Jump to content

HK416 til Dynamisk


Recommended Posts

Er klar over at det finnes en annen tråd med lignende spørsmål, men ser den er fra 2011 så jeg spør på nytt da det muligens er blitt endringer i regler med tanke på sentrallagring av våpen osv.

 

Jeg har drevet med dynamisk skyting i noen få år nå, har 2 pistoler og konkurrerer henholdsvis i production og open-klassene med disse.

Stevne aktiviteten min er "relativt laber" med ca 1 Leve 3, 4-5 level 2 og ett og annet Level 1 stevne i året.

 

Greien nå er at jeg har sluttet i jobben for å begynne på universitetet igjen, og har sådan meldt meg på opptak til HV-I for å ha en interessant jobb/aktivitet utenfor skolen.

 

Det jeg lurer på er om det fortsatt er mulig å få utlevert HK416 til bruk i DSSN rifle?

Jeg er ikke medlem i NROF og har sådan ikke noe planer om å melde meg inn heller om det ikke er strengt nødvendig.

 

Er klar over at jeg må søke til områdesjef for å evt få dette gjennom, hva legges vekt på i en slik søknad?

Medlemskap i DSSN og Dynamisk klubb, stevneaktivitet, våpenskap? Har jo disse selfølgelig, men skal det dokumenteres på samme måte som med søknad til POD?

 

En siste ting er at jeg også mest sannsynlig(pga bakgrunn) kommer til å søke meg til skarpskytterstilling i HV-I.

Såvidt jeg vet er våpnene man bruker der HK417 og MP-7 i mitt distrikt.

Ingen av disse er aktuelle for bruk i DSSN (kanskje 417 men den er jeg ikke interessert i å skyte dynamisk med) så jeg lurer på om det da finnes muligheter for å kunne få utlevert HK416 til slik bruk selv om det da eventuelt ikke er mitt "tjenestevåpen"?

 

er også btw klar over at jeg går innenfor å kunne kjøpe min egen dynamisk rifle, men grunnet min nye status som student er dette ikke økonomisk aktuelt de neste 5 årene da jeg ønsker å skyte like mye pistol framover som jeg har gjort tidligere.

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kort og konsist svar.

 

Lurer på om det er noen som skyter dynamisk med HK417?

Ser i den forrige tråden om "temaet" at det er nevnt at noen gjør det.

 

Ser jo at det er mulig såklart men lurer mer på om dette er noe folk faktisk gjør?

Må jo gjerne da montere på ekstra micro rødpunkt i tillegg til hovedsiktet, eller bytte til 1-6 optikk.

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd meg så vidt med MR308 med 16,5" løp i standardklassen. Mi erfaring tilseier at 417 eller MR med lengre løp kanskje vil vere ein fordel om det er slik som eg trur at lenger pipe vil gje litt betre rekylkontroll og raskare andreskot. Det ser ut til å vera mogleg å hevde seg på resultatlistene, men det krev trening, og trening med 7,62x51 har ein heilt annan kostnad enn 5,56x45. Majorfaktoren kompenserer ein del for meir tidsbruk, men den faktoren kan oppnåast med snillare patroner som går i ein lettare plattform. Det er nokre som konkurerar med AG-3 og gjer det brukbart i standard. Hugs at avdelinga, FLO, og UD2-1 har ein del å seie om modifisering av onkel Harald sine børser og kva ammunisjon du får lov å nytte i dei. IPSC reglementet seier noko om antrekk det er lov å konkurere i, men ta deg ein tur på banen og prøv innanfor dei rammene du har. Det kan kome til å bli bra :)

Link to comment
Share on other sites

Du er avhengig av litt velvilje og forståelse. Du har ikke kreve noe, men du kan få aksept.

 

Å få ut ekstra våpen for bruk i DSSN vil sitte langt inne, men er ikke helt umulig.

 

Jeg har i år vært på squad med tre forskjellige som har skutt med MR308. De har det gøy, og de får tommelen opp fra meg, men de har ikke vært i nærheten av pallen i større konkurranser. (Det siste gjelder vel de fleste - uavhengig av våpen...)

 

Om du får velsignelse til å bruke HK416/HK417 til dynamisk, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å montere annen/ekstra optikk på rail. Alt så lenge du ikke permanent endrer våpenet.

