Jump to content

Gåsejakta 2016


ctm-4

Recommended Posts

Rart ingen har fyra opp en slik tråd i år, ja ja reiser til smøla i morgen 25/7 jakta starter 26 fra 0200-1000.. Bruker å bli noen tjangser så får bare krysse fingrene å håper YR .NO tar skammelig feil, hvis ikke blir jeg knottmat :shock:

Link to comment
Share on other sites

Benelli'n og jeg er klare til sesongstart. Venter til ordinær jaktstart til tross for at bøndene har søkt og fått innvilget tidligere start. Hjelper lite med tidligere jakt når jordene ikke er tresket / slått og våtmarkene er fredet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tja det ble jo en våt fornøyelse , 8 gås ble det men gåsejakta på Smøla er ødelagt av idiotiske regler, derfor er det omtrent ingen som gidder å jakte der ute lenger. Til og med den gamle harde kjærne har gått lei av idiotregler... Så jeg mener Smøla jeger og fiskeforening må komme på banen og lytte til jegerne og ikke hoppe etter pipa til follestad og NINA !

Link to comment
Share on other sites

På smøla er det hundrevis med ækrer som d sitter gås på, noen er bedre en andre. Poenget er at folk er på jobb når det er lov å skyte gås, når folk er ferdig på jobb kl 1600 så er gåsa freda. Og ingen gidder å reise ut på smøla og jakte 8 timer for så å klø seg i ræva i 3 dager før en får lov til å jakte 8 timer igjen.og den idioten som utvida jakta fra kl 0200 - 1000 med to timer i feil ende, det er ikke ei jævla gås som er på vingene fra 0200-0330.så den utvidelsen kunne di spart seg. Smølagåsa sitter uti myrene og der er det ikke lov å jakte før 10 aug.. Hva som er forsket på oppi trøndelag er uintrrsangt for der er det kun kornåkre det er snakk om..

Link to comment
Share on other sites

Så jakttrykkets påvirkning er uinteressant fordi de spiser noe annet på Smøla?

 

Ellers så er jeg jo enig i at om disse strenge restriksjonene fører til at ingen jakter, så bør det legges en ny plan. Grågåsa er iallefall på fremmarsj i Trøndelag, men er viet overraskende lite oppmerksomhet i forskningen (og dermed også media).

Link to comment
Share on other sites

Møkka lei opplegget på smøla nå, i dag fløy ca 200 gås frem og tilbake på myra 200 m unna oss og den hadde ikke tengt seg på dyrka mark for der blir den sår i ræva, derfor forblir 90%av smølas gås sittende uti myra til den flyr sørover.. Fra 5 aug er det lov på 4 områder som noen nisser har bestemt. De områdene er IKKE der gåsa holder til, dit får en ikke slippe til før 10aug og da er mesteparten forduftet sørover,,, Snakka med 2 grunneiere i dag og di anbefalte og peise smøla komune ned med klagebrev, . Det er iallefall ikke mye jegere ut , gammelgutta / den harde kjerne gidder ikke jakte mer pga nisseværket. Før sto folk i kø for å få kjøpt jaktkort hos Kjell Gran. Nå gidder ingen ta seg bryet med å dra ut dit...

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsplanen for Smøla skal ved revideres neste år?

En skal ikke se helt bort fra at god Nordmøre misunnelse står i veien for en bedre plan; ofte er det ikke så nøye hva en selv får bare ikke naboen har noe mer eller bedre...

 

Er været noenlunde blir det nok en tur rundt 10. med hagle og retriever.

Link to comment
Share on other sites

Øøøhhh dyp du chiefen?

 

Nei; jeg har bare lagt merke til veldig gode forslag ofte sables ned fordi "naboen" kan ha fordel av det.

Evt egen fordel glemmes helt der en sitter og fyrer seg opp over at naboen får jakte en dag før eller skyte en bukk ekstra eller kan hugge 3 sekker ved mer.

 

Jeg er enig med deg altså; dagens system på Smøla virker åpenbart ikke; fellingstallene viser det.

Uten å ha mer enn maskinistvett å støtte meg på har jeg tro på en "kakestykkemodell" for gåsejakta der ute. Det vil gi jegerne store areal å jakte på; gåsa store areal å hvile på og-tror jeg-større fellingstall.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig slutta å diskutert jakt/forvaltning av gås i Smøla kommune, men klarte ikke la være denne gangen :)

 

Har dere sett fellingstallene for de sesongene med den reguleringa av jakta som er nå vs. tidligere reguleringer?

