Jump to content

Hvor selges VP 53 wad


Jake

Recommended Posts

Nå leter jeg etter VP 53 wad og trenger hjelp.

 

Sist fikk jeg dem fra Øst jysk våpenhandel i Danmark, men nå finner jeg dem ikke der lenger.

Ifølge Ballistic Products heter de nå PT1253. De produseres fremdeles I Danmark, ifølge dem.

 

Jeg kunne brukt tilsvarende wad fra Siarm ( Gualandi), men jeg har vært godt fornøyd med VPene og never change a winning team.

Link to comment
Share on other sites

Flott.

 

Hjemmelading har VP, men ikke denne "modellen".

Skov i Bording skal jeg klare å finne igjen.

Recepten min er grovt sagt: 34g hagl, 34 gr Longshot, VP53 + mica. De går ca. 450m/s og skuddbildet er også akseptabelt. Rekylen også. :thumbup:

Jeg har merket meg at det er ikke alle wader som tåler skikkelig fart før haglene sitter litt "ujevnt".

Tilsvarende ladning med Fed 12S4 går enda fortere, men de tåler ikke farten så bra.

Forresten, flott skuddbilde hos deg, Double.

Takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

De hårda stålförladdningarna när dom används med bly i hög fart misshandlar haglen rejält,

 

sitter haglen " klustrade " typ som " automateld" ? reducera krutet 0,05gram och se om det blir bättre.

 

450ms är onödigt fort 415ms är idealiskt.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Du er helt sikkert inne på noe, Culot, og har peiling på det du holder på med.

450m/s er nok "litt" i overkant av det som er nødvendig, men jeg holder meg til - speed kills.

Denne ladningen "klipper" ned høye (fete) høst ender som en ljå.

Spredningen er ikke perfekt, men er god nok. Jeg bruker full sylinder og det virker som harde wader holder svermen bedre.

Det samme går ihvertfall ikke med Fed wad, (som er myk) men den får en annen ladning tilsvarende Double's.

Link to comment
Share on other sites

Problem N:2 med att använda stålförladdningar till bly är att dom höjer trycket med ca 120bar ! så är det ett recept som

kallar på en Federal förladdning fr början och som du byter mot en VP53 så är du nog inne på rött ... speciellt om Fed receptet

är nära max.

 

@ Moderatorerna ! i mitt tycke en nödvändig citering

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at trykket endrer seg med en så hard wad.

Jeg ser ikke bort fra at jeg er innom rødt av og til, OG jeg bytter på komponenter.

Jeg skal ikke bagatellisere dette, men jeg synes at en del omkring hagl lading blir overdrevet og at mange av ladetabellene er bare tull. Det kunne vi laget en hel diskusjon på.

 

Denne ladingen er jeg derimot rimelig trygg på.

 

Kan Ballistic Products lade denne:

 

Load# 100218-1756 LONG REACH

HULL: FIOCCHI 12-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LONGSHOT 34.0 Grains

WAD: VP53 (Mica dust the wad)

SHOT: 1-3/8 ounce (601grains) Nickel Plated #5 or #4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point

Result: PSI 10700 FPS 1405

 

SÅ sover jeg godt om natten med min lading. De bruker 601gr hagl mot mine 524 gr. Legg merke til trykket i ladingen fra BP.

Link to comment
Share on other sites

En publicerad data att luta sig på är alltid gott, faran är när folk inte har koll på stål förladdning vs en ordinarie och bara tror att alla haglen måste va i koppen och då tycker dom stålförladdningar är fantastiska , det dom inte vet är att det skiljer 120 bar + mellan en vanlig SuperG

 

Vi har tagit fram en 38g bly laddning i italien med just Longshot, men i den använder vi GT eller

Z2M18 och dom håller , farten är 445ms @ 820 bar och konstigt nog håller den ihop svärmen.

Men det blir en jävla rekyl med den farten .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en interessant ladning.

 

Jeg tar gjerne imot den oppskriften.

 

Om ikke annet for å ha noen patroner på lur, som kan lånes til jaktkammerater.

 

Jeg har lånt dem en svartkruttpatron i ny og ne, det gir en fin reaksjon når røyken legger seg.

Det ville vært flott å se rekylsjokket lyse ut av øynene på dem også.

 

En ender jo venneløs til slutt, men du verden for fin underholdning. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering. Ref regelverket. G.Larson

 

Du måste dock ha bössa som klarar 800+ bar med råge ??

