Jump to content

Må vi utrydde hjort og rein?


Haavard

Recommended Posts

 

 

På 10.1.2018 den 19.44, DoctoRoy skrev:

 

De var nok litt eplekjekke i artikkelen for etter testing viste vaksinen seg ikke å holde mål.

 

 

Hm, jeg leste artikkelen som ganske dyster, men med to forsiktige lysglimt. 

 

Linken din peker mot tester av en vaksine på Elk, men i NYTartikkelen tror jeg de sikter til tester av en annen vaksine på hvithalehjort: "There is no treatment, although a vaccine has been successful in tests in wild deer."

Dette er kanskje det de viste til: https://www.avma.org/News/JAVMANews/Pages/150215p.aspx

 

NYT tar inn korreksjoner så du kunne jo skrevet til dem om du fremdeles mener de er misvisende. Hadde vært kult om du fikk inn en korreksjon:)

 

Link to comment
Share on other sites

Studien deres viste at kun ett dyr ikke var smittet etter to år - men man mener at inkubasjonstiden nok kan være atskillig lenger enn det. Det vil nok gå atskillig flere år før de kan si at vaksinen virket. Interessant er det uansett ja ettersom de muligens er på rett vei :)

....og så at Altzheimers potensielt kan være en prionsyke......

 

"Within two years, all the deer given the placebo had developed CWD. Four deer given the vaccine took substantially longer to develop infection, while the fifth animal was infection-free at the time of the report’s publication."

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

"Blinde" forsøk vil si at deltakerne ikke vet hvem som får medisin, og hvem som får juksetabletter. I dette tilfelle var det dyr som var forsøks"personer", så "placebo"-virkningen var nok neglisjerbar.

 

"Dobbelt-blindet" vil si at heller ikke de som sto for medisineringen visste hvem som fikk hva. Man kan aldri utelukke "forutinntatthet" for eller mot et-eller-annet blant alle dem som kan ha "en finger med i spillet" i store eksperimenter, derfor er det viktig at heller ikke forskerne kjenner koden for virksomt og ikke-virksomt.

 

På norsk ville vi nok ikke brukt begrepet "placebo" om dyreforsøk, men heller skrevet om blindforsøk.

 

Det finnes mer om dette i forumets nest beste (etter "Trolljakt"-tråden) tråd, "Kritisk tenkning" under Off-Topic.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mistanke om litt agurknyhet, ingen av delene er noe nytt, og kommer vel ikke helt frem om det snakkes spesifikt om Nordfjella.

 

Men bra at sånne fakta kommer på bordet, veldig mange som tror dette er en vanlig sykdom og kan behandles deretter.

 

Man skal ha i tankene at industrien som rammes av skrapesyke og kugalskap (gor ikke å snakke om CJD) har uendelig mye større ressurser bak seg enn viltnæringen, og når de ikke har kommet med en effektiv vaksinering/kur, er det vanskelig å tro at "småpengene" tildelt villreinen skal løse denne gåten i løpet av kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hva alle frykter ja. Samme med fugleinfluensa og smitte til mennesker. Veldig kjent bekymring og problemstilling.

Merk at han ikke sier noe om at det er sannsynlig at CWD varianten av prionsykdommer smitter - han er ute og snakker om noe han frykter. Jeg tipper det handler om budsjetter - for å være kynisk. Det er ikke nye fakta i artikkelen etter hva jeg ser - men heller hans frykt og vitenskapelige spekulasjon.

CWD er siden sykdommen ble identifisert på 1970 tallet ikke å smitte til mennesker - enda - og gjett om det blir oppslag (og budsjetter for forskningen) hvis dette blir påvist. 

Vaksine mot prionsykdommer skal vel godt gjøres i og med sykdommens natur, men CJD ser vi lite av om dagen etter hysteriet på 90 tallet. Det hjalp å ikke fore kyrne med hjernemasse og beinmarg fra andre kyr. Merkelig? Nei..

