Jump to content

Spesialpistol grov


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Litt usikker på hva du egentlig skriver her for det er ingen egen "Grov" for spesialpistol.

Spesialpistol er alt fra 22LR til 45 bare den fysisk går i kassa i henhold til størrelse.

Glock 19 går i kassa, men jeg mener å huske at man må file litt på bunnen av magasinet for å klare å presse den nedi.

 

Det finnes en haug med pistoler som går i spesialpistol. Det vanligste i dag er en Walther Hämmerli X-esse Stenvaag i 22LR.

Ellers ser man stadig Walther PP/PPK og Beretta Cheetah (80-serien).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det slik at spesialpistol var delt opp i fin og grov?

Var på norgesfelt i Maridalen og der var det bare fin kategorier (22lr).

 

Ønsker jo begge deler men må mest sannsynlig ta en av gangen.

Så nå prøver jeg og finne ut hva som er godkjent og hva som er anbefalt i de forskjellige kategorier.

Målet er å få prøvd så mye som mulig før jeg bestemmer meg.

 

Så langt har vi (med mulig feil):

 

(9mm)

Glock 19, 26,

Ruger sr9c

 

 

22lr

Beretta cheetha

Walther Hämmerli X-esse Stenvaag

Walther pp/ppk

Link to comment
Share on other sites

Spesialpistol er spesialpistol og kan benyttes i felt eller hurtig programmer. Det skilles ikke mellom "fin og grov", men det kan forekomme lokale begrensninger, som i Maridalen, der banen styrer hvilke kaliber som skytes. Samme med grovpistol der det av og til er kun .32 pga. elektroniske skiver.

 

Med forbehold om at det er noe jeg ikke har fått med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det slik at spesialpistol var delt opp i fin og grov?

Var på norgesfelt i Maridalen og der var det bare fin kategorier (22lr).

 

Ønsker jo begge deler men må mest sannsynlig ta en av gangen.

Så nå prøver jeg og finne ut hva som er godkjent og hva som er anbefalt i de forskjellige kategorier.

Målet er å få prøvd så mye som mulig før jeg bestemmer meg.

Vi har alle vært der, og noen er der fortsatt. Det er ikke helt enkelt å få oversikt over øvelsene og begrensninger når man er ny.

 

Hvis vi legger bort forbund som dynamisk, silhuett, cowboy/western og konsentrerer oss om vanlig NSF skyting så finnes det to typer programmer: bane og felt.

De 8 våpenklassenen som finnes er like for både bane og felt.

 

Jeg skal ikke ta å ramse opp alt her, men foreslår at du leser gjennom hele NSF regelverket et par ganger så tipper jeg mye blir mer forståelig. Spesielt tabellen på side 8

http://www.skyting.no/wp-content/upload ... r_2015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle vært der, og noen er der fortsatt. Det er ikke helt enkelt å få oversikt over øvelsene og begrensninger når man er ny

Så gjør noen det vanskeligere (men morsommere) med uapproberte klasser som Open, Lommepistol, Vestlommepistol, osv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle vært der, og noen er der fortsatt. Det er ikke helt enkelt å få oversikt over øvelsene og begrensninger når man er ny.

 

Hvis vi legger bort forbund som dynamisk, silhuett, cowboy/western og konsentrerer oss om vanlig NSF skyting så finnes det to typer programmer: bane og felt.

De 8 våpenklassenen som finnes er like for både bane og felt.

 

Jeg skal ikke ta å ramse opp alt her, men foreslår at du leser gjennom hele NSF regelverket et par ganger så tipper jeg mye blir mer forståelig. Spesielt tabellen på side 8

http://www.skyting.no/wp-content/upload ... r_2015.pdf

 

 

Her skulle man hatt EN klasse i feltløypa og innført noe tilsvarende LYS-systemet man bruker i seiling :-)

https://no.wikipedia.org/wiki/LYS_(seiling)

 

Tenk så lett våpensøknadene ville blitt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi legger bort forbund som dynamisk, silhuett, cowboy/western og konsentrerer oss om vanlig NSF skyting så finnes det to typer programmer: bane og felt.

