Jump to content

Hausken-gjenger


Jml

Recommended Posts

Har forstått at hausken opererer med en annen industristandard på gjenger til sine dempere. Pipa mi er gjenget opp for å passe med en JD224 - er det slik at disse gjengene er komperitable med andre dempere, mens hausken-dempere ikke er komperitable med "vanlig" gjenging?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også hørt, tror det stemmer. Har hatt A-tec og den gikk ikke fint på gjengene som er gjenget for Sonic av 14X1,5.

 

Nå Har jeg Hausken JD184 14X1 og prøvde Atec Carbon 14X1 og den smatt fint på og gikk nesten finere enn Hausken på gjengene selv om den er gjenget for Hausken..... 8)

Link to comment
Share on other sites

en annen industristandard på gjenger til sine dempere.

 

 

Er f.eks gjengene 14x1,5 så er det 14x1,5 og ikke noe annet. 14x1,5 har bare en industristandard. Problemet er det er toleranser her med +/- litte grann innen

standarden. Så får en produsent det for seg å ligge helt i pluss-enden og en annen i minus-enden. Da kan det bli trangt.

Når da den lokale bygdesmeden dreier gjengene til trange pasninger på en demper som ligger i pluss-enden av toleransen, kan det bli vanskelig om ikke umulig å få på en demper med andre mål, men som fortsatt er innom standarden.

Link to comment
Share on other sites

Står ganske klart hos Atec iallefall:

http://www.a-tec.no/maintenance

"A-TEC silencers are designed for firearms with a 15 mm long thread. The silencer threads are made with a tolerance allowing the desired thread to fit with minimal clearance when the barrel threads have a mid-diameter in accordance with NS 1073 part 6, upper tolerance limit. The barrel threads must have a relief cut at the junction with the shoulder; the maximum radius between the bottom of the undercut and the shoulder is 0.8 mm. The diameter of the undercut must be 0.2 mm less than the minimum diameter of the external thread. The shoulder must be turned with a maximum surface roughness of Ra 1.6. Where supplied, the Delrin bushing must not be tight on the barrel. Recommended clearance is 0.1 mm, and this should be checked when the silencer is fitted to the firearm. The bushing should be bored to fit the barrel by the gunsmith who fits the silencer."

 

K

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang for Prins Knud

 

Problemet ligger IKKE hos dæmperproducenterne. Det ligger udelukkende hos en flok landsbysmede (såkaldte bøssemagere) som ikke har peiling på hverken gjengeteknologi eller standard gjengetolerancer.

Om bare disse landsbysmedene gjorde gejngejobbet i henhold til bare en eller anden ISO tolerence, så ville samtlige dæmpere som overholder den ene eller anden ISO tolerance uproblematisk kunne monteres på samtlige gjenger. Om bare gjengepartiet er samme længde.

 

Trætheden opstår, når landsbysmedene begynder at tilpasse gjenger til et tilfældigt dæmpergjenge.

 

Denne tilfældige tilpasning gik af mode i England midt på 50 tallet, hvor deres industri gik åt hel**de.

 

At landsbysmedene så yderligere tager en betaling som modsvare en hovedrenovering af kronjuvelerne, er så endnu værre. Et korrekt og kompetent gjengejob utført på moderne maskineri og på almindelige riflemodeller, bør ikke tage over 10 til 15 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Blir for enkelt å skylde på en "landsbysmed", som vi forøvrig skal takke Gud, eller whatever, for at fremdeles eksisterer.

Nåja. De kunne godt ha fulgt med litt i tiden. Det ER mulig å lære mye av industrien, det er lenge siden de gjorde en vitenskap av faget.

 

For sannheten er at mye av våpen og komponenter er industrielt produserte komponenter som følger helt klare standarder. Jeg vil påstå at dagens børsemakere er en døende art, og det er ikke uten grunn. De er rett og slett ikke relevante for dagens våpenteknologi. Joda, de kan godt håndverk. Jeg har sett mye flott arbeide, fra stokker og gravyrer til håndtilpassede hakemontasjer. Men det er ikke det markedet krever mest av. Det må de innse.

Uten å være noen ekspert på bransjen vil jeg tro de som jobber hos/med andre verksted har best odds for framtiden. Mye av de tradisjonelle håndverkerfagene er også under press, så tiden for mange små fag-sjapper er kanskje over. Det er utrolig mye spennende som gjøres i andre bransjer, jeg kjenner en som opprinnelig er lakkerer som jobber for et snekkerverksted. Han jobber med tre også, men i tillegg kan han lakkere hva som helst, og det kreves på det de leverer. En stokkmaker kunne godt fungert på et liknende verksted.

