Jump to content

Oppbygging av bly i støypetanga, i "mold cavities".


JeGeir

Recommended Posts

Fersk kulestøyper med et lite spørsmål:

 

Får akumulering av bly i støypetanga mi. Som regel dukker det opp i området smørerille/drivband. Har lyman stål former, har støpt med myk legering, bly + 5%tinn og periodevis lit varmt! Ser ut som om det blir avsett ørlite grande for kvar gang en fyller forma... men etter et par 300 kuler, viser det igjenn på kulene, som da har avrundede kanter, eksempelvis på smøreriller. Lurer på om det finst en forklaring på denne blyinga? Og korleis får en det vekk, uten å skade forma?

 

JeGeir

Link to comment
Share on other sites

Får akumulering av bly i støypetanga mi. Som regel dukker det opp i området smørerille/drivband.

 

Vask med isopropanol og smør kun boltene og låsepinnene med voks, ikke sot.

 

La tanga ligge 10-20 min i overdrevent varmt bly etter vask, kjøl halvveis og smør. Da er tanga ren og evt urenheter smeltet bort.

 

Har du flukset blyet grundig før du støper?

 

Nå har jeg alutenger fra Lee, de trives best lunken med ekstra varmt bly...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk aldri prøvd en støpetang uten å sote den først (jeg har 11 tenger).

Går like bra uten soting. :) Så, det gidder jeg ikke.

 

Forutsetter god fluksing, rett temp på blyet og oppvarmet støpeblokk, så går det nok bra. Kanskje litt eksmerimentering med strammingen av "lokket".

 

Med øse, entrer jeg alltid tuten på øsa, hullet i lokket, sideveis, snur så 90 grader, så blyet rant ned. Men det ble trolig for lite trykk og kulene var ikke bestandig bra i basen (bakkant). Begynte å etterlate litt bly (liten "kake"), over innfyllingshullet. Men ikke så mye, at det hindrer fylling av neste hull. Da blir også basen bra. Det er min metode.

 

Har opplevd, at en (el. to) Lyman støpeblokker har hatt for marginale ventilasjons spor, eller skade i endene (fra fabrikk), på ventilasjons sporet. Dette gjalt ved problemer med å fylle formen nedi, så kulene ikke ble perfekte/eller ikke hadde skarpe kanter. Da har jeg jeg har benyttet et lite støpt Arkansasbryne og brynt opp ventilasjons hullet/sporet. Kunne sikkert ha brukt ei liten fin fil. (Må prøve seg fram, hvis kulene ikke blir utfyllt hele veien). Tar en for mye, blir det "tråder" av bly ut på sidene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For kald eller for varm kan føre til blying og tetting av ventileringsrillene. Når det først har begynt blir det bare værre da bly setter seg lett der det er bly fra før.

 

Ha på handsker. Ta en bit spruekutt og legg intil blyet på blokka og pirk og "visk" det bort!

 

Det skjer som oftest slik da blokka er for varm. Kan også forekomme på jerntenger om det er en anelse rust på de plassene du beskriver. Er ikke alltid så lett og se. Isåfall spray med CRC, skrubb og vask etterpå med rødsprit og sot om du ønsker. Rynkete kuler kan firekomme de første gangene.

 

 

Lykke til!

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for innputs! ja, jeg flukser godt. Alt bly først smelta, fluksa og støpt i barer frå egen gryte. Så ned i lee pro4 20lb gryte... uten pid kontrol på varmen, kun termomter og en på/av knap jeg har laget til. Flukser ved oppstart og en gang eller to undervegs. Til å begynne med er tanga lett å oppne og kulene faller lett ut. Alle fine og skarpe kanter er vell definerte. Når det så har bygt seg opp bly i tanga, blir det lit vanskligere å oppne tanga og kulene får avrundede kanter opp i mot der som det ligg bly i tanga. Prøvd med soting, og uten. Ingen forskjell.

 

Uten pid kontroll på tappegryta vil temperaturen svinge litt... og med bly/5%tinn må eg ha en temperatur på 630f for at eg skal kunne bruke gryta uten at blyet størkner i "tappe hullet". Uten pid kontrol, svinger temperaturn mellom 650-700f. Det kan virke som om det blir avsett meir bly når tanga blir varm... og temperaturen på blyet er høg.

 

Noen som har en pid kontroll å anbefale til slikt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Har bare gammelt utstyr og ingen erfaring med el. smeltegryter. Men temperaturen er relativt viktig. Om denne differansen er for mye, vet jeg ikke.

 

Er også usikker på, om jeg forstår nest siste setning, i 1. avsnitt riktig. Aldri opplevd at det bygger seg opp bly inne i støpeforma. Men har opplevd at det kan bygge seg opp bly oppå, mellom lokk og formen. Det har vært justering av lokket.

 

Men når tangen blir for varm, kan lokket være for hardt tilskrudd og bli vanskelig å åpne. Utfylling av støpeblokken er normalt temperaturen, hvis jeg husker rett. Kanskje prøve med litt løsere lokk. Bare litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...