Jump to content

Lade Blykule til Ruger SR .44 mag?


JeGeir

Recommended Posts

Har en Ruger Super Redhawk i .44mag. Har prøvd å lade med bly kuler, uten hell... det meste gir mye blying i løpet! Mest nær tønne... mindre ut mot munning. Prøvd med ulike kuler(og ulik hardhet 10-28brinell), krutt typer(n340,n350, n105, n110), ulik type feit, kulediameter (0,429, 0,430, 0,431 0,432)... selv støypte kuler og kjøpte bly kuler... alt med samme resultat, etter 50 skudd er det mye bly i løpet. Tønna er 0,430" og løpet 0,416"(målt ved å slugge med reine bly kuler) og målene må tas med en klype salt. Er denne differansen unormalt stor? 0,430 - 0,416= 0,014"...

 

Er det noen der ute som skyt bly i denne revolveren og slepp unna med lite blying?

 

Lurer på om de kunne være en innsnevring i løpet, der løpet er "skrudd" fast i rammen. Kan kjennes slik ut når eg "slugger" løpet... har lest om dette problemet på amerikanske nettsider. Sendte revolveren til importør og bad han se over om de kunne være noko gale med revolveren. Beskjeden derifra var(Dei var vist i kontakt med Ruger USA):

 

Fabrikkens klare svar er:

IKKE BRUK HJEMMELADET AMMO MED BLYKULER, kun mantlede og da helst fabrikkammo.

Fabrikken gir ingen garanti ved bruk av hjemmeladet ammunisjon!

Dette er spesifisert i instruksjonheftet som følger med.

Bruk av blykuler fører til økt trykk i løpet.

Bruk kun mantlet fabrikkammo!

 

Var ikkje det litt "strengt"? kun mantlede kuler i en revolver?

 

Noen som har erfaringer med ruger .44 mag revolvere og bly kuler? Kan en ladde bly kuler så hardt at en oppnår mag2 kravet? Plagene med blying er omtrent like store om faktoren er 180 eller 350... (samme kule testa over heile spekteret, 240grains).

 

JeGeir

Link to comment
Share on other sites

Løpsdiameteren din høres merkelig ut!

Ville forventet 429-430 i løpet.

Bruker selv 240-245 grs swc i bly fra kulegrossisten og blykula. Ligger typisk med friske ladninger på 22 til 22,2 grs N110 i min Ruger Redhawk. Ikke noe blyingproblem slik jeg ser det men revolveren må jo pusses en gang i blandt!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Eddy, den løpsdimen er merkelig. Kanskje du skulle "slugge" en gang til.

 

Men jeg savner kulevekter du har benyttet og mende krutt, du har benyttet. For øvrig ville jeg nok satset på N110 kruttet, i første omgang.

 

Har ingen erfaring med SR, med desto mer med SB. Kjenner ikke til problem med løpsdim på dem. Og jeg har ikke hørt om noen norske, som har hatt samme problemet på sine SR.

 

Editt: Overså at TS hadde nevt kulevekt. Men ladningene er likevel interessante.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om løpsdimensjonen er korrekt, og det skuldast innsnevring over gjengane, så skulle ein tru blyinga vart progressivt verre nedover løpet, og ikkje omvendt. Etter du har slått ei kule gjennom løpet, sjekk korleis denne passar gjennom tønnehalsane. Dette gjev ikkje noko eksakt svar om dimensjon, men det er iallfall ein indikasjon på om storleikane mellom tønne og løp samsvarar nokonlunde. Ein differanse på .016" burde vere temmeleg tydeleg.

Link to comment
Share on other sites

Til ladninger: Har skutt ca 2000 skudd... enda KUN med hensikt å finne en ladning som ikkje blyer/samler godt/behagelig å skyte med og holder faktorkrave i mag2. Lader opp 30-50 stk og skyt. Etter endt skyting noterer jeg hastighet, variasjon på hastighet... standardavvik, presisjon, følt rekyl... blying... pusser våpen og starter på ny.

