Jump to content

Den store Baofengtråden


Bjornepappa

Recommended Posts

Jeg bruker denne mikrofonen til min UV-5R http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=123288

Den har utgang for audio som kan kobles videre til enten Sordin eller annet headset.

Jeg bruker det samme på Icom radioen også, men da med 11mm kontakt som de også har der.

Eg kjøpte ein "original" Baofeng monofon, den var lite å skryte av. Kjøpte så denne http://m.ebay.com/itm/142019005436?_mwBanner=1 og er kjempefornøyd med den. Den har 3,5 mm utgang til øyrepropp/hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

NA771 er jo ikke laget for jakt / sikringsfrekvenser,

Som sagt mener jeg den het NA771. Men det kan jeg finne ut.

Kan du fortelle meg hvorfor NA771 ikke er laget for formålet ?

 

Når det gjelder verktøy og utstyr en gammel elektronikk ingeniør har på roterommet så er det mildt sagt variert. Jeg har så jeg klarer meg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har også ei NA771 som var altfor billig, den er stempla med 144 MHz (som er temmeleg nær jaktfrekvensane), men er for kort til å vere kvartbølgeantenne på den frekvensen. Uansett, den er elendig på både sending og mottak til å vere ei slik piskantenne. Originalen på knapt halve lengden er langt betre. Det er nok ein dårlig kopi av det som nok er ei bra antenne.

Link to comment
Share on other sites

Om du er elektronikk ingeniør så burde du vel selv vite at denne antennen er laget for amatørbåndene og ikke jaktradio. Ja frekvensen er "i nærheten", men på forkortede antenner så er ofte frekvensområdet med akseptabel tilpassning svært smalt, men det vet jo selvsagt en elektronikk ingeniør.

 

Antenner laget for jaktradio selges som oftest som nettopp det. Må vel si at jeg begynner å bli litt lei av å hele tiden måtte fortelle folk hvorfor en amatørradio ikke er veldig egnet som jaktradio. Det er bedre å få effekten ut av antennen enn å brenne den bort i varme i skarpe filter og antenner laget for andre frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Om du er elektronikk ingeniør så burde du vel selv vite at denne antennen er laget for amatørbåndene og ikke jaktradio. Ja frekvensen er "i nærheten", men på forkortede antenner så er ofte frekvensområdet med akseptabel tilpassning svært smalt, men det vet jo selvsagt en elektronikk ingeniør.

 

Antenner laget for jaktradio selges som oftest som nettopp det. Må vel si at jeg begynner å bli litt lei av å hele tiden måtte fortelle folk hvorfor en amatørradio ikke er veldig egnet som jaktradio. Det er bedre å få effekten ut av antennen enn å brenne den bort i varme i skarpe filter og antenner laget for andre frekvenser.

Du har nok meir peiling på dette enn meg óg, men:

Antenna mi er stempla med 144 MHz (og 433, påstått dualbander). Jaktfrekvensane strekker seg frå 138,75 til 143,35 MHz, sikring og sank er innanfor samme område. Antenna er nok ikkje perfekt, men temmelig nær, spesielt for dei høgaste frekvensane. Uansett, er ikkje dette nærme nok til at den burde fungere ganske bra?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok meir peiling på dette enn meg óg, men:

Antenna mi er stempla med 144 MHz (og 433, påstått dualbander). Jaktfrekvensane strekker seg frå 138,75 til 143,35 MHz, sikring og sank er innanfor samme område. Antenna er nok ikkje perfekt, men temmelig nær, spesielt for dei høgaste frekvensane. Uansett, er ikkje dette nærme nok til at den burde fungere ganske bra?

 

Bilen min er 2 meter bred, jeg vil kjøre på en vei som er 1,85 bred. Det er jo temmelig nærme og burde fungere ganske bra?

 

Ja, noen ganger fungerer det, andre ganger ikke.

