Jump to content

Årets landsskytterstevne


høggern

Recommended Posts

Gammel uvane er vond å vende - jeg er påmeldt i år også, som jeg har vært alle år siden 1973. Jeg har skulket 4 stevner (Alta 1976, Fræna 1983, Sandnes 1984, Steinkjer 1987) + at jeg bare skjøt felten på Kongsvinger -75, og bare banen på Sandnes 2004, så vi kan si det blir for 39. gang. Skyter i klasse Veteran 65.

Link to comment
Share on other sites

- MIL har eget program :)
Militært NM skyter, i utgangspunktet, akkurat det samme som klasse Junior, Veteran, og 1 - 5, - baneskyting, og en feltrunde bestående av minneskyting (innskyting), 5 felthold, Stang- og felthurtigskyting.

 

Baneskytingen er på 200 m, som for klasse 1 - 5 og V55. Nå skyter AG3 og HK bare liggende, som kl. 1.

 

Minneskytingen er som for øvrig grovfelt, 6 skudd liggende mot 60 cm skive på 200 meter. Stang- og stuper er det samme som de øvrige klassene (HK teller ikke for Stang-finalen). På feltrunden har mil-klassene større figurer, og så har de mer interessante utgangsstillinger/skyteprogram - man må fylle magasin, bytte magasiner o.l. i løpet av 40 sekunder (60 sek første hold). På de to siste holdene er utgangsstillingen stående, og man gjør nedsprang og lading etter "ild". Skulle gjerne vært med på dette!

Link to comment
Share on other sites

- MIL har eget program :)
Militært NM skyter, i utgangspunktet, akkurat det samme som klasse Junior, Veteran, og 1 - 5, - baneskyting, og en feltrunde bestående av minneskyting (innskyting), 5 felthold, Stang- og felthurtigskyting.

 

Baneskytingen er på 200 m, som for klasse 1 - 5 og V55. Nå skyter AG3 og HK bare liggende, som kl. 1.

 

Minneskytingen er som for øvrig grovfelt, 6 skudd liggende mot 60 cm skive på 200 meter. Stang- og stuper er det samme som de øvrige klassene (HK teller ikke for Stang-finalen). På feltrunden har mil-klassene større figurer, og så har de mer interessante utgangsstillinger/skyteprogram - man må fylle magasin, bytte magasiner o.l. i løpet av 40 sekunder (60 sek første hold). På de to siste holdene er utgangsstillingen stående, og man gjør nedsprang og lading etter "ild". Skulle gjerne vært med på dette!

 

Den militære biten ser utrolig gøy ut !

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da er LS i Målselv 2016 historie. Et nærmest prikkfritt arrangement fra de driftige folka i Indre Troms (med assistanse bl. a. fra Overhalla skytterlag!). Eneste minus var at skyttere i V65 med 249 p ikke fikk skyte omgang - et brudd på skytterbokas regel 11.215.

 

For egen del ble resultatene både opp og ned. Mesterskapsmedalje, for fjerde år på rad (noen regner kanskje ikke medaljen i NM skogsløp som "skikkelig" LS-medalje - de bør komme seg opp av godstolen, og ut og jogge!), og 4 av 6 standardpremier.

 

Vi sees i Førde neste år!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg skal. Tradisjonen tro blir det klasse AG3 og klasse 5. Muligens for siste gang medmaskingeværet. Det er jo litt snufsat børsa sannsynligvis er på veg til spikerverket i løpet av kort tid,. Iallefall med tanke på at jeg skjøt 49 48 50 på tre serier på rad i dag. :) 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at minst 85% av AG3'ene i nystand holder presisjonskravet til HK417 i skarpskytterutgave er det ikke rart man får lite ut av kronene i forsvarsbudsjettet..

 

Våpenteknisk er jo overgangen fra AG3/MSG90/PSG1 til 417 som å gå fra STR til M98 med løpsbånd.. 8)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, de er unge og uerfarne 8)

 

Spøk til side. Viktigste forskjellen er jo at rullelåsriflene har frittflytende pipe som et moderne matchgevær mens gassvåpen har hull midt i løpet med påmonterte rør og stempler. Det er ikke em snøballs sjans i helvete at man får et gassoperert våpen til å bli like presist som et rullelåst med optimal tuning på begge. Er det ikke 4,5cm med 5 skudd på 100m som er kravet på den nye? PSG1 hadde vel 25skudd (eller var det 50?) innenfor 7cm på 300m. 

 

Min erfaring er med ganske mange std AG3 og 3 -4 HK-produserte G3 i nystand. Med fastmontert montasje hadde ingen av dem noen problem med å sette  5 skudd innenfor 4cm. de fleste gikk innenfor 3cm. Feilen med disse riflene er at de har blitt presisjonstestet med den orginale HK drittmontasjen som beveger seg og slites under skyting. En tysk skarpskytterinstruktør i den tyske hæren jeg kjente hadde sveisemuligheter i beredskap for å feste HK-montasjene skikkelig hvis det ble alvor. Høggern fikk vel en slik SG1 montasje (faste 30mm ringer) av meg for noen år siden. Hva han gjorde med den vet jeg ikke. Anbefalte sveising..

 

Vi kunne vel kjøpt minst 50000 nye G3 med 4x optikk fra tyske moblagere for mindre enn prisen vi betalte for 417 riflene uten optikk før G3'ene ble spiker.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1983:

 

Nå diskuterte vi 7,62 presisjon mot presisjon hvor 417 ikke bringer noe særlig nytt til torgs bortsett fra kostnader.  Poenget mitt er at en AG3 lett hadde dekket inn bruksområdet til 417 med ei påsveiset picrailskinne, avtrekksjobb og SG1/MSG90 skjefte.

 

AG3 mot 416 som rent infanterivåpen er en helt annen diskusjon og jeg er ikke uenig.

 

Hadde du prøvd PSG1/MSG90 mot 417 skarpskytter, begge med reim og Buskdiopter,  på fullt DFS-program er jeg 99% sikker på hva du hadde foretrukket.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...