Derfor:

Kule: Heimestøpt Lyman 429421 i for det meste 0,431"(men testa 0,429 til 0,432")

Kulevekt: Testa forskjellig hardhet... derfor rundt +- 248grains

Krutt:N340 frå 7,0grains(770fps-faktor 190) til 10,2grains(faktor 300)

Krutt:N350 frå 10,5grains til 12,1grains(Faktor 293)

Krutt:N105 frå 13,2grains til 14,5grains

Krutt:N110 frå 17,4grains til 20,3grains(faktor 340)

 

Dette er ikkje ladedata som nokon skal prøve!

 

 

Skutt med kuler med forskjellig hardhet... i omtrent disse stega 10,2-15-18-22-28 brinell. Hardeita er målt med lee sin brinell måler OG utregna ut i frå sammensetning i gryta. Dette stemmer overens med målingene på luftkjølt bly. Vannkjølt bly har eg ingen formel å forholde meg til, derfor kun målt.

 

Såg ingen endring i blying ved "medium" ladninger mellom dei ulike krutta, sjølv om eg endra Kule hardhet. Derimot var det ingen problem å sjå at ved hard ladning N340 bak ei mjuk kule (5%tinn 95% bly- 10 brinell) vart det mykkje blying!

 

Feitt brukt: RCBS hand gunn bullet lube, Carnauba Red og lee alox bullet lube. Her var lee alox dårligast... sikkert dårlig løysning på denne kula ja.

 

Kule sett til krymperilla. 7,5" løp.

 

2 kuler fra clarry Haglund også testa(mimek250grs og magma240grs begge 0,431")... med samme krutta lada til faktor både over og under 275... med samme resultat som tidligere testa... blying.

 

Våpenet ligger hos våpensmed/Søilen så eg kan ikkje etterprøve slugging av tønne/løp, har kun notata mine å gå etter.

 

Bortsett frå blying, kom dei mjuke blykulene svert godt ut i presisjon ved N340 og var behaglige å skyte med... irriterandes att eg etter 50 skudd må "måke" bly ut av løpet... hadde håpt å finne ei ladning med blykuler, der eg kunne nå faktorkravet uten å måtte pusse masse etter 50 skudd.

 

Humbo, meiner å huske at kula, etter slugging gjennom løpet, datt gjennom tønna når eg så prøvde den der igjenn. Har ikkje hat våpenet på et halvt år no... ligg hos børsemaker. Ting går sakte...

 

JeGeir

Link to comment
Share on other sites

Ut fra tallene du gir er konklusjonen enkel; defekt løp. Jeg vil tippe det skyldes en innsnevring ved gjengene, stemmer tallene er det egentlig bare nytt løp som gjelder. Noen hundredeler kan du nok lappe ut, men flere tiendels millimeter er for mye. Og uansett hva Ruger måtte mene er dette noe som bør dekkes av forbrukerkjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

Var de jeg også tenkte... ser ikkje ut som om søilen vil måle/diskutere problematikken. Henviser kun til produsentens utalelse om "kun fabrikkamo". En børsemaker har vel "pilots" i hver 1000dels tomme... så kan han enkelt måle løpsdiameter???... Slugging er vel ikkje verdens mest nøyaktige vitenskaplig måling... så kansje mine målinger er på jorde...

 

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En tolk kan kun måle boringsdiameter, det er som regel riflingsdiameter man er interessert i. Men i dette tilfellet bør boringsdimater være redusert like mye, så en bør få samme svar.

 

Her er spesifikasjonene for 44Mag: http://www.saami.org/pubresources/cc_drawings/Pistol/44%20Remington%20Magnum.pdf. Søilen kan mene hva de vil, men faktum er at våpenet skal være produsert ihht denne.

 

En ting: 0,416" er veldig nære borringsdiameter, du er sikker på at målet ditt er for riflingsdiameter?

Link to comment
Share on other sites

Sida eg ikkje har våpenet her får eg ikkje målt dette igjen no, og kulene eg slugga med er for lengst smelta om.

Men... når eg slugger løpet så er det ikkje sikkert at kula "spin" perfekt med riflingane i løpet?? Og dersom kula går gjennom løpet uten å følge riflingane vil jo heile kula få diameter til løpet(bore)... :(

Men meiner eg såg tydelige spor etter riflingene i kulene... og at eg då målte "største" diameter(Grove).

