøpt meg et gunstig standardkaliber som tillot billig mengdetrening, og skutt mye. 3006 blir kanskje det mest allsidige.

 

HV-Mausere på Svalbard er i "original" utforming med åpne sikter og trestokk.

De forjæ... Mauserene som flyter rundt på Finn har ofte hjemmespikka stokk fra gamle furumøbler, eller kanskje en slitt Monte Carlo-stokk "å lakken er tatt av for je sku fixe den me ålje!", Tasco Toilet Roll Master 3-9x, M6-hevarm, og kolbeforhøyer av tapet isopor. Mao.: søppel som ikke er verdt kosten av plombering, langt mindre de 4-5-6-7k som folk ofte kunne tenkt seg for rakleverket.

 

En fin HV-Mauser skal koste 800kr, evt. 1000 inkl. frakt, men trenden i dag er flere tusen kroner for en helt greit en.. skulle vært forbudt ved lov å herpe HV-Mausere når det allerede finnes så mange herpede fra før.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...