Jump to content

Vi raringer som lader S&B hylser tråden.


Mas-36

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en liten tråd der vi som er så rare at vi lader disse elendige hylsene fra S&B som ingen andre lader fordi det er bare driten :mrgreen:

 

Regner med jeg ikke er den eneste? :wink:

 

Har kun ladet rifle hylsene dems, hadde noen hundre 38Spesial og 357 mag hylser da jeg hadde rifle i det. Men kom aldri så langt at det ble noe særlig lading(var billigere å kjøpe patroner enn å lade)

 

Så mine erfaringer er med hylser.

 

Kaliber:

5,6x52R

6,5x55

7x57R

308win

30.06

og sist men ikke minst

8x57IS

 

Felles for S&B alle hylser er: trange hettelommer, men det fikses lett med å bruke Winchester tennhetter. Må trimmes fort(lange allerede etter fabrikkskuddet) og ofte(strekker seg mye på 2-3ladinger). Noen kaliber har lett for å sprekke i halsen. 6,5x55 og 5,6x52R er værst syns jeg.

 

Mine hylser har så langt tålt antall ladninger:

 

5,6x52R 3 ganger(rifle og hylser solgt) Opplevde at 5 av 60 hylser måtte kasseres på denne tiden.

6,5x55 8 ganger.(rifle solgt) Opplevde ca 50% svinn på denne tiden.

7x57R 2 ganger så langt. Alle 40 hylser hele.

308Win 10 ganger(rifle solgt). 20 av 100 hylser kassert.

30.06 2 ganger så langt. Alle 250 hylser hele.

8x57IS skutt bare en gang. Ikke ladet. (Rifle og hylser solgt).

 

Så kom med deres erfaringer også så lager vi en tråd sammen :wink: Men vil ikke ha en survetråd om at dette er søppel som burde kastes. Har jeg hylser så bruker jeg de. Samme hvem som har laget de 8)

Link to comment
Share on other sites

Driver med en test av diverse hylser i håndvåpen.

 

Men alle riflehylser blir også nøye merket for å sjekke forskjellene, der lades det .223 - 6.5x55 - 30-06 : i Winchester - Norma - S&B - Remington - Ruag - Lapua og Partizan, har enn ikke merket noen forskjeller i holbarhet, men skyter ikke så mye rifle som håndvåpen.

 

 

.357 mag : S&B - Starline - CBC - GFL

.44 mag : S&B - Starline - CBC - GFL

.454 Causull : Staline og Hornady.

.460 S&W : Staline og Hornady.

 

Tester bare magnum hylser.

 

Alle hylser lades med samme dier, kuler, kruttmengde og skytes i samme våpen, når en hylse sprekker (har ennå ikke skjedd) blir dette loggført og erstattes av en ny, som det slipes et merke i bunn på.

 

Legger ut data når jeg har ett bra sammenligningsgrunnlag, gjør dette bare for å sjekke om det er noe i alle påstander om att diverse hylser er så mye dårligere enn andre, noen hylser er skutt 15 ganger nå uten en sprekk, ingen er noen gang trimmet, trimmer ikke håndvåpenhylser.

 

Har mistanke om att S&B sprekker først, da de er hardere å presse, og derfor sikkert stivere i godset, det samme gjelder Hornady som er stivere enn Staline, men dette er foreløpig kun spekulasjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lader også S&B hylser, kun i 308w.

 

50 hylser brukt kun til subladninger, ladet 12 ganger, trimmet en gang (kun etter første skuddet), kun halspresset. Trange lommer, murom hetter fungerer greit. Som sagt trimmet til 2.005" første gangen. Hylsene er 2.004" nå. Ingen kassert enda.

 

100 hylser brukt til std ladning. (44.5gn H4895 bak 150gn CC). Ladet om 8 ganger, trimmet 2 ganger. Kun halspresset. Ingen kassert enda. Har 3 hylser som ser ut som regnbue i fargene, men dette er kun kosmetisk (glemte disse i ul tanken med eddik over natta).

 

Hylsene er helt greie å lade om, billig og er ikke de letteste eller har minst volum.

Link to comment
Share on other sites

Av S&B så er det 308, 8x57, 223, 45ACP, 38 Spesial, 357 Magnum og 9mm (som jeg kommer på jeg har ladd med S&B hylser).

 

308 og 8x57 krever rå makt for å få i tennhettene :lol:

 

Egentlig så synes jeg ikke de hylsene er så gale for hva de er. Av 308 så vil jeg tippe at hylsene har blitt ladd nærmest 10 ganger og trimmet 3-4 ganger.

Link to comment
Share on other sites

glockss

 

Er hylsene dine av den nye eller gammle typen? Har hørt de som er av den nye typen er bedre enn de som kom i grønne pakker (50skudds) som jeg brukte i 308win.

