Jump to content

STR pibe med 8" twist


Jekyll

Recommended Posts

200 str er et veldig bra våpen. Pipesnurren er vel den største svakheten. Med et langt og solid løp er de jo i utgangspunktet bygget for å være veldig gode med tyngre kuler 130-160 grain men pipesnurren er for slakk. Man vil miste litt bc. og gyrostabilitet med tyngre kuler og man mister mye hvis man skal skyte langt med tyngre kuler i minusgrader. Men til sitt formål 0-1000 meter i greie temperaturer med 120-140 grains kuler er det gode våpen.

 

Mange fabrikanter er litt gammeldagse på dette med pipesnurr men kunnskapen begynner å bli godt kjent nu så kan vi jo håpe at de oppgraderer litt slik at det kommer oss langholdspatrioter til gode ) Inntil det skjer får man bare bestille custom piper hvis man vil ha optimal ytelse med de beste kulene for langhold.

Link to comment
Share on other sites

210mm er det som er i vanlig salg fra S&L. Det er vel 8.2", Heym har den slakeste stigninga, med 225mm, 8.85". Heympipe er vel den eneste 200STR-pipa jeg ikke har hatt.

Originalpipene leverer de fleste/alle vanlig tilgjengelige kulene med nok stabilitet til å virke presist ut til en 1500m, eller kanskje mer. Iallefall langt forbi supersonisk rekkevidde, og langt forbi mulighetene i de fleste kikkerter.

S&L pipene sender 130gr Norma DL med Sg på nesten 1.5 - den, og 139gr Scenar, og 136gr Scenar L lager trill runde høl i papp på 1000m, noe som indikerer at de flyr rett fram og pent og med minimum av luftmotstand, og full BC.

Som Johnsen sier, "til sitt formål" - de er laget til baneskyting 2-300m og til feltskyting 0-600m. Det er kulene også. Jeg hadde noen spørsmål til Lapua omkring stabilitet en gang, og svaret fra Erkki var "we have not tested accuracy past 800m".

Fabrikantene, med unntak av Berger tror jeg, bryr seg katten i hva som skjer ihvertfall etter 1000 yards, siden ikke en ting det går an å tjene penger på foregår der. Ikke med 6.5 iallefall, 338, så er det en annen sak.

 

Jeg tror uansett at man vil øke treffandelen på si 1500m, langt mer med å slite ut 3 S&L piper, enn å kjøpe ei custompipe med mer riflestigning... De beste skytterene jeg kjenner vet ikke engang hvilken riflestigning løpet har, og noen knapt at det fins et mål for den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På lange hold tror jeg overstabilisering er et større problem enn understabilisering. Er kulen riktig konstruert vil behov for stabilisering avta med avstanden, og en kule som er overstabilisert blir for stiv i banen på lange hold slik at BC reduseres og yaw øker.

Link to comment
Share on other sites

På lange hold tror jeg overstabilisering er et større problem enn understabilisering. Er kulen riktig konstruert vil behov for stabilisering avta med avstanden, og en kule som er overstabilisert blir for stiv i banen på lange hold slik at BC reduseres og yaw øker.

Det du sier nå er i samsvar med en gammel myte ;) Det tilbakevises så tidlig som avv McCoy og "Modern Exterior Ballistics", Litz viser at det motsatte er tilfellet for mange kuler, i "Modern Advancements... Vol. 1"

Over en viss Sg så unngår man en presesjon som utvikler seg utover i banen. Studerer en kulehuller, så kan en ofte se dette, og og Litz viser det med 6DOF beregninger, og målinger av hvordan rotasjonen avtar utover i kulebanen.

Han viser også at BC øker med Sg opp til ca 1.5 for enkelte/ de fleste kuler (HPBT/OTM-kuler). BC måles i dette arbeidet både med mikrofoner utover, og med dopplerradar.