De 8 våpenklassenen som finnes er like for både bane og felt.

 

Her ble det nok med litt feilinformasjon.

 

"Bane"(jeg regner med du henviser til de internasjonale øvelsene) har ikke de samme øvelsene som felt. To av baneøvelsene, Grov og fin, inngår også i det nasjonale feltprogrammet, men bortsett fra det er det ganske forskjellige regler.

Link to comment
Share on other sites

hva som einer seg i spesialpistol

Det kommer vel meget sterkt an på om du vil vinne, eller om du vil ha det gøy mens du skyter. Er det noen som vet, forresten, om man kan smugle denne http://www.ruger.com/products/superRedhawkAlaskan/models.html ned i en av klasse-kassene? Havner vel ellers i magnum 2?

Det er trolig den morsomste revolver/pistol jeg har skutt med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hva som einer seg i spesialpistol

Det kommer vel meget sterkt an på om du vil vinne, eller om du vil ha det gøy mens du skyter. Er det noen som vet, forresten, om man kan smugle denne http://www.ruger.com/products/superRedhawkAlaskan/models.html ned i en av klasse-kassene? Havner vel ellers i magnum 2?

Det er trolig den morsomste revolver/pistol jeg har skutt med.

 

K

Magnum 2: Kal. .41 tom. kal. .505.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi legger bort forbund som dynamisk, silhuett, cowboy/western og konsentrerer oss om vanlig NSF skyting så finnes det to typer programmer: bane og felt.

De 8 våpenklassenen som finnes er like for både bane og felt.

 

Her ble det nok med litt feilinformasjon.

 

"Bane"(jeg regner med du henviser til de internasjonale øvelsene) har ikke de samme øvelsene som felt. To av baneøvelsene, Grov og fin, inngår også i det nasjonale feltprogrammet, men bortsett fra det er det ganske forskjellige regler.

Tror du misforstår litt.

 

Jeg snakker ikke om øvelsene. Som naturligvis er veldig forskjellige.

 

Jeg henviser til at klassifisering av f.eks Finpistol og Grovpistol er like på bane og felt. Altså er f.eks en Grovpistol Kal. 7,62 mm - 9,65 mm både på bane og felt.

Og tilsvarende er kaliberkrav og størrelsen på kasse lik for en Spesialpistol uansett om du skal skyte Hurtigøvelse på bane eller feltstevne. Samme eska den skal passe i.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn

 

Takker for all hjelp med å forstå dette, mye kunnskap her.

Men jeg sitter jo fortsatt å lurer på hvilket våpen jeg skal gå for.

 

Burde jeg lage en ny tråd eller kan jeg bruke denne for følgende?

 

Kan vi få laget en liste over pistoler og kanskje revolvere også som er lovlige i spesial kategorien.

Da vet man jo i vertfall hvilke våpen man har å forholde seg til.

 

Foreslår følgende

 

For å vinne:

Walther Hämmerli X-esse Stenvarg (22lr)

 

For å ha det gøy:

Walther pp/ppk (22lr)

Beretta cheetah (22lr)

Glock 19, 26, (9mm)

Ruger sr9c (9mm)

 

Nå ligger det jo i sakens natur at det vil være forskjellige meninger om "for å vinne" kategorien.....

Det viktigste for meg er å få så mange våpen og kaliber med på listen som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes IKKE du trenger å lage en ny tråd om dette.

 

Vi kan selvfølgelig kjøre litt videre på denne tråden du har her siden den allerede er i gang, men samtidig så må du bruke søkefunksjonen her på Kammeret.no. Både spesialpistol og andre klasser har vært diskutert et stort antall ganger.

F.eks disse:

viewtopic.php?f=15&t=40882&view=previous

viewtopic.php?f=33&t=101126&view=previous

viewtopic.php?f=15&t=62442&view=previous

viewtopic.php?f=33&t=33942&view=previous

 

And the list goes on and on and on ...

 

Nå må du heller ikke låse deg alt for mye opp i hva folk synes er best, hva som er gøyest og hva folk vinner med etc.

Ofte er det det våpenet folk har selv som merkelig nok anbefales :winke1:

Du må nesten prøve deg frem selv å se hva du liker.