 

308 og 8x57 krever rå makt for å få i tennhettene :lol:

 

Bytt tennhetter. Tipper du bruker federal? Winchester sine er litt mindre i daimeter og går som smurt i S&B hylser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring med 7x57R og her har jeg bare Norma som referanse.

 

Hylsene er litt hardere å presse enn Norma's men bortsett fra det oppfatter jeg de som uproblematiske.

Dette er jo et kaliber som ikke akkurat innbyr til mengdetrening så antall omladinger blir jo mindre enn i andre kalibre, antar at mine hylser er ladet 4-7 ganger. Noen få har sprukket i halsen men det gjør jo de fleste fabrikat etter noe omladinger.

Kort sagt, helt ok hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet .45 ACP med S&B hylser en del år og dette går uten problemer.

 

Men med .38 og .357 måtte jeg gi opp.

- 1 av 10 hadde en rand som var for tykk i følge standard og passa ikke i shell plate.

- Samtlige tennhettelommer var crimpa til det ubrukelige. Prøvde diverse verktøy for å åpne opp dette men det nytta ikke. Selv etter reaming og uniforming gikk hverken CCI, Magtec eller Federal hetter inn som de skulle. De var enten pressa i stykker og ville ikke fyre eller stakk så langt ut at tømma ikke kunne lukkes på revolver.

 

Skal snart begynne å lade 9mm (major) så da får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Kort 9 major går i S&B og vanlig minor går fint, lang har litt issues med hold/springback.

 

38/357 går med 1050, men har så mye hylser at jeg sjelden bruker de i kaliberet.

 

i 45acp er de aldeles flotte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt på å investere i en eller to 50-skudds pakker i 30-06, for å teste kvaliteten, koster 400 kr pr stk hos Jaktdepotet. Så selv om de (eventuelt) bare kan lades om 4-5 ganger blir jo hylseprisen likevel hyggelig. Federal Fusion må lades om ca 15 ganger for å få samme snittpris, bare som ett eksempel.

Link to comment
Share on other sites

 

Nåja, ACP-hylsene pleier å være ganske skarpe i hettelommekantene, men det er kanskje irrelevant når man lader på 1050?

 

Skarpe ja, men riktig specca og dim er min erfaring fra forskjellige lotter, skader ikke at 1050en lager litt trakt på alt med swagerodden ;) , og at jeg lader S&B hetter ;)

 

Gods tykkelsen og endel andre faktorer gjør at S&B 45acp er foretrukket faktisk, geco f.eks. er håpløst tykk i godset, men klart alt går og kamrer uten feil, men ikke alt går i case gaugen like bra.

 

har noen 10+ lada nå uten sprekker. klart jeg sizer de minst mulig, og kammertrykket gjør at de ikke akkuratt får mage med 145 i faktor og n310 :D

Link to comment
Share on other sites

Ladet en del S&B-hylser i 30.06 for morro skyld, de var greie nok. Noen sprakk fort, men litt svinn gjør lite med billige hylser. Ikke merket ekstreme endringer i treff med hylser som sprekker, uansett ikke noe stort problem for litt trening. Gløding av hals hjelper, ellers syntes jeg de oppførte seg omtrent som alt annet mtp strekk etc. Lader bare på en-stasjon, ikke hatt store problemer med hettene på de.

 

I 9mm har jeg unngått S&B lenge. De har hatt for mye messing med ekstremt trange hettelommer (eller for liten fas i entring), det fungerer dårlig i Loadmasteren. Men med en 1050 i hus spiller ikke det noen rolle lenger...

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese, vi er noen her som lader S&B hylser. Ser også at vi har mye av de samme erfaringen med de. Men som noen over her skrev. De er billige så litt svinn går greit :wink:

 

Tenker også, det er jo endel som skyter med S&B i 6,5x55, 308win og 30.06 som starter å lade senere. Yperlig å ta vare på disse hylsene og øve seg på lading med senere. Skulle du da bøye og sprekke noen hylser når du starter å løre deg utstyret så er det greiere å ødlegge ei S&B hylse enn ei Norma/Lapua/RWS hylse til 10kr eller mere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 38spl (200/250stk), 223r, 6,5x55, og 308w S&L hylser, men kun 38spl i volum. Resten har ikke utmerket seg negativt utover navnet.

 

Trange hettelommer ble først kommet rundt med å bruke enstasjons presse og mye! makt. (Den som sier at Federal hylser går lett av ved mishandling har ikke sett hva jeg har gjort, og sluppet unna med :-) ).

 

Senere fikk jeg låne meg en dillon 600 super swager, og kjørte like godt gjennom alt jeg har av hylser fra Fedeal/ruag og S&L.

