Jump to content

Er det noen som kan noe om disse våpnene?


Vaaken

Recommended Posts

Tusen takk! Og takk for kjapt svar!

Nå har jeg lagt til noen bilder til i albumet. Håper det var omtrent slike bilder du lurte på. Er ikke sikker på hva en kammerlader er, men håper det var den jeg knipset nærbilder av. Dessverre er det litt vanskelig å se stempelet, men det ser ut som en K. Kanskje for Kongsberg? Behøver du flere bilder?

 

Vet du hva disse våpnene ble mest brukt til? Og hvilke kalibre de kom i? Kjennes ut som temmelig grove kalibre de jeg har iallefall, sammenlignet med dagens jaktgevær.

Link to comment
Share on other sites

Flotte børser som ikke ser ut som de er ombygd til sivile jaktvåpen.

 

Kammerladeren(den med arm til å vippe opp ett kammer) ser ut til å være en 3 bånds 18 lødig M/1849/55 våpennr 1830?50? indikerer at den er produsert i 1851. Årsaken til /55 i modellnummeret er at i 1855 komm det ett nytt sikte på kammerladeren og de eldre utgavene ble da bygget om med nytt sikte. Og fikk kombinasjonen modellnummer/ommgjøringsår.

Våpenet ble ladet ved at krutt ble fylt i kammeret en kan vippe opp og en spisskule av bly plassert oppå. På undersiden av kammeret ble tennhetten festet.

Kaliberet 18 lødig er ca 17 mm kulediameter.

Kula ser slik ut:

kammerlader_07stor.jpg

Bildet lånt fra svarkrutt.net

 

 

Krag-Peterson var ett magasingevær for patroner. Kaliber 4"" eller 12x42 mm og 12x44 mm

 

Remington Rolling-block med modell nr M/1867 , ditt ser ut til å være produsert i 1872. Samme kaliber som Krag-P.

Patronene ser slik ut:

remington_08stor.jpg

Bildet lånt fra svartkrutt.net

 

 

Kammerladeren og Remingtonen er benyttet av Hæren, Krag-P av marinen. Hæren vurderte også denne, men gikk heller for Jarmanngeværet.

Link to comment
Share on other sites

, men det ser ut som en K. Kanskje for Kongsberg?

 

Det stemmer. Er stemplet K med krone over for Kongsberg våpenfabrikk.

 

Alle disse våpena er beregnet for svartkrutt om må absolutt ikke brukes med moderne krutt om du skulle falle for fristelsen å prøve de. :wink:

De er også så gamle at de er fritatt for registreringsplikt.

 

 

oFiOIq1chwNA0MPofCkvg_kzHEXgUxWlgrfmQgIKwIBKwPV4o3DdS_5RQ3VD4eyTrVHgVl9mUElxjyTepM0cRz6lGAXyedbZUCuWTWozemCBcDeNYlu0t7iJgQsoFfqcVSI7tfg3DShkWyXeibz9jZ35WFCOOD26iAThwyXfrTRyQhd50vF59bSGQPEGwrm4tD4Snn7DIoBbr6NMn2VUMPAgtkaljejwFwoyDDGpuVnTBNse1zLzS-H6dho1gpkFKp0_QXd_fqDLrmbalj8IgVA92zKfTsgjVCZ0VdY4NQ2berRLHQDPwQfl7640va8qaTlqqytJLHU6iLP5O6Ihu11UmjZ_CPq7wHcRtBF_bh6ZO03cquGfQIrYcTPHks6P2hT2Q4ubC9_leDUJnrkWJeUwxwUPwfpUeedD49hopAI7eEQXH35CSbPeNQ9DAPZiHFpzz5VyL4IP3c6epl2yg8SYG_yxNEKt7qYvE0f9oEFWz95YYQ7TPb4Gnz3PZOFDo4wZTMWsIigR-qlmPsXF9zSJBj4Zzjz3XNwMf3mnCnzVRzdm0fNmtKOHN_su68xoSSnyU91PREcuAyl3qnBjPi6VBV5mspU5qgZ2CNNr7CeImbg8tw=w1480-h833-no

 

Kammerlader øverst, RB i midten og Krag-Peterson i bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Mye spennende informasjon!

Maskingevær sier du? Ja, det ser ut som det går an å dytte inn flere patroner under kammeret, som på ei halvautomathagle. Krag-Peterson gikk altså å fyre flere ganger uten å ta nytt grep? Det ser forøvrig ut som at det er bajonettfeste på alle tre geværene. Kan det stemme?

