Jump to content

Kruttvektvariasjoner / .32 S&W long / Bytte krutt.. ?


Grizzly45

Recommended Posts

Hei

Jeg lader .32 S&W Long for spesialrevolver (sp101), 100grs HBWC og 1.3 grs N310.

Kruttmålet gir ladninger fra 1,2 – 1,4 grs, snitt over 20 ladninger er ca 1,3 grs, gitt at nøyaktigheten på vekta holder vann.

 

Spørsmål 1:

0,1 gr variasjon på en 1,3gr ladning er 8%. Er det noen som vet/har erfaring med/har målt at dette «spiller stor rolle» / «er helt greit innafor»?

(Rugeren samler bra høyre/venstre, men sprer en del vertikalt. Jeg tror det har mest med variasjoner i grep å gjøre, men undres...)

 

Spørsmål2:

Er det noen som har en 100gr HBWC ladning til .32 S&W Long med et krutt som fyller litt mer, typ 3-grains ladninger?

(Variasjonen er ca 0,1 grs på 3-grs ladninger også, det blir ca 3%)

 

Spørsmål3:

Tenk deg at du har en ladning med la oss si 100grs kule, krutt X og hastighet 700 f/s. Så bytter du til et _litt_ annerledes krutt, og jobber opp en ladning som også gir 700 f/s.

 

Er presisjonen den samme, eller kan det være stor forskjell?

Forskjellig krutt vil gi forskjellig timing for maks-trykk, annet maks-trykk, påvirke hvor godt kula setter seg i rillene osv, så jeg antar at det kan være stor forskjell, selv om man bare går 2-3 steg ned eller opp på hastighetstabellen?

Link to comment
Share on other sites

Vil forsøke å svare på spørsmålene med noen spørsmål...

 

- Hva veier du med, dvs. kan variasjonene komme av kruttvekta helt eller delvis ?

- Hvilket kruttmål ?

- Har du nøyaktig samme bevegelse på ladearmen, samme pause slik at kruttet rekker å renne helt ned ?

- Hvilket nivå i kruttmålet ?

- Sjekket om kruttmålet kan være statisk ladet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vel egentlig at 0,1 grs variasjon på så små ladninger var noe jeg bare måtte akseptere.

 

Svar på spørsmål:

* Jeg har en rimelig elektronisk kruttvekt, som jeg ikke er heelt sikker på - jeg har kalibert og tester repeterbarheten, men synes det er litt fishy at den kan begynne å vise 1,1gr, for så langsomt å ende på 1,3 gr. Har bestilt en sånn en: http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... -50/500028

* Lee Auto-drum, men hadde samme variabilitet med "Lee pro auto disk" og "Lee perfect powder measure".

* Kruttmålet står på en Lee Pro 1000, og jeg holder på konsistensen så godt jeg kan. Hulrommet i kruttmålet er jo på størrelse med en litt tykk tiøring, så det går nok rimelig fort å tømme.

* Prøver å ha hopper'n 2/3 full, og så har jeg klippet inn en "baffle" av en aluboks til å ha nederst.

Men 1,3 grains er jo 0,0842 gram, så en batch på 100 patroner senker kruttnivået med bare 8,4 gram, dvs 15 ml / ca en spiseskje.

* Ikke mer enn at jeg har kjørt gjennom et par "hopperfuller" for å få dekket innsiden med karbonstøv, som manualen anbefalte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gikk bort fra WC kuler i min modell 16 spesial revolver, da jeg forsket på ladninger.

 

Havnet på 2,9 grain N310 på en 77 grain rund neset .314 blykule satt i krymperilla.

 

images?q=tbn:ANd9GcSpQYiALM6xw-KS8fkE-ozRK2Eo1pTunh86HvohRr9E8Mw4IoVo

 

Med HBWC kuler må man være forsiktig med trykket, da det er lett å blåse av skjørtet på kula. Så over 1,5-1,6 N310 er nok ikke lurt.

 

Med vanlig WC går det greit opp til 1,8-1,9 grain N310

 

Generelt opplever jeg at 32 s&w long fungerer best med raskt krutt.

 

 

***************************DISSE 32 S&W LONG LADNINGENE ER FOR REVOLVER**********************************

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...