Jump to content

En fin dag i skauen (etablering av privat 300m bane)


Erlend Meyer

Recommended Posts

En kamerat har litt skau rett ovenfor den lokale skytebanen, og etter etablering av en steinfylling har det dukket opp et stort åpent område der. Slikt må jo testes, så vi rigget oss til med en 30x30cm granittblokk på 250m. Kanskje ikke langhold, men med vind opp mot kuling får en stakkars 222 litt å bryne seg på. Og det gikk overraskende bra, selv mål på 15x15 fikk treff (etter hvert). Vi ertet riktignok på oss en fra det lokale elg-laget, og det viste seg at vi lå på naboens tomt. Men litt svinn må en nesten regne med :mrgreen:

 

Tipper jeg skal kunne få til 300m uten å misbruke naboens tomt, og jakten på litt hardox starter til uka. Hva mer trengs? Kanskje bygge en liten gapahuk? Etablere et musebol for å jakte litt rev? Får holde oss i skinnet frem til jakta er over, glatte over gårsdagens tabbe og bruke tiden til litt planlegging og prepping. Jeg har vel bestemt at det skal bli en usynlig bane, ikke noen stativer eller skiverester som inviterer andre til å skyte der. Kun et lite fristed hvor et par stykker kan kose seg i ro og fred. God plan?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel bestemt at det skal bli en usynlig bane, ikke noen stativer eller skiverester som inviterer andre til å skyte der. Kun et lite fristed hvor et par stykker kan kose seg i ro og fred. God plan?

 

Sånne "baner" enten de er skytebaner, fiskeplasser, motorbaner eller hva som helst beskrives godt av frasen: "ubi non accusator ibi non iudex" - det du ikke blir anklaget for, blir du ikke tatt for (og det ingen vet blir du ikke anklaget for)...

Det er et enkelt prinsipp, og det enkle er ofte det beste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Absolutt et godt prinsipp. I dette tilfellet tenker jeg vel mest på faren for at andre tar seg til rette og skaper problemer. Det kan fort bli slik at noen få frekke kødder ødelegger en god greie. Så ikke noe permanent som vitner om skyting, ikke noe søppel eller masse støy. To mann med rolig skyting burde gå greit, men vi holder oss til det. Gonger bør dempes, man ser fint anslaget på 300m.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket litt med bonden, det eneste han er mest bekymret for er kranglete naboer. For hans del tror jeg at jeg kunne skutt med artilleri der, men om naboene begynner å sutre så blir det et problem for ham. Så vi lar ting ligge til elgjakta er ferdig, så ser vi hva vi får til. Han kan jo egentlig bare prøve å nekte meg, har vel skrudd og jobbet nok på gården til å fortjene dette :twisted:

 

Jeg tenker vi starter litt pent med 22LR og demper. Det er billig og totalt lydløst, og burde gi nok av utfordringer på 2-300m. Etter hvert som vi får opparbeidet litt "hevd" tipper jeg at det går seg til. Det ligger som sagt rifle og pistolbaner under en kilometer unna, og feltet ligger lenger unna bebyggelse enn disse banene. Så støy burde ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...