"Jeg er enig med deg altså; dagens system på Smøla virker åpenbart ikke; fellingstallene viser det." Hvor ser du dette? Hva er forventet fellingstall for en kommune som smøla?

 

Har du sett oversikt over antall jegere nå vs. før? Om du har dette for hånden, hadde jeg blitt glad om jeg kunne fått sett på denne oversikten.

 

NINA og Follestad har fint lite med reguleringa av jakta. Dette er det fylkesmannen som bestemmer. Det er vell nok gås å forske på i resten av landet til at Follestad bryr seg nevneverdig om Smøla gåsa.... Når det er sagt, så vet vell Follestad mer om Smølagåsa, enn noen andre. Dette er nok kunnskap som bør brukes med tanke på videre forvaltning/regulering, i stede for å rakke ned på det? Men det er vell kanskje sånn, at vi heller bør høre på de som går på gåsjakt noen ganger i året samt grasproduserende bønder.... De har nok suksessoppskriften for hvordan jakta skal reguleres....

 

Om jeg ikke tar helt feil, så hadde Smøla en regulering som sikkert falt i smak, i 2009? Åpen jakt, døgnet rundt, hvor som helst fra og med 10. august. Jeg husker i alle fall det året godt, korteste jaktsesongen på gås jeg kan huske. Tror jeg pakka sammen lokkefuglene etter 3-4 dager med jakt, da var det hele over. Det var etter denne sesongen det ble vurdert at ny regulering skulle vurderes, og dagens ordning ble fastsatt i forskrift av fylkesmannen i 2012. Denne reguleringen som har vært på Smøla, er jo inspirert av hvordan det jobbes i Trøndelag, hvor de har gode(? ikke tatt noe dypdykk i statistikk) resultater av en nokså strikt regulering. Jeg husker hvordan det var å jakte som tilreisende på innherred rundt mellom 2005-2010, da det ikke var noen regulering. Det var enkelt å få jakt de første årene, og fangstene var meget gode. Når vi kom til 2010 var alt snudd på hode, det var jegere over alt, fellingstallene var så godt som fraværende og det ble nesten umulig å jakte gås der(jegere over alt). Dette har de heldigvis jobba mye med i området rundt levanger, og har fått til en regulering som jeg syns funker (folk fra området kan vell komme med sine meninger om dette). Det medfører så klart at det blir vanskeligere for folk å jakte når man vil(når det passer best for en selv), men fellingstallene er vell på rett vei igjen?

 

Smøla kommune har tidligere holdt åpent møte om gåsejakt, der det har vært åpent for innspill etc. men oppmøtet har stort sett glinset med sitt fravær. Denne tendensen er det stort sett hvert år. Mange som sitter hjemme og ytrer seg i sosiale media etc, men ingen som er interessert i å bruke av tiden sin når det kommer til møte, planlegging, evaluering osv. I fjor(2015) ble det dessverre ikke holdt møte.

 

Nå er det sånn at forvaltningsplan for grågås på Smøla skal rulleres, og forskrift om tidligjakt går ut. Dette byr på store muligheter for de som ønsker å komme med innspill til endringer etc, så her er det bare å kjenne sin besøkstid :)

 

Regner med at i årene som kommer får vi tilbake den gode gamle lange jakta, at fellingstallene når nye høyder, den voksende grågåsbestanden stagnerer, beiteskadene forsvinner, myrjegerne får en ny høst og blir fornøyde, unge jegere rekrutteres, mens arbeidere/syvsovere jubler over å igjen kunne gå på den årlige kveldsturen sin etter gåsa. En ting er helt sikker, alt var mye bedre før i tia! :)

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte dette gåsejakt med Follestad for noen måneder siden. Han sa at gåsa burde beskattes mer men at dette ikke var mulig med dagens jaktmetoder ettersom gåsa konstant endrer sine vaner ut fra jaktpress. Kort sagt sa han at undersøkelser viste at mange jegere uten restriksjoner skjøt langt færre gjess en færre jegere med restriksjoner.

 

Dette var det Follestad sa altså..

Link to comment
Share on other sites

Gaume jeg skjønner godt du er enig i dagens opplegg da du er en av di som har tilgang til di beste områdene., og henvisninga til 3/8 er litt døv da 44 av di 100 ble felt av 2 jegere på jøstøln.... Og jeg har noen års erfaring med smølajakta og en ting er sikkert det var 10 ganger mere folk som jaktet/ var intr i å jakte før..Men vi kan vel være enige om å være uenig :wink:

Link to comment
Share on other sites

44 jegere jaktet gås på Smøla i fjor, 429 fugl ble felt.

