Jump to content

Hvis du skulle kjøpt ny rifle i morgen, hvilke kaliber?


Mas-36

Hvilke kaliber i nytt våpen?  

355 members have voted

  1. 1. Hvilke kaliber i nytt våpen?

    • 260Rem
      14
    • 6,5x55
      85
    • 7-08Rem
      3
    • 7x57
      8
    • 308win
      72
    • 30.06
      26
    • 8x57
      35
    • 358Win
      9
    • 9,3x62
      34
    • 375H&H
      17
    • Annet
      52


Recommended Posts

For moro skyld og kanskje for å hjelpe andre i valget.

 

Hvis du skulle kjøpt deg ny rifle(eller bytte løp/kaliber) hvilke kaliber ville du valgt da? Skriv også hvorfor du tar det valget om du orker :wink:

 

Da det finnes mange kaliber i landet så velger jeg noen av de vanlige som i Norge/Europa kan feller det aller meste(Lovlig) :mrgreen:

 

Håper også dere som stemmer annet skriver hvilke kaliber og hvorfor? Husk kaliber skal kunne felle Elg lovlig.

Link to comment
Share on other sites

I "garderoben" har jeg 223..6.5x55..308..300 win mag..8x57is..8x68S..7x64..7x57r..7x65r..338LM.. Hadde jeg blitt "tvunget" til kun å eie ett "jakt kaliber" hadde dette blitt 8x57 is og hårfint bak hadde 7x64 kommet.. Om 8x57is kan jeg si at det er et fabelaktig hendig jakt kaliber, med hinsides god presisjon..lett å få til å gå godt uansett hva en "forer" den med..flotte slakt..god skuddvirkning i viltet.. Løpet mitt er kappet på 43 cm noe som gjør Blaser R8 min kort og hendig (ca 90 cm lang) mitt absolutte favoritt jakt kaliber..

Link to comment
Share on other sites

308Win Fikk nylig en til i hus selv om jeg hadde en fra før. Mange kuler lett tilgjengelig, lett å finne tomhylser, kan brukes til alt i Norge. Kort kasse.

Vurderte en stund 7-08, men for enkelhets skyld ble det 308, har jo alt av ladeutstyr og komponenter fra før.

Link to comment
Share on other sites

I garderoben har eg fra før, 6xc-6,5x55 2stk-270win-308win-300wsm-375H&H. Går å tenker på å få laget meg ei lett børse i 260 rem med tanke på reinsjakta.Ceracoated High tech stokk med flush cups og picatinny på dei rette plassene, sako S låskasse, bixn`n andy avtrekk, 55cm fluta Lilja ss pipe 1:8 twist, Hausken 184, toppa med ein 1.7-10x42 Z6i bt i optilock ringmontasje. Lett å grei børse som eg kan dra med meg på reinsjakt. Dei andre børsene eg har blir tunge i forhold til dette, grunnet tung optikk, tykke piper osv. Denne børsa blir nok ein realitet neste år, når børsemakeren har tid og eg har funnet ut hvilken børse eg skal kvitte meg med :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Uten å nøle ville jeg valgt 7x64 pga. sin allsidighet, det er rett og slett et smykke av en patron. Skulle jeg ikke fått tak i denne ville jeg så klart ha gått for 8x57 IS. Riflen til min bruk burde være hendig, men likevel har minst 60 cm løpslengde. Finnes mange gode alternativer i dag.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vert trofast "standardkaliberbruker" etter at magnumfeberen ga seg på slutten av 90 tallet, tror jeg at jeg ville ha valgt en 9,3x62 med demper.

Magnumene ble solgt da jeg oppdaget at jeg kviet meg for å bruke dem. Rekyl var den åpenbare ( og eneste ) årsaken til det. Effekten var jo upåklagelig. Dette var før dempere ble vanlig. Jeg ser for meg at en 9,3x62 sier i fra selv med demper, men det bør vel være håndterbart.

Bruksområdet er elg og villsvin. Det er unektelig litt for spennende å drive ettersøk på halvdød galte med hodelykt...