I og med at skrantesjuken i Nordfjella (til forskjell fra skrantesjuken på elg i Selbu) er identisk med CWD slik vi kjenner den fra USA er jeg fortsatt av den mening at det er riktig å utrydde villreinen i Nordfjella, og sette området i karantene. Jeg /tror/ at CWD har kommet til villreinstammen i Nordfjella med hjelp av av mennesker i en eller annen form og at vi på denne måten får kontroll på utbruddet.
Jeg /håper/ det blir mye strengere kontroll av biotrusler på grensen - men det er vel fåfengt i disse EU/globale tider. Ser ut som om det bare er Australia og New Zealand som har stell på dette,

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Prthhh skrev:


I og med at skrantesjuken i Nordfjella (til forskjell fra skrantesjuken på elg i Selbu) er identisk med CWD slik vi kjenner den fra USA er jeg fortsatt av den mening at det er riktig å utrydde villreinen i Nordfjella, og sette området i karantene. Jeg /tror/ at CWD har kommet til villreinstammen i Nordfjella med hjelp av av mennesker i en eller annen form og at vi på denne måten får kontroll på utbruddet.
Jeg /håper/ det blir mye strengere kontroll av biotrusler på grensen - men det er vel fåfengt i disse EU/globale tider. Ser ut som om det bare er Australia og New Zealand som har stell på dette,

Helt enig. All logikk sier at det må være sånn.

 

(Usa/Canada har også strenge regler for innførsel. For to år siden kom jeg med tog fra Toronto og ble fratatt all frukt av tollerne.) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja, ganske imponerende, spesielt med så mye tvil om de skulle klare det til mai. Kjipt å miste et flott jaktterreng, men hvis de nå faktisk ikke finner skrantesyke i noen andre områder er det en kjempesuksess!

 

Var snakk om å ta vare på kjøttet, men ettersom de måtte vente x antall dager på svar fra prøve før det kunne sendes til slakt, ble det ikke godkjent av Mattilsynet.

Link to comment
Share on other sites

Med den tilgangen på ressurser og rutine SNO har og hadde i forbindelse med dette oppdraget, vil jeg ikke bruke et så sterkt ord som imponerende, slik msteiro nevner i sitt innlegg ett hakk lengere opp i denne tråden. De har utført et oppdrag iht en "kravspesifikasjon" 

That's it......hverken mer eller mindre.

Så vil jeg fremheve innsynet og åpenheten allmenheten har fått i forbindelse med dette oppdraget. Veldig bra.

Man kan oppfatte SNO som ikke alt for informative i forskjellig sammenheng, men her har de spilt på lag til de grader.

Tommel opp herfra.

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CWD er ikke påvist å smitte til sau eller andre arter og dette har det vært forsket på i USA (men forskerne tar vitenskapelig forbehold såklart - og anbefaler heller ikke å spise kjøtt fra dyr som er CWD smittet). Så den smittevektoren virker rimelig avklart til tross for at enkelte særinteresser har interesse av å prøve å så tvil om dette.

Neste spørsmål er spredning via biologisk masse. Hva har de tråkket i, og hva ligger i ulla. Nå klippes ulla ut på våren før de slippes ut - så der blir en kvitt mye av det som evt. måtte henge igjen. Klauvene drar de med seg litt av hvert på, men de "går det av" etterhvert som de beveger seg i terrenget så evt. avføring fra rein og smittet biomasse /bør/ ligge igjen i karanteneområdet. 
Jeg /tror/ ikke de ville hatt med seg smitten hjem til fjøset på høsten - men jeg /håper/ Mattilsynet har tenkt tanken og sjekket for prionene i strø og dekke i sauefjøs samt i transportredskapen (hengere/lastebiler) selv om det virker lite sannsynlig.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Prthhh skrev:

CWD er ikke påvist å smitte til sau eller andre arter og dette har det vært forsket på i USA (men forskerne tar vitenskapelig forbehold såklart - og anbefaler heller ikke å spise kjøtt fra dyr som er CWD smittet). Så den smittevektoren virker rimelig avklart til tross for at enkelte særinteresser har interesse av å prøve å så tvil om dette.

Det ligger resultater fra en kanadisk studie som viser at skarantesjuke smitter til andre dyrearter lenger oppe i tråden. Hvilke studier fra USA er det du støtter deg på?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg burde skrevet "CWD er ikke påvist å smitte naturlig til sau eller andre beitedyr i landbruket".
Jeg tenkte  på sau og risikoen for smitte ved at de har beitet i infisert område, båret med seg smitten ut av området for derigjennom å spre smitten videre igjen til hjortedyr. Det var konteksten for utsagnet og den delen av tråden.