Som eksempel kan jeg fortelle at jeg nå har liggende ute en rifle for salg som skal være "den beste bla bla bla" i følge tester og folk på forumene, og som jeg siklet på i 2 år før jeg fikk kjøpt den i våres. Nå selges den fordi jeg overhode ikke får den til å fungere for meg. Joda, den går som en rakett, men jeg finner bare ikke god-følelsen med den.

 

Og ja, det er ingen tvil om at det er flest X-ess Stenvaag i Spesialpistol klasseen, og uten at jeg kjenner til noen statistikk sannsynligvis også den det vinnes mest med. Men overhode ikke alt! Man kan vinne med andre våpen også.

Og jeg ser du da har satt den i en egen bås enn de som du mener/tror er gøy å skyte.

La meg da avkrefte den antagelsen med en gang: for meg personlig er X-esse Stenvaag en av de gøyeste pistoler jeg har i mitt våpenskap, og utenom min Pardini SP 22LR (finpistol) så er det nok Stenvaagen jeg bruker mest.

Min sønn på 16 år har også startet med pistolskyting i år, og han bruker uten tvil Stenvaagen mest.

 

Jeg håper og tror at du har folk rundt deg i din pistolklubb som har litt forskjellig pistoler du kan prøve og se på. Hvis det hvertfall er en ting som er sikkert så er det at folk i pistolklubber er mer enn glade for å la andre prøve våpnene. Jeg vil faktisk påstå at jeg oftere blir spurt om å teste et våpen enn jeg spør om å prøve det.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om en Ruger 22/45 Lite går ned i spesialpistolkassa - det kan ikke være mye om å gjøre? Morsom er den iallefall, ungene elsker den, og selv ØKH syns det er gøy å skyte når den kommer fram.

 

http://www.ruger.com/products/2245Lite/models.html

 

I hyttepistol-utførelse (når blir det egen klasse ;) ) Men når en skrur av alt makkelet, så blir den ganske liten.

405E5BAE-EB8F-4709-8E1B-B262DC02E9BB_zpsuurltfq1.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter litt cut-past fra andre forum tråder har jeg ennt opp med denne lista (med mulig feil)...

 

For å vinne:

Walther Hämmerli X-esse Stenvarg (22lr)

 

For å ha det gøy:

Walther pp/ppk (22lr)

Beretta cheetah (22lr)

Glock 19, 26, (9mm)

Ruger sr9c (9mm)

Walther P22 (22lr)

Beretta 87 Cheetah (22lr)

Walther Sport i cal. 22 som er bygget om

Beretta M-71 (=22lr)

Smith & Wesson cs45

Para USA Warthog

Sig Sauer P229

 

 

spesialrevolver!

Smith&wesson 686 med 2,5"løp

Taurus 605M i 357 mag

Link to comment
Share on other sites

Tillegg til den lista dere kaller "Ha det gøy": BUL M5 Ultra-X i 9x19. En fantastisk pistol rett ut av eska.

 

Nå ha jeg skutt SP med Walther P22, Walther PPK, Beretta Cheetah, BUL M5 Ultra-X og til sist Walther X-esse mod Stenvaag. Ingen tvil om at sistnevnte gir mest poeng.

For meg er det slik at det er en klar sammenheng mellom antall poeng og gøy. Jo flere poeng dess gøyere :-)

 

http://world.guns.ru/handguns/hg/isr/bul-m5-e.html

Link to comment
Share on other sites

Etter litt cut-past fra andre forum tråder har jeg ennt opp med denne lista (med mulig feil)...

Bare kom med flere eksempler.

 

For å vinne:

Walther Hämmerli X-esse Stenvarg (22lr)

 

For å ha det gøy:

Walther pp/ppk (22lr)

Beretta cheetah (22lr)

Glock 19, 26, (9mm)

Ruger sr9c (9mm)

Walther P22 (22lr)

Beretta 87 Cheetah (22lr)

Walther Sport i cal. 22 som er bygget om

Beretta M-71 (=22lr)

Smith & Wesson cs45

Para USA Warthog

Sig Sauer P229

BUL M5 Ultra-X i 9x19

 

spesialrevolver!