 

Med velsignelse til å bruke HK416/HK417 til dynamisk så er det meget stor mulighet for at du også får ammunisjon. Det er ikke tillatt å benytte egen sivil ammunisjon i Forsvarets våpen.

 

NROF har ingen avtale med Forsvaret om lån av HK416.

 

IPSC regelverket krever ikke bruk av uniform om du holder deg innenfor regelverket for utstyr ellers.

 

Hva kan du tilby Forsvaret? Kan du bidra som instruktør? Kan du lære andre soldater relevante skyteteknikker?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det vil nok ikke være mulig for deg å skrive ut 417 da det er ett avdelingsvåpen (som LMG/MG/GUR osv) og ikke personlig bevæpning som HK 416.

 

Det er mulig å få til personlig oppbevaring av 416 og burde være mulig å kunne bruke 223 til trening men her må en levere først før en krever. Hvis det er det første du spør om så er det en veldig god måte å få rask negativ oppmerksom på seg...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oki; hvor står det skrevet? Og da tenker jeg ikke på reglementet for skytefeltet som hindrer bruk av bly grunnet at felt skal være blyfritt; noe som igjen har gitt skyteforbund på enkelte klasser i enkelte øvingsfelt?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 5 erverv av ammunisjon

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Godkjente ammunisjonssamlere kan erverve patroner på grunnlag av samlertillatelsen.

Søker som har lånt skytevåpen av innehaver av individuelt våpenkort, skal fremvise utlånserklæring som inneholder opplysninger som nevnt i § 85. Den som har lånt skytevåpen av forening mv. skal på tilsvarende måte fremvise kontrollseddel med opplysninger som nevnt i § 87.

 

Person som ikke oppfyller vilkårene i første til tredje ledd, kan søke til politiet om tillatelse til å erverve ammunisjon. Søknad skal inneholde søkers navn og adresse, samt art, kaliber og kvantum av den ammunisjon som ønskes ervervet. Søknad fra juridisk person skal undertegnes av den våpenansvarlige. Ervervstillatelsen er gyldig for et tidsrom av tre måneder. Gyldighetstiden kan etter søknad forlenges for inntil tre måneder.

 

Militært personell kan gis tillatelse til å erverve ammunisjon etter våpenlovens bestemmelser til skyting i sivil regi med utlevert mobiliseringsvåpen dersom vedkommende fremlegger bekreftelse fra sin militære avdeling om utlevering av mobiliseringsvåpenet og om behovet for sivil ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Og hjemmebrenningsapparat og lektyre om hvordan man lager alkoholholdige drikker på over 21%.

Kan på en måte skjønne Forsvaret også!

De må jo ta høyde for mindre begavede hjemmeladere/tvilsom ammo i bruk i deres våpen!

Ved å sette krav om kun ammo fra Forsvaret så veit de ihvertfall hva som brukes i våpnene.

Link to comment
Share on other sites

(...)De må jo ta høyde for mindre begavede hjemmeladere/tvilsom ammo i bruk i deres våpen!

Ved å sette krav om kun ammo fra Forsvaret så veit de ihvertfall hva som brukes i våpnene.

 

Som er en rimelig fornuftig holdning. Når jeg låner bort noen av mine våpen så er det alltid med forbehold at ammo følger med våpnet, og at det kun er denne som skal brukes. Det finnes alt for mange revolvere som har blitt spontanombygd til top break pga. en eller annen noldus sine tvilsomme hjemmeladninger.

Link to comment
Share on other sites

De som har ansvaret for innkjøp av våpen til Forsvaret burde få sparken hvis de mener at de har kjøpt ei rifle som ikke kan brukes med absolutt alt av ammo det står 223Rem eller 5,56nato på. Da mener jeg også alt. Fra ammo med lakkerte stålhylser til hjemmeladninger med 100% overtrykk.

 

Tenk om militærbiler ikke var godkjent for sivil diesel.

Link to comment
Share on other sites

Nå tåler vel 416 det meste man putter i den!

Men skjønner som sagt Forsvaret meget godt for det.

At de i det hele tatt lar personer bruke tjenestevåpen til sivil skyting mener jeg er ganske realt.

