Jump to content

Elgammunition. Hva bruker DU til elgjakta? :)


GRS123

Recommended Posts

Det optimale er et presist skudd med et kaliber som er akkurat stort nok :-)
"Det er ingen problemer med den pølsa som er for lang".

 

Det er heller ingen problemer med de kalibrene som måtte være "for store" - hvertfall ikke i den enden elgen befinner seg. Jeg har aldri sett en elg som har vært "for død". Maksimal kjøttødeleggelse er når skadeskutte dyr ligger og råtner i skogen.

 

A-Frame er ei nærmest perfekt jaktkule, den kombinerer mange gode egenskaper (det er sikkert mange andre gode kuler også, men jeg har dessverre ikke kvote til å få prøvd alle). Det blir 250 grs A-F i 9,3'en, 165 grs A-Frame og Oryx i 308 NM'en, og 9 grams A-F i kombien i 6,5. Oryx'en er med, for å brukes i tilfelle det skulle bli muligheter til å skyte for løshund, jeg tror den stopper lettere i viltet enn A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Førstevalget blir i år Woodleigh PP 240 grs i 30-06. Fikk overraskende god presisjon med denne rett under 700 m/s. I bakhånd har jeg 165 grs A-Frame. Hvis jeg vil bruke børse med lyddemper tar jeg frem min 308 med 180 grs Woodleigh PP.

Link to comment
Share on other sites

Enten 375 H&H med 250 Grains Barnes TTSX eller 9,3x62 med 18,5g Lapua Mega

375 er vell et veldig kraftig kaliber til elg? Hvordan fungerer denne?

 

Synes 375 fungerer greit, den er som en 30.06, men med tyngre kuler. Kulebane som 30.06 og lite kjøttødeleggelse pga tunge kuler og moderat hastighet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...