Jump to content

Hvis du skulle kjøpt ny rifle i morgen, hvilke kaliber?


Mas-36

Hvilke kaliber i nytt våpen?  

355 members have voted

  1. 1. Hvilke kaliber i nytt våpen?

    • 260Rem
      14
    • 6,5x55
      85
    • 7-08Rem
      3
    • 7x57
      8
    • 308win
      72
    • 30.06
      26
    • 8x57
      35
    • 358Win
      9
    • 9,3x62
      34
    • 375H&H
      17
    • Annet
      52


Recommended Posts

Kan jo nevne mitt siste våpen ble noe så kjedelig som en 30.06, men det er pga pris på våpen og at jeg har masse kuler til det liggende. Tenker å skyte opp de før jeg sender rifle og et blanks med plass til noe spennede i 7mm til børsemaker. Tankene svirrer rundt 7x57 og 7x64. Men også 7-08 selv om den får god plass i den lange låsen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner du at det skal kun være dette kaliberet? Har jeg skrevet i søvnet igjen :shock: Men riktig det at det skal være godkjent til elg :wink: Og at det er neste våpen inn om det er plass eller noe skal ut en gang :wink:

 

Leste kanskje litt for fort der med kun eit kaliber... Stod i eit anna innlegg og ga deg skylda....

Men då kan eg prøve på ny når det er hjerte som bestemmer:-) Hadde då børsta støvet av 300 H&H til reinsjakta. Flat og fin kulebane og er av eit gammalt ærverdig kaliber frå historisk opphav. At den i tillegg ser meget vakker ut er også eit pluss

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Fersk jeger og har ikke rifle, bare hagle fra før

Asgeir,

Kan du skyte med rifle? Det må du for å ha noen som helst nytte av den. Til toppjakt må du egentlig påregne litt lange hold (for en begynner) og denslags.

Hverken 243 eller 308 er ideelle her, men 243 er kanskje verst. Fabrikkammo er ofte direkte uegnet til toppjakt, og dessuten dyrt - og delvis uegnet til trening også.

308 (og 243) er litt til voldsomt overkill til toppjakt, men virker, og du får all slags 308-ammo over alt, til en saklig pris. Og det virker til trening mhp. pipeslitasje og ammopris, en enkeltskudds takedown er ikke ideell til trening, men det funker - 308 i ei lett rifle er ikke ideelt til trening på begynnernivå, osv...

Men i sum tror jeg 308 vil være et bedre valg enn 243 her. Egentlig burde du vel heller kjøpt deg en 22LR, eller en 17 av et eller annet slag, og latt rådyr være rådyr ei stund til, dersom det bare er et fjernt kanskje?

 

Til toppjakt, som jeg holdt endel på med før i tida. Generelt fuglejakt med rifle (som jeg enda gjør fra tid til annen) så liker jeg å SE at jeg treffer, jeg liker å se "spruten" av blod og dun og fjær, så jeg vet at jeg traff, jeg hater å lure på om jeg traffmens jeg leter etter fuglen, så du innslaget, så vet du at den er der, eller sånn ca hvor langt den kan ha reist.

Med ei lett rifle som er fin til toppjakt, så betyr dette et lite kaliber. 22Hornet, 222Rem (du kan jakte rådyr med 222Rem), noe sånt, 223Rem maks. Med 308, i en BA13, med en nybegynner til å skyte, så vil du få mye "BANG! - hva skjedde, hvor ble det av den, traff jeg?" Ikke ideelt.

 

Av de kalibrene som BA13 kommer i ville jeg til det beskrevne bruk sagt i prioritert rekkefølge (under tvil, pga riflestigning og tilgang av egnet 222Rem ammo) 222Rem, 308Win, 243Win.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan og kan, tenkte å øve endel før rådyr blir tatt, merket bare på rypejakt i helgen att det hadde vert kjekt med en liten rifle å ha i sekken når jeg såg fler på litt lengre hold :)

Skal uansett ha en storvilt rifle på sikt i 308 eller noe når økonomien strekker til :)

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kan og kan, tenkte å øve endel før rådyr blir tatt

Jeg bare tenkte at for mange så er det greit at det er praktisk å kunne øve endel med den rifla de kjøper. For "eksperter" er det ikke så relevant, eller om man har tilgang til ei anna rifle til å trene med. Men om man er nybegynner, så trenger en ofte en del trening.

Du vil kanskje ha nytte av å sjekke prisene på ammunisjon i de forskjellige kaliberene, mange har fått seg stygge overraskelser der.. Og kanskje prøveskyte de aktuelle kaliberene?

 

Må legge til at jeg er litt preget av å være funksjonær på "skyteprøve for storviltjegere". Etter å ha sett flere 1000 mann (det er ikke tull) "trene" og ta prøven, så lurer jeg ofte på hvordan folk faktisk dreper de dyrene de jakter på (antakelig er det bare noen få som faktisk skyter dyr). Derfor er jeg litt opphengt i at man bør lære seg å skyte, og faktisk bruke en del tid på å trene på det.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Okei :) ammopris på 308 er da ikke så forferdelig dyrt da, dyrere, ikke langt unna 223 av fabrikk ammo jeg finner på nettet, men anbefaler du ikke ba13 i 308 fordi den er vanskelig å skyte med eller fordi d ikke funker ? :)

 

Gøy med litt utfordring og :))

 

(Ingen planer om å springe rett på jakt uten noe erfaring med våpenet)

Link to comment
Share on other sites

Okei :) ammopris på 308 er da ikke så forferdelig dyrt da, dyrere, ikke langt unna 223 av fabrikk ammo jeg finner på nettet, men anbefaler du ikke ba13 i 308 fordi den er vanskelig å skyte med eller fordi d ikke funker ?

