Jump to content

Vite hva man skyter på


Hjortelia

Bør du vite hvilken sort du skyter på?  

111 members have voted

  1. 1. Bør du vite hvilken sort du skyter på?

    • Ja
      106
    • Nei
      5


Recommended Posts

I mitt hjorte jaktlag er det litt forskjellige holdninger til dette med å vite hvilken sort man skyter på.

Tenker da spesielt i skumring og nattjakt, da det ofte kan være nok lys til å skyte men du ser ikke om det er en bukk eller kolle.

Min holdning er at du bør vite det med tanke på et evt. ettersøk. Hva mener dere? Finnes det noen lover som omhandler dette?

Link to comment
Share on other sites

Skal vi kjøre en nymotens følsom versjon? Lytt litt til ditt indre :winke1:

Har selv opplevd å måtte bestemme meg for å vende et jaktlag der jeg var gjestejeger ryggen. De hadde holdninger ikke helt ulkt jaktlaget ditt, og holdt meg for ap fordi jeg ikke skjøt i situasjoner jeg ikke mestret. Da jeg omsider bestemte meg for at "dette gidder jeg ikke!" og pakket sammen for å forlate posten min måtte hele laget rykke ut på ettersøk. Riktignok fant vi dyret dødt etter en stund, men den følelsen når du finner ut at du ikke er trygg på situasjonen etterfulgt av et ettersøk.... Ubetalelig! Skal ikke leke ufeilbarlig eller noe, jeg har hatt mine uhell. Men hvis du etter å ha skutt på noe du ikke er sikker på pga "press" fra jaktlaget kommer du MINIMUM til å føle deg veldig ille til mote. Eller i verste fall få lov til å forsvare deg overfor myndighetene....

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik: Jeg vil gjerne høre fra de to som hittil har svart "Nei". Seriøst? Kødder dere?

 

Det er et faktum at hjernen ser det den forventer å se. Øynene dine er ikke som et kamera, det du "ser" er ikke det samme som det lyset som traff øynene dine. Det er en kompleks etterbehandling av synsinntrykkene før "du" "ser" de (vanskelig emne, jeg håper dere skjønner hva jeg mener). Hvis du forventer å se en hjort kan du tolke mange vage hint til en konklusjon, hjernen vil så vise deg hva du tror du ser. Folk som hardnakket påstår at de "så" vilt etter å ha skutt en kamerat lyver nødvendigvis ikke. Det vi opplever som "virkelig" er i praksis en avansert VR-simulering av en mengde vag informasjon.

 

Det eneste botemiddelet vi har er disiplin. Det ene sekundet ekstra: Er jeg HELT sikker? Det er vanskelig å diskutere personlige avgjørelser utfra betingelsene, men vi vet som regel når vi "VET" og når vi sier "Samma faen, nøye nok". Du kan si "jammen" til du blir blå, men innerst inne tror jeg du vet om du gjorde jobben din eller ikke. Eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Det @Erlend Meyer skriver over her er ekstremt viktig. En MÅ bestandig stille seg spørsmålet, "kan dette være noe annet enn det jeg tror det er"?

Og ja du skal bestandig vite helt nøyaktig hva du har tenkt å drepe.

Synes det er bra at du stiller spørsmål om og er kritisk til ukultur i jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt. Om det er en flokk hjort på jordet i måneskinn kan man ofte få seg en overraskelse når man kommer bort. Fjordkolla som var tydelig mindre enn kollene, men større enn kalvene, kan plutselig ha blitt til en spissbukk når man kommer frem. Jeg har selv sett på to store bukker som stanget, og skutt spissbukken som kom frem, som viste seg å være en sekstaggers hjort. ( 2,5 år). Vi hadde storbukk på kvoten, men jeg hadde kjefta sånn på kompiser som bare lå å plukka de største bukkene på jordet, at jeg ikke kunne skyte den største.