Men tenker du på den studien som oppsummeres folkelig slik: "Three of five macaques that were fed infected white-tailed deer meat over a three-year period tested positive for CWD." ?
Eller tenker du på studien hvor de injiserte prionene direkte i forsøksdyrene?


Ref: http://cwd-info.org/faq/
 

Sitat

Cattle and other domestic livestock appear to be resistant to natural infection. There are no reported cases of natural transmission of CWD from infected elk or deer to domestic livestock. However, the disease has been experimentally reproduced in cattle by the direct injection of the infectious agent into their brains. Several investigations are currently underway to further study this question.



 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Prthhh skrev:

CWD er ikke påvist å smitte til sau eller andre arter

 

Det blir i tillegg gjennomført prøveuttak av sauehjerner ifb med overvåkningsprogrammet for skrapesjuke (ca 20.000 årlig), og evt smitte av CWD burde blitt oppdaget i den forbindelse. Regner med (uten at jeg vet) at det gjøres en ekstra innsats i denne regionen med prøveuttak. 

 

I forhold til skrapesjuke er det også slik at det er genetisk forskjell på hvor mottakelige sau er, og dette er delvis hensyntatt i avl. Det er fem kategorier for "mottakelighet", og kun 15% av norsk sau havner i kategoriene "mottakelig" eller "svært mottakelig". Dvs det er en stor grad av genetisk resistens mot slike sjukdommer i norsk sau (er ikke noe unikt forøvrig, det avles enda sterkere på dette bl.a i UK).

 

Dvs det er liten sjans for at CWD kan smitte over, hvis den likevel kan smitte over er det en stor grad av resistens mot slike sjukdommer hos sau, og hvis det skulle oppstå sjukdom er det en stor sjans for at det blir oppdaget. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til den som sa at smitten i Nordfjella er identisk ,med den i Amerika så er ikkje dette fastslått. Faktisk så sa folk frå Veterinærinstituttet på eit møte i oktober at dei ikkje var sikre på om det var samme smitte og om den har samme egenskaper,men dei antar det. Vedkommande ville ikkje at dette skulle komma ut.   Dette blir no bekrefta i ein nylig utkomen EFSA rapport På side 9 står følgande å lesa :"For purposes of discussion in this opinion, the term ‘chronic wasting disease’ is used generically to
include TSE – caused by prion infection – occurring naturally in any cervid species. Whether CWD in
Norwegian moose, reindeer and red deer are caused by a common prion strain has not been
determined, but early indications suggest that there are differences in the expression of disease in
reindeer as compared to moose and red deer. Moreover, whether CWD cases in Norway or other
European countries are caused by the same prion strain(s) that occur in North America has not been
determined. The prion strain(s) associated with CWD in North America is/are infectious among
susceptible hosts. Based on reported initial similarities, the current opinion assumes that the
epidemiology of CWD in Norwegian reindeer will resemble that described for CWD in North American
cervids."   Dei antar det,men det er lang veg  igjen før det er bekrefta,.

 

Til dei som fortsatt snakkar om at urin frå Amerika kan vera smittekjelde, vel i teorien så er dette mulig,men i praksis neppe sannsynleg.  Her kan ein sjå kva dei gjer og ikkje gjer i staten New York , den einaste staden dei (foreløpig) har klart å utrydde smitten.https://www.newyorker.com/magazine/2017/09/25/money-power-and-deer-urine  1gram hjernemasse med smitte tilsvarer fleire tusen liter med urin med smitte. Her må bemerkas at det tilfellet ikkje er samanliknbart med Nordfjella då dette dreidde seg om ein heilt anna art. Veldig få smitta dyr ca 4-5 dyr der halvparten var i ein farm. Altså veldig begrensa områda, og ikkje minst dei testa jamnlig på forhånd så dei visste relativt sikkert når smitten dukka opp.  I Nordfjella vert det sagt frå 15 år til nylig. Men sannheiten er at dei ikkje veit kor fort den smittar mellom rein (om den gjer det, noko ein må anta ,men det er ikkje bekrefta gjennom forsøk) Reinen i Nordfjella har ein tendens til å gnage på geviret til kvarandre, også bastgevir. Noko som muligens kan ha auka smittefaren.