Link to comment
Share on other sites

Ikke overraskende er det mange som stemmer 6,5x55 og 308win :wink: Disse er jo kjente og lett tilgjengelig for alle som jakter.

 

Det som jeg syns er moro er jo å se 8x57 har fått så mye stemmer også. Vel fortjent da det er en super patron. Kanskje den er på vei inn blandt de 4 store her i norge? (.223rem, 6,5x55, 308 win og 30.06 sprg) 8x57 sin økende populæritet kan fort gjøre det til de 5 store :)

 

Ser også 2 skriver 7x64 her. Det er også en fin patron jeg selv kunne tenke meg. Men har nok enda mere lyst på 7x57. Åhh det er så mye pent og spennende av kaliber :mrgreen:

 

8x58RD, fordi jeg har stappfull jaktgarderobe og har litt havesyke på noe gammelt (reg.fri) og litt småsært 8)

 

Totalt hinsides all fornuft.

 

LØP og kjøp Rausheim :wink: Jeg lufter min CG med helstokk rett som det er :) Raufoss 196grs FMJ og passe dose N-150 er oppskriften min mates med.

Link to comment
Share on other sites

Prioritet 1, er at det passer og mater godt i en Mauser! Kort kasse intresserer meg lite.

 

Selv bygger jeg en 6,5x55 nå, på en flott Husqvarna 640 låskasse, pga lett tilgang på treningsammunisjon.

 

 

Men, alle klassiske europeiske kalibre er et alternativ etter løpet er skutt ut.

Link to comment
Share on other sites

Ble 9,3x62 på meg. Forde det er det som står øverst på ønskelisten nå, browning bar mk3 nærmere bestemt, med en liten nett demper å flytte over kikkerten jeg nå har på en bar hc big game i 30-06 (z6i 1-6x24) å så sett en swaro z6i 1,7-10x42 på den børsa jeg har nå.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i. Veldig undervurdert av importører med kjøpe ammo og rifler. Synd da den er jo populær i europa og amerika. Og det er en god patron. Den var jo en av patronene de testet i Kragen den gang vi skulle velge ny bøsse og kaliber til å ta over for rulleklossene.

 

Men som hjemmelader er det ikke noe problem. Hylser og kuler er lett å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Helt siden salige Elmer Keith skrev om .358W har jeg hatt lyst på en kort hendig rifle i dette kal.- og kanskje da i en Winchester 70 eller en Mannlicher helstokk.- Brownings Lever Action, også et bra alternativ.

Ladet med en 250grain Round Nose skulle den være idealisk for normale hold på både Hjort/Elg.

 

Nå har min .30-06 ladet med tunge 220 grs RN og Marlin i 45/70 dekket mine behov gjennom årene, men som sagt,.. en "karabin" i .35 kaliber hadde "varit skoj". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Nesten alle kaliber har stemmer :wink: Bare stakkars lille 7-08rem som ingen vil ha :(:wink:

 

 

Ser også mange stemmer "annet", men ikke skriver hva de vil ha. Det er dumt da. Så folkens skriv kaliber om dere stemmer "annet" Moro å se hva dere har for noe spennede i tankene :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 Er for meg det mest allsidige kaliberet! Skal jeg ha kun ett kaliber må jeg inngå noen kompromier og selv om jeg kunne tenkt meg litt grøvre skyts på storvildt er jeg ikke redd for att 6,5'n ikke dreper! Den er billig og skyte med(billig komponenter og billig fabrikk ammo) og med kun ei rifle blir det mye skyting med dette kaliberet! 6,5x55 er også noe av det bedre når man skal skyte langt, og Langholdsskyting skal jeg jo selvfølgelig bedrive:)

 

 

6,5x55 er i mine øyne en suveren allrounder!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at 6,5x55 er ett allsidig kaliber.

 

Men nå var det jo ikke om du bare skulle ha ett kaliber i skapet jeg spurte om :wink: Men hva ditt neste hadde blitt. De fleste her inne har 1 eller 5 rifler fra før i skapet :mrgreen:

 

Har selv 5 i skapet og er veldig frem og tilbake selv på hva jeg skal fylle siste plass med :oops:

 

Men tenker 6,5x55, eller noe med 7mm eller noe med .30 kuler pga jeg har mye ammunisjon(6,5x55) og kuler til disse liggende så det er praktisk å få noe å bruke det opp i.

