Jump to content

Røssler titan


hardnakke

Recommended Posts

Hoy.. starter med å si jada jada.. nært tilknyttet, men skriver som privatperson...

Alpha versjonen har overrasket meg positivt. Meget god presisjon, skarpt avtrekk og myk boltgang. Tre av mine nære jaktkamerater har denne i div kaliber nå. Samt flere bekjente... Man får mye våpen for pengene det er sikkert. Walther som lage pipene nå. Og disse pipene går stygg bra. Ser ut til å trives med litt krasse ladninger.

Om det skulle være noe negativt, vil jeg si at sikringen er god men føles litt "billig". I 6,5x55 har jeg vært borti at de tyngste Geco plus ikke lar seg kamre smertefritt, Mens Lapua mega faktisk gjør det. Den versjonen med tommel hull påkrever små lanker eller litt egeninnsats for min del. Trang mot knoken på tommelen..

Weaver skinna kan vel være både godt og vondt, avhengig av hva man liker. Men skal man fjerne den, ser man at den er satt fast før overflatebehandling. Ergo, ikke så pent når lakkeringen der blir borte. Men Sauer 90 baser er hva som passer hull og kasseform. Der er det jo litt å velge i?

 

Håper det var litt kjøtt på beina, uten at det virker som innsalg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå panga ca 200 skudd med min 6,5x 55 titan alpha, som ble kjøpt i august. Var egentlig kin på en sauer 100, men ble dritt skuffa over kvalitetene og finish, minna om en billig produkt. Iallefall ikke verdig sauer navnet.

 

Min erfaring med røssel titan alpha:

 

Digger avtrekket lett og konsist, sluttstykket går som smør, presisjon er topp, magasinutløseren er fiffig, men funker bra.

 

Eneste negative er at stokken(synt) er litt myk i tuppen. Men det betyr ingenting for meg. Liker å teste ammunisjon, og eneste jeg har merket er at s&b i 120gr fmj ble hengene igjen på sluttstykket ved omlasting. Testet norma, lapua, partizan fra 120g til 156gr alle slipper som de skal, bare bare s&b som kan henger igjen. Problemet fant jeg ved å måle tykkelsen på hylsebunnen. Leppene på s&b hylsa er en tanke tykkere så er kan bli holdt litt for godt fast.

 

Ett stort pluss er for 4200 kr så har jeg en 223. Dvs nytt løp, sluttykke og magasin.

Slå den sauer eller s&l..

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har hatt titan alpha i et par år. 6,5x55, etterhvert .30-06 og .223. Det har vært en hovedsaklig positiv opplevelse. 

Positivt: 

lett

god, høyfriksjon overflate

god stokkergonomi

gjennomgående meget god presisjon

deilig avtrekk

god innvendig pipefinish gjør puss til en lek

billige pipesett

sikring på kolbehals

 

negativt:

-sikringen føles litt underkonstruert (men virker)

-småreperasjoner pga materialsvikt (tennstift og "mellomskive" til klemring i fremre låskassebro)- var visstnok et herdingsproblem på de første børsene, ikke vært problem siden

-butt kule +lang col gir matingsproblem i 6,5. Kun geco plus og ppu 156grs har vært problematisk.

 

 

Samlet sett er dette et våpen som gir utrolig mye funksjonalitet for pengene. Men det passer best hvis man er over snittet interessert i våpen, og følger med litt. Vil man ha et garantert sorgløst våpen, finnes det sikrere valg. Vil man ha presisjon og pipeskift på budsjett, er det helt topp.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Litt oppdatering 

Har panga ca 500 skudd med børsa. I bukk så skyter jeg fem skudd innen for en 10kr på 100m med hjemmelada 140gr ncc. 140gr ncc går veldig bra samme med 140 noseler accubond. Så å si likt treffpunkt innanfor 150 meter. 

 

Så å skyte en bukk på 130m null stress.

 

20171104_164509.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Titan har 6 låseklakker, iallefall- mot 3 klakker på Alpha. Alpha er økonomimodellen. 

 

Jeg har en Alpha som jeg kjøpte rett etter den kom på det norske markedet. Løp i .223 (1:12), 6,5x55 og .30-06. Veldig fornøyd! Utmerket presisjon. Ekstra løp kostet under 5 tusen, og inkluderte ekstra bolt og magasin (!). Dette er den eneste rifla jeg eier, hvor jeg ikke har gjort noe som helst med bedding eller avtrekk. Kun montert en Kalix kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte med Våpenhuset Nygård som er importøren. De sa alt av deler minus pipene går om hverandre (pga 3 vs 6 låseklakker). Men det var visst mulig å bytte sluttstykkene også. Så frister med en Alpha i rustfri og få på en KKC :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 11.7.2020 den 0.27, spindrift skrev:

Titan har 6 låseklakker, iallefall- mot 3 klakker på Alpha. Alpha er økonomimodellen. 

 

Jeg har en Alpha som jeg kjøpte rett etter den kom på det norske markedet. Løp i .223 (1:12), 6,5x55 og .30-06. Veldig fornøyd! Utmerket presisjon. Ekstra løp kostet under 5 tusen, og inkluderte ekstra bolt og magasin (!). Dette er den eneste rifla jeg eier, hvor jeg ikke har gjort noe som helst med bedding eller avtrekk. Kun montert en Kalix kolbeforhøyer.

Hei Venter på ei  ny Røssler titan alpha i 3006  men tenker og få et annet løp etterhvert har du noe info om hvor dei har det til en vetug pris ? 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Følger denne tråden litt opp. Jeg har ikke skjønt hva som skiller alpha og titan 6 forutenprisen og 3 vs 6 låseklakker. Er det ingen andre skillnader? Vil dette si lavere hevearmsløft på 6 klakkern? 

 

Siden sluttstykket låses i løpet, er det forskjellig løp på recht og links modellene?

 

Mao, kan man rettferdiggjøre prisforskjellen på våpen og løp på de 2 modellene kun mtp antall låseklakker?

 

T

Edited by Troya2000
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...