 

Når det gjeld resistens så er det Jibrag skriv korrekt angåande skrapesjuke. Og sjølvsagt finnes det resistente hjortedyr i Amerika, men folk må ha klart for seg at resistens og immunitet ikkje er det samme.  At resistente hjortedyr der borte er meir smittefarlige er slett ikkje noko som alle er enige i. Det er ikkje slik at resistente dyr lever i det uendelige , dei er like mykje utsatt for jakt som andre. Og om eit dyr blir smitte ved la oss sei 3 års alderen og blir skutt ved 4 år,mens eit anna blir smitta ved 1.5 års alderen og blir skutt ved 4 år, kven har spredd smitte lengst? Dette berre som eksempel.

Link to comment
Share on other sites

På 27.2.2018 den 9.25, Prthhh skrev:

CWD er ikke påvist å smitte til sau eller andre arter og dette har det vært forsket på i USA (men forskerne tar vitenskapelig forbehold såklart - og anbefaler heller ikke å spise kjøtt fra dyr som er CWD smittet). Så den smittevektoren virker rimelig avklart til tross for at enkelte særinteresser har interesse av å prøve å så tvil om dette.

Neste spørsmål er spredning via biologisk masse. Hva har de tråkket i, og hva ligger i ulla. Nå klippes ulla ut på våren før de slippes ut - så der blir en kvitt mye av det som evt. måtte henge igjen. Klauvene drar de med seg litt av hvert på, men de "går det av" etterhvert som de beveger seg i terrenget så evt. avføring fra rein og smittet biomasse /bør/ ligge igjen i karanteneområdet. 
Jeg /tror/ ikke de ville hatt med seg smitten hjem til fjøset på høsten - men jeg /håper/ Mattilsynet har tenkt tanken og sjekket for prionene i strø og dekke i sauefjøs samt i transportredskapen (hengere/lastebiler) selv om det virker lite sannsynlig.

 

Om ikkje dyra blir smitta så kan dei ete planter som har tatt opp smitte og spre det gjennom møkk.  Forskarane har jo funne ut at planter kan ta opp smitten,men det er såvidt eg veit aldri påvist at dyr har blitt smitta på den måten sjølv om dei trur det er ein smitteveg.     Elllers kan ein merka seg kva følgjande "særinteresser" seier:   Professor Adriano Aguzzo (google han så får de sjå at dette er ikkje kven som helst innafor prionforsking) "It pains me to no end to even comtemplate the possibility, but it seems entirely plausible that CWD originated from scientistmade spread of scrapie from sheep to deer in the Colorrado researc facility. If true , a terrible burden for those involved" uttalt 20 august  2017   Sjå også denne  fra 2001 http://deerfarmer.com/wiki/chronic-wasting-disease-origins    Vil berre minne om at kugalskap smitta over til menneske og skapte ein eigen variant Creutzfeldt Jakob sjukdom.   Så sjølv om ting ikkje er bekrefta så betyr det heller ikkje at muligheiten er avkrefta.

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Artikkelen fra 2001 gir ikke noe støtte for at skrantesjuke kommer fra skrapesjuke:

"Gene Schoonveld suspects some of the sheep in his study had scrapie, a relative of chronic wasting disease. Some of the deer might have become infected with scrapie, which then mutated into CWD and spread to other deer."

Dersom noen av sauene hadde symptomer ville det blitt oppdaget. Hvis det ikke ble oppdaget så hadde ikke "forskeren" kvalifikasjoner til å gjennomføre studien.

 

Det hele er kokt i hop for å få kred i en hovedoppgave:

"Schoonveld admits he doesn’t have conclusive proof, but he said if the sheep had scrapie, it might have “jumped” from the sheep and mutated in deer as CWD. The deer and sheep were penned together from 1968 to 1971 during his master’s degree project at Colorado State University."