 

Amatørbåndet på det vi kaller 2Meter går ifra 144 til 146 MHz. Det finnes endel antenner som er så smalbåndet at dem ikke engang dekker hele dette båndet tilfredsstillende. Mens andre kan fungere ifra 110 - 170MHz. Generelt sett kan man si at en antenne som er smalbåndet fungerer bedre enn en bredbåndet, der den fungerer. Men bakdelen er nettopp: at den er svært smalbåndet.

Normalt sett vil en antenne OG en radio laget for 144MHz fungere veldig bra på kanaler med høy frekvens (nærme 144MHz), f.eks. jakt 5. Men neppe særlig bra på kanaler med lav frekvens f.eks. jakt 6.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfrekvensane strekker seg frå 138,75 til 143,35 MHz, sikring og sank er innanfor samme område. Antenna er nok ikkje perfekt, men temmelig nær, spesielt for dei høgaste frekvensane. Uansett, er ikkje dette nærme nok til at den burde fungere ganske bra?

Joda det er nærme nok, alt annet blir flisespikking.

Skal man ha 6 antenner for hver kanal ?

Nagoya antennen til 20kr var nok bare en dårlig kopi.

Jeg skal kjøpe en ny antenne og teste. Om det blir en tunet for 140, 142, 144MHz spiller mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg gidder dra denne diskusjonen videre med deg, du later ikke til å ville forstå poenget. En av antennene jeg har på taket nå er tunet midt i amatørbåndet, 145MHz. Som du ser gir den en SWR på godt over 2 i nedre del av jakt / sikringsbåndet. Om du som elektroingeniør vil utsette radioen din for denne påkjenningen så værsegod. (og til dere andre, nei, det går IKKE fint å sende på dette annet enn en kort periode før radioens utgangstrinn sier god natt)

c8fd59a3e890a73899d6a19cb864a830.jpg

 

Siste ord fra meg i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Hva LA8PV har på taket og hva SRW det gir på 145MHz er temmelig uinteressant.

 

Forresten har du fått svar på spørsmålet ditt i denne tråden ?

viewtopic.php?f=35&t=9783&p=455508&hilit=radio#p455508

 

Beklager å åpne en gammel tråd, men når man skal programmere jakt og sikringsfrekvenser på en amatør radio, skal det brukes FM eller Narrow FM (FM-N) ?
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg gidder dra denne diskusjonen videre med deg, du later ikke til å ville forstå poenget. En av antennene jeg har på taket nå er tunet midt i amatørbåndet, 145MHz. Som du ser gir den en SWR på godt over 2 i nedre del av jakt / sikringsbåndet. Om du som elektroingeniør vil utsette radioen din for denne påkjenningen så værsegod. (og til dere andre, nei, det går IKKE fint å sende på dette annet enn en kort periode før radioens utgangstrinn sier god natt)

 

Siste ord fra meg i denne saken.

Det går jo an å oppføre seg som folk på tross av at ein er uenig om saker og ting, dette er eit diskusjonsforum.

 

Uansett, med din ekspertise, kanskje du kan vere konstruktiv og anbefale ei (pisk)antenne som faktisk er tilpassa til og dekker jakt- og sikringsfrekvensane brukbart?

Link to comment
Share on other sites

Kikket på disse radioene, men ser ut til at de fleste leveres med flat strøm kontakt.

Er det noen som har link til disse med " norsk " stikkontakt

 

Ser de selges parvis for under 500 kr. Vilke av baofeng radioene er best som reservejaktradio i det prissegmentet? (Er jo så mange modeller). Vedkommende som skal ha de er ikke teknisk anlagt El interessert. Han ønsker bare å kunne skru på radioen, og ha de viktigste kanalene.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett kan du legge ved beskjed til selgeren på ebay om at du vil ha europeisk "round pin" powersupply. Det gjorde eg, og fekk korrekt type.

 

Eg har kun erfaring med Baofeng UV5R og denne gjer akkurat det den skal. Har leitt etter ei god piskantenne, så langt utan hell, men den medfølgande fungerer heilt greitt og like bra som standardantenner på mange andre radioar til tidobbel pris. Den er ikkje klassifisert som vanntett, men sprutsikker er den i alle fall. Tåler også det den har fått av juling så langt. Som reserveradio er den topp, du får den til ca 200 kr.

