Jump to content

Blystøping


Rappid

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle støpe noen blylodd, men de blir hule innvendig, eller får et søkk i enden. Så vekten varierer litt.

Dere med erfaring med støping av bly vet kanskje hvorfor det blir slik?

Har formen noe å si?

Jeg bruker en form av tre og heller inn blyet fra den smale siden. Blir det bedre om jeg støper fra den ene langsiden?

 

Jeg helte bly i en liten metallkopp og da ble det ikke et slikt søkk i midten som jeg fikk i formen jeg lagde av tre.

Link to comment
Share on other sites

1-2% tinn i blyet får det til å renne bedre. Hvilken temperatur har du på støpeformen og blyet? Kan det tenkes å stivne før du har fått fyllt formen?

 

Når blyet stivner, krymper det også (når tempen synker). Da er det viktig at formen har et "overskudd" av flytene bly til å dra vakum fra slik at det ikke blir hulrom inne i formen (om du skjønte hva jeg mente...)

Link to comment
Share on other sites

Blyet må være varmt nok. Hvis ikke herder blyet med en gang det treffer forma og gir ujevnt resultat. Du må også sørge for at det det er en kanal som slipper ut luft. Ellers må lufta som fanges av blyet passere gjennom blyet, og da blir det ujevnt mht når. Hvis du går på youtube søker på "sand casting", så ser du at det er et hull man heller smeltet metall i, og minst et som man slipper luft utav. Sandformer er forøvrig en fin måte å lage lodd på. Står veldig fritt til å utforme. Man kan lage en model av tre/isopor etc.

 

Mht til din løsning, så ville jeg testet å helle inn fra langsiden. Men dekk den med et lokk med to hull. Et til bly og et til ventilasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg må se litt på YouTube før jeg skal støpe neste gang. Jeg vet ikke hvilken temperatur jeg har på blyet, men det er flytende en loten stund etter jeg har fylt formen i alle fall.

I et av forsøkene, så banket jeg litt på formen etter jeg hadde helt i blyet, da ble det faktisk ikke et slikt hulrom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...