Smith&wesson 686 med 2,5"løp

Taurus 605M i 357 mag

Link to comment
Share on other sites

Noen flere spesialrevolvere :

 

- S&W Modell 19/66, K-frame. Min 2,5" veier ca. 200 gram mindre enn en tilsvarende 5/686. Modell 17 er samme våpen, men kamret i .22 lr, er vel etterhvert en del 6" som er blitt kappa ned til spesialrevolvere.

 

- S&W Modell 36/60, J-frame. Det "beste" er vel en 3" med justerbare sikter, men 1 7/8" med faste sikter er moro det og... Finnes .22 versjoner her også.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt cut-past fra andre forum tråder har jeg ennt opp med denne lista (med mulig feil)...

Bare kom med flere eksempler.

 

For å vinne:

Walther Hämmerli X-esse Stenvarg (22lr)

 

For å ha det gøy:

Walther pp/ppk (22lr)

Beretta cheetah (22lr)

Glock 19, 26, (9mm)

Ruger sr9c (9mm)

Walther P22 (22lr)

Beretta 87 Cheetah (22lr)

Walther Sport i cal. 22 som er bygget om

Beretta M-71 (=22lr)

Smith & Wesson cs45

Para USA Warthog

BUL M5 Ultra-X i 9x19

Beretta 81BB 7.62 / 32 ACP

 

 

spesialrevolver!

Smith&wesson 686 med 2,5"løp

Taurus 605M i 357 mag

-S&W Modell 19/66, K-frame. Min 2,5" veier ca. 200 gram mindre enn en tilsvarende 5/686. Modell 17 er samme våpen, men kamret i .22 lr, er vel etterhvert en del 6" som er blitt kappa ned til spesialrevolvere.

- S&W Modell 36/60, J-frame. Det "beste" er vel en 3" med justerbare sikter, men 1 7/8" med faste sikter er moro det og... Finnes .22 versjoner her også.

 

 

jeg har latt forklaringene bli for nå....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min oppfatning er at "For å vinne" og "For å ha det gøy" er de samme klassene, og introduserer heller "Gøy å eie".

 

Har f.eks. en Colt Python. Kul revolver, som jeg ikke har lyst til å kvitte meg med, men jeg skyter "aldri" med den, ettersom jeg ikke klarer å skyte bra med den. Låner heller en 686.

 

Samme gjelder spesialpistol. Har en cheetah. Har i et og samme stevne vunnet i fin og kommet på sisteplass i spesial. Hadde det på ingen måte gøy da jeg gikk spesialrunden.

 

Går stort sett bare fin og mil, som er de klassene jeg har bra våpen til, og da har jeg det veldig gøy.

 

Når man har skutt noen titusener av skudd, og man har kommet over fascinasjonen for det smeller, er det ikke gøy å stå å skyte dårlig med et kult våpen.

 

Putt "gøy å eie" våpen i klasser du ikke tenker å skyte noe særlig, evt. som reservevåpen. Pass på å ha nok "for å vinne" = "for å ha det gøy" våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne imot forslag på flere forslag.

 

Min tanke var opprinnelig å finne ut hva som var godkjent til de forskjellige klassene, og også vilke som er "spesielt egnet".......

Vi kan jo selfølgelig argumentere for å i mot de som kommer i "spesielt egnet (for å vinne)" klassen, men at det bare er ett våpen?????

 

For min del kan vi egentlig ha så mange underkategorier som dere ønsker gøy/artig å eie/ vinne..... bare vi først og fremst får en stor liste over hva som er godkjent. Bare ved å få laget denne listen tror jeg at mange får en "den har jeg lyst til å prøve" ånd over seg. Som igjenn forhåpentligvis får argumentene til å sitte løst og vi får en god diskusjon....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Nye tjenestevåpenet til USA er jo et interessant alternativ. 

 

Sig Sauer P320 Compact/Sub-compact kan du erverve til spesialpistol.

Sub-compact går i kassa, og Compact 

går i kassen med sub-compact grepsmodul.

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...