 

12/70 Cheddite cx2000 ny hylsa , Longshot 2,10-2,15gram GT18 eller Z2M21 förladdning 38gr blyhagel 6-stuk 58mm

435-445ms 820bar avseer 2,15gram,

 

Låna INTE ut dom till kompisar utan att varna dom för rekylen , det är inte snällt alls !

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi kommet der hvor jeg ikke forstår.

 

HULL: FIOCCHI 12-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LONGSHOT 34.0 Grains = 2.20 gram

WAD: VP53 (Mica dust the wad)

SHOT: 1-3/8 ounce (601grains) Nickel Plated #5 or #4 = 38.9 gram

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point

Result: PSI 10700 = 737 BAR FPS 1405 = 428 ms

 

Din ladning:

Cheddite 12/70

cx2000

Longshot 2,10-2,15gram

GT18 eller Z2M21

38gr blyhagel

6-stuk 58mm

820bar 435-445ms

 

Du har mindre hagl, mindre krutt, litt mer fart og et saftig mye høyere trykk. :geek:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg stusset på dette jeg og...... Ballistic Products publiserer en ladning med 2,20g krutt (Longshot) og 39g hagl med stålforladning og med mindre trykk enn nevnte LS38. Nå er det slik at amerikanerne ikke spesifiserer ferdig hylselengde, noe som kan gi store utslag på trykket. Italienerne spesifiserer alltid lengden på ferdig patron i en recept. Kan det være her hunden ligger begravet???

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Stol aldri blindt på BPI ladninger, dette er i hvert fall en gjenganger i amerikanske forum.

En må alltid ta en kryssjekk av publiserte data.

For min del har nok Lyman #5 vært den som er nærmest mine målinger. :)

 

Mange tror at BPI auto genererer ladninger i et dataprogram. :shock:

Det kan se slik ut om en studerer ladebøkene deres.

Like ladninger gir store forskjeller i trykk og hastighet, og de oppgir heller ikke total hylselengde slik Hakapiken er inne på.

Det er mange variabler som spiller inn.

 

Mao, ikke start på max ladninger heller....

Link to comment
Share on other sites

" Stol aldri blindt på BPI ladninger ". Stol aldri blindt på noen ladninger, tenker jeg.

 

Men da begynner vi å komme inn på ting her. Jfr. min påstand om at mange ladedata for hagl er bare tull.

Dette er nemlig ikke et enestående tilfelle. Se på alle ladedataene med rettveggede hylser der det brukes en wad beregnet for tapered hylse. Det kan umulig gi de resultatene som oppgis.

Denne ladningen fra BPI er interessant mht. til at jeg vil se den som får 39 gram hagl oppi hylsen med disse komponentene og samtidig klarer å brette den. Jeg klarer å få i 34 gram av samme hagltype, og ikke et hagl mer. Ihvertfall ikke hvis du vil ha en fin ( hensiktsmessig ) crimp.

 

" Like ladninger gir store forskjeller i trykk og hastighet ". Les Lyman nr.5 nøye så ser du nok det samme der.

Hagl lading består av et virvar av produkter, produsenter og variabler. Disse skal selges og noen skal kjøpe dem. Da må de markedføres et eller annet sted. F.eks. ladedata. Her er også litt av det at du ikke skal "mixe" med komponentene, men kjøpe hele pakken hver gang - hylser, wad, krutt og primer.

Link to comment
Share on other sites

Men beakta att det kan skilja mellan Loter: det krutet som togs till italien är

Samma jag har i min burk. Sen är det stor skillnad i temp och luft fuktighet

I ital vs norden , jänkarna klagar ofta på bpi data och på -90 talet sköt jag en

Bpi laddning i 3" hylsa 39g @ 1490fps skulle den ge , ptronen separerade i 3 delar och bössan vart alldrig sig lik, så att kors kolla data är alltid en god ide.

 

LS38 kom till av att

En kompis åkte mer till ital till en med ett privat hagel lab som är hyffsat avancert , provet gick först med 2,20x36 gram enl imr data , men Gianni såg på kurvorna att förbränningen inte var optimal.

Då ökade dom haglet 2 gram och sänkte krutet 0,05gram och ponera att det då var över 30 gr varmt .

Dock vart förbränningen optimal farten hög trycket inom toleranserna och det som förvånade var att den höll ihop svärmen.

Jag skulle däremot inte göra 2,20x39 med stålförladdning .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

0,20mm avvikelse ifrån 58mm sluthöjd kan lätt göra 80bar , fiocchi är även en mildare tändhatt än cx2000 . Jag är dock väldigt nära den italienska källan till datan för LS38 och man behöver inte ladda max 0,05gram minus ger ca -10ms och även 2,05gram är potent med sina 425ms.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er igang.