Jeg har aldri skutt med en BA13. Men den er 2.8kg, og jeg har skutt med andre brekkvåpen i den vektklassen, Baikal og Blaser bla. - det skjer veldig mye mer når du skyter med en sånn, enn når du skyter med min 7kg tunge konkurranserifle for å si det forsiktig. I 222 er det håndterbart, men ingen ser kula treffe blinken med ei enkeltskuddsrifle i 308... I 222, med demper, så ser de fleste det.

308 er vanligvis ikke så dyrt og utvalget stort. 243 kan være veldig dyrt, minst det dobbelte av 308 ofte, og oftest veldig lite utvalg, 222 er også ofte dyrt, men med bedre utvalg enn 243.

Når tiuren er i siktet, og skuddet går, om du har en 308, så ønsker du deg en 222 - det er jeg temmelig sikker på. Når du skal kjøpe treningsammo, og betaler for 243 eller 222, så ønsker du deg en 308 ;) men hvor ille det er, kommer an på hvor mye du vil eller trenger å trene.

Når du trener, og sliter med at du napper ubevisst, og at skuldra møter rekylen, og kanskje får blåmerker, og det er litt vondt også, med 308en, så ønsker du deg en 222 igjen. Men 243 tror jeg bestemt ikke er en god ide. Den har mer rekyl enn 222, ødelegger viltet mer enn begge de andre, er dyrere, sjeldnere, og sliter løp mer enn dobbelt så fort.

 

Jeg har en 223Rem (og det er igrunn nesten det samme som 222) som jeg tar fram om jeg skal på slik jakt. Jeg har også 308, og 6.5x55, og flere andre, men de får stå der de står når det er fuglejakt. Om ikke hensikten er å skyte noe med ei av de andre riflene, eller holdet skal være uforsvarlig langt eller noe sånt.

 

Jeg ville valgt en 222 her. Men jeg er ikke deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med nye medlemmer her inne, men kunne dere diskutere 222 og 223 i en annen tråd :winke1: Her er liksom målet at den skal kunne jaktes storvilt med.

 

Jeg er også ny :D men foreslår 7x57, den best balanserte patron og dejlig classic, og nem at skyde godt med. Andet valg må blive 8x57, og alt der starter med 30. er kun efterligninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ny :D men foreslår 7x57, den best balanserte patron og dejlig classic, og nem at skyde godt med. Andet valg må blive 8x57, og alt der starter med 30. er kun efterligninger.

 

Flotte kaliber begge to. Og helt enig at det er mere sjarm over de enn disse nyere .30 sakene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Løfter denne igjen: 30-06 eller 270WIN???

 

Valget mellom 270WIN eller 30-06 til elg + allround):

Forutsetning: Kun fabrikkammunisjon. Ingen lyddemper.

 

Rekyl: +270Win

Presisjon: +270Win(liten rekyl+bedre egenspredning 65cm løp...?)

Langhold 300m: +270Win?

Blyfri fabrikkammunisjon: +30-06(tilgjengelig i dag)

 

270 Win - Federal fabrikkammunisjon jakt.(?) - svært prisgunstig.

Norma ikke store prisforskjeller på Oryx/vulcan 270WIN og 30-06.

 

Hvis lyddemper - er 30-06 bedre da?(Stor totallengde på gunstig løp i 270Win)

Link to comment
Share on other sites

Om løpet er 40-50-60 eller 70cm betyr i virkeligheten svært lite. Du vil etter all sannsynlighet skyte bedre jo lenger det er, (kvaliteten på arbeidet er veldig mye viktigere enn både lengde og kaliber, for "egenpresisjonen") Men DU vil vanligvis skyte bedre med ei lang tung pipe. Og du vil banne mer når du bærer det... Min filosofi har vært å sage noen cm, "til det er passe"

 

Du får kjøpt ubegripelig mye mer ammo 30-06 enn i 270. Du får faktisk kjøpt ammo i 30-06 ;) Ofte den ammoen du vil ha. I 270 må du i beste fall kjøpe den ammoen de har...

 

Du nevner "langhold" med en + for 270Win? Den +en skal være på 30-06. Både kule- og ammoutvalg gjør 30-06 til en bedre LH-patron.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt noe som er helt standard, dvs. 6,5x55, 308 eller 30-06. Personlig ville jeg ha valgt 6,5x55, men det er bare pga at jeg har en del ladeutstyr i det kaliberet. Har et kaliber som det er helt umulig å oppdrive ammo til, det var spennende da man hadde mye tid, men etter at man havnet i tidsklemma er det mest til plage.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

DU vil vanligvis skyte bedre med ei lang tung pipe.

K

 

 

Ja- dette endrer nok valget fra 270W til 30-06...

Du spør jo om det.

 

For best mulig presisjon på vanlig jaktrifle i 30-06 Uten lyddemper - skulle kanskje presisjonen bli best med 60cm løp og litt stiv/tykkere vegger i løp. Tyngde reduserer vel både rekyl og vibrasjon etc...som jeg har forstått.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...