Jump to content

Barne/jr våpen


1983

Recommended Posts

Jeg tenkte å kjøpe et våpen som mine håpefulle kan bruke. Tenker er til DFS skyting. Jentungen er 8 og synes det moro å skyte litt, hun har bruk en gammel anny enkeltskuddsrifle litt. Denne er alt for stor og alt for tungvint siden den ikke har magasin.

 

En Sauer med jr stokk er egentlig litt for dyr synes jeg, den holder seg selvsagt meget godt i pris og det vil ikke bli noe tap om våpenet skal selges om noen år. Sauer meg jr stokk er jo ikke veldig mye mindre enn .22 Saueren jeg har.

 

Så tanken er vel et enda mindre våpen enn Sauer.

Presisjonen pleier jo å være god i de aller fleste .22 våpen. Også vil jeg gjerne kjøpe et våpen som vil holde seg i pris.

 

Hva skal man velge ?

 

Må ha magasin

Link to comment
Share on other sites

Våpensmia VSM004/"Rekruttrifla" er ikke store beten. Femskuddsmagasin og stokken blir superkort om du tar ut alle mellomleggskivene til kolbekappen :) Ganske tynn pipe så den er ikke fremtung heller. Finner du en slik til en god pris er det et greit våpen til slik bruk.

 

Ellers finner du veldig fine Brno Mod 2 og CZ 452 til hhv. 1200-2000 og 1500-2500kr. De eldre Mod 2 har 16mm-spor, men nyere og CZ 452 har 11mm-spor, altså kan du sette på hvilket som helst vanlig diopter for 11mm-skinne. Jeg har med hell prøvd dioptersiktet fra min FWB300S på min 452. Å sette på dioptersikte fremme koster ikke mye hos en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Ikke betal for mye for de 22ene fra Våpensmia. De jeg har håndtert ga laget 2500 pr stk for og helt ærlig-det er de ikke verdt. En CZ/Brno med dipter er da et mye bedre valg.

 

Men-om interessen holder og ungen vil konkurerer mer osv

 

DFS leverer Sauer rekruttrifle;

 

Våpenet finnes også i en kaliber .22 rekruttutgave som har pipe som er 580 mm, den er 600 gram lettere enn standardpipa. Et svært populært alternativ til våre aller minste skyttere. Leveres i høyre og venstreutgave, og med 2 magasin.
Link to comment
Share on other sites

Har ikke laget Jr. våpen? Om ikke, så ville jeg latt ungene skyte med min egen 22-Sauer og støtte under til de er store nok til å holde en Anshütz 64 eller Weirauch 60 selv - med reim, eller skyter 250 hele tida - det som kommer først.

Man skal lære avtrekk, sikting, og å holde rifla - får en de to første før de er 10 år så er en god - og da er de snart store nok til å lære å holde en av de to jeg nevnte, eller en Rekrutt-Sauer. Da kan du tenke på hva slags rifle du skal kjøpe. Og ikke på hvor du skal sage av en CZ - Våpensmiarifla - ikke tenk på det engang :roll:

 

Mine unger er 9 og 12, hun på 9 er temmelig ivrig, og skyter masse stevner, i rekruttklassen, har gjort det siden hun var 7. Ideen om egen rifle har ikke vært lansert, eller i det hele tatt tenkt. Det har faktisk ikke falt hverken meg eller henne inn.

Han på 12 har skutt et par stevner med min Anny 64, men det var tydelig at han ikke likte å ha noe helt annet enn de andre. Trives mye bedre med de 64ene som ser ut som DFS-våpen.

 

Av 6-8 unger som er regelmessig på trening hos oss, så er det en som har egen rifle. Resten låner av laget.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å så på anny match 64 med magasin og en liten stokk, denne var justerbar i lengde og selvsagt justerbart kinnstykke. Dette så ut som et våpen selv far kan bruke, kanskje ikke optimal for en voksen men likevel :) (havesyken river og sliter litt)

 

Men det er jo det med at det kanskje ikke er så kult å skyte med en anny når alle andre skyter med Sauer.. Tviler på dette gjør noe om hun skal skyte et stevne eller to nå helt i startfasen, men senere er det vel best om hun har samme våpen som de andre.

En Sauer til hadde jo heller ikke gjort noe :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å så på anny match 64 med magasin og en liten stokk, denne var justerbar i lengde og selvsagt justerbart kinnstykke. Dette så ut som et våpen selv far kan bruke, kanskje ikke optimal for en voksen men likevel :) (havesyken river og sliter litt)

 

Men det er jo det med at det kanskje ikke er så kult å skyte med en anny når alle andre skyter med Sauer.. Tviler på dette gjør noe om hun skal skyte et stevne eller to nå helt i startfasen, men senere er det vel best om hun har samme våpen som de andre.

En Sauer til hadde jo heller ikke gjort noe :D

Om du ser litt langsiktig på det. så vinner Saueren her. Du trenger sikkert en Sauer-kasse til :roll: Den kan du bare hive et 6.5-løp, i og en stokk av noe annet slag under... Osv... Eller kanskje jenta vil satse, og da har hun jo Saueren.

Annyen er perfekt for en unge, og de minste foretrekker Annyene ofte, siden de er lettere. Det funker i et lag. _En_ unge er liten bare en kort stund - men Annyen blir jo fin til far etterpå - men det er en 22-Sauer også... Egentlig langt bedre for en voksen enn Rekrutt-64en.

 

Cry once.

 

12B81803-3FC3-46D3-9814-BAD487FDC944_zpsd7pgrkyu.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

men tror kanskje det er best å avvente riflekjøp.

Jeg skulle til å si - "man avventer ikke riflekjøp!" - men jo, man gjør det. Jeg har også 3 sauerkasser, godkjent søknad på den 4. liggende - og ei datter som skyter DFS stevner så ofte hun kan. Jeg avventer også riflekjøp...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...