Jump to content

Harejakt


SimonMoen

Recommended Posts

Tenkte at det igjen er på tide med en harejakt-tråd.

Vil høre historier, erfaringer, hunder, våpen, terreng og hvor dere jakter.

Selv jakter jeg (og bor) helt øst i Trysil, et par mil unna svenskegrensa. Har en x-reg dunker som er 14 måneder om noen dager. Kjøpte han i fjor september da han var prikk 5 måneder. Baro er navnet på hunden, og han tok ut 6 harer fra først i oktober i fjor til siste jaktdagen i desember. Jaktet alene hele høst, bortsett fra siste dagen, og da er det vanskelig å få noe; må stå ganske akkurat der haren kommer. Jakter med en spansk sideligger i 16/70 (et must-kaliber på harejakt;) ). Er godt med hare i områdene rundt her, og en som har hytte ca 3 kilometer unna skjøt 22 harer, stort sett rundt om her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mellom Elverum og Trysil, å har sett mye hare utover våren og sommeren i år. Blir spennende å se om jeg får Münsterlanderen til å lose hare til høsten. Har satt han på minuttgamle spor av hare, å interessen er der! Smellene kommer fra en Valmet 12/222 kombi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Jakter på Romerike. Går mest i Romeriksåsen nå, da mitt gamle terreng er smekk fullt av ulv. Tør ikke å slippe Birger der lenger. Birger er en Haldenstøver på snart to år. Han går ikke så voldsomt langt i søkene, rundt 3-400m, men finner ofte hare. Losen er det ikke noe å si på, og han holder etter haren lengre og lengre. Har skutt 4 harer for ham, sesongen som var. Skuddene kommer fra en Merkel 201e, fra tidlig 1900 tallet. Skulle det være skikkelig møkkavær, drar vi heller med oss en Winchester 99 O/U hagle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at dette er en gammel tråd men tar sjansen likevel. 

 

Jeg jakter i Lofoten uten hund, driver bare med støkkjakt på hare, men vurderer sterkt å gå til anskaffelse av hund. Mye hare i området og sist jaktdag kom jeg eg en kompis hjem med 23 harer på en dag. Jeg går bestandig med både haggle og rifle. Hagglen er en Browning maxus stalker i 12/89 og riflen er en Marlin 917VS i kaliber .17 hmr. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 9.10.2018 den 23.24, erl1angels1 skrev:

Ser at dette er en gammel tråd men tar sjansen likevel. 

 

Jeg jakter i Lofoten uten hund, driver bare med støkkjakt på hare, men vurderer sterkt å gå til anskaffelse av hund. Mye hare i området og sist jaktdag kom jeg eg en kompis hjem med 23 harer på en dag. Jeg går bestandig med både haggle og rifle. Hagglen er en Browning maxus stalker i 12/89 og riflen er en Marlin 917VS i kaliber .17 hmr. 

Du er godt bestykket med våpen, tror jeg. Selv bruker jeg kun den gamle hagla, Brno, som jeg har hatt siden ungdommen av. Men hunden er ny, ei lita finsk støver tispe fra Tynset. Trodde at støverne var litt egenrådige, usosiale og ikke kosete hunder. Jeg tok hel, helt feil. Hun er så kos og trivelig at dama mi nesten ser på meg av og til når jeg erklærer uforbeholden kjærlighet til den lille brunetta. Og hun jager hare så det suser. Kjempeflott rase for harejakt, synes jeg, som også jakter i ganske dyp snø.

Ser ut til at ganske få taster noe her om harejakta. Det er litt dumt, særlig synes jeg det er flott om nordlige Norge kan få et miljø for harejakt, gjerne med drivende hund. Masse hare, masse terreng og altfor mye folk som absolutt bare skal jakte rødlistet rype.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei Kikker litt etter revehund på nett.. Har en Tjt, som fungere som en kule som hi hund. Er ute etter en "ferdig" trent hund som jager KUN rev.
Skal kun brukes på jakt, så er ikke så nøye på type osv. Er ikke så mye snø her i Sør-Norge til og klare og få til en hund, som KUN jager/sporer på Rev. Blir fort at disse slår over på hare/rådyr av erfaring ..
Grunnen til at jeg spør dere er at noen harehunder er veldig gla i rev, og da blir det lite hare på harejakt .. Er gammel harejeger, men har vært lite hare hos oss lenge nå, så da må vi prøve og bli kvitt litt rev.
J
Kan dere hjelp meg her, eller har dere noen tips?

Link to comment
Share on other sites

På 22.1.2019 den 10.31, MARCO skrev:

Hei Kikker litt etter revehund på nett.. Har en Tjt, som fungere som en kule som hi hund. Er ute etter en "ferdig" trent hund som jager KUN rev.
Skal kun brukes på jakt, så er ikke så nøye på type osv. Er ikke så mye snø her i Sør-Norge til og klare og få til en hund, som KUN jager/sporer på Rev. Blir fort at disse slår over på hare/rådyr av erfaring ..
Grunnen til at jeg spør dere er at noen harehunder er veldig gla i rev, og da blir det lite hare på harejakt .. Er gammel harejeger, men har vært lite hare hos oss lenge nå, så da må vi prøve og bli kvitt litt rev.
J
Kan dere hjelp meg her, eller har dere noen tips?

Eg ville meldt meg inn i rovviltjakt med finskstøver norge på facebook og hørt litt med gutta der, dei virka å vite ka dei styra med

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Hvordan ser dere forskjell på los-strengen på utredning av 1.  nattfot hare og 2. gammelt revespor.

Begge deler går sakte fram for min støver, men utredning ender jo i en heidundrende los etter en tid, gjerne med beskrik. Gammelt revespor derimot, ender aldri, eller så ender det i et vas på gps'en som hunden ikke vil forlate før den blir både trøtt og sulten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...