 

Er det noe man bør gjøre for å vedlikeholde disse? Pusse de eller gå gjennom på noe vis så de ikke forringes med tiden?

 

Jeg kommer nok ikke til å fyre de i utgangspunktet. Og om så skulle bli fristende kommer jeg nok til å oppsøke kyndig veiledning:)

 

Jeg har lagt til et par bilder til. Håper de dekker det du var interessert i å se.

Link to comment
Share on other sites

ser ut til å være en 3 bånds 18 lødig M/1849/55 våpennr 1830?50? indikerer at den er produsert i 1851.

 

 

Når jeg nå ser bakstykket på kammerladeren din ser jeg at dette ble feil. Utifra plasseringen av våpennummeret og de to skruene som holdt det opprinnelige siktet på plass.

uJwTaR20TezVy5rnuhB511QFBZuJ9HCI3lCY3tc9dfnLJJnLX19j4y6k3JWE1N1iakcgd4PrjLHdLwCGrefqhihfsxG18Krw1cDxz-WB-YquzfmlQIGYLnMg11U-6yRAyItnQhlO4XdRTlrtZ7ARJyIyPyWirITj1gWEt-6itsFl5SgYrDVfQH9AmKt6OOVixyhCNpmcJVq5xXNlhTLG8TZyrHronivsdH0MI0m9CTFOWQ1oT2wSZZ2coG4s5TzjkOPsWiw-u93XpP-QhuQIL1MMlSwW4xjn1UJw6rmtjnaCP7vJYLSZmDEwEwjQSQN70akstjD9XTB65QgK_rpdche_8SJevT2eDULzbWAS9bEMT-GiHAqBnkvEzlIa22XYH8S_F2vRqQczNYQPuv2MvXqto4W_9yu3xUdJLpqJxksNv_7sMUER7wQ90BfbHv84n3bfkUh6-NbBJ8DPAFpq6BIps3gat64Bit6PMw0p5JCF-l-RZ7Ppp_Nc8i_bvoFYjC-HLNY2mloLn8wZVrYeN_9nZa13SONga4FfMeOxEz8M3HY_jSKs8oNurqik-H2Y9WJxE_QiNTbetI_73NzRcRDXT4076g-l1k92ZSIt5RiKZlIfRA=w468-h832-no

 

I følge Harald Sunde's kammerladerbok skal dette da være en M/1846/55. Utifra våpennummeret er den da produsert i 1848 og ombygd med det nye siktet i 1855.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dersom CJV Krag Petersson riflen har serienummer i 200-serien, kan denne være temmelig verdifull, men det er mulig at denne serien var ferdig produsert i 1878. Det gikk en småsliten slik på Blomqvist i fjor høst for veldig drøye 30 000 + 20 %.

 

For all del, ikke prøve å rense eller restaurere denne riflen såfremt du ikke har erfaring og virkelig kan dette. Det eneste du vil oppnå er å svekke verdien på den.

 

Kammerladeren din er også litt interessant, da de fleste M1846 kammerladerne nærmest ble "brukt opp" og det å finne en fin M1846/55 i dag er faktisk litt vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den på Blomqvist gikk vel for 36.000 + 20%, den hadde # 298 og var ganske sliten. Jeg husker det for jeg har bajonetten til den. Rifla var produsert (sammensatt) på CJV i Horten, # 201 - 300 var første serien de monterte. Ser den denne tråden handler om er merket CJV men nr. er ikke oppgitt. Til sammen 375 ble levert fra CJV og merket slik, mens de resterende 600 ble levert fra Sverige, Carl Gustafs

Link to comment
Share on other sites

# 706 er i siste serien fra CJV (# 701 - 975) Der mangler to skruer og et lite deksel på din, se bilde. Det ser ut til å være litt gravrust over avtrekkerbøylen i/ved skyggen på bildet ditt, men den kan kanskje bli grei om kyndige folk renser den. Stokken kan bli noe bedre med bruk av linolje (=stokkolje) må IKKE pusses.

DSC04238.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja visst. Da er den kanskje ikke i så god stand likevel? Kan hende skruene og dekselet ligger hjemme. Våpnene tilhørte min bestefar, og jeg har ei eske med ymse der det kan være verdt å ta en titt.

