Jump to content

Avklaring om utlån av våpen.


bbdg

Recommended Posts

Ser det er en del uvitenhet angående utlån av våpen.

De fleste forholder seg til Våpenloven og Våpenforskriften.

Dette kan ofte føre til missforståelser.

Spesielt er dette roten til en del misstolkninger :arrow:

 

Fra våpenforskriften:

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

Ut fra dette vil de fleste forstå det slik at hvis man ikke har våpenkort for halvauto rifle kan man heller ikke låne halvauto på utlånserklæring. Dette er feil.

I følge rundskriv 2009/009 er dette tillatt.

 

Fra rundskriv 2009/009

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Hele Våpenloven :arrow:https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Hele Våpenforskriften :arrow:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Hele rundskriv 2009/009 :arrow:https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf

Link to comment
Share on other sites

Til større stevner har jeg brukt å ta med våpen og ammo for bekjente (pistoler). Frem til nå har jeg hatt våpenkort for de typene jeg har fraktet, slik at vi har kunnet skrive utlånserklæring for transporten.

 

Finnes det i lovverket noen form for kall det "transport erklæring"? Hvor jeg fremstår som transportør for våpen som ikke innbefattes av mine våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei. Fant ingen annen tråd å ikke ville starte ny. 

Har gått til innkjøp av ei browning ab3 308w. 

Våpen forhandler lurte på om jeg hadde våpenkort på andre våpen, svaret var nei når jeg er ny som jeger. Da kunne han ikke gi utlåndspapirer på våpenet. Stemmer det att jeg ikke kan låne ei vanlig bolt rifle når jeg ikke har våpenkort ifra før. Ps har godkjent våpenskap. Takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

Nei, det stemmer ikke. Se lov om Skytevåpenog ammunisjon, §11:

 

§ 11.Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

 

Og "Kongens særlige regler", altså Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon:

 

 

Kapittel 18. Bestemmelser om utlån

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,
b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),
c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,
d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og
e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Svaret ligger nok i Våpenforskritens §10. Har lagt det aktuelle inn med fet skrift. Du må oppfylle spesifisert krav.

 

§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpenloven er en ting. Men at en forretning, eller privatperson ikke vil låne deg ett våpen uten at

du har våpen fra før, er en annen ting. 

Dersom vedkommende ikke kjenner deg, er det jo en grei måte å "sjekke" at man ikke lånet ut ett våpen til "feil" person

Link to comment
Share on other sites

Jo det stemmer. Det er henvist til feil kapitel i forskriften over, det gjelder ved utlån fra person til person. Det er egne regler som gjelder for utlån fra forandler. Se uthevet.

 

§ 92.Utlån fra autorisert forhandler

Den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, kan midlertidig fjerne slike våpen fra forretningen når dette er nødvendig fordi våpenet skal repareres av børsemaker eller prøveskytes eller innskytes av annen våpenhandler.

Ved utlån til annen forhandler skal bevillingshaver forsikre seg om at denne har bevilling til å drive handel med den aktuelle våpentypen.

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Forhandler innfører låntakers navn, våpenkortets nummer og utstedende myndighet i en fortløpende fortegnelse over alle kjøp, salg og utlån som nevnt i § 40. Forhandler skal også utferdige utlånserklæring som skal inneholde låntakers navn, personnummer og adresse, opplysninger om ervervstillatelse, dato og låneperiode. Annen midlertidig fjerning av våpen fra forretningen skal skje under direkte oppsyn fra bevillingsinnehaver eller person med dennes fullmakt. Denne bestemmelse gjelder også for revolvere og pistoler. Den som får revolver eller pistol overlatt skal være fylt 21 år.

Ved utlån til tilvirker eller børsemaker skal bevillingshaver kontrollere at denne har bevilling som tilvirker eller reparatør, jf. kapittel 8.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skjønt så burde jeg kunne låne rifle frem til søknad/papirer er i orden. I teori. Men skjønner selvfølgelig att butikken tar forholdsregler med utlån. 