 

Kanskje jeg er litt treg, men kan noen forklare litt om hvorfor trykket øker så drastisk om man korter ned lengden på en haglpatron.

Jeg ser den, at hvis man endrer en riflehylse så blir ting fort annerledes. Da endres volumet på "kruttrommet".

 

En kort haglpatron kan jo være identisk med en lang.

Det vil si, alle komponenter er like utenom at crimpen kommer nærmere krutt og primer.

 

Jeg må innrømme å ha kortet ned mange hylser for så å rullekrympe dem, og uten å ha brukt så mye tankevirksomhet på det.

 

Kanskje jeg er heldig at disse patronene bare har blitt ladet til "småfolk" og med 10 gr N310.

 

Der kunne jeg muligens ha møtt mitt eget slagord.

Link to comment
Share on other sites

@ Jake , hur fick du till " culot skrev" i grå bakgrund , och sedan delar av min text

För det verkar tydligen vara okay.

 

När man kortar en patron så blir komponenterna mellan krut och hagel mindre och ja trycket ökar.

Jag kortade en 16/70 laddning till 16/67 vilket gjorde att framstocken sprack på min A5 /16g

Jag kan tyvärr inte återge i ballistiska termer exakt vad som sker, men jag har hittat det på italienska

Forum bla och jag har nånstans på kammaret länkat till en text som avhandlar mkt och bla med vikten

Att reducera krutet när man kortar, det omvända krävs när man går till en längre patron att då får man

Oftast öka dosen och man kan ladda på rejält med för hög fart till lägre tryck. Se dessa hypervelocity

7/8 & 1oz i stål med 3" hylsa.

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Jag kortade en 16/70 laddning till 16/67 vilket gjorde att framstocken sprack på min A5 /16g

Jeg er lite overbevist til nå.

Jeg registrerer at du sprenger et våpen i ny og ne, men om det er du som er årsaken eller ladedataene dine. Ja, det vet ikke jeg.

Eneste forskjellen jeg ser på en lang og kortere patron (identisk ladet) er at haglmengden endres. Dvs. litt lettere i en kortere patron. Vi snakker ikke om flere centimeter her.

Men det kan også være lik vekt.

Her er et eksempel:

Patron 1 er ladet med wad Z2M21 (40.5mm) og 1 oz slug.

Patron 2 er kortet 4 mm og ladet med Z2M15 (37.4mm) og 1 oz slug.

Patrontype, primer og kruttmengde er lik på begge patronene. Wadene er samme type, men 3.7mm forskjell i lengde. Event. ligger det et par cal.20 card i bunnen av waden for å plassere slugen i rett høyde.

Dvs. hele oppbyggingen av patronen er den samme bare at patron 2 er blitt 4 mm kortere. Slugen har kommet 6 mm nærmere "kruttrommet", men dette har allikevel samme volum på begge patronene.

 

Blir trykket høyere ?

Link to comment
Share on other sites

Slug /projectil brukar inte vara lika känsliga för det som hagel så man kan inte föra över samma parametrar tyvärr , sen " sprängde " jag ingen bössa , framstockarna på A5 är känsliga då det är en piprekyleramde hagel auto , men det var en epoxilagning som gick upp, samma laddning i 16/70 gick bra dock, jag har fler kompisar som provat andra resept och dom säger samma sak. Jag går numera

Alltid ner i krut om jag kortar och kollar alltid i kronograf och gör utterligare justeringar om drt behövs.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Alltid ner i krut om jag kortar och kollar alltid i kronograf och gör utterligare justeringar om drt behövs.

 

OK, da gjør vi det. Dette må prøves.

Ned i kruttmengde og frem med kronografen, vår beste venn. Hva ville livet vært uten den. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Gå gärna ner minst 0,10gram och kör i krono , sen skiljer det på

Rullat och sjärna , rullat " tar " lite effekt så en del italienare tar ett 12/70 stjärna recept och rullar 12/65 men jag skulle ändå minska 0,05 gram och se vad kronon säger. /P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

https://www.ballisticproducts.com/load10-17-12.htm

TOUGH TEXAS PHEASANTS :) BPI

 

 

L0AD# 80820-582

 

HULL: FIOCCHI 12ga 3.00”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: Alliant STEEL 37.0 Grains

WAD: MG42 (12ga)

SHOT: 1-1/2 oz. #4 Nickel Plated Lead (656 gr.)

BUFFER: 12 grains

FOLD CRIMP: 6-point

Result: PSI 10200 FPS 1400

 

mg42 forlading samme som gualandi sg magnum?

072MG42l.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...