 

Så 7x57 frister, men lite kjøpe våpen å få. Så kanskje om jeg finner noe fint i 6,5x55 som jeg kan pipe om når kuler og ammo der er skutt opp. Eller noe med 30.06 og gjøre det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Isåfall er svart 6,5 rsaum:) Sizet ned min første hylse for ett par dager siden. Hvorfor? Planen er og bygge en alsidig rifle som ikke er alt for tung/lang, med 55cm løp kan jeg sende 140gr kuler ut i rundt 950ms med moderat rekyl.

 

B8s9nRFh.jpg

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja, 308 har eg nok av frå før, så det får bli noko anna. Skal vi sjå kva krav eg kan setje:

 

Den må den være i Blaser (R8) sitt standard program, og lovleg til storviltjakt overalt i Europa.

Det siste betyr vel:

Min 7 mm.

Ikkje militærkaliber

Handterbar rekyl utan dempar (eller brems)

Klare krav til anslagsenergi med tung nok homogen kule.

 

Større kaliber enn .30 er veldig lite populært på dei elektroniske skivene på bana vår.

 

Då står eg igjen med 7x64 som einaste alternativ? (Med det forbehold at eg ikkje har prøvd rekylen, men lett kule i 850 m/s kan vel ikkje være ille?)

Link to comment
Share on other sites

Hehe tenkte ikke på det med at noen lang har forbud mot klaiber bruk av forsvaret. Men men det er ikke mange land. Frankrike og noen tidligere østblokk land?

 

7x64 er jo greit kaliber rekylmessig. Takler du 30.06 takler du den liksom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Då står eg igjen med 7x64 som einaste alternativ? (Med det forbehold at eg ikkje har prøvd rekylen, men lett kule i 850 m/s kan vel ikkje være ille?)

Min 7x64 rapper iallefall ikke hardere til skulderen enn hva min .308 gjør i børser som ellers er ganske like. Om noe synes jeg rekylen i 7x64 er litt mykere og seigere, enda litt mer behagelig. Men det er jo min opplevelse. Det kan være ulikt for andre. Uansett, skulle man skru på en demper vil iallefall alle eventuelle problemer forsvinne.

 

Om det blir et løp til i Helixen så blir det kanskje en 8x57. Ser ikke helt for meg at jeg noensinne kommer til å trenge mer pulver enn det. Om en 8x57 er i stand til å gjøre noe med stort mer autoritet for meg enn min 7x64 er vel og et åpent spørsmål. Så kanskje heller bruke pengene på ammunisjon og skyting? Eventuelt en drilling i cal 16/7x57R når jeg blir voksen. Så det blir min stemme. 7x57®.

Link to comment
Share on other sites

Stemte på 7x57 for jeg har ingen 7mm i dag og jeg har sansen for klassiske patroner. (Det de ikke fant opp av kreasjoner før ww2 er oftest ikke noe jeg trenger til jakt, eneste unntak jeg kommer på er 308.) Nå tviler jeg på at jeg får lov til å kjøpe flere jaktrifler, så det er vel ingen grunn til å se etter noe slikt..........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stemte annet fordi det er fullt opp av ulike kaliber i skapet mitt frå før, og har lyst på 220 swift og 17hmr.

Men så leste eg lengre ned at det skal vere godkjent til elg, og at ein skal klare seg med kun dette kaliberet...???

Dette finn eg vanskeleg å forstå :lol:

Har spandert rifle på begge sønnene mine og kjøpte då 30-06 til dei. Mest fordi dette er verdens mest vanlege kaliber og ammo får ein kjøpt over alt. Om ein ladar sjølv så er dette kaliberet meget fleksibelt pga. sin hylsestørrelse og kuletilgang.

Men også fordi norske importører er så j... konservative at dei lagerfører nesten kun våpen i kaliber som forsvaret har brukt :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...