 

Ladet så S&L 38spl i Honady AP til de var oppbrukt. Ladet rolige feltladninger, og midt på treet 38spl ladninger med alt fra 105gr til 158gr kuler.

 

De sprekker til slutt på langs, men har vel ladet de mellom 15 og 20 ganger før dette begynte å skje for mer enn en og annen (2-3 av 200 patroner per lade omgang).

 

Når det er sagt, jeg foretrekker å bruke starline eller remington hylser i 38spl nå. :-) (Men billig var de, og de taklet bedre enn mange andre wc kuler satt dypt. :-D ). (Grunnet tynt gods).

Link to comment
Share on other sites

.38spl og 357magnumhylser har trang tennhettelomme hvis man ønsker bruke federal. Blir en og annen most tennhatt. Men med S&B tennheter funker dem fint. Ellers tål dem fint å lades mange ganger og jeg har ikke merket noe forskjell mot andre merker.

9x19mm hylser fra S&B er som andre hylser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En lite vitenskapelig rapport: Jeg er ekstremt dårlig til å sortere hylser. Lader til de sprekker (riflehylser) eller til de blir borte(9mm).

Om ei hylse har sprekk i halsen i 3006 etter diverse omladninger er sannsynligheten for at det er ei S&B hylse større enn at det er Norma, Remington, Lapua, Winchester e.l. Men dette betyr veldig lite for meg, for de er plukka gratis på banen, og holder uansett mange omladninger (2-5).

Angående 9mm går dette også greit, bare jeg holder meg unna Federal-hetter. De blir ofte klint delvis på utsida av hettelomma i min 550. Magtech, CCI og lignende går mye bedre. Fordel med så små hetter som mulig, og ikke for bløte. Jeg har også inntrykk av at de nyeste S&B hylsene i 9mm har bedre hettelommer enn før.

Link to comment
Share on other sites

 

De sprekker til slutt på langs, men har vel ladet de mellom 15 og 20 ganger før dette begynte å skje for mer enn en og annen (2-3 av 200 patroner per lade omgang).

 

Når hylsa sprekker på langs, går vel dette litt utover pressisjonen . Hvor mye kan dette utgjøre på 25 meter med 38spl ?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg er i startgropa for å lade 222 og ser at Sellier & Bellot har det rimeligste råmaterialet for å lage hylser. 

Er det noen som har prøvd å lade om S&B i 222 og kan si om det er verdt å prøve eller bør jeg like godt bla opp og kjøpe Lapua først som sist? :-) 

Link to comment
Share on other sites

Hylseprisen er en brøk: innkjøpspris/omladninger.  Jeg vil råde deg til å kjøpe lapuahylser. De lever lenger (og blir derfor ikke nødvendigvis dyrere), og på kjøpet får du hylser med jevnere vekt og bedre konsentrisitet. For all del, jeg bruker masse s&b-hylser, men det er i kalibre hvor jeg plukker masse slike hylser gratis på banen. Skal du likevel kjøpe, så kjøp noenbra.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, boble skrev:

Jeg er i startgropa for å lade 222 og ser at Sellier & Bellot har det rimeligste råmaterialet for å lage hylser. 

Er det noen som har prøvd å lade om S&B i 222 og kan si om det er verdt å prøve eller bør jeg like godt bla opp og kjøpe Lapua først som sist? :-) 

Jaktdepotet har kassepriser til latterlige 6kr skuddet i 222rem. Da har du masse skudd å skyte opp, pluss en haug med billige hylser. Trekk fra kruttpris, tennhettepris og kule så har du hylser til ca 2kr stk om du kjøper S&B ;) Om de skulle vare 5 ganger så er det billig.

Link to comment
Share on other sites

Unntatt 6,5x55 lader jeg kalibre som ikke er så greie å plukke på banen og hvor ferdigammo er hårreisende dyrt, så jeg har for det meste gjort som du sier spindrift. Men til den prisen er det faktisk verdt å prøve en pakke eller to med S&B. 222 er vel ikke den patronen som sliter mest på hylsene. Takk for gode råd. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest T3mann

Synes hylsene er litt undervurderte, iallefall i .223. Mener ikke at de er svært gode, men veldig greie til prisen for dem. Liker dem faktisk. Kjøpte en eske med 140 skudd og ble litt i villrede hva jeg skulle gjøre med dem da en snusboks ble vanskelig å treffe på 100 meter med Tikkaen min. Løsningen fikk bli å nappe ut kulene og lade de om. Lurer uansett på om de kulene er noe særlig for løpet da de er magnetiske. Får 1/2 moa samlinger med 60 grains Nosler ballistic tip kulene. Økonomien blir jo hyggelig i det også om en trekker fra prisen på ei hette og krutt, havner på underkant av en femmer pr ferdig patron. Til sammenligning så havner jeg på 14 kroner med Lapua Match hylsene mine og jeg opplever ikke noe bedre presisjon med disse hylsene. På sikt kan det jo tenkes det blir billigere med Lapua hvis de holder vesentlig flere omladinger.