Link to comment
Share on other sites

Har du DoctoRoy høyrt om inkubasjonstid?  Kan berre nemne at av 18 påviste tilfelle av CWD i Nordfjella så var det kun det første dyret som viste tegn på å vera sjuk.  Så at sauene KAN ha hatt skrapesjuke uten vise symptom er muligt. Eg seier ikkje at sjukdommen stammer derfra , men til å avvise muligheten med å sei det ikkje er bevist blir noko anna. Og ikkje trur eg Schoonveld var ute etter å oppnå kred som du kallar det så mange år seinare, det er din påstand 

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Det som gjør saken enda mer komplisert, er at det uten tvil er påvist former for prionsjukdommer som oppstår spontant i dyr, former som ikke er smittsomme. Dette åpner også for muligheten for at tilsvarende spontane former kan endre seg slik at de blir smittsomme. Og dette er påvist hos flere arter, blant annet sau (Nor98), elg (Selbu - to tilfeller og ett i Lierne) og hjort (Møre nå i høst) 

 

Av de milliarder hjortevilt som har befunnet seg på kloden bare de siste 20 åra er det kun et ørlite fåtall som er undersøkt, og hvor ofte dette oppstår kan en bare gjette på. Men ettersom det er påvist fire tilfeller i Norge bare i fjor, tyder på at dette skjer titt og ofte. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Jibrag skrev:

Det som gjør saken enda mer komplisert, er at det uten tvil er påvist former for prionsjukdommer som oppstår spontant i dyr, former som ikke er smittsomme. Dette åpner også for muligheten for at tilsvarende spontane former kan endre seg slik at de blir smittsomme. Og dette er påvist hos flere arter, blant annet sau (Nor98), elg (Selbu - to tilfeller og ett i Lierne) og hjort (Møre nå i høst) 

 

Av de milliarder hjortevilt som har befunnet seg på kloden bare de siste 20 åra er det kun et ørlite fåtall som er undersøkt, og hvor ofte dette oppstår kan en bare gjette på. Men ettersom det er påvist fire tilfeller i Norge bare i fjor, tyder på at dette skjer titt og ofte. 

 

Riktig påpeikt Jibrag .Bjørnar Ytrehus forskar hos NINA har lansert ein hypotese om at slik spontant oppstått CWD kan ha utvikla den klassiske varianten. Ved at andre dyr kanskje har gnagd på skjelettet av eit dødt dyr som hadde ein slik spontan variant.Og på den måten fått i seg smittestoff som har utvikla seg til ein smittsom variant. Han påstår at ny forsking i Colorado viser at hjortedyr lettare kan få ein spontan variant enn andre dyr, altså at dei er meir utsatt.  Ein anna ting er at forsking på NOR98 har vist at ein slik atypisk variant kanskje ikkje er så uskyldig som ein har trudd. Det er forsking som viser at den faktisk kan smitte på små lam, men i liten grad. På sau har ein gode overvåkingsprogram for å oppdage skrapesjuke slik at dei sjuke dyra blir plukka ut tidleg. Slik fungerer det ikkje ute i naturen, dyr med atypisk variant kan leve fritt med andre dyr i årevis i verste fall. Er dette berre bitte litt smittsomt så skal ein ikkje sjå vekk frå at det over tid kan utvikle seg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vest skrev:

Har du DoctoRoy høyrt om inkubasjonstid?  Kan berre nemne at av 18 påviste tilfelle av CWD i Nordfjella så var det kun det første dyret som viste tegn på å vera sjuk.  Så at sauene KAN ha hatt skrapesjuke uten vise symptom er muligt. Eg seier ikkje at sjukdommen stammer derfra , men til å avvise muligheten med å sei det ikkje er bevist blir noko anna. Og ikkje trur eg Schoonveld var ute etter å oppnå kred som du kallar det så mange år seinare, det er din påstand 

Skrapesjuke er en betennelsessykdom -- skrantesjuke er en prionsykdom. Scoonveld fikk påkalt oppmerksomhet for uttalelsene og han nevnes fremdeles så hensikten ble oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Skrapesjuke er en betennelsessykdom -- skrantesjuke er en prionsykdom. Scoonveld fikk påkalt oppmerksomhet for uttalelsene og han nevnes fremdeles så hensikten ble oppnådd.

 

Skrapesjuke og Skrantesjuke (CWD) er i lag med kugalskap (BSE) , Creutzfeldt Jakob + ein del andre  variantar alle prionsjukdommar som går under samlebetegnelsen TSE  https://en.wikipedia.org/wiki/Transmissible_spongiform_encephalop

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har du rett. Har ikke annet enn slurveskap å skylde på.

