Jump to content

Lage skosmurning


spindrift

Recommended Posts

Sikkert flere enn meg som koker kraft på store knoker om dagen. I fjor skummet jeg av fettet da jeg kokte kraft på elgknoker. Blandet inn litt voks fra et stearinlys, og vips! Glimrende skosmurning. Virker ikke som dette fettet harskner heller, og skoene er meget fornøyde.

Nå er det vel ikke skosmurning som knekker budsjettet til gjennomsnittsjegerern (på laget mitt er det tydeligvis noen som har et meget lavt budsjett på den fronten), men det er jo tilfredsstillende å utnytte viltet man har felt.

Link to comment
Share on other sites

I fjor brukte jeg et stearinlys med noe bivoks (ukjent blanding voks/stearin), og brukte ca 1 del lys til 4 deler fett. Dette ble for hardt, jeg smeltet blandingen påny og tynnet med en skvett rapsolje. Hvis jeg finner noe bivoks på roterommet bruker jeg det iår. Tror ikke det er så nøye- fett som ikke harskner + litt voks = god skosmurning

Link to comment
Share on other sites

Så et program på Discovery, tror det var Yukon men....der var det en som kokte minkfett og lagde skosmøring av det, de skinnstøvlene ble i hvertfall vanntette, vannet bare prellet av de.

 

Men husk... alt de gjør er livsfarlig.... :wink:

De klarer å lage drama av alt, fra å flytte utedoen fire meter, til at håndsaga knekker, vinteren er i anmarsj, vil de ha nok ved.....clifhanger.....

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en dame på som vevet seil til Osebergskipet. De hadde kokt impregnering til seilet av fett fra saueinnvoller (Kokt innvollene i vannbad og skummet av fettet.). Impregneringen tørket inn i seglet, og ble vannavstøtende uten å være klissete. Ikke luktet det heller. Vedder på at det går tapt mye innvollsfett fra vilt, og det kunne sikkert blitt bra impregnering av det. Sauefettet blir også brukt av dansker (bønder) som håndsalve, og huden i hendene holder seg myk og sprekkfri. Saueinnvollsfettet var også luktfritt etter flere år i romtemperatur i en boks som ikke så lufttett ut (kan jo hende at fettet gjorde den lufttett.). De hadde forsøkt mye forskjellig, det var et poeng at det kun var innvollsfett mht seilimpregnering. Hvis man blandet fett fra andre deler av sauen inn ble de mer kliss.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips av en kompis som tok et kurs hos en knivmaker for noen år siden.

Der laget de impregnering for tre og lær.

175 ml jordnøttolje varmes I vannbad, 225 gr gul bivoks deles opp og legges litt og litt i den varme oljen så den smelter.

Når all voksen er smeltet er det bare å sette til kjøring.

Ved bruk smøres objektet inn med et ty

NT lag og man lar dette tørke noen mi urter før man tørker av overskuddet. Kan lukte litt honning med en gang, men dette avtar raskt.

Har benyttet dette på støvler og bør se stokker nå i 12-15 år . Kan absolutt anbefales. Smører inn støvlene før jaktsesongen og de holder hele jakta.

Blandingen er også veldig drøy i bruk og alt skaffes på apoteket. Et tomt syltetøyglass funker fint og smelte blandingen og lagre den i når man er ferdig.

 

Mvh

GeSo

Link to comment
Share on other sites

Grevlingfett er også gull som skosmurning!

Får MYE smurning fra en grevling...

Brukte rygg og bukfettet. Smeltet ned i en blikkboks på gassbrenner, silte gjennom et kjøkkenhåndkle.

Blir ganske tyntflytende. Kan da smelte inn litt bivoks for fastere konsistens...

Lukter lite/ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en dame på som vevet seil til Osebergskipet.

En 1200 år gammel dame. La meg tippe det luktet litt av henne også. :lol:

 

OS2 ble bygget på brygga i TB for et par år siden. Dama var ikke 19, men langt unna 1200...

 

De hadde tilsatt en liten dråpe trekjære, men var ikke sikre på om det var nødvendig, men det gav seilduken en knapt merkbar tretjærelukt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt fett fra noen geiter jeg slakta for ca 3 år siden. Det har stått i åpne glass siden da og viser ingen tegn til å harskne. Med passe med bivoks er det fremragende støvlesmurnin som heller ikke lukter.

Med litt mindre bivoks i er det flott som svartkruttfett i tillegg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...