Jump to content

"Stalon" Rekylbrems


Einarlie

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har kjøpt meg ei ny "pent brukt" Howa 1500.(300WM).

Den er fra før gjenget(14-1),og da uten kappet løp.

Har da valgt å sette på den en rekylbrems fremfor å kappe løpet og sette på demper.

Har ikke erfaring med rekylbremes fra før,så derfor et par spm.som jeg håper noen

kan hjelpe meg med.

Når jeg kjøpte bremsen så fikk jeg med noen(7 stk.)skruer som i følge "bruksanvisningen"

kan skrus inn i hullene på den,og da anbefalt står det fra undersiden for å hindre børsa å

hoppe/vippe opp.Mitt spm.ang.disse skruene er da hvor mange bør/skal man montere inn??

Er det nødvendig??Skal man begynne innerst v/pipa,eller ytterst,eller spiller det ingen rolle mon tro??

Setter man bare inn en og en til da børsa ikke vipper/hopper mer og rekylen kun går rett bakover i kolben??

Lurer også litt på om noen har erfaring med treffpungt forflytning m/og uten bremsen?

Har også lest at rekylbremser kan dempe rekyl opp til 70-80%.

Men da kanskje litt i forhold til kaliber og type brems vil jeg tro?

 

Flott hvis noen har efaring med dette og vil dele dem.

 

Mvh.Einar L.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spm.ang.disse skruene er da hvor mange bør/skal man montere inn??

Er det nødvendig

Du kan "tune" rekylen med skruene. Under bremsen, så hopper rifla mindre - det er mer effekt i hullene nærmest munningen. Jeg ville skrudd igjen alle hullene under, siden en kan få seg "opplevelser" på f.eks. grus med bremser som blåser nedover - det er kraft i blåsten.

Så kan du tune sideveisbevegelsen om rekylen drar deg til siden. Det er viktig å forstå at rifla beveger seg under rekyl uansett, helt til kula forlater munningen, og så "henter" bremsen det inn igjen - bremser kan slik kamuflere dårlig/ skjevt/ ujevnt rekylopptak - ting som er viktig for god skyting. Men, du vil holde deg bedre på målet, og kunne skyte skudd nr. 2 veldig mye fortere, om du justerer bremsen slik at den holder munningen i ro.

 

Det er tilnærmet umulig for andre å si deg akkurat hvilke huller du bør skru igjen - de er der for at du skal kunne tilpasse rekylbevegelsen til deg, og slik du vil ha den. Jo flere du skrur igjen, jo dårligere demping, og jo nærmere munningen du skrur igjen, jo dårligere demping.

 

Ingen brems reduserer rekylen 90%. Ikke 80%, ikke 50% engang... du skyter kanskje 210grs kuler i 300en, og bruker 70gr krutt - da står kruttgassen for maks 1/3 av impulsen, og bremsen blir aldri 100% effektiv - om den var, så kunne du redusert rekylimpulsen til 2/3.

"Følt"/innbilt rekyl derimot kan reduseres 90% minst, om en kan tallfeste slikt. Er en vant til å skyte vanlige jaktrifler, i 308, 30-06 og slikt, så føles f.eks. en 6.5x55 med brems fullstendig rekylfri, og selv 338LM kan bli temmelig snill. Jeg skyter vanligvis 300gr kuler (med brems ja), men tester nå 250gr. Det er ingen rekyl... Men selvsagt er det det.

 

Og det er det fine, det er opplevelsen av rekylen som er det viktige. Samtidig, så tar bremsen gjerne igjen. jeg har såvidt skutt noen skudd med 50BMG (rifle altså, jeg har "banket" litt mer med "Tung mitraljøse") og det smeller så inst inn i helvete, at en oppdager ikke engang at den har rekyl, selv om film viser at du seiler bakover et godt stykke.

Selv med std. kaliber, får du hørselvernet litt havveis på snei, så dæven - det piper i ørene i dagesvis. Derfor bruker jeg alltid (vel nesten da) propper under øreklokkene (og kun Peltors digre svarte med rød ring) når jeg skyter med brems.

 

Edit: Faktum er at det begynte å pipe i ørene bare av å skrive innlegget...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei M67.

 

Takker for et utfyllende og flott svar :)

Har som jeg skrev ingen erfaring med bremser fra før,så her ble det mye kjøtt på beinet.

Supert!!!

 

Eneste jeg lurte litt på også i forrige spm.var ang. treffpungt forflytning med og uten bremsen.

Noen erfaring der eller??Eller er det ikke noe "fasit" på det kanskje??

 

Mvh.Einar.