Både McCoy og Litz avviser problemet med overstabilisering og at banen blir for stiv når det gjelder riflekuler - vinkelavvik pga presesjon er langt større, og gir langt større effekt på drag - derfor - søk god stabilitet. For artilleri er selvsagt saken helt anderledes, noe som vises med eksempler både fra beregning og prøveskyting.

 

Tidligere var det viktig å minimalisere ekstra rotasjon for å holde spinndrift nede, men idag er dette ikke nødvendig. Kvaliteten på kuler i dag er også slik at det ikke er noe vesentlig å vinne (det er viktigere med høy BC og lite vindavdrift) på å holde rotasjonen på et absolutt minimum. Tidligere var kuler med kast og ubalanse mer vanlig, og kunne ha store utslag på presisjonen. Både Litz, og Vaughn, "Rifle Accuracy Facts", viser både med beregninger og eksperimenter hvor store (små) utslag en får med dagens gode kuler, men at det er forskjell på dem. Litz kommer ikke overraskende fram til at Berger kuler er best :roll: (Men det kan jo stemme)

Mye av det vi skyter i DFS og andre steder med 6.5 har en Sg mellom 1.2 og 1.4. Litz viser at en for de fleste kuler har maks BC først ved 1.5, og at BC kan være flere % lavere for hver 0.1 i Sg.

Jeg vil påstå, på bakgrunn av dette, og egne erfaringer med 223 og 1:7" stigning, og kuler mellom 62 og 90gr, og 6.5 med kuler mellom 85 og 144gr, at problemet "overstabilisering" ikke er et problem. Økt dispersjon fra ubalanse forekommer som følge av krapp riflestigning, men ikke i en grad som er et problem utenfor HV/LV BR, og "overstabilisering" er iallefall ikke et problem, om det i det hele tatt går an, for "flat fire" opp til 15° eller så elevasjon. Igjen, kanoner, different matter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å impe litt og blåse opp hastigheten med 5-10%? Da tilsvarer vel rotasjonshastigheten stdpatron med 1-8"

Ja, men luftmotstanden og det tippende momentet går opp nesten tilsvarende... At kuler blir så mye mer stabile i høyere hastighet er en annen myte ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av om rpm og hastighet synker linjert.

 

Det burde ikke være noe grunn til at ei flatbasekule mister rotasjonshastighet raskere enn ei vldkule i pr tid selv om hastigheten reduseres raskere for og forklare det enkelt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av om rpm og hastighet synker linjert.

Nei, rpm avtar som regel mindre enn hastigheten, iallefall på en slik måte at kula blir mer og mer stabil i løpet av flygetida. Men hvor fort rotasjonen avtar er veldig variabelt. Sammenlign ei homogen kule, med riflingsmerker bare i drivbåndene, med ei Sauer-kule med 4 dype skarpe riflinger over hele, eller den samme kula fra et amerikansk løp med mye grunnere rifling, og kanskje "5R" rifling. Det er store forskjeller i hvor fort rotasjonen avtar for ei og samme kule, alt etter hva den er skutt fra, og enda mer fra kule til kule.

Det har imidlertid ingen ting med at kuler kun blir marginalt mer stabile når skutt i større hastighet fra samme løp. Ja de får større rotasjonshastighet. Men når de har større fart, så er også kreftene som forsøker å velte den, større.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, men 168gr Sierra Mk er stabil på 1000m i en 300winmag. Det er den ikke i 308. Selv når eneste forskjell er hastighet.

 

Nå kan det jo hende vår venn har ei kule som kantrer ved munning men ellers pleier hastighet å hjelpe på ustabilitet når hastigheten reduseres på en gitt avstand, feks 1000m.

Link to comment
Share on other sites

Vel, men 168gr Sierra Mk er stabil på 1000m i en 300winmag. Det er den ikke i 308. Selv når eneste forskjell er hastighet

168 Sierra er ikke dynamisk stabil ved munningen engang. I noen av våpnene. Selv ikke en veldig rask stigning vil få den dynamisk stabil - den veiver mer og mer for til slutt å velte. Forskjellen er at 300en får kula til 1000m før en 308 gjør det. Antakelig velter de etter omtrent samme tid. Men her er vi langt på viddene.