 

Å gjenge innenfor standard er ikke vanskelig. Det krever litt utstyr, men slikt er standard-vare på et hvert kompetent maskinverksted. Jeg bruker nok mer enn 10-15minutter, men det er nok mest fordi jeg ikke gjør det så ofte. Dessuten liker jeg å være pirkete. For meg er det en hobby, så jeg liker ikke å tenke "godt nok". I 95% av tilfellene vil selv en rufsete krone skyte helt greit, folk har fått kjemperesultater med bajonettsag og drill med senke. Men jeg foretrekker å gjøre mitt beste, uansett.

 

Jeg synes godt vi kan gi børsemakerne litt tyn på dette med gjenging. Men gi gjerne produsentene litt pepper også, at de ikke klarer å få ut info om dette er for slapt.

Link to comment
Share on other sites

Erlend

Om du sætter dig ned og læser samtlige gjengestandarder, vil du formodentligt opdage, at om du bare overholder 1 af dem, ja så kan samtlige dæmpere som også overholder bare 1 af ISO standardgraderne faktisk skrues på.

Problemet opstår kun når en som smøre "rynkecreme" på en pibe, faktisk smøer så tykt på, at den er over max for den allerteighteste.

Denne fejl opstår primært nåe en landsbysmed forsøger at gjøre gjenge som er teightere end intentionen indenfor gjengenormer. Formodentligt fordi de har en opfattelse af at gjenger skal styre retningsmæssigt på diameteren. I stedet for det som er intentionen, at den styre på flanche, eller deciderede cylindriske pasninger (spigot)

Link to comment
Share on other sites

Erlend, kunne du ikke på din fridag her, gennemgå diverse tolerencegrænser for til eks en 14x1, og sammenholde max tolerencer for handelen, med minimum for hundelen for samtlige tolerencegrader. Og så oplyse om fakta ikke er et samtlige varianter kan samles, med glap fra 0 til ca 2.5 tiendedele

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan finne (har ikke ISOene) skal skruer følge h4, g6, f6 eller e6 (g6 er standard). h4 er den trangeste med +0/-5µm for basismål fra 10-18mm. g6 er -6/-17µm, f6 er -16/-27 og e6 er -32/-43.

 

Mutter skal følge H5, H6, H7 eller G6 (H6 er standard). H5 er trangest med +0/+8µm, H6 er +0/+11, H7 er +0/+18 og G6 er +6/+17.

 

Enkelt fortalt skal ingen av toleranseklassene krysse basismålet. Hva som er absolutt minimum pasning for at gjenger skal passe er jeg litt usikker på, det vil nok avhenge av overflate etc. Men legger man skruen på -5 til -10µm bør man være ganske trygg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Erlend

Kan vi så ikke konkludere at jeg har ret med hensyn til valg af tolerace. Så om bare begge parter følger EN eller anden tilfældig toleranceklasse, så vil der altid være mulighed for at montere.

Hvis vi så forsigtigt antager at dæmperproducenterne nok generelt har en større chance for at have bare minimal peiling på denne leamikken.

Tror du så ikke at der er størst chance for at Apen finder plads på skulderen af den der landsbysmed, som ikke anvender nogen form for norm eller defineret tolerance. Men derimod anvender teknologien fra Engelsk 50 tals tilpasningsmetodik.

Måske burde dæmperproducenterne kollektivt indsamle til et lille opgraderingssæt af toleranceringe, som så kunne uddeles til landsbysmedene. (om de så klare at hitte dem på arbejdsbordet når de behøves. :wink::)

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite hvilke pasninger produsentene følger er det vanskelig å si helt absolutt. Tallene over er forøvrig ikke riktige, dette er for sylindriske pasninger. For gjenger vil pasningene avhenge av stigning. Jeg har nettopp sporet opp ISO 965 på nett (Indisk Standard ser ut til å være en blåkopi), her er noen utdrag for 6g (medium) toleranse for fingjenger (min/max storediameter):

 

M10x1 - 9,974 9,794

M12x1,25 - 11,972 11,760

M20x2 - 19,962 19,682

M36x3 - 35,952 35,577

Link to comment
Share on other sites

mener at det står følgende på min demper: m14x1 H4 - så da er dette standarden med minst toleranse?

 

Etter det jeg kan finne (har ikke ISOene) skal skruer følge h4, g6, f6 eller e6 (g6 er standard). h4 er den trangeste med +0/-5µm for basismål fra 10-18mm. g6 er -6/-17µm, f6 er -16/-27 og e6 er -32/-43.

 

Mutter skal følge H5, H6, H7 eller G6 (H6 er standard). H5 er trangest med +0/+8µm, H6 er +0/+11, H7 er +0/+18 og G6 er +6/+17.

 

Enkelt fortalt skal ingen av toleranseklassene krysse basismålet. Hva som er absolutt minimum pasning for at gjenger skal passe er jeg litt usikker på, det vil nok avhenge av overflate etc. Men legger man skruen på -5 til -10µm bør man være ganske trygg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...