Det var en merkbar økt motstand når kula skulle bankest igjennom ca siste tommen(siste tommen i enden mot tønne ja). Skulle vel ha prøvd å banka kula berre i gjennom halve løpet... og så tilbake. Vanskelig reint praktisk på en revolver?? skyte den ut igjen med kun hylse lad med tennhette?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok målt riktig. Jeg kan selvfølgelig ikke konkludere uten å ha tilgang på våpenet, men alt ser ut til å stemme med en kraftig innsnevring ved gjengene.

 

Hvor gammelt er våpenet? Forbrukerkjøpsloven (hvis du har kjøpt fra forhandler) gir deg 5 års reklamasjonsfrist på produksjonsfeil som dette åpenbart er. Rugers krav om kun mantlede kuler er urimelig, ikke bare ut fra hva man kan forvente av et våpen. SAAMI spesifiserer jo faktisk "lead bullet".

Link to comment
Share on other sites

Neste trinn er vel å finne en uavhengig børsemaker med kunnskap om håndvåpen (langt fra alle har det). Men du kan godt gi Søilen en siste sjanse, sørg for at de forstår at du kjenner rettighetene Forbrukerkjøpsloven gir og at du ikke aksepterer fabrikkens ansvarsfraskrivelse. I en del tilfeller vil trusler om Forbrukerombud/Forliksråd få folk til å tenke seg om en gang til.

Link to comment
Share on other sites

kan overhodet ikke se at brukerhåndboka sier at bly er fyfy. Hadde det vært offisiell politikk fra fabrikken så ville det sikkert vært vanskelig å unngå å legge merke til... :evil:

 

håndbok: https://ruger-docs.s3.amazonaws.com/_ma ... edhawk.pdf

 

AMMUNITION (CARTRIDGES) NOTICE

WE SPECIFICALLY DISCLAIM RESPONSIBILITY FOR ANY DAMAGE

OR INJURY WHATSOEVER OCCURRING IN CONNECTION WITH,

OR AS THE RESULT OF, THE USE IN THE SUPER REDHAWK

REVOLVER OF FAULTY OR NON-STANDARD OR “REMANUFACTURED”

OR HAND LOADED (RELOADED)

AMMUNITION OR OF CARTRIDGES OTHER THAN THOSE FOR

WHICH THE FIREARM WAS ORIGINALLY CHAMBERED.

Link to comment
Share on other sites

Ivara :Nei, kunne ikkje huske at der stod noe om at bly var fyfy i brukermanualen nei.

 

Deerkiller: ok... men hadde håpt å kunne skyte i det minste noen "kose" ladninger uten å måtte bruke GC... Føler det var mykje blying... store "streker, striper" som kom ut når eg pussa, og det kun etter 30-50 skudd. Eg har kun en revolver og det er denne... så har lite erfaring frå før av å bygge på. I pistolene mine er ikkje blying noko tema... skyt lett fleire hundre skudd i 9mm'ern uten å pusse... og GSP .32 er vi sikkert på 500+ skudd før eg pusser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min erfaring er at når man får så alvorlig blying som det beskrives her så kan det kun komme av to ting, forutsatt at kulene er tilstrekkelig harde for ladningen som brukes.

 

1. At de er underdimensjonerte for tønnehalsene

2. At det er noe feil med revolveren. Det kan feks være grader i ett eller flere av kamrene eller at tønnehalsene er trangere enn pipa.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det er synd at det ikke er flere erfarne Magnum 2 skyttere som svarer på din henvendelse! Selv har jeg tilsv dimensjoner som du har på cylinder og løp på mitt våpen, men mitt våpen er en Modell Single Action Bisley. For å redusere blyingen til et minimum for Mag2 øvelsen bruker jeg: Mimek 250 grs .431" blykule med Vihtavouri 540 eller Winchester Auto-Comp med ladninger for faktorkravet. Etter ca 50 skudd får jeg bly i pipen som må fjernes. Våpenets presisjon er  derimot er formidabel med blykuler skutt fra sandsekk! Skulle bare ønske at mine skyteferdigheter sto i forhold til våpenets presisjon.

.https://www.youtube.com/watch?v=JM1ia_bCL2g

Edited by gjest
lagt til tekst
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...