Det er svært sjeldent det er lyst nok til å skyte om man ikke klarer å se forskjell på stor bukk og kolle etter min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Mulig man får bytte jaktlag noe jevnlig om man stiller rigide krav på dette. Skal tro hvor mange elgkyr det faller hvert år, skutt som kvige? Eller piggokse med fingerstort gevir som blir felt som kvige? Man kan jo mene at det er teit eller slendrian å ikke se forskjellen på slike dyr, men det skjer iaf stadig vekk. Den mest effektive måten å få jegere til å vite hva de skyter på er å straffe feilskyting på lommeboka. Jo kraftigere det svir, jo bedre vet de.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal en vite hva en skyter på. Men det er alltid et "men". Om en bevist driter i type dyr har en ett stort problem, men med alle typer dyr på kvota- har en jo et visst "slingringsmonn" Jeg tror nok også at gjestejegere- som for eksempel reiser fra Oslo til Nordmøre på hjortejakt- kanskje en helg i året- også føler at de må skyte på den sjansen byr seg- noe som kan føre til at feil dyr ramler. Jeg driver med ettersøk her på Nordmøre- og min personlige erfaring er at så mye som 30-40% av dyrene jeg finner/avliver faktisk er av en annen type enn det skytteren fortalte han har skutt på- og det er et veldig høyt tall! :shock: Og jakt på dagtid er ikke bedre enn nattjakt. Når det er sagt, det er vanskelig å se forskjell på en liten fjorskolle- og en stor kalv- noe som trekker opp min statestikk. Uansett hvilket dyr jeg finner er det opp til skytteren/jaktleder å rapportere videre til Kommunen hvilket dyr han/hun har skutt. Alle kan gjøre en feil, og ingen skal unnlate å ringe ettersøkshund i frykt for at feil dyr har ramlet. Ved bevist feilskyting har jo vavlo en god løsning på problemet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det sitter folk her som aldri har skutt feil dyr i dårlig lys, så blir jeg meget imponert. Det er greit å skille mellom mus og elefant, men å skille eldre kolle fra yngre, under månen er ikke lett. Og vi har alle et "press" fra jaktlag/vald/grunneier om å felle kvota. Jeg skjøt selv en spissbukk forrige uke i dagslys, som jeg mente var et yngre hodyr, den hadde knoller på hodet på størrelse med knotter på fotballsko. Men er nok sikkert noen her som garantert hadde sett disse, på de 400 meterne det var til dyret.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å typebestemme storvilt er at en sjelden gang dukker det opp monsterkalv som er større en et skralt ungdyr (sjelden, men de fins). Noen spissbukker/piggokser har gevir på størrelse med en tommelnegl og kan bli feilskutt som ungkolle/kvige. Uhell kan og vil skje med sånne, men min mening er at man bør etterstrebe å vite hva man skyter på. Trådstarters førsteinnlegg tolker jeg som en likegyldighet i jaktlaget hans/hennes. Det er isåfall en uting. Men så kan det også være sånn at trådstarter er fersk i gamet, og f.eks ikke har oppfattet at laget har så stor kvote at de første 15 er ikke så nøye, men det er på slutten det blir vanskelig... Det er litt bedre, men ikke helt greit med tanke på evt ettersøk. Selvsagt burde trådstarter gjøre noe med det hvis h*n føler seg ukomfortabel. Om ikke løpe rett til riksadvokaten å skrike "de skyter på alt som rører seg", så kanskje ta en prat med laget sitt og evt vurdere å finne seg et annet lag neste år.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste i jaktlaget etterstreber og se hvilken sort det er før de evt. skyter. Men det er noen få som ikke er så "nøye" når vi har alle sorter igjen på kvoten. Er nok best med en åpen diskusjon med alle i jaktlaget så vi kan få bort denne holdningen.

Takk for alle innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på disse to:

 

1.Jeg føler meg sikker på hvilke type (kjønn, alder) dyr jeg skyter på. Så viser det seg når dyret er skutt, at jeg tok feil.

2. Jeg driter i hva slags dyr det er, og fyrer løs.

 

1. Kan skje den beste.

2. Er uetisk.

 

Disse må ikke blandes, så det fører til misforståelser.

 

Det kan være fristende (for folk med liten hjernekapasitet); og påstå nr.2 fremfor og innrømme nr.1. Men det er ikke det samme som å mene at nr.2 er fornuftig. Det handler om at noen har store vanskeligheter med å innrømme en feil.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Hjort er hjort.

 

Hvis en har alle kategorier på kvota er det vel ikke så nøye.

 

Har selv skutt kalv, som viste seg å være en spissbukk. Det jeg trodde var kolla, kom tusslende tilbake og viste seg å være en spissbukk det også.

Men det var jeg klar over før jeg skjøt.

I enkelte områder må man skyte når man har sjansen. Det samme gjelder på drev i skogen, ikke tid til å studere så nøye.

 

Men mann vet selvfølgelig at det er en hjort.

