Jump to content

Hva trengs for en minimums startpakke som hjemmelader?


stich_it

Recommended Posts

Hei,

kan jo begynne med å si at jeg har søkt endel på forumet og generelt på nettet om hjemmelading og utstyr, og i ly av godkjent søknad på marlin 1895G i 45-70 må jeg se om jeg har forstått riktig.

 

for å begynne å lade trenger jeg F.eks. ett ladesett som tilbys av blant annet RCBS eller Lee, eller jeg kan alt vær for seg.

Så i ly av salg hos Brownells og trangt oppstartbudsjett så tar jeg utgangspunkt i et LEE PRECISION 50TH ANNIVERSARY KIT

Er snakk om å lade til meg selv i 45-70 og 30-06 og nærmeste familie i 30-06 så: 30-06 Springfield Pacesetter 3-Die Set og Lee Steel 3 Die Rifle Set, 45-70 Govt

Ladeboken

 

så kommer det tennhetter, krutt og kuler i assortert utvalg og mengder.

 

Har jeg forstått riktig at hylsevasker ikke er helt nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt trenger du bare Ladeboken og Lee Classic Reloader til en 500-lapp per kaliber samt en hammer til 70,-... + hylser, hetter, kuler og krutt.

 

Brukte hylser kan du vaske for hånd i zalo. Da kan du i tillegg lade og skyte mens du er på banen! Bare sjekk ladedataene på settet slik at du kjøper ladekomponenter som du har ladedata til (ladesettet kommer med ladetabell for noen kuler og kruttyper)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den pakken vil dekke det aller meste. Wintel har teknisk sett rett i hva man redusere det til. Det funker, men med mindre du har en zen-tilnærming til lading blir det fryktelig tungvindt.

 

Det eneste du bør kjøpe ekstra er en bedre kruttvekt. Det er noen tråder her om digitalvekter fra DealExtreme, der får du en fin vekt til en veldig gunstig pris. Husk at du kan sjekke de mot Lee-vekta. Den fungerer, vel bevares, og er vel også kjent for å være ganske presis? Men du blir nevrotisk av å bruke den i praksis.

 

Om du ikke stoler på kinesisk kvalitet vil kanskje denne duge? https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/sec379a814772/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/82577749016388/SubProducts/749016388

 

Hylserens er ikke påkrevd, de kan som Wintel sier rengjøres for hånd om nødvendig. Men skal en lade litt så blir det fort kjedelig, en god hylsetrommel er ikke å forakte. For mindre mengder kan en ultralyd-vasker være et OK alternativ, de tar mindre plass og kan brukes til annen rengjøring også. De du får på Biltema er vel OK, finner garantert erfaringer på de her inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...