 

Dette er vell henta fra ssb? Uansett, man må jo se tallene i opp i mot noe.

Er 44 jegere for lite? er 429 fellinger for lite? Hvor mange jeger bør det være? Og hvor mange gjess bør felles?

 

Det er flere ting jeg er uenig i med dagens opplegg, selv om jeg og flere lokale jegere har avtale med grunneiere som har hyppig besøk av gjess (noen goder må man vell ha når man er lokal og ivrig i tjenesten?).

Det er flere ting man må vurdere rundt dette, men jeg syns i alle fall det er viktig at vi har fått testa denne ordninga som er nå, over flere år. Nå er det samla inn data(ikke SSB) på antall felt gås og antall jegere over en 4-5 årsperiode. Dette blir nok gode data og sammenligne med når/om det blir endring av reguleringen. Man kan også sammenligne de senere års data, opp i mot tall fra da det var åpning 10.august, med jakt døgnet rundt, hvor som helst....

 

Jeg har forstått det sånn at det var flere jegere før i tiden, men var det nødvendigvis bedre?

Øker antall fellinger i takt med antall jegere?

Om det legges opp til ei jakt for at det best skal klaffe for utabygdes folk som ikke har tid "fridager", vil man da nå målene som er satt i forvaltningsplana? Hvordan ser du for deg at en eventuell regulering skal være?

 

44 på gjøstølen? Om det stemmer er vell tallet for 03.08 oppe i ca. 115....

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre dine perspektiver også Gaume. Skal ikke blande meg i Smøla-debatten for det har jeg ikke peiling på, men tenkte bare å underbygge dine påstander om økt uttak ved lavere jakttrykk i Trøndelag. Dette er bevist flere steder, og det kommer en NINA-rapport om ikke veldig lenge som sammenfatter flere av disse resultatene. Et område har økt uttaket med over 120% av tidligere maks med bare en tredel så mye jakt. Her kan mange faktorer spille inn, men mye tyder på at organisering (spesielt mtp fredningsdager) fører til et høyere totaluttak ila sesongen. Man trenger heller ikke være forsker for å skjønne at gåsa stikker tidlig om den blir jaktet for hardt på, som var tilfelle for noen år siden i Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen spurte om jakta på Ørlandet. Så her er en oppdatering. Flere tusen gås nå over hele Ørlandet. Trekket inn fra sjøen begynner ca 05.30 og varer med masse gås i lufta fram til 9 tia. Her må det speides om kveld da de store flokkene skifter ofte plass. Men sikkerstikk uten speiding er grandefjæra og flatneset. Kommer og en god del på opphaug men der er det ikke slått like mye. Allerede noe korn trøsket men gåsa sitter like gjerne på gress ennå og spiser nyskudda. Har ikke blitt mange gås med heim ennå for å vi plages litt med å få de ned. (60-80 bulvaner, blinds og flink fyr m greylag hammer) mistenker at oppsettet vårt med bulvanene ikke blir godkjent av gåsa. Får lokket de inn fra langt hold men de brekker bestandig av på 100m hold. Vi bruker og timesvis på å skjule blindsen. Får forske litt meir på dette

Link to comment
Share on other sites

Noen spurte om jakta på Ørlandet. Så her er en oppdatering. Flere tusen gås nå over hele Ørlandet. Trekket inn fra sjøen begynner ca 05.30 og varer med masse gås i lufta fram til 9 tia. Her må det speides om kveld da de store flokkene skifter ofte plass. Men sikkerstikk uten speiding er grandefjæra og flatneset. Kommer og en god del på opphaug men der er det ikke slått like mye. Allerede noe korn trøsket men gåsa sitter like gjerne på gress ennå og spiser nyskudda. Har ikke blitt mange gås med heim ennå for å vi plages litt med å få de ned. (60-80 bulvaner, blinds og flink fyr m greylag hammer) mistenker at oppsettet vårt med bulvanene ikke blir godkjent av gåsa. Får lokket de inn fra langt hold men de brekker bestandig av på 100m hold. Vi bruker og timesvis på å skjule blindsen. Får forske litt meir på dette

 

Mange takk for rapport. Skal prøve å få til en tur utover til uka.

Din beskrivelse av vansker med å få flokken helt ned lyder kjent. Min erfaring er dess mindre flokken er, jo lettere er de å få ned. Hvorfor de ofte bryter av litt utenfor skuddhold har jeg ennå ikke funnet svar på etter mye eksperimentering med oppsett av lokkegjess, lokking og flagging.