 

Forvaltningen er jo heller ikke så nøye på det lengre. Skyter du en hjort på vestlandet, får du tilgivelse om den er stor eller lite, hun eller han.

Forvaltningen av hjort har tatt retning av skadedyr bekjempelse i enkelte kommuner. Dette blir vel gjenspeilt hvordan jegerne også tenker.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Enig med Knut e, den som aldri har skutt feil er enten jævlig dyktig, eller skyter få/ingen dyr pr år.

 

Skal man skyte noen titalls dyr så skjer det at det detter en stor kalv, eller en liten knoll spissbukk.

Rå istf rådyrbukk osv osv. Innrømmer gjerne at jeg har tatt feil flere ganger. Ikke akkurat verdens undergang.

 

Hvis trådstarter synes det er helt grusomt så får han holde seg hjemme og lese i jegerprøveboka, hvor alt er en ideell solskinnshistorie.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningen er jo heller ikke så nøye på det lengre. Skyter du en hjort på vestlandet, får du tilgivelse om den er stor eller lite, hun eller han. Forvaltningen av hjort har tatt retning av skadedyr bekjempelse i enkelte kommuner. Dette blir vel gjenspeilt hvordan jegerne også tenker.B
Forhåpentlig vis flagger du denne holdningen for å provosere/ få i gang en diskusjon om temaet? :?: Men fakta, det har aldri vært mere fokus på korrekt forvaltning av hjortevilt en nå. Alt hjortevilt skal forvaltes ut fra en forvaltningsplan som skal være godkjent av Kommunen. Normalt stiller en slik forvaltningsplan strenge krav om prosentvis fordeling av kjønn, alder osv, men det finnes sikkert kommuner som ennå ikke har en slik plan- eller at de som faktisk lager planen egentlig ikke har kunnskap og kompetanse for jobben. Sitter det personell med din holdning i arbeidsgruppen har en jo et stort problem :wink: Best forvaltningen får en ved samarbeid over større områder- her er et eksempel- mye god innformasjon: http://www.halsa.kommune.no/handlers/fh.ashx?FilId=1075Denne planen gjelder for et område på over 1,5 mill mål, men for å få full effekt burde nok planen omfattet tilgrensende kommuner i tillegg. Se ogsåhttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-08-12
Link to comment
Share on other sites

Husker godt den første elgen jeg skjøt. 25.09 klokken 0745, sola var oppe, elgen kom, den stilte seg med bredsiden til på 20-25 meters hold. Jeg tror hjertet mitt stoppet idet jeg skjøt. Det skulle gå halvannen time før jeg var klar over at jeg hadde skutt en halvannet år gammel oksespire - dette utelukkende på grunn av et usunt høyt adrenalinnivå.

 

Sier dere at jeg ikke burde skutt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så mørkt at man ikkje er heilt sikker på kva dyr man skyter på, kva med bakgrunn... Med mindre man har magiske kuler som ALLTID treffer og stopper i hjorten/annet vilt og gjerne ein jævelsk kraftig lyskaster og/eller varmekamera festet til rifle sliter man kanskje litt? Er eksempelvis berre et par veker siden eg hørte om et tilfelle der nokon fant et kulehull i huset etter at naboen hadde vært på jakt om natta, hadde avfyrt skudd i "sikker retning" mot en hjort.

Visst faen kan man være uheldig når man skyter (uansett tidspunkt på døgnet og omstendigheter), men hvis man tar bevisste sjanser (mørke, avstand, bakgrunn, etc.) bør man kanskje gå litt i seg sjøl/ta en objektiv gransking av ego, tenke litt over sin framtid som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge man jakter på kjent sted, så vet man utmerket godt hva som er bakgrunn, hva bygg og eiendom angår. Om du har jakta om natta under månen, så vet du også at man enkelt ser om det er flere dyr bak, med mindre du jakter i skog, eller med skog som bakgrunn, men da er det ofte umulig å skyte det du faktisk prøver å sikte på, pga mørk bakgrunn.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det skulle gå halvannen time før jeg var klar over at jeg hadde skutt en halvannet år gammel oksespire - dette utelukkende på grunn av et usunt høyt adrenalinnivå.

 

Sier dere at jeg ikke burde skutt?

Hva med å snu litt på spørsmålet; Hva om laget ditt kun hadde ei ku eller kvige igjen på kvota? Ville det da være fornuftig å sende så stressede folk ut på jakt (uten tilsyn)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...