Jump to content

Nikko Stirling Panamax?


TaueBill

Recommended Posts

Budsjettkikkert med 1"rør og opplyst retikkel.. Er ikke noen Zeiss, men treffer du ikke skiva så er det nok ikke kikkerten som er problemet.. Hva skal du bruke den til? Er ikke godt nok for villsvin/hjortejakt på svarte natta. Men duger til det mest annet. Nitrogenfylt osv. Spørsmålet er vel heller hva forventer du ut av en rimelig kikkert? Tydelig klikk har den, klare glass, opplyst dot og enkelt design. Relativt kort mellomrør..

Strengt tatt er vel dagens billigsikter bedre enn hva mange halvgode var for ti femten år siden, så sant men styrer unna de desidert billigste.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til? Er ikke godt nok for villsvin/hjortejakt på svarte natta. Men duger til det mest annet. Nitrogenfylt osv. Spørsmålet er vel heller hva forventer du ut av en rimelig kikkert?

 

Har en gammel 4x40 fra før. Og under årets elgjakt, ble jeg postert under enn del trær med høyt løvdekke. Tidlig morgen og grått vær gjorde det meget mørk i kikkerten.

Vansklig å se tråkorset.

En x50 med "firedot", hadde hjulpet.

 

Ser etter en kikkert for hobbyskytter/jeger som funker under dunkle forhold. Helst med zoom i 3-10/12 skiktet. Skytehold opp til 300m.

 

Noen andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt storebroren Nikko Stirling Diamond 3-12x56 noen år nå. Fikk mye "hets" for bruk av så billig optikk. Det er opplest og vedtatt at det kun er dyr optikk som virker. Har to år blitt mestskytende revejeger i grunneierlaget, og brukt den på villsvinjakt osv. Den helt klart ikke like lysstrek som kikkerter til 4x prisen. Men den gjør jobben godt nok. Jeg har fortsatt Nikko kikkerter på et par av børsene. Den nye 4-16x50 med tårn er flott til toppjakt og går, men retikkelet blir for tynt i skumring/de små timer.

Selv liker jeg ikkå skyte på vilt på 300 meter vil den duge til det.

En 2,5-10x50 i Diamond serien vil nok gjøre jobben tilfredsstillende for veldig mange jegere. Den er ikke en Zeiss eller Swaro, men utgir seg ikke for å være det heller. Den tåler dog juling..

Dette var min private mening.

Om jeg kan få ta bransje hatten på nå? Det selges store mengder av disse kikkertene på jobben. Ganske mange hundre faktisk.. vi har reklamasjoner selvfølgelig, men meget få. Og da er det ny kikkert, hvis dette skyldes mekaniske feil. Det gies "livstidsgaranti" på Diamond serien. Panamax er ikke omfattet av denne garantien. Og jeg kan dessverre ikke gi en pekepinn på kvalitet over tid, da denne er ny på markedet. Men, det er faktisk ikke en "billig kinakikkert". Uansett tror jeg nok at den er bedre enn hva du har nå, selv om jeg tror du ville blitt mer fornøyd med Diamond serien fra Nikko. Ellers ville jeg tatt en titt på Leupold sine rimeligere serier? Meget solide og lette kikkerter til fornuftig pris. Budsjettkikkert er og blir budsjettkikkert, jeg har selv kikkerter i alle prisklasser nå, og i praktisk bruk er det ikke så sinnsvak forskjell som mange ønsker at det skal være. Etter min mening da.... Et rådyr eller en elg blir ikke dødere av en Swaro enn av en Burris eller hva annet. Kjøp etter lommebok og bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 18.10.2016 den 22.09, porkpicker skrev:

Jeg har brukt storebroren Nikko Stirling Diamond 3-12x56 noen år nå. Fikk mye "hets" for bruk av så billig optikk. Det er opplest og vedtatt at det kun er dyr optikk som virker. Har to år blitt mestskytende revejeger i grunneierlaget, og brukt den på villsvinjakt osv. Den helt klart ikke like lysstrek som kikkerter til 4x prisen. Men den gjør jobben godt nok. Jeg har fortsatt Nikko kikkerter på et par av børsene. Den nye 4-16x50 med tårn er flott til toppjakt og går, men retikkelet blir for tynt i skumring/de små timer.

Selv liker jeg ikkå skyte på vilt på 300 meter vil den duge til det.

En 2,5-10x50 i Diamond serien vil nok gjøre jobben tilfredsstillende for veldig mange jegere.

Har du vært borti diamond Long Range 4-16x50?

Leser på sida til nikko, men blir ikke klok på om den har TOTALT 30 moa justering i høyde/side eller 60.

http://www.nikkostirling.com/content/Products/Diamond/Diamond Long Range/NDSI41650LR.html

 

Og du som evt. har bansje erfaring med de. Er de no tess?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøpte et Nikko Stirling 4X40 for over 25 år siden. Begynte sitt liv på en Brno 22 LR. Har vært reservesikte på en 222 og en 6,5X55. Hadde den en stund på en Brno Kombi. Er nå igjen på en 22 LR hos noen slektninger. Har aldri vært noe feil på det, men den optiske kvaliteten er ikke noe å skryte av selv om jeg synes det var bedre enn en Tasco jeg hadde. Det er felt mye småvilt med det siktet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...