Er det forresten kortsalg på sporten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen spurte om jakta på Ørlandet. Så her er en oppdatering. Flere tusen gås nå over hele Ørlandet. Trekket inn fra sjøen begynner ca 05.30 og varer med masse gås i lufta fram til 9 tia. Her må det speides om kveld da de store flokkene skifter ofte plass. Men sikkerstikk uten speiding er grandefjæra og flatneset. Kommer og en god del på opphaug men der er det ikke slått like mye. Allerede noe korn trøsket men gåsa sitter like gjerne på gress ennå og spiser nyskudda. Har ikke blitt mange gås med heim ennå for å vi plages litt med å få de ned. (60-80 bulvaner, blinds og flink fyr m greylag hammer) mistenker at oppsettet vårt med bulvanene ikke blir godkjent av gåsa. Får lokket de inn fra langt hold men de brekker bestandig av på 100m hold. Vi bruker og timesvis på å skjule blindsen. Får forske litt meir på dette

 

 

Vært noen dager på Ørland nå, har jaktet der noen år nå, og det virker som at det blir vanskeligere å lokke den inn for hvert år! Vi har ligget inblinds, over 80 lokkefugler, flere forskjellige lokker, men dem svinger unna på 150-100, prøvd mange forskjellige oppsett av fuglene også, har unngått å brukt blanke lokkefugler, om det har vært dugg om morgen og sola har skint også.

Problemet er og det var vi vitne til selve også, at det ligger jegere under hver busk som begynner å skyte så raskt gåsa er innenfor 100m, så jegere som skøyt på fugl som var høyere enn vindmøllene der, plukka forøvrig opp skadd fugl etter andre jegere også. Det er litt for mye cowboy skyting der til tider og det burde vært fulgt opp med oppsyn. Mener ikke at det skal legges føringslinjer på hvordan jakta skal utøves, men det burde vært litt mer oppsyn der, så jegere hadde vist at det ble fulgt med litt og da kanskje oppført seg litt bedre. Det hjelper ikke på at det ligger igjen slengt avkappa gåshode like ved stien der det går haugevis med fuglekikkere, totalt mangel på respekt for dyret og andre som bruker naturen.

Litt utblåsing, men samtidig vil eg tro at flere kjenner seg igjen, enten det være at man har sett folk skyte på altfor lange hold, eller gjort det selv!

Noen ganger kan ting gå litt kjapt og man gjør feilbedømming, men prater nå om dem som bastant skyter enten om det 5 m eller 80-90m!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Ørland i helga. Det ble ingen suksess. Ikke ei eneste gås var engang i nærheten av å få øye på mine 60 bulvaner. generelt lite fugl. Jeg så en og annen liten flokk ved kjøring til/fra jaktområdet. Om det rett og slett er få gjess der ute nå, eller de skremt av villmannsskyting, vet jeg ikke.

Apropos dette med "cowboytilstander". For 10-15 år siden var det ille. Folk under hver busk som skjøt på laaaange hold (100m+). Til og med de som brukte rifle på fluktskudd. Dog har jeg inntrykk av at dette har bedret seg de senere år, men i følge forrige innlegg kan vi være inne i en ny, negativ trend.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet noen år på ørland, mest i Grande-området, og det var masse fugl som passerte i uka som var, så fugl er det masse av. Kan hende at dem som jakter fast i området har annen oppfatning av tilstanden, men personlig så syns eg det virker som gåsa har blitt mer skeptisk! Absolutt ikke noe problem med flere jegere, og dem vi har møtt på har vært trivelige og ikke problem å slå seg sammen med andre på samme jordet. Men når man bruker 2-3 timer på å sette ut fugl og ordne blinds, så ligger det jegere i jordkanten framfor å skyter på flokker på 80-90 m og mer, så tenker man sitt, hehe. Da er det bedre å komme bort å spørre om det er ok at man jakter sammen, så er det større sjans for at man får flere fugl og kanskje modererer seg litt med skytingen også! Har nok fugle-kikkere der som får med seg ett og annet, og det hjelper ikke akuratt på overbevise jaktmotstandere!

Det ble fugl, så er tilfreds med turen! Og skriver ikke for å henge ut noen heller, for trivelige jegere alle vi har møtt på! Vil bare at man tenker seg litt om hvor mange som observerer det man gjør og bedre å holde igjen en sjanse enn å skyte på all gås innenfor 100m. Kommer nye sjanser og er gåsa intressert så tar den seg en runde eller to ekstra stort sett!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...