Jump to content

Vi raringer som lader S&B hylser tråden.


Mas-36

Recommended Posts

Jeg har ladet mye rart i S&B hylser, de fleste ble kastet etter 3 - 4 omladninger. Grunnen var tilgang på andre kjente hylser som Lapua - Norma - Div. andre fra USA.

Et unntak er S&B hylser i 7,62x54R til Mosin-Nagant. Jeg hadde 50 stk. som ble ladet om opp til 18 ganger og 3 - 4 trimminger. Etter nesten 20 omladninger satt jeg igjen med ca.30 stk. hylser som ble skutt og kastet. Jeg mener dette er bra nok. Det er halsen som til slutt sprekker. En gang i 80 årene var det mye dårlig gods i disse S&B hylsene, jeg husker særlig .38 Spesial og 9x19.

S&B .38.JPG

.38 Spesial fra S&B. Hylsene stammer fra en produksjon sent 80 tallet en gang. Patronene er ikke omladet, men skutt som nye fabrikkpatroner. Disse to er eksempler som inntraff flere blant 100 patroner. Jeg har en 9mm. liggende et sted med samme fenomen, heller ikke den et enestående tilfelle blant 100 patroner. Jeg har ikke hørt eller sett noe lignende i senere tid.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har også laget noen slike spennende villkattpatroner. Problemet oppstår når klemringen/colleten ikke glir helt ut til utgangsposisjon. Dette skjer særlig hvis du tester den, uten hylse i. Jeg har polert glideflatene med litt smergelpapir, og smurt med litiumfett- ingen problemer med hverken s&b eller andre fabrikat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har kun prøvd å lade 5,6x52R, nå husker jeg ikke hvilke hetter jeg benyttet, men mulignes CCI. Problemet som jeg opplevde var at tennhettene ble liggende over hylsebunn. Ikke mye, men såpass at drillingen ikke lot seg lukke, og da droppet jeg hylsene. Hørte også at det var andre hetter som kunne benyttes, alternativt å frese ut av hetteleie. Noen fres til dette er ikke innhandlet, så derfor har ikke dette vært noe prosjekt jeg har jobbet videre med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...