 

Men skulle eg kjøpt ein radio i denne kategorien i dag hadde eg vurdert denne her http://m.ebay.com/itm/DE-Baofeng-GT-3WP ... nav=SEARCH

Den kostar det doble av UV5R, men er fortsatt ganske billig. Og den er vanntett og virkar generelt meir robust. Har derimot ingen erfaring med den.

Link to comment
Share on other sites

Trikset til laderen med en bit fyrstikk så jeg slipper vente på pakke fra kina..

 

Lastet ned chirp, den IMG-filen linket til tidligere i tråden og lastet den opp til radioen.

 

Men-uansett hvilken av de 24 kanalene jeg velge viser displayet samme frekvens? 143,900. Jakt 1 2 3 4 5 6 osv men alle 143.900

 

Og hvordan bytter jeg navnet på skjermen når jeg slår på?

 

Liker radioen, vanskelig å se for seg at en kan få mer for 220kr på noe vis :D

Link to comment
Share on other sites

Tror det ikke har noe med hvilken kanal du har den på, men at du kan kjapt velge mellom a og b kanal. Endrer du til navne visning på både a og b til navn visning på settings, så tipper jeg det står jakt 1 oppe og så står det den kanalen du har valgt under. Ikke skjønt hvordan jeg endrer den b kanalen på topp selv.

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert har sett er dette diskusjonstema. Den er merka med 144 MHz, det er ganske så nær kanal 1,3 og 5. Så der bør den fungere bra. Men kom gjerne med tilbakemelding når du har fått prøvd den!

Litt om såkalte skogsantenner: Dette er kvartbølgeantenner, litt teori her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kvartbølgeantenne

Jaktfrekvensane går frå ca 139 til 143 MHz, så ei antenne tilpassa desse bør trimmast til ca 141 MHz. Ut frå formelen bør denne altså klippast på ca 505 mm. Det er altså ikkje "jo lenger jo bedre", men opp til halvmeteren gjeld dette. Ei antenne på 60 cm vil vere dårlegare enn ei på 50 cm på desse frekvensane.

Mange ebay-antenner har eg sett er 40 cm, det stemmer heller ikkje med 144 MHZ, men kan hende er dette ein anna type antenne, ev ligg det ein liten spole nederst mot tilkoblinga for å kompensere manglande lengde.

Link to comment
Share on other sites

Då var ny brukerkonto (med norsk oppsett) på plass, og Chirp startar og fungerer heilt perfekt! Tusen takk for god hjelp!!!

 

Då har eg faktisk òg fått det til å fungere på den gamle kontoen ved å endre ø'en i brukarnavnet til o. Eg hadde ikkje klart å gjette meg til framgangsmåten, men ved å følge artikkelen "Rename user account folder" på http://www.opentechguides.com/how-to/article/windows-10/43/win10-change-account.html fungerer Chirp no fint.

Link to comment
Share on other sites

Eg har bestillt en ny kina antenne og skal måle SWR på denne på de aktuelle jaktfrekvensene når eg får den. Når det gjelder Nagoya antennene på Ebay ser det ut som det eksisterer både orginale og dårlige kopier desverre.

Ser forresten at Biltema har en "skogsantenne" med SMA-hun tilkopling som kanskje passe UV5R til 69,90.-

Art.nr: 49031

Link to comment
Share on other sites

Kan du skrive to ord om kva SWR er? Skjønnar at det er ein slags faktor som seier noko om kva ytelse antenna leverer på ulike frekvensar, kan det stemme? Og at radioen ikkje har godt av å sende på frekvensar med høg SWR?

Ein kan vel nesten sjå det på prisen kva som er original Nagoya og kva som er kopi.

Den til Biltema kan vere brukbar den, om nokon har prøvd den så kom gjerne med tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvordan vil antenne for norske jaktkanaler fungere i Sverige siden disse ligger på rundt 155?

