Jump to content

Forsvar av hund ved angrep fra ulv, hvem har lov til å skyte


Muntjac

Recommended Posts

[...]Hva mer?

Hvis ikke noe annet er bestemt har du (pluss de som opptrer på veiene av deg) lov til å forsvare din egen eiendom, så er det noen begrensninger som proporsjonalitet (du kan ikke skyte elgen fordi den lager fotspor i plenen din eller naboens rautende ku fordi de støyforurenser din eiendom f.eks.) det er noen fredede dyr som har strengere krav, tobente pattedyr har skikkelig strenge krav, det stilles ofte krav om å forsøke andre, og mildere, midler først etc.

Link to comment
Share on other sites

Var en skrivefeil i opprinnelige overskriften der ulv manglet v alså ul

 

I helga var jeg på multeplukking med hund og barn , to ganger måtte jeg skremme sau som skulle angripe min hund . da min hund gikk i band hadde ikke hun mulighet til å springe og hennes største fordel ble tatt i fra henne .noe så hissig saud har e ikke opplevd før . men klarte å skremme dei bort .

 

på vei ned møtte vi på en flokk på ca 25 kyr og kviger , siden jeg er oppvokse på et småbruk oppi ottadala veit jeg hvordan ei ku oppfører seg . dei var hissige og ville ta både meg og hunden . var ikke en hyggelig opplevelse . hadde med meg små barn og forsto raskt att dette kunne bli stygt , så jeg og hunden for opp ei bratt lid mens fruen og ungane for nedover over ei elv . bølingen klarte heldigvis ikke å holde følge med oss og etter 3-4 hundre meter opp ga dei opp og oppførte seg som kyr i gjenn

 

det eineste jeg kunne ha gjort her er å ha sluppet hunden , da hun kan løpe i fra hvær eneste ku (jamthund) men det får meg til å tenke på om oppførselen på beitedyrene var normal eller har dei møtt på en laushund eller streifulv tidligere ? og om dette hadde blitt stygt og jeg hadde børsje med ?

Link to comment
Share on other sites

og om dette hadde blitt stygt og jeg hadde børsje med ?
Vel.......Hvis du hadde skutt en sau, med påskudd om at den anngrep bikkja di,........eller en ku, med påskudd om at den anngrep kjerringa di..... Da er jeg redd det hadde blitt stilt STERK tvil til din troverdighet. Og kanskje også tvil til din mentale kapasitet.

 

Nyskjærrige husdyr skremmer du vekk med ett par sveip med en kvist. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel...Kyr/okser er ikke alltid verdens hyggeligste dyr,de har langt flere liv på samvittigheten enn de fleste andre dyr i norsk fauna.Å tråkke over beitet til kyr/okser jeg ikke var godt kjent med ville jeg ikke gjort.Om du hadde sluppet unna med å skyte en ku/okse som angrep deg tror jeg neppe da du mest sannsynneligt ville befunnet deg på en annen manns grunn med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...