 

Kommentaren min burde gått på det halmstrået som dras frem at "man kan ikke med sikkerhet hevde" og " vi kan ikke utelukke muligheten for". Alle vet at når de begrepene trekkes frem så er enhver videre diskusjon nytteløs.

Det vi vet er at det kan smitte mellom arter gjennom årelangt inntak av infisert kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men foring av fjellrev med pellets er en mulig smittekilde dersom pellets er laget av dyrerester.

Det var årsaken til kugalskap, og må tas i betraktning også i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Per-S skrev:

Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men foring av fjellrev med pellets er en mulig smittekilde dersom pellets er laget av dyrerester.

Det var årsaken til kugalskap, og må tas i betraktning også i dette tilfellet.

Det ble vel slutt på bruk av beinmel i dyrefór etter fadesen med kugalskapen? Nå må alt organisk materiale varmebehandles før det går inn i produksjonen. Mener å huske at bein ble malt opp og tilsatt fóret uten å være varmebehandlet.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Det ble varmebehandlet, men ikke godt nok. Hvilke prosedyrer som blir fulgt nå er jeg usikker på.

I forkant av kugalskapen ble beinmjølet varmet opp til 80 grader celsius. I etterkant ble det krav om trykk-kokere med 140 grader i ... to timer? Eller var det lengre? Husker ikke helt nå, men det er mange år siden det ble oppgradert koking i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

I etterkant ble det krav om trykk-kokere med 140 grader i ... to timer?

 

Jeg fant, jeg fant

 

"Animalske biprodukter med en partikkelstørrelse på høyst 50 mm skal varmes opp til en kjernetemperatur på over 133 °C i minst 20 sammenhengende minutter, ved et (absolutt) trykk på minst 3 bar."

eller med partikkelstørrelse 150mm " varmes opp slik at det sikres at en kjernetemperatur på over 100 °C opprettholdes i minst 125 minutter, en kjernetemperatur på over 110 °C opprettholdes i minst 120 minutter og en kjernetemperatur på over 120 °C opprettholdes i minst 50 minutter."

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske litt lengre tilbake. 

'Da ble beinrester og annet som skulle i for kokt to ganger, det ble dyrt, og det ble redusert til en oppvarming. Sikkert det som er nevnt til 80 grader, som er pasterisering, det skal teoretisk drepe bakterier.

Etter denne prosedyren var brukt noen år oppstod kugalskap og smitte til mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Må en ikke opp i temmelig mye mer enn 140 grader for å ta knekken på CWD? Mener det ble sagt på den podcasten noen linket til at CWD overlevde temperaturer opp til 5-600 grader. Dette var antageligvis fahrenheit og blir i så fall 250-315 C.

Link to comment
Share on other sites

"Omattatt og omattatt - ".

 

Nå er det påvist samme/lignende "skrantesyke" på en 15 år gammel elgokse (hvordan har den overlevd så mange jaktsesonger?) i Finland, som de to i Selbu, og den i Lierne.

 

http://www.nationen.no/verden/skrantesyke-pavist-hos-elg-i-finland/

 

Den kan vel ikke ha "skrantet" så mye, når den er blitt 15 år? Elgen i Lierne var "muligens" kommet fra samme område som de to i Selbu, men det kan vel neppe sies om en finsk elg?

 

Uten å bli "overtroisk", jeg TROR denne formen for skrantesyke har vært her,  og utviklet seg på gamle dyr, fra tidenes morgen. "Den som leter, h*n finner", heter det jo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ei grei oppsummering av forskningen på smitteveiene i "Nationen" i dag:

 

http://www.nationen.no/kronikk/er-sau-viktigere-enn-fore-var-prinsippet/

 

Alternativet til sommerbeiting i fjellet, som kronikørene ikke direkte går inn på, er jo å legge ned, eller redusere kraftig, sauenæringen i området. Dette er et av de områdene i landet som har ikke så stort rovdyrpress. Og kronikørene  er jo tilhengere av norske filial-bestander av ikke-truede rovdyr som ulv og bjørn. Det vil nok ikke være så uventet om det kommer motinnlegg i "Nationen".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...