Var bare giret på å komme med på skytebanen ?? takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Som jeg har skjønt så burde jeg kunne låne rifle frem til søknad/papirer er i orden. I teori. Men skjønner selvfølgelig att butikken tar forholdsregler med utlån

Det er ikke noen skal regne med. Min erfaring er at butikker noen ganger kan gi utlånserklæring når kjøper venter på tillatelse fra Politiet, dersom de kjenner personen fra før, er 100% sikre på at personen faktisk får tillatelse, osv.

Det er jo litt dumt å "selge på utlånserklæring" og så får ikke personen tillatelse - det er vel så dumt å selge til "Mullah Akhbar" eller høyreekstremisten "von Nasse" - som begge kan se kurante ut om de først vil. Med utlånserklæring er dette butikkens ansvar, og med kjøpetillatelse er det Politiets.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke våpen fra før, skal du ikke få lånt ut, selv om du har kjøpt. Ingen vet jo da om du er regnet som skikket, da du ikke har tillatelser.

At du har tatt jegerkurs betyr ikke at du får innvilget våpen, bare at du har mulighet å søke. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva gjelder hvis klubbvåpene trenger å bli tatt med til en approbert stevne, så medlemmer uten egen våpen kan låne de. Skal den ene styremedlem utskrive utlåne beviser til f eks en andre styremedlem, som fikk oppgaven til å ta våpene med i bilen eller er det unødvendig? 

Link to comment
Share on other sites

"Medtas våpenet i bil, skal det oppbevares slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan oppbevares udelt, men forlater man bilen skal en vital del f.eks. sluttstykket/magasin tas ut og medbringes." Så sier politiet i Asker og Bærum. En skal ikke lage det mer komplisert enn nødvendig:)

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy, han mener nok mer i retning av lovligheten i forbindelse med låningen, ikke ved den faktiske fraktingen. 

Altså, hvordan får et styremedlem tillatelsen for å kunne ta med x antall av klubbens våpen på stevne annet sted enn egen klubb for bruk for klubbens egne rekrutter.

 

En mulighet er som han skisserte, et styremedlem signerer ut våpnene til det andre styremedlemmet.

Tungvint, men korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utlån er det forskjell på butikk og fysisk person. Uten å ha sett forarbeidene vil jeg anta at det skyldes muligheten til å utøve skjønn. En hver oppegående person forstår at man har et ansvar når en låner bort våpen, så man låner jo ikke bort våpen til folk med mindre man vet at personen er skikket til det. En forhandler har som regel ikke samme kjennskap til sine kunder, så der har man innført en enkel og logisk regel.

 

Når det gjelder utlån fra klubb er det klubben som står som ansvarlig, kan materialforvalter etc ta en slik avgjørelse eller må det gjøres av styret?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bare for å rydde unna all tvil. Hva betyr - gyldig våpenkort for tilsvarende våpen. 
Har dette noe med kaliber å gjøre, eller går det kun på våpentype. 
Jeg har våpenkort på 9mm og ønsker å låne den ut til en som har våpenkort på 45 acp.

Er det greit?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, KurtR skrev:

Bare for å rydde unna all tvil. Hva betyr - gyldig våpenkort for tilsvarende våpen. 
Har dette noe med kaliber å gjøre, eller går det kun på våpentype. 
Jeg har våpenkort på 9mm og ønsker å låne den ut til en som har våpenkort på 45 acp.

Er det greit?

For å låne håndvåpen, uansett type og kaliber, må man ha våpenkort på håndvåpen, uansett type og kaliber.

Skal man låne halvautomatisk rifle ervervet for dynamisk, må man selv ha våpenkort for halvautomatisk rifle ervervet til dynamisk.

For halvautomatisk rifle eller hagle ervervet for jakt, må man ha våpenkort på halvautomatisk rifle eller hagle ervervet for jakt for å låne det.

Bruk under oppsyn er ikke utlån i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...