Jump to content

kruttmål - erfaring og anbefaling?


rexsuper

Recommended Posts

Jeg er i markedet for et nytt kruttmål, og lurer rett og slett på om noen har erfaringer og anbefalinger.

 

Jeg har tidligere benyttet rcbs sitt kruttmål, og er egentlig fornøyd med det. Kan hende jeg ender opp med det igjen. Det jeg lurer mest på er forster sitt kruttmål? andre modeller som fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Høyst personlig mener jeg at Lyman sitt mål kun egner seg som fiskesøkke. Grove kruttsorter som N15/MRP eller N19/URP henger notorisk og det blir mye søl. Det er kanskje bedre på finkornede krutt.

 

Ellers er Lee sitt kruttmål ganske bra. Plast i alle ender men presist, tåler grove krutt og er greit å stille inn.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vesentlig forskjell på hvordan slike kruttmål virker? Har inntrykk av at at "alle" er konstruert over samme lest.

Fikk høre at Lee sitt skulle være mer egnet til grovere kruttyper. Fikk tak i ett og har så langt bare testa det opp mot mitt gamle Pacific (Hornady) med N 150. Ingen målbar forskjell som jeg kan se. De kaster begge med et maksimalt avvik på ca +/- 2/10 gr så vidt jeg kan erindre. (Haken med å ikke notere ned absolutt alt en pusler med.)

Link to comment
Share on other sites

Hos Lee og RCBS justerer du dybden på en sylinder med fast bredde. På mitt Lyman-mål justerer du bredden på inntil tre slisser gjennom et messingstykke. Med små volum er det nok greit, veldig store likeså men med 50grs og grovt krutt synes jeg det funker dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde RCBS kruttmål tidligere. Det var notorisk upålitelig med N-160, så jeg måtte veie alle ladninger uansett. Kjøp heller Lyman dispenser først som sist. Det er et fantastisk redskap til lading. Ordner den neste kruttladninga mens du setter i kula på patronen med forrige ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har eit slikt Lee-kruttmål som 'alle' her seier er så bra. Med N140 gir det ladningar frå -0.3 til +0.7 grain. No skal ein sjølvsagt ikkje utelukke brukarfeil, men til samanligning får eg +/- 0.2gn med eit 30 år gammalt RCBS.

 

Edit: Og eg har ein Lyman-dispenser, men den er så ulideleg treg at det blir litt for fristande å multitaske, og erfaringsmessig er det då lure ting som dobbelt eller inga ladning oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort det rent og kjørt en god mengde krutt gjennom? Plast har noen ulemper mtp statisk elektrisitet, men kruttet er grafittbehandlet og vil ved bruk tilføre plasten nok grafitt til å redusere problemet.

 

Lee's kruttmål er billig og ikke akkurat tillitvekkende for folk som foretrekker store tunge klumper med støpejern. Men i praksis funker det minst like bra.

 

Når det gjelder dispensere så kan en måleskje som lander litt under være et greit triks.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at alle kruttmål som baserer seg på at et volum fylles i en slide eller roterende "aksel" fordrere like operasjoner for å gi nøyaktige mål. Jeg brukte RCBS sitt kruttmål i mange år på riflekrutt (N135, N140 og N160) og oppnådde god nøyaktighet så lenge jeg dro hendelen på samme vis fra gang til gang. Det var ikke vanskelig å få store avvik hvis jeg ville. Nå bruker jeg Dillon sine slide-kruttmål og der har jeg erfart hvor viktig det er at sliden kommer skikkelig frem og tilbake (stramme returstaget event. sette på en strikk/fjør) for å gi stabile og jevne ladninger. Det er også viktig å bruke riktig tilpasset slide til det volumområdet du skal lade i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...