Kanskje man bør la noen som kan det se over den? Hvem bør man kontakte i så fall tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.3.2017 den 9.54, Veidinn skrev:

Den på Blomqvist gikk vel for 36.000 + 20%, den hadde # 298 og var ganske sliten. Jeg husker det for jeg har bajonetten til den. Rifla var produsert (sammensatt) på CJV i Horten, # 201 - 300 var første serien de monterte. Ser den denne tråden handler om er merket CJV men nr. er ikke oppgitt. Til sammen 375 ble levert fra CJV og merket slik, mens de resterende 600 ble levert fra Sverige, Carl Gustafs

Det er meget mulig at jeg tar feil her, men jeg har alltid trodd at 200 serien ble produsert i sin helhet på CJV, mens de siste tre hundre bare ble satt sammen her.  Uansett, her er bilder av en CJV (øverst) og en Carl Gustaf Stads Gevärfaktori KP:

IMG_7364.JPG.e27dc0e2f3f665bdf5ad1f7c3f207d21.JPG

Begge i relativt grei stand. CJV'en har utvilsomt vært i aktiv bruk, svensken har neppe engang blitt annet enn prøveskutt.

IMG_7365.JPG.33f04fefd940f676a2af90ca1adef7fc.JPG

Serienummerne på disse er litt interessante (nå er CJV'en nederst og CJV'en øverst). CJV'en har serienummer 264 - i den 'viktige' 200 serien, mens svensken har serienummer 1 som også går igjen på såvel forskjefte som bakkolbe.

IMG_7367.JPG.0e4cc6abbb18dac2c2a4ead9fee2f2ee.JPG

Denne riflen ble gitt i gave til Ole Krag, som antagelig ga den til sin eldste bror som var offiser og interessert i våpen. Den har så vært i familiens eie frem til for noen år siden, da jeg fikk kjøpt den av oldebarnet av til en av brødrene Krag (og godt voksen selv). Akkurat hvordan riflen har gått nedover i Krag-familens generasjoner er noe uklart, men det er helt klart at det ikke var del av Ole Krags dødsbo i 1916. Uansett, litt trist at familien ikke har følt tilstrekkelig affeksjonsverdi, men kjempefint for meg.

Dersom vi 'glemmer' proviniensen og seienummeret på svensken, ville jeg ha verdsatt en svenk KP i denne standen til ca kr 25 000. Når det gjelder den CJV produserte (og da muligens kun sammensatte) ville jeg ha vurdert denne til ca kr 35 000, altså vesentlig mindre enn den slitne på Blomqvist gikk for - husk, her kom det også 20 % i tillegg. Dersom CJV'en hadde tilhørt de tre hundre siste som utvilsomt ble sammensatt av svenske deler på CJV, ville jeg ha vurdert den til ca kr 30 000 i denne standen som den avbildete i dette innlegget er.

Dersom man finner en børsemaker som har skikkelig kompetanse på restaurering av antikke våpen, vil jeg anta at det fort vil kunne komme på 12-15 000 å få frem potensialet av denne i tråden samt å få laget delene som måtte mangle - og det da under forutsetning av at han hadde en komplett en ved siden av. Jeg vurderer derfor at KP'en i denne tråden er verdt maks kr 20 000 dersom det er en kompetent og erfaren restauratør som også er samler som kjøper. Om den må restaureres i form av et oppdrag til en børsemaker blir verdien 15-18 000.

Edited by Trond
Gramatikkfeil - det istedet for de.
Link to comment
Share on other sites

Trond du har jo helt rett i at alle i 200serien er "norske", som jeg skrev #201 til 300 er CJV (men ikke #200 som er svensk) ifølge Haneviks bok. Ser på bildene av dine at de er ganske blanke i stålet, både løp og til dels låskasser. Jeg samler egentlig ikke våpen men har en KP #301 som har fin flammeherding på låskassen og svart løp, noe som er  ganske uvanlig ut ifra de jeg har sett (?) Også min har original reim. Ser jeg også har lagt ut et bilde av den lengre opp på tråden her.

DSC04234.JPG

Edited by Veidinn
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke uvanlig. Mange av KP'ene ble brunert på CJV, ofte flere ganger, i perioden hvor de ble brukt (helt frem til ca 1918 på kystfortene, mener jeg å huske). Jeg byttet i sin tid til meg en fra Marinemuseet i Horten (begynnelsen av 1970-tallet). De har ingen Landmark og fikk tre forskjellige mot én KP, men jeg fikk velge hvilken og tok selvfølgelig den jeg syntes at var finest. Det er en sen svenske i 600-serien og er mye mørkere i bruneringen enn den du viser. Flammingen kommer dårlig frem på dette bildet:

58cda37d405dd_kp(2).jpg.f9b924287fe8b7f5e94994c4502ad2cd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...