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktforflyting er vanligvis liten. Jeg har kun bremser på noen temmelig tjukke piper, og ingen av de endrer treffpunkt i noen grad. Mindre en størrelsen på gruppene jeg skyter tror jeg.

Imidlertid hender det at bremsene skrur seg løse, og da kan alt skje.

 

Alt i alt så går jeg litt fram og tilbake ang. brems. De har sine fordeler, men også ulemper, og enkelte ganger, spesielt til mer ekstrem presisjonsskyting, så er de en variabel man ikke trenger. På 338LM er den vel nesten en nødvendighet, for god skyting, men jeg er ikke sikker, har skutt for lite uten.

På ei lett rifle er det selvsagt mer å hente enn på ei tung.

De er jo også ikke helt populære på skytebaner, av lett forståelige grunner. Jeg skjøt 6 skudd på storviltprøva med 338en her om dagen, og det var en god gjeng som tok pause i sin skyting i de knappe to minuttene jeg skjøt (skiva forteller jo skuddtidspunkt).

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar og flott innput M67 :thumbup:

Man er aldri for gammel til å lære sies det,hehe...og så lenge erfaringer deles

er det altid noen som kan vidrelære kunnskaper.

 

Venter bare på den nye kikkerten min nå(Swarovski 6Zi),så blir det prøveskyting med

den nykårede.

 

Takk for svarene og flott helg på den kanten :)

 

Mvh.Einar

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg kanske lidt inhabil i denne sag, da det er mig som har konstrueret, og først produceret, den nævnte "knaldforstærker" Det er så den, den kære Daniel på Stalon har kopieret (han har efterfølgende fået lov, da han blev klar over hvem der havde udviklet den)

Det er frit hvor mange huller du blokere, og som 67 skrev, så vil effekten være størst ved de inderste huller. Dog vil du opdage at plugging af huller nedad vil løfte træfpunktet, så du skal kontrolskyde når du har opnået den ønskede effekt.Årsagen til højere træs er asymetrisk gaspassage rundt omkring kuglen, når gassen bare kan slippe til siden opad.

 

Lidt godmodig mobbing til M67, så er formlen for rekylmoment vægtxhastighed. Hvorfor det er muligt at opnå bedre end 50%.

Eks en 30.06 10 grams kugle med 800m =8000 enheder + 5 gram krudtgas med 2000meter = 10.000enheder. Så HVIS man kan vinkel alt gassen 90grader vil du kunne reducere rekylen med ca 60%

Det vil dog kun være muligt i teorien, da der stadig vil være en rimelig del som vil blæse fremad gennem fronthullet.

Hvis man laver mere avancerede former, med bagudkurvede huller, vil man kunne opnå en vids raketeffekt som direkte trækker fremad.

 

Men som sagt vil du i den virkelige verden kunne opnå mellem 40 og 50% rekylreduktion, og 30% hørselsreduktion

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

til M67, så er formlen for rekylmoment vægtxhastighed. Hvorfor det er muligt at opnå bedre end 50%.

Hehe, ingeniører har lov til å runde av som du vet ;) Men;

Gassen har større hastighet - men har all gassen det, neppe. Hva er gjennomsnittshastigheten av gassen? Ikke vet jeg.

Kruttgassen har heller ikke 2000m/s, den har maks 16-1700m/s, mesteparten er nokså sikkert under 1400m/s (sonisk hastighet, temperatur, ekspansjon...) 5 gram krutt i en 30-06 er vel også noe dramatisk? Selv 4 tror jeg er i overkant? Man vinkler heller ikke all gassen, på langt nær.

 

 

 

30% hørselsreduktion

Just...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 du har den forfærdelige evne til at få en til at erkende ordsproget om at man ikke skal kaste med stein når man selv bor i et glashus :) (vi er også nogle ikke ingeniøre som redder æren med avrunding som forklaring :wink: )

 

 

Men ellers er opfattelsen at gassen som er ca 3000-4000 grader varm og under 500 - 1000 bars tryk, forlader pipen med ca 2000m/sek (jeg har dog ikke selv målt hastigheden, da knappen på mit stopur er for træg)

Link to comment
Share on other sites

Men ellers er opfattelsen at gassen som er ca 3000-4000 grader varm

Farlig å være bastant på en fredagskveld, men nå tror jeg du tar (relativt mye) feil.

 

Edit:

 

Ser ut som vi tar feil og har rett begge to, om ikke du har noen mer ryddige og troverdige kilder.

 

En tur i bokhylla, og en runde med Google

 

På nett, så finner man 1500-1900°C som "generelt" estimat for flammetemperatur noen steder, 2000-3500K noen steder. cal/g som entalpi - "kalorital", evt kJ/kg eller J/g, men noen steder har typisk krutt 900J/g, andre steder 4400... Jeg tror noen roter veldig med Joule og kalorier.

