Jump to content

Utlån/sameie av våpen ?


Reina

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har drevet med jakt i mange år, og har det vi trenger av våpen. Nå har sønnen også tatt jegerprøven. Han bor i huset mitt hvor jeg har FG godkjent våpenskap.

 

Spørsmålene er: 1. Han vil bruke mine våpen på jakt, kan vi på noen måte stå som to eiere av våpen ?

 

2. Hvis han skal låne mitt våpen uten selv å ha eget våpen, så holder det vel ikke med utlånserklæring eller ?

 

3. Er det mulig å få en "attest" fra politiet at han kan få låne våpen (er skikket) til jakt, uten å måtte kjøpe selv når vi har det vi trenger i huset, og han har bestått jegerprøven ?

 

4. Eller må han først få godkjent en våpensøknad ? Og hvis det er tilfellet, kan jeg kun skrive ut utlån på samme kaliber?

 

Oppskyting m.m. er en selvfølge :)

 

Mvh.

Felix

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått reglene (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_4), med alle mulige forbehold...

 

Ja, du kan låne ut jaktvåpenet til din sønn, forutsett at han er minst 18 år og jaktvåpenet ikke er halvautomatisk.

16-18 år må han han ha godkjenning av politiet - det burde ikke være noe problem.

 

Halvauto og handvåpen kan kun lånes ut til noen som har våpenkort på slike våpen fra før.

Kaliber spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått reglene (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_4), med alle mulige forbehold...

 

Ja, du kan låne ut jaktvåpenet til din sønn, forutsett at han er minst 18 år og jaktvåpenet ikke er halvautomatisk.

16-18 år må han han ha godkjenning av politiet - det burde ikke være noe problem.

 

Halvauto og handvåpen kan kun lånes ut til noen som har våpenkort på slike våpen fra før.

Kaliber spiller ingen rolle.

 

FEIL :arrow:viewtopic.php?f=8&t=122926

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...