Til Garmin Rinoen min fulgte det med en egen antenne når man skulle bruke den på svenske jaktkanaler.

Den funkar den, men ikkje like godt som ei "svensk". Når du virkeleg treng ei god antenne vil du merke forskjellen. Og det er jo nettopp det som er poenget med ei slik lang og upraktisk antenne...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Eg har bestillt en ny kina antenne og skal måle SWR på denne på de aktuelle jaktfrekvensene når eg får den. Når det gjelder Nagoya antennene på Ebay ser det ut som det eksisterer både orginale og dårlige kopier desverre.

Ser forresten at Biltema har en "skogsantenne" med SMA-hun tilkopling som kanskje passe UV5R til 69,90.-

Art.nr: 49031

 

Då har jeg endelig fått Nagoya 775 antenna eg bestillte til 11$ på Ebay.

Det blei en ny skuffelse, antenna ga SWR på 1,6 til 1,8 på jaktkanalene.

Den gjekk rett i bossdunken den også.

Så hadde eg ett ærend på Biltema og kjøpte med meg ei antenne.

Den er rett og slett meget god.

På jaktkanal 1 og 3 gav den 1,0 blank i SWR !

Resten av kanalene gav den SWR 1,1 til 1,3 som er helt godkjent.

Testet den også ute i skauen i dag mot en Icom radio og det gav vei i vellinga.

Antennen er veldig bra den og kan trygt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Hei.

Jeg forsøker å få lagt inn jaktkanalene på min nye Baofeng UV-5R, men sliter litt. Drar snart på jakt, og håper derfor det er noen som kan hjelpe.:

 

1. I går la jeg inn den fila som en har laget lenger oppe i tråden her. Den var mindre utfylt enn noen eksempler jeg har sett på Youtube. Hva skal en f.eks velge av simplex/Duplex?

Jeg fikk lagt inn den ene egne kanalen vi bruker på jaktlaget, men får ikke bla meg til de andre kanalene. Hvorfor ikke det?

 

2. Nå en dag etter, så skjer det ingenting om jeg trykker MENU + et tall for å gå til denne menyen. Hva er galt? Har jeg havnet i ett eller annet modus? Hvordan kommer jeg meg ut av det moduset?

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Andy2 skrev:

Hei.

Jeg forsøker å få lagt inn jaktkanalene på min nye Baofeng UV-5R, men sliter litt. Drar snart på jakt, og håper derfor det er noen som kan hjelpe.:

 

1. I går la jeg inn den fila som en har laget lenger oppe i tråden her. Den var mindre utfylt enn noen eksempler jeg har sett på Youtube. Hva skal en f.eks velge av simplex/Duplex?

Jeg fikk lagt inn den ene egne kanalen vi bruker på jaktlaget, men får ikke bla meg til de andre kanalene. Hvorfor ikke det?

 

2. Nå en dag etter, så skjer det ingenting om jeg trykker MENU + et tall for å gå til denne menyen. Hva er galt? Har jeg havnet i ett eller annet modus? Hvordan kommer jeg meg ut av det moduset?

 

Takk for svar

3. Jeg får til å høre på aktuell kanal/frekvens på Baofeng, men når jeg sender, så høres ikke det på mottakende radio. Hva har jeg gjort galt da?

 

4. I Displayet så vises det 2 kanaler; På øverste linje den jeg har forhåndsprogrammert på kanal 25, og på nedre rad vises Kanal 1. Når jeg blar med piltastene, så blar jeg i den øverste. Hvilken betydning har den nederste kanalvisningen på displayet?

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Andy2 skrev:

3. Jeg får til å høre på aktuell kanal/frekvens på Baofeng, men når jeg sender, så høres ikke det på mottakende radio. Hva har jeg gjort galt da?

 

Det har du sikkert kontroll på, men for sikkerhets skyld, det er ikke programmert pilottoner(?) på mottakende radio?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...