Andre steder, en tabell med temperaturer fra 1800 til ca 3500 avh av kruttype. 1800 for svartkrutt, 2100 for NC. Et annet sted 3000 for NC.

 

"Allt om krut & lite till" (somjeg har mest tro på her foreløpig), nevner 1800K for "kalde" krutt, og 4000K for "varme", uten å spesifisere hva som er varmt og kaldt krutt. Imidlertid har de en figur, som viser flammetemperatur vs "kalorital", og der 500cal/g gir 1800K (1500°C) og 900cal/g gir ca 2800K og 1100 gir 3400K, altså ca 3100°C

 

De oppgir 900-1100cal/g for NC avhengig av nitreringsgrad, og 1770 for NG. Det gir hhv. ca 2800, og 4000K flammetemperatur. Merk at dette er før gassen ekspanderer og gjør arbeid, i kammeret, under trykk.

Blandingskrutt (dobbelbase) kommer nok innimellom, etter blandingforhold.

 

Med rimelig mye erfaring med høytemperatur prosesskjemi, gass blir ikke uten videre 4000K, selv om energiberegningen sier det. Molekyler blir radikaler, atomer ioner, og termisk ionisering suger varme, = holder temperaturen ned, vanligvis rundt 3-3500K, enda vanligere, mindre.

 

Uansett, gasshastigheten burde være noenlunde enkel å måle fotografisk, man klarer ikke utgangshastigheter over ca 1400m/s med vanlig krutt, og er noenlunde off topic uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter hukommelsen en sen fredagskveld. For Nc krutt regnes ca 2400 C, for ballistitt opp mot 3000 C.

Husk at få krutt inneholder mer enn 90 % NC og NG, det er alltid stabilisatorer og myknere til stede.

De fleste beregninger for impuls bruker samme hastighet for all kruttgass som for projektilet, jeg synes det er litt lavt, men simuleringer og tester tyder på at det relativt nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Det er direkte unfair at bringe fakta ind i teoretiske diskussioner , som ellers er baseret på hukommelse :D

 

De rekylreduktioner man fysisk kan opnå ved anvendelse af knallforstærkere, indikere at gashastigheden er højere end det som i finder i litteraturen.

 

Hvis man klare hastigheder op mod 1400m/sek, indikere det også at gassen kan bevæge sig hurtigere.

 

Jeg har for øvrigt haft en 6,5x55 oppe på en udgangshastighed på tæt på 1450 m/sek Det var et 1,6 grams alu projektil.

 

Man skal i bedømmelser af opnåelig hastighed ikke undervurdere at der er en relativ stor friktion på kuglen. Overvindelse af denne friktion kræver i mange tilfælde over 200bar, for at øge hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles fra hukommelsen. Maks gasshastighet med konvensjonelle kruttyper er i nærheten av 2500-3000 m/s. Noe høyere ved nitroguanidinkrutt. Gasshastigheten synker mot munningen, og avhengig av ladetetthet, ekspansjonsforhold og metalloverflate i forhold til gassvolum vil munningstrykket og gasshastighet variere. Normal maks gasshastighet er for de fleste patroner nær det dobbelte av projektilhastigheten, det stemmer bra med de bilder vi kan se når projektilet forlater munningen.

Men den siste delen av gassen som forlater munningen har lavere hastighet så samlet impuls tror jeg blir i nærheten av kruttvektx1,25xprojektilhastighet.

Link to comment
Share on other sites

Det er direkte unfair at bringe fakta ind i teoretiske diskussioner

Helt enig - og vi har allerede kommet så nært fakta som vi kan:

 

vil du i den virkelige verden kunne opnå mellem 40 og 50% rekylreduktion, og 30% hørselsreduktion

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå funnet frem en bok om indreballistikk som en venn av meg skrev for noen år siden.

Han skriver at gjennomsnittshastigheten på gassen er 1500 m/s, virkningsgraden ved en munningshastighet på 800 m/s kan være 25-30% rekylreduksjon. Virkningsgraden øker mye når hastighet og munningstrykk øker, og for noen systemer er virkningsgraden opptil 50 %.

Mye av dette gjelder våpen med vesentlig høyere arbeidstrykk enn vi er vant til, og med høyere ladningstetthet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det står her at å blokkere enkelte hull kan forskyve treffpunkt. 

Det vil jo da være teoretisk mulig å tilpasse treffpunkt med brems iht f.eks demper, om disse går forskjellig. Altså justere inn bremsen slik at den treffer likt med demper. Og så veksle mellom demper og brems. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...