 

ellers pleier hastighet å hjelpe på ustabilitet

Hastighet hjelper, men bare litt. Litt mer riflestigning ville vært mye bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv om kulene velter på samme tid hjelper det jo med utgangshastighet hvis du kan skyte på 1000m med den ene og ikke den andre.. :-)

 

Jeg har truffet den kanten flere ganger. I farta husker jeg 70gr Speer semispitzer i 222Rem. Gikk veldig bra til 200m i en CG1900 Sporter med 65cm løp. Tumlet litt i en annen med slitt og kappet løp på ca 55cm. Eneste forskjell var utgangshastighet. Dette var kuletest for å redusere vindavdrift i gamledager. Jeg fortsatte å bruke kula på rådyr et par år med godt resultat. Det som er litt morsomt er at i gamle Speer ladebøker står det ikke noe om riflestigningsbegrensninger og de oppgir data for 222 med 1-14". Nå står det minimum 1-10". Når jeg fikk tenkt meg om var dette den eneste kula en kamerat brukte i sin Weatherby Varmintmaster i 224weamag med 1-14" løp.

Link to comment
Share on other sites

Berger sin twist rate kalkulator er veldig bra og der kan du legge inn data for kulene dine og se at m67 har helt rett når han sier at twist rate har mye mer å si en hastighet. Legg inn ei kule og forandre hastigheten og du kan se at høyere hastighet øker stabiliteten men ikke med så mye. De gamle standardene for twist rate ble utarbeidet på bakgrunn av kuler som ble brukt for over 25 år siden og praktiske skyteavstander for jakt og datidens konkurranser. I dag er kulene lang bedre og de beste premium kulene er virkelig gode. Det har også blitt mye mer populært med langholdskyting. Hvis vi i tillegg tar norske forhold med og skyting som kan foregå i minusgrader da er det kjekt med ekstra twist. Prøv med samme kule å forandre temperatur i berger kalkulatoren fra 25+ til 10- og se hvor mye stabiliteten går ned (husk at hastighet på kula også går ned når det er kaldt hvis kruttet har noenlunde samme temperatur som omgivelsene)

 

Lærte en gang at de fleste fabrikanter utvikler kuler og prøveskyter de i sommerhalvåret uten at jeg kan gi konkrete eksempler og fakta på dette. Kanskje det er mer praktisk og behagelig å være ute da ? :D

 

Men for å være veldig klar. Jeg prater ikke om å minimum twist rate for å unngå at kulene blir ustabile. Jeg prater om twist rate som er høy nok til at kulene har optimal gyrostabilitet (altså at de spinner linjært fra boattail til kulespiss, og ikke tumbler rundt sin egen akse) Uten optimal gyrostabilitet så mister du bc. Gruppene vil også åpne seg litt opp i vind da vinden treffer kula annerledes og i verste fall med større flate en ei kule som har optimal gyrostabilitet.

 

Man mister rett og slett presisjon og man får mer sporadiske treff på lange hold når kula mister gyrostabilitet.

 

M67 sa at det er bedre å skyte ut 3 S&L løp en et custom løp. Tja jeg er kanskje enig da trening og mye trening gir resultater. Men at de beste skytterne ikke vet sin egen twist rate .. det er ikke mye å skryte av. Får man ikke best resultater om man både skytter mye OG med bra utstyr ? Jeg hadde heller skutt ut 3 custom løp med optimal twist rate og topp kvalitet en 3 S&L løp som var mindre optimal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i det vitenskaplige. Jeg har bare en pragmatisk tilnærming. Hvis man har problemer med stabilitet kan det noen ganger hjelpe med fart for å nå lenger, ref 168SMK i 308vs300winmag. Da kan det kanskje hjelpe med ekstra fart i 6,5 også uten at vi vet hva behovet egentlig er.

 

Jeg er enig med M67 om å bruke std vare til mengdetrening for å bli god. Custom spesial er ofte for dyrt og tar for mye fokus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...