(Nå kommer det sikkert endel komentarer alà " Da får jo vedkommende mye mer trening om han også skyter med børsa sivilt") Men det får bli en annen diskusjon :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at 416 ikke tåler det meste. Hadde det vært opp til meg hadde jeg latt alle som har en 416 bruke den med hva som helst av ammo til hvilken som helst bruk. Etter en viss tid med erfaringsgrunnlag ville man da være forskånet for noen overraskelser hvis det ble alvor.

 

22/7 var det militær ammomangel i Oslo. De måtte visstnok få tilkjørt ammo fra Mjøsområdet et sted. XXL i Storgata, 300m fra ground zero, hadde flere tusen Fiocchi 223 fmj i butikken som til og med var åpen utover fredagskvelden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært opp til meg hadde jeg latt alle som har en 416 bruke den med hva som helst av ammo til hvilken som helst bruk.

Om man hadde en garanti for at alle som hadde våpnene (inkl. tennstempel) var "på nett" så kan jeg til dels være enig. Men slik veit jeg dessverre av erfaring at det ikke var/er. Jeg var i HV og hadde frem til de siste årene komplett MP5 stående i våpenskapet. Frem til en hendelse som sansynligvis var dråpen som gjorde at vi fikk beskjed om å sende inn tennstempel asap i posten!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har vært endel hendelser med mob.våpen som samfunnet kunne vært foruten. Derfor ble det til at man måtte levere inn tennstempel og fikk ett utlevert ved øvelse. Ble litt enklere enn at folk måtte levere inn våpen og få utlevert dette. Lettere for befalet å ha med en pose tennstempel enn en haug med komplette våpen!

Link to comment
Share on other sites

22/7 var det militær ammomangel i Oslo. De måtte visstnok få tilkjørt ammo fra Mjøsområdet et sted. XXL i Storgata, 300m fra ground zero, hadde flere tusen Fiocchi 223 fmj i butikken som til og med var åpen utover fredagskvelden.

 

Løsningen ble at vi tømte "ulovlige" ekkornlager rundt om. Husker vi delte ut både sporlys og frangible. Det er skremmende når politisk korrekthet og regelonani trumfer nasjonal sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært endel hendelser med mob.våpen som samfunnet kunne vært foruten. Derfor ble det til at man måtte levere inn tennstempel og fikk ett utlevert ved øvelse. Ble litt enklere enn at folk måtte levere inn våpen og få utlevert dette. Lettere for befalet å ha med en pose tennstempel enn en haug med komplette våpen!

Ja, det kjenner jeg godt til som mann i grønt selv.

Skjønte bare ikke ut fra det du skrev om tennstempel på nett hva du mente. Forvirring oppklart :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte om jeg ikke kunne la MP5n stå på Lutvann pga lite plass i våpenskapet hjemme!

Men den fikk jeg klar beskjed om å ta med meg hjem sammen med 100 skudd.

Uka etter ringte våpenkontoret i Oslo meg på jobben og spurte om hva jeg skulle bruke halvautohagla jeg hadde søkt om til. (Sto jakt på søknaden) Når jeg lo og forklarte hva de sa om mob.våpenet på Lutvann så svarte damen hyggelig at de tok stikkprøver innimellom. Godkjent våpensøknad lå forøvrig i postkassa noen få dager etter :)

Link to comment
Share on other sites

Det har vært endel hendelser med mob.våpen som samfunnet kunne vært foruten. Derfor ble det til at man måtte levere inn tennstempel og fikk ett utlevert ved øvelse. Ble litt enklere enn at folk måtte levere inn våpen og få utlevert dette. Lettere for befalet å ha med en pose tennstempel enn en haug med komplette våpen!

 

OT. Det var egentlig veldig få hendelser. Spesielt når vi vet det var mange titusener av våpen utlevert. Min personlige mening er at de hendelsene vi som samfunn opplevde de 20 årene før tennstempel ble levert inn var innenfor det vi burde akseptere. Det er selvfølgelig tragisk for alle de som ble rammet, tro ikke noe annet. Men jeg tror dette ville skjedd uten forsvarets våpen, og da med en annen metode. Det vi har oppnådd som samfunn er bare å uthule militær beredskap uten at vi har fått noe igjen.

 

De som øver (sivilt og millitært) og ber om en fungerende 416 med hjem bør etter min mening få lov til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På 30.8.2016 den 0.43, center skrev:

Du er avhengig av litt velvilje og forståelse. Du har ikke kreve noe, men du kan få aksept.

