Jump to content

Ladedata Norma P4 38spc/40S&W?


vingemutteren

Recommended Posts

Har en flaske med P4 stående, som jeg tenkte kunne ha vert passende å få brukt opp.

 

Jeg er utrygg på P4 (Har ikke brukt det før), og ønsker litt hjelp til å forstå kruttet. Trives ikke helt når jeg ikke her en ca max grense som tak å jobbe utifra.

 

Aktuell bruk er:

38spc 158grs LEE RN Microgrove, der jeg i dag bruker 5,0grs N340 (Lee autodisk ,53). Coal 38,0mm

Brukte før 4,0grs med N320, ellers likt på 38spc.

 

40S&W H&N HP HS 180grs, der jeg i dag bruker 4,7grs N320 (Lee autodisk ,57). Coal 28,8mm. (Powerfactor 174, og dit må jeg med P4 også).

 

Jeg har merket meg at Lee autodisk ,53 gav 5,0grs med P4, så det er tydelig at P4 er mye mer kompakt enn N320. (Flyter som en drøm i kruttmål)

 

Har noen erfaring med ladedata som vil gi noenlunde tilsvarende ladninger med P4, og vil dele de med meg?

Link to comment
Share on other sites

Den håndskriften så kjent ut :winke1:

 

Hvis jeg husker riktig, var min konklusjon at P-4 var mindre egnet i 45ACP, det var mye uforbrent krutt og ujevne hastigheter innenfor de oppgitte dataene i Parabellum-tabellen. Kruttet fungerte mye bedre i 9x19. Det kan være en indikasjon på at kruttet kanskje ikke er spesielt egnet for 38special heller, da 45ACP og 38special har noenlunde likt trykk.

 

Men, jeg gjorde ingen forsøk på trykkringsmålinger. Skulle jeg utarbeidet data for P-4 i 38special eller 45ACP i dag, ville jeg startet på den sikre siden(bruk data for N-320, som ANTAGELIG er raskere enn P-4) og jobbet meg sakte oppover. Trykkringsmålinger underveis sammenlignet med fabrikkammo, kombinert med kronografdata og sammeligning med alt av tilgjengelig ladedata indikerer når man er i nærheten av makstrykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...