Av de .223 hylsene med sprekk i halsen jeg har funnet på baner så har alle vært S&B, mulig det sier noe. Vektmessig så samler de seg ganske greit, hylsene er en hel del tyngre enn det meste jeg har fra før. Over 7 til 9 grains. Hylsevolumet er heller ikke ubetydelig mindre enn annet, de rommer omtrent 1 grain mindre enn ei Carl Gustav 5.56 Nato hylse.

Av en eller annen grunn så virker de lettere å få rene en enkelte andre. Ikke opplevd trange hettelommer med bruk av Federal 205 hetter på de. Halspresser mine og en testbatch har jeg ladet om 5 ganger uten noen tegn til problemer. Spent å se hvor mange omladinger de blir å tåle.

Edited by T3mann
edit
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Ble litt nyskjerrig på hvor mervekta ligger på S&B hylsene så dro fram vinkelsliperen. Trodde ikke forskjellen skulle være så tydelig.

Hylsedeling.PNG

Link to comment
Share on other sites

Ingen av mine kammere, eller tolker er superfan, veggtykkelsen der kuleholdet er vesentlig tykkere, og resulterer i for mye gods og vil dreies ned da, og deeeet blir litt mye jobb når det bare er å bruke hylser med tynnere gods der. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte S&B 222 ferdigladd pga pris til min gamle Sako. Ladet om tre ganger uten problemer. Justerte lengden etter første omlading, ellers virker de bra så langt. Har også ladet 8x57 minst fem ganger med S&B hylser, innkjøpt på 1980-tallet, uten problemer. Hettelommene er litt trange. Går helt fint med Winchesterhetter, som nevnt tidligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som vet hvor det er S&B tennhetter Small Pistol å få tak i?

Kunne tenkt meg å prøve de i S&B 9mm hylser.

Evt. noen i Aust-Agder som vil bytte noen mot andre SP tennhetter (har Remington sine)?

Edited by Lefthand
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan nå nevne at jeg kaster nå de siste 200 S&B .30-06 hylsene. De er ladet 10 ganger, og er nå så lange at de må trimmes igjen. Det gidder jeg ikke så de kastes nå etter siste skyting. Syns ikke det er så ille jeg med disse billighylsene. Patronene koster ca 7-10kr etter hvor mange du kjøper. Og får du 5-10 omladninger så er det billig moro det. Har ikke mere S&B til den rifla, men skal nå teste ut Partizan sine hylser til den :D Men jeg kommer nok til å fortsette å bruke S&B patroner og hylsene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 4kg (drøyt 400 stk) engangsskutte S&B hylser i .30-06. Ca hver 5. hylse var det nærmest umulig å få ut tennhetta på. Ca hver 10. hylse var nærmest umulig å få inn i hylseholderen. Etter helpressing var det kun 124 stk som kunne brukes i min rifle.

Jeg betaler heller litt mer for ferdigrulla patroner som IKKE gir meg trøbbel i etterkant. American Eagle hylsene har jeg nå ladet 17 ganger, uten noen tegn på at det ligger an til hylseseparasjon, Federal Fusion er vel blitt ladet 14-15 ganger til nå.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvilket våpen de var skutt i.

Jeg forstår at hylser skutt i en rifle ikke automatisk passer i en annen. Det jeg IKKE forstår er problemene med å få ut tennhettene (ja, jeg prøvde å justere på utstøteren uten at det hjalp) og at ca 10% av hylsene var vanskelig å få inn/ut av hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Det jeg IKKE forstår er problemene med å få ut tennhettene (ja, jeg prøvde å justere på utstøteren uten at det hjalp) og at ca 10% av hylsene var vanskelig å få inn/ut av hylseholderen.

Er nettopp dette jeg syns var så rart også. Derfor jeg mistenkte at de var skutt i noe som river og sliter i rimmen kanskje? Men det forklarer jo ikke hvorfor hettene sitter da? Hmm, nei snodige greier. Godt det finnes MASSE messing å velge i da ;)

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt masse plukkhylser s&b .30-06, uten problemer. Mismatch hylse/hylseholder kan være en toleransesak som ikke nødvendigvos reflekterer hylsekvalitet. Jeg har to tilsynelatende identiske hylseholdere fra samme produsent, den ene lugger med lapuahylser og den andre går fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...