 

Å få ut ekstra våpen for bruk i DSSN vil sitte langt inne, men er ikke helt umulig.

 

Jeg har i år vært på squad med tre forskjellige som har skutt med MR308. De har det gøy, og de får tommelen opp fra meg, men de har ikke vært i nærheten av pallen i større konkurranser. (Det siste gjelder vel de fleste - uavhengig av våpen...)

 

Om du får velsignelse til å bruke HK416/HK417 til dynamisk, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å montere annen/ekstra optikk på rail. Alt så lenge du ikke permanent endrer våpenet.

 

Med velsignelse til å bruke HK416/HK417 til dynamisk så er det meget stor mulighet for at du også får ammunisjon. Det er ikke tillatt å benytte egen sivil ammunisjon i Forsvarets våpen.

 

NROF har ingen avtale med Forsvaret om lån av HK416.

 

IPSC regelverket krever ikke bruk av uniform om du holder deg innenfor regelverket for utstyr ellers.

 

Hva kan du tilby Forsvaret? Kan du bidra som instruktør? Kan du lære andre soldater relevante skyteteknikker?

 

Link to comment
Share on other sites

På 26.9.2016 den 14.16, West4658 skrev:

Og det gjør de også.

Varierer fra distrikt til distrikt.

Som skarpskytter i HV-I vil du i de fleste distrikt få med ammo og 417 med hjem for egentrening.

Men du vil også forstå konseptet i Forsvaret for 417 å dermed forstå at DSSN med denne er uaktuelt.

Til Torf: er vel ikke veldig mange våpen av denne typen som vil tåle 100% overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Colt1914: 417 er da høyaktuelle for dynamisk dersom målet ditt er å komme deg på skytebana og stevner fra tid til annen, og ønsker å ha det fantastisk moro.

Har skutt et par stevner med begge riflene mine, en Stag 3G og en MR308 (for dummies: 417 uten funswitch men med høyere egenpresisjon), og kan vel slå klart fast at der Stag'en er klart mer konkurransedyktig er 308'en desto mer morsom.

Forsvarets 417 er vel noe kortere enn 20" løp, og setter en på kort/mellomdistansesikte og en skråmontert rødpunkt er en i gang.

Link to comment
Share on other sites

Den vanligste utgaven av 417 i forsvaret i dag har 20" løp og har ikke hekauto som alternativ på omstilleren, presisjonen på våre 417 står ikke tilbake for de sivile MR-308.

Jeg mente spesifikt at om du disponerer en 417 så vil det ikke være et tema og bruke den til DSSN skyting.

At en sivil MR308, FN-Fal, G-3 el. fint kan benyttes til DSSN det er jeg forøvrig helt enig i. 

De første årene med dynamisk rifle var forøvrig ganske dominert av skyttere med Forsvarets AG-3, så at kaliberet er egnet er det ingen som stiller spørsmål med.

 

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke være i stand til å hevde deg med 308 sånn nivåer er nå, så hvorvidt det er egnet eller ikke kommer helt an på hvilket mål man har med å delta i konkurranser.
Det IPSC burde gjort var å innføre major rifle som egen divisjon, så kunne man for godt lagt død diskusjonen om hvor grensen mellom minor og major skal ligge. Den har pågått så lenge jeg kan huske og kommer aldri til å føre til noe positivt uansett hvordan man gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Det mest sportslige er å legge grensene slik at 223 er egnet for minor mens 308 er egnet for major. Det er tross alt disse to patronene som aktuelle våpen leveres i, å gi andre patroner en vesentlig fordel vil bare øke terskelen for å delta.

Den virkelige utfordringen er vel å finne en scoring og/eller løype som balanserer ut ting litt, så en faktisk kan få litt konkurranse på tvers av klassene. Hvis man ikke finner dette vil det kanskje være like greit å dele opp i egne divisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Man har forsøkt å finne en balanse mellom minor og major i årevis, det kommer ikke til å skje. Senker du grensen for major så åpner du opp for masse andre kalibere enn .308. Det at 223 og 308 er de mest aktuelle kaliberene er også en forestilling som bare vi i vesteuropa har. Det er masse IPSCnasjoner som ønsker å senke grensen for major for at de skal nå majorkravet med AK. I Russland har de løst problemet med å rett og slett ha en egen AKdivisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...